Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
6D2 kommer snart att få ännu bättre pris, första 6D låg på 20k vid introduktionen, och som Fredrik skriver var det 6D som hade fått allt för dålig autofokus och Raw-buffert, men den sålde mycket bra, ser på DX0 Mark att 6D ( gamla ) faktiskt kliver förbi D610 vad gäller DR vid Iso 3200 ( PMD brukar påtala detta om Canon ) ANG autofokusen så brukar dom inte i alla fall välja in ett mindre antal fokuspunkter tex 9st heller liknade även om dom har 65 st att flytta runt med.

Fast ska det behövas en fullformat till för att kunna komponera sin bild utan att omkomponera. Är inte detta grundläggande 2017? Canons syn på detta vet vi men det betyder inte att vi måste svälja det och tycka det är ok.

Nej absolut inte, tycker det är uppfriskande att ge kritik över vad man känner, men 6D2 kommer att hamna snart runt 17000 kr då blir kraven ställda i ett annat ljus.

Det som oroade var nog att Canon struntade i vad värsta konkurrenten faktiskt erbjöd sina köpare, D610 har ju bättre AF, och D750 ännu bättre, om nu Canon envisas med att 6D2 och sedan hopp till 5D4, så tycker jag det är synd att ingen mellan modell erbjuds. Nu kanske AF är väldigt bra med 6D2 vi vet ju inte det ännu, även om det är för dålig områdes teckning.

Skönt att höra fler som tycker Canon gjort en miss och bra förtydligat.
Jag tror snarare att Canon har gjort en fullträff. Att tillverka en produkt utan att behöva lägga ner speciellt mycket pengar på utveckling måste ju vara kanon för Canon. Den mesta utvecklingskostnaden har antagligen varit att ta fram den nya sensorn. Den är förvisso baserad på samma teknik som Canon har byggt sensorer med sen EOS 750D/760D, men den har ny geometri vilket kräver en del utveckling av tillverkningsprocessen.

Kameran är ju inte heller dålig, utan hyfsat konkurrenskraftig i sitt prissegment. (Lanseringspriset bör man pruta lite på när man jämför; de flesta kameror sjunker en del i pris med tiden).

Jag tror snarare att Canon har gjort en fullträff. Att tillverka en produkt utan att behöva lägga ner speciellt mycket pengar på utveckling måste ju vara kanon för Canon. Den mesta utvecklingskostnaden har antagligen varit att ta fram den nya sensorn. Den är förvisso baserad på samma teknik som Canon har byggt sensorer med sen EOS 750D/760D, men den har ny geometri vilket kräver en del utveckling av tillverkningsprocessen.

Kameran är ju inte heller dålig, utan hyfsat konkurrenskraftig i sitt prissegment. (Lanseringspriset bör man pruta lite på när man jämför; de flesta kameror sjunker en del i pris med tiden).

Om det är en fullträff eller ej får marknaden avgöra. Dock har den större täckning med korsformade AF sensorer än D610 i o f s.

Hur gör du då, förminskar du bilden kameran för att göra den hanterbar?

Tycker själv det är kul att dela bilder, kör med min iPhone som är suverän tycker jag. Lätt att hantera plus att den är både smidigt och ger bra bilder.

Tycker du fick många bra svar på detta så svara inte mer än såhär 😃

Precis!

Canon har inte monopol. Även om de är störst (i dagsläget) så har de hela tid en enormt stark konkurrens från Sony, Nikon och Fuji (och till viss del även Panasonic och Olympus).

Så för att fortsätta leverera och sälja lika bra som idag så måste de i längden ha kunder som är nöjda med deras produkter.

Även om marknaden, precis som alla större ekosystem med vissa inlåsningseffekter, är lite trögrörlig, så är den långt ifrån "orörlig". Det är ett potentiellt problem även för Canon på sikt om de inte levererar det som efterfrågas och som konkurrenter levererar bättre på.

Annars tröttnar vissa kunder till slut och kanske då överväger att byta system.

Håller med till fullo.
Gillar Canons produkter men när kameror över 20000kr räknas som instegsmodeller börjar det kännas lite löjligt. En instegsmodell för mig är en kamera som prismässigt lockar förstagångsköpare av systemkameror. De flesta bilderna tas med full automatik. De som tittar på 6dmkii är nog främst avancerade amatörer. Avancerade amatörer brukar uppskatta fokuspunkter utanför centrum. Fast Canon kanske försöker vända på allt och göra det lite svårare att få en bra bild. Då krävs det avancerade amatörer för att lyckas.
Ok. jag är bitter😉

Jag säger inte emot dig. Däremot stärker det funderingen kring att Canon tydligen kommer undan med vad som helst. Det bör dock finnas en gräns. Hoppas vi nått den nu annars försvinner något annat väsentligt på nästa instegsmodell från Canon med det facila priset 35000kr

Nej absolut inte, tycker det är uppfriskande att ge kritik över vad man känner, men 6D2 kommer att hamna snart runt 17000 kr då blir kraven ställda i ett annat ljus.

Det som oroade var nog att Canon struntade i vad värsta konkurrenten faktiskt erbjöd sina köpare, D610 har ju bättre AF, och D750 ännu bättre, om nu Canon envisas med att 6D2 och sedan hopp till 5D4, så tycker jag det är synd att ingen mellan modell erbjuds. Nu kanske AF är väldigt bra med 6D2 vi vet ju inte det ännu, även om det är för dålig områdes teckning.

Jag förstår hur du menar. Det skulle lindra lite om det åtminstone fanns ett alternativ under 35000kr.

Af kan säkert vara bra i mitten.

Jag säger inte emot dig. Däremot stärker det funderingen kring att Canon tydligen kommer undan med vad som helst. Det bör dock finnas en gräns. Hoppas vi nått den nu annars försvinner något annat väsentligt på nästa instegsmodell från Canon med det facila priset 35000kr

Försvinner? Menar du att Canon har tagit bort något från EOS 6D II som fanns i dess föregångare?

Försvinner? Menar du att Canon har tagit bort något från EOS 6D II som fanns i dess föregångare?

Nej inte ens Canon klarar att släppa en kamera sämre än sin föregångare. Ger vi det något år så kanske det också lyckas. Mao fel uttryckt men ändrar inget i sak. Jag hävdar att Canon snikar för mycket du tycker inte det.

Då menar jag förutom skärpedjupet. Så spelar den storleken på bilden som du nu visar upp, ytterst marginell roll om det är en kamera för 50000kr eller en bra smartphone. Har inte exprimenterat med min iPhone på det sättet, med det kanske går att få kort skärpedjup på den också?

Jag får inga vibes, att just en specifik kamera skulle kunna leverera den bilden, det fixar alla moderna kameror idag.

Sedan kan folk bli glada som får bilden, men det har i min värld ingenting med kameran att göra :)

Det är många bilder man inte kan ta med en smartphone - tex flygande fågel - och som man vill dela i sitt specialforum. Och varför vill man ta bilder två gånger...

Jag tror snarare att Canon har gjort en fullträff. Att tillverka en produkt utan att behöva lägga ner speciellt mycket pengar på utveckling måste ju vara kanon för Canon.

Jodå. Jag kan förstå att det är bra ur Canons perspektiv och för att kraftigt minimera deras R&D-kostnader. Kan säkert öka på deras redan hyfsat goda vinstmarginaler. Ekonomerna hos Canon jublar säkert (återstår dock att se om samma sak gäller för deras säljavdelningar, men det kanske blir fullträff även där med lojala/nöjda kunder).

Nej inte ens Canon klarar att släppa en kamera sämre än sin föregångare. Ger vi det något år så kanske det också lyckas. Mao fel uttryckt men ändrar inget i sak. Jag hävdar att Canon snikar för mycket du tycker inte det.
Jag tycker bara att en del här har orealistiska förväntningar. EOS 6D II är en ganska stor förbättring av den äldre EOS 6D, men självklart har den inte samma finesser som EOS 5D IV. Det hade ju varit lite underligt.

Jag tycker alltså att det är föregångaren man ska jämföra med och inte andra kameror av samma tillverkare som ligger i en betydligt högre prisklass.

Jag tycker också att priset är för högt för EOS 6D II, men det felet delar den med många andra nya kameror. Generellt sett så har prisnivån har helt enkelt gått upp på digitala systemkameror (fast EOS 6D II har ju ungefär samma introduktionspris som dess föregångare hade, så på det viset har snarare priset gått ner).

Så jag kommer inte heller att köpa EOS 6D II. Åtminstone inte så länge priset ligger runt 20 kSEK. Om det sjunker till ett par tusen över 10 kSEK, som man har kunnat köpa EOS 6D för ibland under det gångna året ungefär, så kan jag ändra mig.

Jag tycker bara att en del här har orealistiska förväntningar. EOS 6D II är en ganska stor förbättring av den äldre EOS 6D, men självklart har den inte samma finesser som EOS 5D IV. Det hade ju varit lite underligt.

Jag tycker alltså att det är föregångaren man ska jämföra med och inte andra kameror av samma tillverkare som ligger i en betydligt högre prisklass.

Jag tycker också att priset är för högt för EOS 6D II, men det felet delar den med många andra nya kameror. Generellt sett så har prisnivån har helt enkelt gått upp på digitala systemkameror (fast EOS 6D II har ju ungefär samma introduktionspris som dess föregångare hade, så på det viset har snarare priset gått ner).

Så jag kommer inte heller att köpa EOS 6D II. Åtminstone inte så länge priset ligger runt 20 kSEK. Om det sjunker till ett par tusen över 10 kSEK, som man har kunnat köpa EOS 6D för ibland under det gångna året ungefär, så kan jag ändra mig.

Jag hade betalat 25000kr och även lite till om sökartäckningen hållt måttet. 6dmkii hade då varit en fullträff för stillbild och en kamera att rekommendera. Nu vill jag inte ha den. Jag förstår att det inte går att göra alla nöjda när kameran kostar 21000kr men min poäng är och förblir att Canon snålat inom fel område. Några håller med andra inte. Med risk för rundgång så lämnar jag nu ämnet just i denna tråden om inget nytt framkommer.

Det är många bilder man inte kan ta med en smartphone - tex flygande fågel - och som man vill dela i sitt specialforum. Och varför vill man ta bilder två gånger...

Visst är det så, en riktig kamera är ett bättre verktyg, du kan låsa autofokus, jobba med brännvidder och så.

När du väl fått in en bild i en smartphone, får man en väldigt bra överblick. Det tycker jag inte man har i displayen hos en Canon.

Med risk för att vi talar förbi varandra. En beskrivande bild, som att katten blivit fetare eller liknande, går alltid via smartphone, som är perfekt för delning av bilder.

Bilder med intention går för mig alltid via datorn. Att lägga upp en bild på 800px är inget som triggar tycker jag :) Däremot är FS bra, även 500px och Smugmug. Finns säkert flera?

Vad menar du med att "ta bilder två gånger"?

Så är det ju, många vill ha mer oavsett vad. Även vid löneförhöjning.
Men man får fortfarande tänka på att det är en budget FF från Canon. Oavsett vad de andra märkena har för alternativ så är det ju deras prislista som gäller.
Vad gäller funktioner så har ju Canon en armada av modeller. En en del av flottan är ju enbart för filmindustrin. 5D Mk4 eller 6D Mk2 ska inte ta marknadsdelar från nån del av sina egna modeller. Särskilt ifrån de allt dyrare modellerna.
De flesta som skriker på internet tänker så snävt som enbart från en konsuments sida, men aldrig ifrån ett företags. Canon är ett Aktiebolag, en som ska tjäna pengar till sina ägare. En sak de gör väldigt bra på-
Jag vill också ha en 5D Mk4 som vi kallar för 6D som ska kosta halva priset. Låter absurt!
Vad hade hänt om Canon stoppat in dubbla minneskort, 4K och utspridda AF punkter? Blir inte en 5D Mk4? Inte många som kommer köpa den 15k dyarare modellen (18k dyrare när den släpptes).

/Stefan

Ja det kanske är just det som är Canons grundläggande problem att man finns på så många marknader och att det alltid kommer att generera ångest (alla val man bryr sig över är som bekant förknippade med ett visst mått av ångest), eftersom man alltid riskerar att billigare modeller kannibaliserar de dyrare och mer exklusiva segmenten eller att kompetenta "stillbildskameror" med filmfunktioner påverkar deras marknad för dedikerade filmkameror - men vad har man för val? För en gångs skulle är jag helt enig med Martain som så riktigt påpekar att Canon inte lever enbart i sin egen plaskdamm utan att det faktiskt finns fullt med andra hungriga rovfiskar även i den.

Det största fel en marknadsaktör kan göra är att tro att man är osårbar och att ingen annan på allvar kan hota ens marknadsställning. Om man ägnar alltför stor uppmärksamhet till sitt eget introverta navelskåderi som den egna positioneringen kan sägas vara, så riskerar man att göra ödesdigra felsteg.

Det kan ju också vara en väldig förbannelse i att fokusera på största möjliga avkastning på kort sikt om man parallellt i värsta fall försummar framåtsyftande R&D. Det är min bestämda uppfattning att om det finns konkurrenter som skickar med exv. välutrustad 4K även i kameror som kostar under 10 000 så måste nog Canon försöka övervinna sin vilsenhet i denna fråga och skicka med även ett 4K-stöd som är minst lika bra som konkurrenternas i dessa betydligt billigare kameror. Har man FF-sensor så ska man utnyttja den fullt ut även i video och det håller inte som många påpekat när det gällt även dyrare Canon-modeller med 4K att göra de kompromisser man tidigare gjort när det gäller exv. videofilsstorleken. Lyckligtvis så kan de väl som andra fixa en FW-uppgradering den dagen det flyter upp till ytan att de nog blir nödgade till det.

Vi har sett många tidigare exempel exv. i datorprogramvarubranschen på rent förödande konsekvenser när stora världsledande företag varit för övertygade om sin osårbarhet i sin vägran att ta konkurrenterna på allvar.

Ibland tog det bara något år så var de borta alla de stora gamla mjukvarujättarna genom konkurser eller i bästa fall genom uppköp av förlusttyngda verksamheter till reapris där någon för tillfället mer solid spelare köpte på sig kompetens de behövde.

Ofta har det låtit såsom:

"- Vi dominerar marknaden och har en marknadsandel på 60-70% i dagsläget." eller - "Företaget X system skalar inte som våra." eller "Företaget Y:s databaser kan inte mäta sig med våra. Det är våra man väljer till de verkligt tunga tillämpningarna" eller "Det är ju vi som är industristandard!" eller "Vi har en urstark produktportfölj i förhållande till konkurrenterna". Listan kan göras lång med ursäkter för att inte göra något idag - och i morgon är det inte sällan försent.

Ett av de värsta magplasken var väl ändå Nokias som väl visar på minst två oberoende och samverkande problem där tekniska vägval bara var ena sidan av problemet. Det andra var just att man tappat kollen på marknaden som gått från att vara "finnkamp i mobiltelefoni" till något helt annat när allt mer kommit att handla om kontroll över "content". Där var det inte bara Nokia som gick under som mobiltelefongigant utan hela Esbo kommun och med det kom hela Finland ekonomi in i en gungning man inte hämtat sig från än. Min poäng är som sagt att det är livsfarligt att bli för introvert.

Hög svansföring är livsfarligt på starkt konkurrensutsatta marknader. Inga trän växer upp till himlen över tid och Canon är inget undantag från den regeln. Men de är inte ensamma. Många hade kanske trott att Nikon skulle komma med något storståtligt när man blir 100 och allt. Det enda jag sett av det var väl att det ska komma några nya jubileumsmodeller i grå färg, Just grått kan ju inte bli mer symboliskt för läget när Nikon demonstrerar sin håglöshet och gör en Leica genom att leka med färger när man inte har så mycket annat nytt att visa upp.

Apropå nya toppmodeller och 6DII. Min uppfattning är att vår generations kameror har pikat, förbättringarna handlar om tiondelar. Tror på sikt att framtidens kameror kommer att täcka hela ljusspektrumet, men vi är inte där idag.

Om vi tar bort handhavandet och utgår ifrån att objektiven är bra, och marginella förbättringar med bruset vid höga ISO-tal. Så har kameran i min värld ett värde x 1. Okay, man köper nytt och får värdet 1.2, satsar allt man har och kommer upp till 1.3.

Medan mjukvaran runt kameran har för mig värdet flera gånger om, genom att allt är digitalt är det är lätt att komma runt bristerna med sensor mm. Mjukvaran och fototekniken idag spelar ut vilken sensor som helst, med reservation för höga ISO-tal och kunna göra extremt stora förstoringar.

Edit: får lägga till en reservation till för djurfoto, när det kanske finns bara ett shot, då spelar DR in.

Utöver de stora skillnaderna från föregångaren så brukar det ju också finnas en massa små skillnader som ibland kan vara nog så viktiga. Här är några jag tror mig ha uppfattat, fyll gärna på!

* Fler typer av objektivkorrigeringar, t.ex. för diffraktion
* Flimmeravkänning
* Mer och bättre info i sökaren
* Bättre auto-ISO (ser perfekt ut av vad jag kan se)
* Nytt scen-läge, ngt md panorering, verkar vara begränsat till nya 24-105L
* Utökade möjligheter för auto-vitbalans, viktning av vitt-kontra omgivningsljus (lite osäker på denna)
* Fjärrutlösare via blåtand
* Större kontroll av bildstilar "Added sharpening control, via Picture Style settings: addition of Fine Detail Picture Style option (first seen in the 50 million pixel EOS 5DS and 5DS R cameras), and for every Picture Style, the added sharpening controls for “Fineness” and “Threshold” — giving Picture Style settings control similar to Unsharp Mask controls in image-editing software."

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar