Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vimlar det inte av FF-kameror där ute, vilket kan vara lite synd ur konkurrenssynpunkt, det är Sony som under några år varit ensam om det, men Sony kör envetet med bara mindre kameror. Pentax kommer med en när tyvärr kamera marknaden har blivit mättad och det är svårt att teknikmässigt göra några jättesteg. C/N har ett objektiv försprång genom att dom funnits så länge och kan erbjuda så många äldre billigare varianter och begagnade, Sony, Pentax är för färska för att kunna erbjuda det samma på objektiv sidan.

Canons 300D första prisvärda Systemkamera ledde in vanliga folket till en starkt säljande lönsamhet, Canon hade kopplat greppet om den digitala nya eran, Sony hade några avancerade kompakter runt 2000/2001, men stannade där. Sedan klippte Canon till med 20D 5bps och 8mp. Klart man får förväntningar när världsledande Canon släpper nya kameror. Kan vara så att Canon har en spegellös FF runt hörnet och då kommer kundkretsen att utöka en bit till.

Har 6D2 verkligen så dåligt dynamiskt omfång? Se min länk här igår eftermiddag.

Får nog ta det lite med en nypa salt. Bilderna är tagna av en Rob Dickinson i Nya Zeeland, som säger att han fått låna en 6DII direkt av Canon i Nya Zeeland över helgen.

Svårt att veta med säkerhet om det stämmer samt om det är en pre-production modell eller en färdigutvecklad kamera tänkt för försäljning.

Dynamiken hos sensorn i D80 ska vara riktigt bra (har sett tester), har svårt att tänka mig att inte nya 6DII är minst lika bra, plus att det är FF med mindre brus.

Får nog ta det lite med en nypa salt. Bilderna är tagna av en Rob Dickinson i Nya Zeeland, som säger att han fått låna en 6DII direkt av Canon i Nya Zeeland över helgen.

Svårt att veta med säkerhet om det stämmer samt om det är en pre-production modell eller en färdigutvecklad kamera tänkt för försäljning.
Får hoppas det, blev lite orolig..

Nu vimlar det inte av FF-kameror där ute, vilket kan vara lite synd ur konkurrenssynpunkt, det är Sony som under några år varit ensam om det, men Sony kör envetet med bara mindre kameror.
Contax, Canon, Kodak och Nikon gjorde "FF"-kameror innan Sony gjorde sin första sådan.

Contax, Canon, Kodak och Nikon gjorde "FF"-kameror innan Sony gjorde sin första sådan.

Ja här tänker jag när Sony kom med sina A7R och A7, Nikon hade D600/D800, Canon körde länge med 5DMKII och sedan då MK3 plus sedermera 1DX och Nikon D4. Sony hade sina första Spegellösa FF med A7- serien. Vem vet om Olympus, Panasonic hade överraskat eller Fujifilm med en FF-kamera, kanske en långsökt tanke visserligen.

Pentax låg väl närmast till hands tyckte man att komma med någon FF efter sina framgångsrika APS-C Pentax K5 men så blev det inte just då, Så lilla A7R ställdes naturligt mot D800, sedan har det rullat på, Pentax kom till slut med K1.

Nu var jag inte ute efter att påstå att Sony skulle vara duktiga heller vem som var först heller något annat, utan att det rörde sig mest om C/N och Sony FF under några år.

Har 6D2 verkligen så dåligt dynamiskt omfång? Se min länk här igår eftermiddag.

Det verkar så ja
"After processing RAW files, the 6D Mark II seems to have very limited dynamic range. More controlled tests to follow. #TCSTV"

"Certainly lower than the 1DX II, but they look lower even than the 80D!"

forget those results
1 hour ago
Not a production spec camera so hold fire on the dynamic range issue for now please.

I would be very surprised if it was less than the 5d4 though.

(note I posted those raws...)

Skrivet av honom som först postade bilderna i Digitals forum

Det verkar så ja
"After processing RAW files, the 6D Mark II seems to have very limited dynamic range. More controlled tests to follow. #TCSTV"

"Certainly lower than the 1DX II, but they look lower even than the 80D!"

Skrivet av Jordan Drake på the camera store.
Han har alltså en "production camera"

Heller har han hämtat Raw-filerna från en Pre-produktion kamera, bilderna vi fick se från förra länken hade man normalt aldrig sänt ut. En tid efter 7D lanserades så kom det också märkligt dåliga bilder ut på nätet, fins nog alltid en del som spökar sig.

Nu har dpreview även gjort DR tester och sensorn verkar inte ha de landvinningar som återfinns i 80D och 5D IV vilket blir en stor besvikelse. Skall man lätta upp skuggor under ISO 3200 verkar det som om man med fördel kan köpa en APS-C kamera med Sonysensor. Då återstår lägre brus i mellantonerna på högre ISO som enda egentliga sensorfördelen över en APS-C kamera. Lite synd detta. Man kan tycka att de kunde klämt in sensorn från 5D IV då de ändå stympat AF jf med den för prisskillnaden.

Nu har dpreview även gjort DR tester och sensorn verkar inte ha de landvinningar som återfinns i 80D och 5D IV vilket blir en stor besvikelse. Skall man lätta upp skuggor under ISO 3200 verkar det som om man med fördel kan köpa en APS-C kamera med Sonysensor. Då återstår lägre brus i mellantonerna på högre ISO som enda egentliga sensorfördelen över en APS-C kamera. Lite synd detta. Man kan tycka att de kunde klämt in sensorn från 5D IV då de ändå stympat AF jf med den för prisskillnaden.

Bara det faktum att ditt inlägg fått stå oemotsagt sen 14.17 på fotosidans forum talar för att Canon kanske ändå snikat lite väl mycket denna gången. Känns som att sista bastionen föll med DR. Vi har olika sätt att nyttja våra kamerahus och blir därför olika upprörda beroende av vad som saknas. I detta fall har Canon både missgynnat själva handhavandet vid fotografering samt tagit bort en viktig del gällande IQ. Detta uppe på att filmgänget missgynnats som vanligt sedan 5dmkii. Långt tillbaka i denna tråd raljerade jag kring att inte ens Canon kan släppa en sämre uppföljare men inom vissa områden har de faktiskt lyckats uppenbarligen. Trots allt är det ändå en kamera som står sig i konkurrensen just nu om vi ser till totalen. Troligen är den ett ok köp i 1 år till. Frågan är som sagts tidigare hur dessa sniksläpp kommer påverka Canon framöver. Jag skulle uppskatta att detta forum är det mest positiva jag läst. I övriga är 9 av 10 kommentarer negativa (och nej jag har inte räknat exakt bara en uppskattning, kan vara 8,5 utav 10, bäst att tillägga innan någon undrar om jag räknat på alla forum😉). Alla dessa negativa är troligen personer som förstagångsköpare vänder sig till när de funderar på nyköp och vilket märke de ska välja. Jag anar mig till att ekonomer som endast ansvarar för nästkommande bokslut fått lite väl mycket att säga till om hos Canon. Alternativt kommer en konkurrentdödare inom snar framtid (spegellös).
😃

Det är faktiskt ovanligt arrogant och självtillräckligt, även för att vara Canon. Det är närmast obegripligt att de har valt att sätta en sensor som närmast måste beskriva som det sämsta de har i deras nuvarande line-up.

För egen del är besvikelsen hanterlig, för jag är trots allt nöjd med min nuvarande 6D, men det är ändå såpass att jag inte kommer att uppgradera.

Problemet är också att jag inte heller är helt sugen på 5D mk IV, som är lite för dyr, för tung, och framför allt, inte har någon vikskärm.

Det betyder att Canon inte har någon modell som helt tilltalar mig, och inte lär ha det inom överskådlig tid.

Det visar också återigen hur bra Nikon D750 är, och det torde för de flesta vara ett bättre köp.

Nu är jag dessvärre heller inte så sugen på att byta system, det är sånt meck, men däremot börjar jag fundera på att köpa en Sony A7 att ha som komplement, då kan jag ju också använda många av mina objektiv.

En kompis till mig tyckte så här (han är inte medlem här): Det är ju märkligt att tusentals proffs kan använda gamla 6D och 5D3 som sitt levebröd men de duger inte till hobbyfotografer som sitter och skriver på forum.

En kompis till mig tyckte så här (han är inte medlem här): Det är ju märkligt att tusentals proffs kan använda gamla 6D och 5D3 som sitt levebröd men de duger inte till hobbyfotografer som sitter och skriver på forum.

Men det handlar inte om man kan ta säljbara bilder eller inte. Det handlar om Canons utveckling går framåt eller bakåt.

Nikon D5 och Sony A9 har också rätt dåligt dynamiskt omfång vid lågt ISO, men det förklaras av att kamerorna är optimerad för snabb seriebildstagning. Det verkar inte finnas någon annan förklaring när det gäller 6D Mark II än att gammal teknik är billigare än ny.

Men trots allt presterar 6D Mark II bättre än 5D Mark III, och det är ju i alla fall ett litet steg framåt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar