Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker problemet med lågt dr gick från att vara ett bekymmer som dök upp nu och då på 5dmkiii till att möjligen i extremfall bli ett problem på 5dsr. Hittills har jag inte kört in i dr väggen men jag använder visserligen inte tekniken att medvetet underexponera flera steg. 5dmkiii har 11.7 och 5dsr har 12.4. Båda dessa hus saknar den nya tekniken på sensorn som Magnus visar på. 11.9 och med den på plats ger nog ett dr som de flesta kan bli nöjda med på 6dmkii. Får den då också bättre hög-ISO egenskaper till följd av det lägre dynamiska omfånget vid bas-ISO så gynnar det fler. Skulle dock varit trevligt med högt dr och bra ISO😃

Det verkar mycket konstigt, är det blå bergen eller vad, ingen av bilderna är bra, ser ut att vara ren jäkelskap heller något fel på kameran.

Kolla denna bilden, den kanske kan vara av intresse för någon.
Blå är 5dmk4, ljusblå 6d och röd 6dmk2.
Nästan två kolumner extra, dock är de yttre inte crosstype på 5Dmk4.

Är själv kluven om man skall köpa denna eller spendera mer pengar på en 5D Mark IV. Och något som jag efterlängtat är ett bättre AF system som är begränsat på min 5Dmk2.

Bilagor

• Canon-EOS-5D-Mark-IV-6D-Mark-II-AF-Points-rule-of-thirds-Overlay.jpg
    Canon-EOS-5D-Mark-IV-6D-Mark-II-AF-Points-rule-of-thirds-Overlay.jpg
    64.3 KB · Visningar: 373
Vi vet bara några saker ännu om 6DMKII, vi får invänta ordentliga tester. Flera i tråden vill uppmärksamma att kameran lanseras som en amatörkamera för att hålla nere priset.

"OK my camera was a preproduction model apparently, so not sure how relevant my files will be to the final release"

Han som lade upp bilderna på FredMiranda har tydligen fått besked att kameran är en förproduktionskamera.

Jag väntar ett tag till innan jag bestämmer mig om det ska beställas eller ej, men hoppet ökar i alla fall, att det kanske finns bättre värden i den färdiga produktionen.

Det tror jag blir knepigt. Jag räknar inte med att det kommer att hända. Troligare är att Canon så småningom kommer med en spegelfri kamera med EVF som har Dual Pixel AF.
Men vänta! Den finns ju redan och heter EOS M5 (en APS-C-kamera).

Å andra sidan finns det (ännu?) ingen spegelfri kameran med både fasdetekterande sensorer på bildsensorn och separata dedicerade fasdetektsensorer. SLT är väl nära (om jag kommer ihåg rätt att det finns någon SLT-modell med PDAF-sensorer även på bildsensorn) men den är ju inte 100% spegelfri.

Det är kanske olika äppelsorter vi jämför och inte helt olika frukter.

Men A9-konstruktionen har väl visat att vi inte längre behöver en dedikerad sensor för fasdetekt-AF. A99 II har ju gått åt andra hållet för att kunna utnyttja fokuspunkterna på huvudsensorn och använda samma sensor som i A7r II.

På en äldre kamera som har AF-punkter på huvudsensorn (säg A7 II) kan väl det bara bli aktuellt om Sony skulle komma med ytterligare en förbättrad adapter i LA-EA -serien.

Varför skulle Sony införa ytterligare en AF-sensor om det faktiskt inte ens tillför något och till på köpet då få samma typer av problem som DSLR:er har d.v.s. få parallella system som man då måste på i synk. Det kommer ju ändå alltid vara huvudsensorn som faktiskt är den yta som gäller för det är ju den som faktiskt fångar bilden.

Om man skulle göra en sådan lösning så är det enbart av kompatibilitetsskäl för att gamla skruvdrivna Minolta AF ska kunna användas fortsatt men det har man ju redan löst med äldre adapters.

Men det Canon skulle kunna göra skulle väl i så fall vara att skicka med en EVF-sökare som skulle kunna användas ihop med Live View. Då skulle man ju i praktiken få två kameror i en och en spegllös lösning som inte bara vore hänvisad till vanlig Live View som all ju vet är problematisk i taskigt ljus (exv. solljus i det fallet).

"OK my camera was a preproduction model apparently, so not sure how relevant my files will be to the final release"

Han som lade upp bilderna på FredMiranda har tydligen fått besked att kameran är en förproduktionskamera.

Jag väntar ett tag till innan jag bestämmer mig om det ska beställas eller ej, men hoppet ökar i alla fall, att det kanske finns bättre värden i den färdiga produktionen.

Jag laddade ner bilderna och redigerade lite snabbt. Konstigt nog så var alla 6D mk2 bilderna 0.7 ev mer exponerade än 6D. Dessutom så skiljer sig VB markant åt även om man manuellt vitbalanserade på exakt samma punkt i motivet.

/Stefan

Men A9-konstruktionen har väl visat att vi inte längre behöver en dedikerad sensor för fasdetekt-AF.
Men på en spegelreflex behöver man det om man vill kunna få AF när man använder sökaren.

Även om du och jag kanske föredrar EVF så finns det rätt många som fortfarande vill ha en spegelreflexsökare.

Men det Canon skulle kunna göra skulle väl i så fall vara att skicka med en EVF-sökare som skulle kunna användas ihop med Live View. Då skulle man ju i praktiken få två kameror i en och en spegllös lösning som inte bara vore hänvisad till vanlig Live View som all ju vet är problematisk i taskigt ljus (exv. solljus i det fallet).
Så har ju Canon och andra gjort redan för spegelfria systemkameror som inte har sökare (fast man måste köpa EVF:en ity den sällan eller aldrig följer med gratis).

Jag tror att det är ytterst osannolikt att vi får se en ESR med en kontakt för tillbehörs-EVF från någon tillverkare.

Canon moves in mysterious ways. Det är flera år sen de började sälja kameror med världens bästa fasdetekt-AF för video, men det går rätt långsamt för dem att utnyttja det i hela produktsortimentet.

Nu har jag lagt in en beställning i alla fall och kommer att följa noga utvecklingen under veckorna som kommer.

Ingen av dem är särskilt seriös. De förenklar och misstolkar för att få till en dramatik. Bara några sekunder in i sin video om 6D Mark II begår Tony Northrup det första felet när han påstår att 26 mp ger 10 procent mer skärpa en 24 mp-sensor. Om sensortekniken är lika så skiljer det cirka 2,5 procent i upplösningsförmåga. Dessutom säger har att det är en stor skillnad mellan 20 och 26 megapixel, vilket är nonsens.

Jag har sett flera filmer och Northrup kan verka balanserad och påläst, men han gör en hel del missar.

Jag föresår att du väntar in seriösa testare som inte uttalar sig så bestämt förrän de fått testa kameran. Ännu har inga testexemplar levererats. Allt som finns på nätet är gjort vid snabba förhandsvisningar av beta-exempel.

Tänkte absolut inte gå in i svaromål här. Mitt inlägg var menat som ett allmänt tips till två väldigt olika typer av testare av dagens kameror.
Regler på fotosidan "inga personangrepp"!!
Här kallar du Northrups icke seriös på ett par ställen, hur vet du det? De har en budget som är så otroligt mycket större än fotosidan och era tester. De hyr egna flygplan, flyger/reser och är i värsta kyla och sen på de varmaste breddgrader.
Att tex. flyga till Afrika för att testa några kamerahus och objektiv under verkliga förhållanden. Visa bilder hur de blir när man tagit dom och förstorat vid olika iso osv.. (inga tegelväggar som här).
Undrar nästan om du förstått engelskan med sensorstorlek och pixeltäthet och upplösning. Men det viktigaste för mig som kund, är vad som kommer ut från kameran. Hur blir bilderna jämfört med andra kameror och objektiv.
Sen deras förklaring om Canons urusla videosystem på MarkIV och 6DII, om enormt utrymme och renderingstid(stavning?) i evigheter osv..DE jobbar med att göra film, men de är inte seriösa nog så att man kan skapa sig en uppfattning av vad de säger.
Men du vet. Ok vet inte hur mycket film du producerat, så jag vet inte. Sen kan man fråga sig varför man skall filma så mycket med en kamera, då finns det ju lämpligare produkter för det ändamålet. Tycker själv att Canon skjuter sig själv lite i foten med dessa nya kameror som inte tillför något särskilt nytt som går att använda praktiskt under svårare förhållanden och vi vet att det kommer ta år till uppgradering.
I mitt tycke: Canons snabbaste mest allround, givetvis 1DX MarkII, högst upplösning och bästa bildresultat inom rimliga iso ~3200 är 5DsR, snabb allsidig till väldigt bra pris 7D Mark II. Rådet som många testare på nätet gör är ju att behåll din gamla kamera, den räcker absolut till, om du inte är halv eller ett fullt proffs, utan satsa pengar på bättre objektiv istället. Detta gäller givetvis alla fabrikat och inte bara Canon.

Northrups intervjuar folk från fabrikerna, skriver mängder av böcker i bildbehandling, fototeknik, alla fototester jorden runt osv.., men icke seriösa?? Säg hellre om du inte gillar vad de gör att de är kontroversiella.
Detta är ett svar enbart på ditt inlägg, för övrigt så har jag inga synpunkter på vad andra tycker, men du representerar Fotosidan. Själv har jag Canon.

Mer info angående "preproduction" enheter.

Citat från Digital Photography`s forum :

loitokitok • Senior Member • Posts: 2,128

"Allow me to tell you something about Canon MT (Mass Trial) Samples. These are mainly for photographic purposes (photos of the camera for brochures, catalogues and the like, not for taking photos with) and are distributed in strictly limited quantities to Canon Sales Companies (Country Distributors) for this purpose and for holding pre-launch discussions with their larger dealers. They may look identical to final production and in many cases they do largely work so that LCD and Viewfinder displays can be operational. But they may not contain the final versions of hardware or firmware and in some cases electrical connections are hard wired rather than by the automated process used in final production. Because of this generally these MT samples are never allowed to be used for photo testing.

I can not say whether these RAW files that are circulating have come from such a camera or not but I would advise caution in evaluating such results."

Tänkte absolut inte gå in i svaromål här. Mitt inlägg var menat som ett allmänt tips till två väldigt olika typer av testare av dagens kameror.
Regler på fotosidan "inga personangrepp"!!
Här kallar du Northrups icke seriös på ett par ställen, hur vet du det? De har en budget som är så otroligt mycket större än fotosidan och era tester. De hyr egna flygplan, flyger/reser och är i värsta kyla och sen på de varmaste breddgrader.
Att tex. flyga till Afrika för att testa några kamerahus och objektiv under verkliga förhållanden. Visa bilder hur de blir när man tagit dom och förstorat vid olika iso osv.. (inga tegelväggar som här).
Undrar nästan om du förstått engelskan med sensorstorlek och pixeltäthet och upplösning. Men det viktigaste för mig som kund, är vad som kommer ut från kameran. Hur blir bilderna jämfört med andra kameror och objektiv.
Sen deras förklaring om Canons urusla videosystem på MarkIV och 6DII, om enormt utrymme och renderingstid(stavning?) i evigheter osv..DE jobbar med att göra film, men de är inte seriösa nog så att man kan skapa sig en uppfattning av vad de säger.
Men du vet. Ok vet inte hur mycket film du producerat, så jag vet inte. Sen kan man fråga sig varför man skall filma så mycket med en kamera, då finns det ju lämpligare produkter för det ändamålet. Tycker själv att Canon skjuter sig själv lite i foten med dessa nya kameror som inte tillför något särskilt nytt som går att använda praktiskt under svårare förhållanden och vi vet att det kommer ta år till uppgradering.
I mitt tycke: Canons snabbaste mest allround, givetvis 1DX MarkII, högst upplösning och bästa bildresultat inom rimliga iso ~3200 är 5DsR, snabb allsidig till väldigt bra pris 7D Mark II. Rådet som många testare på nätet gör är ju att behåll din gamla kamera, den räcker absolut till, om du inte är halv eller ett fullt proffs, utan satsa pengar på bättre objektiv istället. Detta gäller givetvis alla fabrikat och inte bara Canon.

Northrups intervjuar folk från fabrikerna, skriver mängder av böcker i bildbehandling, fototeknik, alla fototester jorden runt osv.., men icke seriösa?? Säg hellre om du inte gillar vad de gör att de är kontroversiella.
Detta är ett svar enbart på ditt inlägg, för övrigt så har jag inga synpunkter på vad andra tycker, men du representerar Fotosidan. Själv har jag Canon.

Jag kan inte svara för Magnus räkning, men även om jag uppskattar en del av Northrups videos, inklusive större delen av denna om 6DII, så tycker jag precis som Magnus att han överdriver den lilla skillnaden i upplösning (helt betydelselös i sig IMO), och sedan så tycker jag han helt missar fördelar med OVF vs EVF.

Den sista tredje saken jag vill invända mig mot Northrup är faktiskt positivt för Canon; där ha riktigt påpekar det stora objektivutbudet för Canon till skillnad i jämförelse med Pentax K1 (vilket jag håller med om), men Northrup missar samtidigt att göra det när han jämför med Sony A7RII. Det känns lite obalanserat och märkligt/orättvist (IMO).

I övrigt så tycker jag Northrup hade en rätt balanserad genomgång av specifikationer (tester finns inga officiella än så länge).

Här är fö. en liknande video ifrån en halvkänd Canonfotograf och youtuber som i stort verkar ha ungefär samma linje som Northrup, men ytterligare lite mer balanserad, och lite mer positiv än Northrup (trots vissa reservationer och kritik): https://www.youtube.com/watch?v=gaSmBmCgV3g

Allt detta sagt så är allt detta bara specar som diskuteras. Det intressanta (för mig) är när verkliga tester finns, och man även har chans att testa den själv. Tror det kan vara en helt OK uppgradering för 6D-ägare, som säkert förbättrats på många punkter.

Så ha lite is i magen; både gällande att beställa kameran redan nu, men även i kanske helt obefogad kritik baserat på okända läckta foton som inte kan verifieras.

Har skrivet det förr angående EVF, att hur bra någon än lyckas att göra EVF framöver så kommer många att föredra OVF alla dagar i veckan i alla fall. Tony N. har väl i princip rätt att tycka som han gör om EVF, hur bra nu någon testare kan bli vad gäller rättvist agerande, en bra testare ser nog inte enbart till sig själv och vad som passar testaren personligen fast han/hon kan så klart skriva det i maginalen.

Tony N. har påtalat tidigare att Canon har ett klart bättre objektivsortiment än vad Sony har, nackdelen är nog att han missar tidigare uttalande när han skall prata om flera kameror samtidigt heller glömmer av sig helt enkelt.

Tror det kan vara en helt OK uppgradering för 6D-ägare, som säkert förbättrats på många punkter.
Det tror jag också. För EOS 5D-ägare (av olika Mk) så är förmodligen en senare version av 5D ett bättre val.

6D II kan dessutom vara ett bra val för den som har en APS-C-Canon ur "entusiastsegmentet" och som vill byta till småbild.

Northrups intervjuar folk från fabrikerna, skriver mängder av böcker i bildbehandling, fototeknik, alla fototester jorden runt osv.., men icke seriösa??
Northrup är kanske seriös, men visar ibland prov på viss okunnighet som gör att åtminstone jag blir misstänksam vad gäller hans testmetoder.

Första 6D kom för 5 år sedan, så det vore mycket konstigt om inte nya 6D2 var förbättrad på flera punkter, frågan som måste ställas tycker jag är om vad man tycker om 2-3 år, och då för man vet att DSLR-konceptet har man filat och förbättrat under så många år, det var ett tags sedan första 5D kom tex. Canon kanske är säkra på att 6D2 är vad nya köpare önskar, Canontrogna köper nog vad som än kommer ur fabriken, första M-modellen med sina brister var under ett tag den mest köpta spegellösa av alla inom samma segment.

När M kom var det full fart på kameramarknaden. Många köpte sin första systemkamera. Frågade du vilket system som gällde så var svaret nästan alltid Canon eller Nikon med tillägget, fast jag tycker nog Canons objektivutbud är något bättre. Som förstagångsköpare blev det då Canon. Sen var nog en del inbitna sugna på att testa vad Canon kommit fram med gällande spegellöst. Idag ser det annorlunda ut och fler gör mer medvetna val och konkurrensen är större. Jag tror Canon får se upp med just detta och inte som i 6dmkii snika för mycket. 6dmkii är snäppet bättre än konkurrenternas gamla alternativ men troligen förblir den inte det så länge. Hoppet är dock det sista som överger människan. Kanske har Canon ett spännande spegellöst alternativ på gång och bara vill hålla försäljningen uppe ett eller max två år till. I det ljuset kan en kamera som förmodligen varit förhållandevis billig att bygga vara mer begriplig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar