Lars Bruce
Aktiv medlem
Det är ju lysande! Tror Canon lyckats pricka av samtliga av mina önskade förbättringar jmf med MkI (4K var inte med på den listan )
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Apropå nya toppmodeller och 6DII. Min uppfattning är att vår generations kameror har pikat, förbättringarna handlar om tiondelar. Tror på sikt att framtidens kameror kommer att täcka hela ljusspektrumet, men vi är inte där idag.
Om vi tar bort handhavandet och utgår ifrån att objektiven är bra, och marginella förbättringar med bruset vid höga ISO-tal. Så har kameran i min värld ett värde x 1. Okay, man köper nytt och får värdet 1.2, satsar allt man har och kommer upp till 1.3.
Medan mjukvaran runt kameran har för mig värdet flera gånger om, genom att allt är digitalt är det är lätt att komma runt bristerna med sensor mm. Mjukvaran och fototekniken idag spelar ut vilken sensor som helst, med reservation för höga ISO-tal och kunna göra extremt stora förstoringar.
Edit: får lägga till en reservation till för djurfoto, när det kanske finns bara ett shot, då spelar DR in.
Tur att mobiltelefonerna är bättre än kameror på datakommunikation, annat vore en katastrof.En del har redan lyft att dagens systemkamera är usla på kommunikation i jämförelse med mobilerna.
Jag tror snarare att Canon har gjort en fullträff. Att tillverka en produkt utan att behöva lägga ner speciellt mycket pengar på utveckling måste ju vara kanon för Canon. Den mesta utvecklingskostnaden har antagligen varit att ta fram den nya sensorn. Den är förvisso baserad på samma teknik som Canon har byggt sensorer med sen EOS 750D/760D, men den har ny geometri vilket kräver en del utveckling av tillverkningsprocessen.
Kameran är ju inte heller dålig, utan hyfsat konkurrenskraftig i sitt prissegment. (Lanseringspriset bör man pruta lite på när man jämför; de flesta kameror sjunker en del i pris med tiden).
Jag tror du måste vara mer specifik när du säger att vår tids kameror har peakat och att det framöver inte kommer att ske så mycket mer....
Utöver de stora skillnaderna från föregångaren så brukar det ju också finnas en massa små skillnader som ibland kan vara nog så viktiga. Här är några jag tror mig ha uppfattat, fyll gärna på!
* Flimmeravkänning
* Bättre auto-ISO (ser perfekt ut av vad jag kan se)
Som jag skrev så kommer förmodligen kameran på sikt att täcka hela det dynamiska omfånget. Det där fixar ju fotograferna själva idag manuellt och sedan stackar bilderna i datorn.
Utvecklingen kommer inte stanna av, men lite som med datorer, grejerna är kraftfulla och håller i många år prestandamässigt. Sedan har mjukvaran också utvecklats, villket jämnar ut skillnaderna.
Jag upplever att utvecklingen har planat ut och förbättringarna inte är lika dramatiska för tillfället. Sedan kommer nya generationer med kanske stora kliv. I andra änden ligger hur bilder presenteras och det täcker alla kameror idag. Det är mer en smaksak vad man föredrar. Man behöver inte +8000px för att redigera en bild till Instagram på 800px
Håller med. Nikon har enligt mig gjort precis samma fel med tex. D610. Dock trist oavsett (tycker jag också).
OBS! Detta är gjort utan vetenskaplig noggrannhet:
Men iaf, här är vad jag googlat fram om täckningen på AF-täckningen på 6D mk ii, jämfört med Nikon D750 och D810, inlagt i lager i photoshop, så att bildrutan matchar.
De röda punkterna är alltså de från 6D mk ii. Jag kan inte gå i god för att det är skalenligt, men det är det bästa jag hittat.
Om detta stämmer så tycker jag nog att man får sätta lite proportion på frågan om AF-spridning, skillnaden mot t.ex. D750 är (i så fall) snarast akademisk.
Tyvärr så har inte heller D750 perfekt spridning. Den fick mycket riktigt stor kritik för detta när den kom (ligger någonstans halvägs mellan D610 och D800), och jag håller själv med i den kritiken.
Har D750 själv och har alltid önskat lite bättre spridning, och mer likt den i D810 och 5Dmk3. Den är långt ifrån bra eller perfekt där (halvt OK skulle jag säga, men absolut inte mer).
Dock så märker jag en klar skillnad till det sämre när jag fotar med min D610 som andrakamera, som trots att den skillnaden inte ser så stor ut, är långt ifrån akademisk, utan praktiskt kännbar (för mig iaf.).
Hoppas att Nikon inte gör samma misstag med "D620" som de gjorde med D610.
Tyvärr så har inte heller D750 perfekt spridning. Den fick mycket riktigt stor kritik för detta när den kom (ligger någonstans halvägs mellan D610 och D800), och jag håller själv med i den kritiken.
Har D750 själv och har alltid önskat lite bättre spridning, och mer likt den i D810 och 5Dmk3. Den är långt ifrån bra eller perfekt där (halvt OK skulle jag säga, men absolut inte mer).
Dock så märker jag en klar skillnad till det sämre när jag fotar med min D610 som andrakamera, som trots att den skillnaden inte ser så stor ut, är långt ifrån akademisk, utan praktiskt kännbar (för mig iaf.).
Hoppas att Nikon inte gör samma misstag med "D620" som de gjorde med D610.
Tack det förklarar saken. Jag gör jämförelsen utifrån min 5dsr som överensstämmer med 5dmkiii.
Men state of art idag är väl nära 700 fasdetektpunkter över hela motivytan för de mest avancerade modellerna och typ nära 500 punkter för konsumentmodeller även de över hela motivytan. Är det inte det ni borde fråga efter?
Men state of art idag är väl nära 700 fasdetektpunkter över hela motivytan för de mest avancerade modellerna och typ nära 500 punkter för konsumentmodeller även de över hela motivytan. Är det inte det ni borde fråga efter?
Dock så märker jag en klar skillnad till det sämre när jag fotar med min D610 som andrakamera, som trots att den skillnaden inte ser så stor ut, är långt ifrån akademisk, utan praktiskt kännbar .
Räknar man så har ju 6d ii typ state of the art med typ 20 miljoner af-punkter, men eftersom de traditionella DSLR fasdetekterande systemen än så länge står sig väl är implementeringen i 6D ii intressant.
Men visst, det är värt att komma ihåg att man kan använda Liveview och få typ 80% täckning.