Så är det ju, många vill ha mer oavsett vad. Även vid löneförhöjning.
Men man får fortfarande tänka på att det är en budget FF från Canon. Oavsett vad de andra märkena har för alternativ så är det ju deras prislista som gäller.
Vad gäller funktioner så har ju Canon en armada av modeller. En en del av flottan är ju enbart för filmindustrin. 5D Mk4 eller 6D Mk2 ska inte ta marknadsdelar från nån del av sina egna modeller. Särskilt ifrån de allt dyrare modellerna.
De flesta som skriker på internet tänker så snävt som enbart från en konsuments sida, men aldrig ifrån ett företags. Canon är ett Aktiebolag, en som ska tjäna pengar till sina ägare. En sak de gör väldigt bra på-
Jag vill också ha en 5D Mk4 som vi kallar för 6D som ska kosta halva priset. Låter absurt!
Vad hade hänt om Canon stoppat in dubbla minneskort, 4K och utspridda AF punkter? Blir inte en 5D Mk4? Inte många som kommer köpa den 15k dyarare modellen (18k dyrare när den släpptes).
/Stefan
Ja det kanske är just det som är Canons grundläggande problem att man finns på så många marknader och att det alltid kommer att generera ångest (alla val man bryr sig över är som bekant förknippade med ett visst mått av ångest), eftersom man alltid riskerar att billigare modeller kannibaliserar de dyrare och mer exklusiva segmenten eller att kompetenta "stillbildskameror" med filmfunktioner påverkar deras marknad för dedikerade filmkameror - men vad har man för val? För en gångs skulle är jag helt enig med Martain som så riktigt påpekar att Canon inte lever enbart i sin egen plaskdamm utan att det faktiskt finns fullt med andra hungriga rovfiskar även i den.
Det största fel en marknadsaktör kan göra är att tro att man är osårbar och att ingen annan på allvar kan hota ens marknadsställning. Om man ägnar alltför stor uppmärksamhet till sitt eget introverta navelskåderi som den egna positioneringen kan sägas vara, så riskerar man att göra ödesdigra felsteg.
Det kan ju också vara en väldig förbannelse i att fokusera på största möjliga avkastning på kort sikt om man parallellt i värsta fall försummar framåtsyftande R&D. Det är min bestämda uppfattning att om det finns konkurrenter som skickar med exv. välutrustad 4K även i kameror som kostar under 10 000 så måste nog Canon försöka övervinna sin vilsenhet i denna fråga och skicka med även ett 4K-stöd som är minst lika bra som konkurrenternas i dessa betydligt billigare kameror. Har man FF-sensor så ska man utnyttja den fullt ut även i video och det håller inte som många påpekat när det gällt även dyrare Canon-modeller med 4K att göra de kompromisser man tidigare gjort när det gäller exv. videofilsstorleken. Lyckligtvis så kan de väl som andra fixa en FW-uppgradering den dagen det flyter upp till ytan att de nog blir nödgade till det.
Vi har sett många tidigare exempel exv. i datorprogramvarubranschen på rent förödande konsekvenser när stora världsledande företag varit för övertygade om sin osårbarhet i sin vägran att ta konkurrenterna på allvar.
Ibland tog det bara något år så var de borta alla de stora gamla mjukvarujättarna genom konkurser eller i bästa fall genom uppköp av förlusttyngda verksamheter till reapris där någon för tillfället mer solid spelare köpte på sig kompetens de behövde.
Ofta har det låtit såsom:
"- Vi dominerar marknaden och har en marknadsandel på 60-70% i dagsläget." eller - "Företaget X system skalar inte som våra." eller "Företaget Y:s databaser kan inte mäta sig med våra. Det är våra man väljer till de verkligt tunga tillämpningarna" eller "Det är ju vi som är industristandard!" eller "Vi har en urstark produktportfölj i förhållande till konkurrenterna". Listan kan göras lång med ursäkter för att inte göra något idag - och i morgon är det inte sällan försent.
Ett av de värsta magplasken var väl ändå Nokias som väl visar på minst två oberoende och samverkande problem där tekniska vägval bara var ena sidan av problemet. Det andra var just att man tappat kollen på marknaden som gått från att vara "finnkamp i mobiltelefoni" till något helt annat när allt mer kommit att handla om kontroll över "content". Där var det inte bara Nokia som gick under som mobiltelefongigant utan hela Esbo kommun och med det kom hela Finland ekonomi in i en gungning man inte hämtat sig från än. Min poäng är som sagt att det är livsfarligt att bli för introvert.
Hög svansföring är livsfarligt på starkt konkurrensutsatta marknader. Inga trän växer upp till himlen över tid och Canon är inget undantag från den regeln. Men de är inte ensamma. Många hade kanske trott att Nikon skulle komma med något storståtligt när man blir 100 och allt. Det enda jag sett av det var väl att det ska komma några nya jubileumsmodeller i grå färg, Just grått kan ju inte bli mer symboliskt för läget när Nikon demonstrerar sin håglöshet och gör en Leica genom att leka med färger när man inte har så mycket annat nytt att visa upp.