PMD
Aktiv medlem
Stycket som handlar om "technical details" inleds med "At the pixel level ...".Första kommentaren om DR http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1497323/25#14098826
Hm, vad menas egentligen ...?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Stycket som handlar om "technical details" inleds med "At the pixel level ...".Första kommentaren om DR http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1497323/25#14098826
Det tror jag blir knepigt. Jag räknar inte med att det kommer att hända. Troligare är att Canon så småningom kommer med en spegelfri kamera med EVF som har Dual Pixel AF.
Men vänta! Den finns ju redan och heter EOS M5 (en APS-C-kamera).
Å andra sidan finns det (ännu?) ingen spegelfri kameran med både fasdetekterande sensorer på bildsensorn och separata dedicerade fasdetektsensorer. SLT är väl nära (om jag kommer ihåg rätt att det finns någon SLT-modell med PDAF-sensorer även på bildsensorn) men den är ju inte 100% spegelfri.
Det är kanske olika äppelsorter vi jämför och inte helt olika frukter.
"OK my camera was a preproduction model apparently, so not sure how relevant my files will be to the final release"
Han som lade upp bilderna på FredMiranda har tydligen fått besked att kameran är en förproduktionskamera.
Jag väntar ett tag till innan jag bestämmer mig om det ska beställas eller ej, men hoppet ökar i alla fall, att det kanske finns bättre värden i den färdiga produktionen.
Men på en spegelreflex behöver man det om man vill kunna få AF när man använder sökaren.Men A9-konstruktionen har väl visat att vi inte längre behöver en dedikerad sensor för fasdetekt-AF.
Så har ju Canon och andra gjort redan för spegelfria systemkameror som inte har sökare (fast man måste köpa EVF:en ity den sällan eller aldrig följer med gratis).Men det Canon skulle kunna göra skulle väl i så fall vara att skicka med en EVF-sökare som skulle kunna användas ihop med Live View. Då skulle man ju i praktiken få två kameror i en och en spegllös lösning som inte bara vore hänvisad till vanlig Live View som all ju vet är problematisk i taskigt ljus (exv. solljus i det fallet).
Ingen av dem är särskilt seriös. De förenklar och misstolkar för att få till en dramatik. Bara några sekunder in i sin video om 6D Mark II begår Tony Northrup det första felet när han påstår att 26 mp ger 10 procent mer skärpa en 24 mp-sensor. Om sensortekniken är lika så skiljer det cirka 2,5 procent i upplösningsförmåga. Dessutom säger har att det är en stor skillnad mellan 20 och 26 megapixel, vilket är nonsens.
Jag har sett flera filmer och Northrup kan verka balanserad och påläst, men han gör en hel del missar.
Jag föresår att du väntar in seriösa testare som inte uttalar sig så bestämt förrän de fått testa kameran. Ännu har inga testexemplar levererats. Allt som finns på nätet är gjort vid snabba förhandsvisningar av beta-exempel.
Tänkte absolut inte gå in i svaromål här. Mitt inlägg var menat som ett allmänt tips till två väldigt olika typer av testare av dagens kameror.
Regler på fotosidan "inga personangrepp"!!
Här kallar du Northrups icke seriös på ett par ställen, hur vet du det? De har en budget som är så otroligt mycket större än fotosidan och era tester. De hyr egna flygplan, flyger/reser och är i värsta kyla och sen på de varmaste breddgrader.
Att tex. flyga till Afrika för att testa några kamerahus och objektiv under verkliga förhållanden. Visa bilder hur de blir när man tagit dom och förstorat vid olika iso osv.. (inga tegelväggar som här).
Undrar nästan om du förstått engelskan med sensorstorlek och pixeltäthet och upplösning. Men det viktigaste för mig som kund, är vad som kommer ut från kameran. Hur blir bilderna jämfört med andra kameror och objektiv.
Sen deras förklaring om Canons urusla videosystem på MarkIV och 6DII, om enormt utrymme och renderingstid(stavning?) i evigheter osv..DE jobbar med att göra film, men de är inte seriösa nog så att man kan skapa sig en uppfattning av vad de säger.
Men du vet. Ok vet inte hur mycket film du producerat, så jag vet inte. Sen kan man fråga sig varför man skall filma så mycket med en kamera, då finns det ju lämpligare produkter för det ändamålet. Tycker själv att Canon skjuter sig själv lite i foten med dessa nya kameror som inte tillför något särskilt nytt som går att använda praktiskt under svårare förhållanden och vi vet att det kommer ta år till uppgradering.
I mitt tycke: Canons snabbaste mest allround, givetvis 1DX MarkII, högst upplösning och bästa bildresultat inom rimliga iso ~3200 är 5DsR, snabb allsidig till väldigt bra pris 7D Mark II. Rådet som många testare på nätet gör är ju att behåll din gamla kamera, den räcker absolut till, om du inte är halv eller ett fullt proffs, utan satsa pengar på bättre objektiv istället. Detta gäller givetvis alla fabrikat och inte bara Canon.
Northrups intervjuar folk från fabrikerna, skriver mängder av böcker i bildbehandling, fototeknik, alla fototester jorden runt osv.., men icke seriösa?? Säg hellre om du inte gillar vad de gör att de är kontroversiella.
Detta är ett svar enbart på ditt inlägg, för övrigt så har jag inga synpunkter på vad andra tycker, men du representerar Fotosidan. Själv har jag Canon.
Det tror jag också. För EOS 5D-ägare (av olika Mk) så är förmodligen en senare version av 5D ett bättre val.Tror det kan vara en helt OK uppgradering för 6D-ägare, som säkert förbättrats på många punkter.
Northrup är kanske seriös, men visar ibland prov på viss okunnighet som gör att åtminstone jag blir misstänksam vad gäller hans testmetoder.Northrups intervjuar folk från fabrikerna, skriver mängder av böcker i bildbehandling, fototeknik, alla fototester jorden runt osv.., men icke seriösa??