Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skickar Wi-Fi bilder mest varje, men gör det med min iPhone. Och det funkar väldigt bra.

Men vad är poängen med WiFi på en systemkamera med stora bildfiler om man inte jobbar typ mot en redaktion. Att skicka oredigerade bilder kan man väl göra lika bra med en smartphone?

Jag skickar Wi-Fi bilder mest varje, men gör det med min iPhone. Och det funkar väldigt bra.

Men vad är poängen med WiFi på en systemkamera med stora bildfiler om man inte jobbar typ mot en redaktion. Att skicka oredigerade bilder kan man väl göra lika bra med en smartphone?

Jag användet WiFi med en iPad Mini, därför att det är så fruktansvärt smidigt att granska bilder, särskilt om man har kameran på stativ, men jag använder det också ofta för att grovsålla innan jag tar in bilderna i dator. Smidigt också ok man vill visa en modell, utan att hen behöver flytta sig.

Nu med DPAF och snabb autofokus med face detection så kan man använda ipad som enda gränssnitt för både tagning och granskning.

Jag köpte 5 dsr för att det är en småbildskamera som är utrustad som en småbildskamera. Ville gärna ha wi-fi i den redan vid inköp men ingen dealbreaker. Som jag försöker få fram, det är skillnad på wi-fi och sökartäckning. Det ena kul att ha det andra väsentligt.

Jag användet WiFi med en iPad Mini, därför att det är så fruktansvärt smidigt att granska bilder, särskilt om man har kameran på stativ, men jag använder det också ofta för att grovsålla innan jag tar in bilderna i dator. Smidigt också ok man vill visa en modell, utan att hen behöver flytta sig.

Nu med DPAF och snabb autofokus med face detection så kan man använda ipad som enda gränssnitt för både tagning och granskning.

Det kan jag tänka mig vid fototillfället, typ fota med stativ. Men är det inte bättre att sålla i datorn än sitta o mecka med bilder i kameran som ska deletas?

Tycker datorskärmen är överlägsen vilken iPad som helst.

Jag köpte 5 dsr för att det är en småbildskamera som är utrustad som en småbildskamera. Ville gärna ha wi-fi i den redan vid inköp men ingen dealbreaker. Som jag försöker få fram, det är skillnad på wi-fi och sökartäckning. Det ena kul att ha det andra väsentligt.

Okay. Men att skicka oredigerat verkar overkill om det inte gäller en redaktion, plus att det blir stora bildfiler.

De är komplementära. iPaden använder jag ofta i en paus.

Okay, Roger that...

Kan tänka mig vid produktfotografering, att ha en extern skärm. Blir det inte mycket prylar annars, att fokuset hamnar någon annanstans vid fototillfället. Tycker photo är intuitivt, analysen kan man göra i efterhand?

Självklart. Vad är emellertid tillverkningskostnaden av en AF modul med bredare täckning? Som reservdel kostar en FF sensor ca 5000kr och en del är vinst samt att en cropsensor inte är gratis. 6D II kostar 10.000kr mer än 80D och jag tvivlar på att spegelmekanismen, slutaren och pentaprisman utgör en merkostnad i tillverkning som närmar sig dessa belopp. D750 med en FF AF modul är billigare så att bjuda på större täckning hade inte kostat en förmögenhet samt att den hade varit en direkt konkurrent till D750 som hade hjälpt motivera priset. Canon segmenterar väl men ibland lite väl hårt.

Jo, kan hålla med om just AF-sensorn. Sedan kostar inte heller en extra SD-korthållare speciellt många kronor (och gott om plats finns i DSLR:er).

6D, även i version mkII, kommer nog därmed fortsatt att främst konkurrera med D600/610 (och dess uppföljare), precis som tidigare, och inte D750 (och dess uppföljare).

Handlar nog i just dessa fall om en medveten marknadspositionering som du och andra är inne på (de andra kameraegenskaperna är nog däremot en funktion av just pris/kostnadspress).

Handlar nog i just dessa fall om en medveten marknadspositionering som du och andra är inne på (de andra kameraegenskaperna är nog däremot en funktion av just pris/kostnadspress).

Tycker AVT hade en poäng med att man snikar med befintligt teknik och bygger en "budgetkamera".

Så uppfattar jag 6D1 en nedbantad 5D, enklare chassi, handhavande, AF osv,,, men något bättre sensor, som skulle trigga köparna. I övrigt fanns det ingenting förutom en lägre prislapp.

Kan tänka mig samma race med 6DII, enklare bygge, sämre AF men liite bättre sensor än 5DMKIV och befintlig teknik. WI-FI och GPS finns väl i budgetmodellerna?

Det blir ett långt hopp mellan 6DMKII och 5D4, skillnad runt 15K men någon mellanmodell blir nog inte aktuellt kan jag tänka.

Vet inte.

Med tanke på det som verkar vara en lite medveten "strypning" av den nya 6DmkII, och denna ganska stora lucka i sortimentet som du riktigt påpekar, så skulle jag faktiskt inte bli helt förvånad om de just kom med en modell därimellan.

Den skulle då förmodligen gå direkt upp emot D750, som Canon därmed äntligen skulle få en direkt konkurrent till (som de länge saknat). Skulle dessutom förklara väl varför de positionerat nya 6DmkII så som de gjort.

Det som hände var att Canon satsade på Cinema Eos-serien. Canon gjorde den första 4K-kameran med småbildssensor i Eos 1D C, de lyckades etablera sig bland professionellt videofolk med Eos C300, C100 osv. Canon har utarbetat en väl fungerande AF för video mm ...

Men Canon har kanske varit lite väl försiktiga för intern konkurrens och missat att de då öppnar upp för extern konkurrens. En Eos 5D C med 4K med full sensorbredd hade inte suttit fel. Och varför inte mer komprimerade videoformat i 5D Mark IV så att inte filstorleken blir så gigantisk?

Eftersom både Canon och Sony är ibland de absolut största i världen på professionella videokameror, så har nog de avdelningarna börjat att känna av internkonkurrensen från deras systeravdelningar som gör stillbildskameror med filmfunktion. Dessa har ju ökat enormt i popularitet på senare år, och tom. stora Hollywoodproduktioner kör med de ibland.

Det kan nog förklara att vi nu ser tendenser till att filmfunktionerna så smått börjar strypas lite på de senaste stillbildskamerorna hos både Canon och Sony.

Jag skulle älska en enkel och stabil koppling mot min Smartphone och vidare till Facebook och andra sociala medier. Har aldrig riktigt fått till det med min 6D trots att funktionen finns där. Ni som kan de tekniska spelarna för uppkoppling: Blir det bättre på något sätt med 6D2 i detta avseende?

I så fall gott skäl för uppgradering för mig 😀.

Vet inte.

Med tanke på det som verkar vara en lite medveten "strypning" av den nya 6DmkII, och denna ganska stora lucka i sortimentet som du riktigt påpekar, så skulle jag faktiskt inte bli helt förvånad om de just kom med en modell därimellan.

Den skulle då förmodligen gå direkt upp emot D750, som Canon därmed äntligen skulle få en direkt konkurrent till (som de länge saknat). Skulle dessutom förklara väl varför de positionerat nya 6DmkII så som de gjort.

Vi får vänta och se vad en ny D760 hamnar prismässigt, kan bli en stark konkurrent till 5D4, Nikon kan byta ut D610 mot D750 så den får rulla vidare. D4 fick en efterföljare D4s som var uppdaterad liksom D3/D3s, jag har undrat varför man inte kunde göra lika med dom billigare modellerna, samma huskropp ( billigare ) och lite förbättringar som FW inte kan klara av, då får man välja själv om uppdateringen är den man önskar heller man behåller den äldre kameran.

Jag skulle älska en enkel och stabil koppling mot min Smartphone och vidare till Facebook och andra sociala medier. Har aldrig riktigt fått till det med min 6D trots att funktionen finns där. Ni som kan de tekniska spelarna för uppkoppling: Blir det bättre på något sätt med 6D2 i detta avseende?

I så fall gott skäl för uppgradering för mig 😀.

Ja det blir bättre. 6D Mk ii har Bluetooth, vilket används på ett klyftigt sätt för att även förenkla wifi-kopplingen

Snurrhjulet som även ska funka som joystick, värdelöst. Har blivit galen flera gånger :)

Kanske utvecklat på 6DII?

Kanske vanesak? Har inga problem med den alls. Kanske inte lika snabbt som joysticken hos 5D Mk3, men fullt tillräckligt (som alltid är det ju personlig sak vad som är tillräckligt)

Vad felar hos dig? Varför blir du galen?

/stefan

Kanske vanesak? Har inga problem med den alls. Kanske inte lika snabbt som joysticken hos 5D Mk3, men fullt tillräckligt (som alltid är det ju personlig sak vad som är tillräckligt)

Vad felar hos dig? Varför blir du galen?

/stefan

Galen är överdrivet men ingen bra lösning med scroll och joystick i samma ratt. Tycker det är irriterande om man vill gå in o ut i menyerna. Tycker handhavandet med 5D är 5/5 och entusiastmodlelerna 2/5.

Som du säger personlig smak :)

Det är fullt möjligt att jag kommer att uppgradera, även om jag i så fall nog väntat tills priset sjunker/ kampanjer kommer. Dessutom vill jag se vad Nikon släpper när de nu 100-årsjubilerar, samt vad Sony släpper i form av A7 iii. Förmodligen kommer de antingen inte vara nog för att byta (Nikon) eller i min prisklass (Sony) men ändå.

Det jag kan bli lite trött på när det gäller alla tillverkare är att de är så jäkla efter på att utnyttja mjukvara som ett sätt att göra kamerorna bättre, till låga kostnader. Där kan man ju se smartphone-utvecklingen.

T.ex. borde Canon bara ha snott konceptet med automatisk kalibrering av fokus från Nikon, stoppat in fokusstackning, software-baserad oskärpa, eye detection etc etc. Fokus peaking, den tas osv. Sånt är i princip gratis men kan tillföra mycket för användaren

Okay. Men att skicka oredigerat verkar overkill om det inte gäller en redaktion, plus att det blir stora bildfiler.

5dsr har bara fast skärm. Med wi-fi kan jag förhoppningsvis komponera i låga och gubbovänliga positioner. Jag har inga uppdrag som kräver direkt leverans av bilder. För dessa fotografer finns bättre lösningar. På resor kan det vara kul att dela någon bild på sociala medier utan att behöva fota även med telefonen. Igen, trevlig funktion med wi-fi men inte avgörande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar