Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 6D Mark II spekulationer

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, allt lugnt. Det blir sådana enorma tal, så det är svårt FÖR MIG att greppa vidden och nyttan, och tänker på en gammal Sony A550 som klarade 4bps genom Live View, men genom en annan lösning som Sony körde med. Nikons tidiga 51-15 som fans i D300 blev långsam om man valde in alla 51 vill jag minnas,

Det relevanta i sammanhanget är alltså att de 45 korspunkterna finns i den traditionella fasdetekterande autofokusen, där AF-sensorn sitter i botten av spegelhuset (under huvudspegeln) och som får sitt ljus via en liten hjälpspegel på baksidan av huvudspegeln.

De 16.6 miljoner fasdetekterande AF-punkterna finns på bildsensorn och utgörs helt enkelt av en delmängd av de vanliga pixlarna som är tudelade för att kunna fungera som fasdetekterande sensorer.

Det är sålunda två separata AF-system.

Och av tekniska, närmast mekaniskt/optiska, fungerar det ena bara när man glor i den vanliga sökaren, medan det andra om man istället blänger på displayen baktill.

Det relevanta i sammanhanget är alltså att de 45 korspunkterna finns i den traditionella fasdetekterande autofokusen, där AF-sensorn sitter i botten av spegelhuset (under huvudspegeln) och som får sitt ljus via en liten hjälpspegel på baksidan av huvudspegeln.

De 16.6 miljoner fasdetekterande AF-punkterna finns på bildsensorn och utgörs helt enkelt av en delmängd av de vanliga pixlarna som är tudelade för att kunna fungera som fasdetekterande sensorer.

Det är sålunda två separata AF-system.

Ja det var bra, Tony talar om elektroniska uträkningar som agerar då man väljer fokuspunkt och hur motivet ser ut, man ser aldrig mängden sensorpunkter som jag fattar det, har aldrig provat eller kollat någon Canon som har Dualpixel. Jo debatterna mellan DSLR och Spegellösa är ofta huvudnumret just separata fasdetekt som DSLR har och som fortfarande anses bättre av många i trådarna.

Vill man ha autofokus vid filmning så är det skärmen som gäller, där gör inte sökaren någon nytta.

Vill man ha autofokus vid filmning så är det skärmen som gäller, där gör inte sökaren någon nytta.
Detta faktum gör att jag tycker att ska man videofilma med en ESR så är stativ i det närmaste ett måste. Handhållen videoupptagning går inte alls lika bra med en ESR som med en spegelfri kamera med EVF.

En följd av det är att en vridbar display underlättar en hel del vid videofilmning med ESR.

Exempel

Ja det var bra, Tony talar om elektroniska uträkningar som agerar då man väljer fokuspunkt och hur motivet ser ut, man ser aldrig mängden sensorpunkter som jag fattar det, har aldrig provat eller kollat någon Canon som har Dualpixel. Jo debatterna mellan DSLR och Spegellösa är ofta huvudnumret just separata fasdetekt som DSLR har och som fortfarande anses bättre av många i trådarna.

Ett exempel på hur kameran analyserar bilden och väljer punkt:
Du pekar på en gubbe som står mitt i bilden och skärpan sätt. Nu börjar gubben röra sig. Kameran ändrar då aktiv fokuspunkt och följer gubben så att skärpan sätt kontinuerligt. Funktionen finns också i vanliga fasdetekterande system. 7D MKII fungerar ganska bra på detta sätt med flygande fågel med de vanliga fokuspunkterna men tappar ibland bort objektet/missar skärpan. Men funktionen har sina användningsområden. Med dual pixelsystemet och kameran på stativ är det bara att peka på gubben igen om kameran väljer fel pixlar att fokusera med (man ser ju detta på displayen eftersom det markeras med en liten fyrkant vilken /vilka pixlar som används).

Ett exempel på hur kameran analyserar bilden och väljer punkt:
Du pekar på en gubbe som står mitt i bilden och skärpan sätt. Nu börjar gubben röra sig. Kameran ändrar då aktiv fokuspunkt och följer gubben så att skärpan sätt kontinuerligt. Funktionen finns också i vanliga fasdetekterande system. 7D MKII fungerar ganska bra på detta sätt med flygande fågel med de vanliga fokuspunkterna men tappar ibland bort objektet/missar skärpan. Men funktionen har sina användningsområden. Med dual pixelsystemet och kameran på stativ är det bara att peka på gubben igen om kameran väljer fel pixlar att fokusera med (man ser ju detta på displayen eftersom det markeras med en liten fyrkant vilken /vilka pixlar som används).

Okej, rutan som visar är en förutsättning för att veta och se vad man gör, systemet får beröm vid video/filmning lär fungera mycket bra med jämn och fin autofokus som tex inte Nikon klarar i dagsläget. Men vid Fotboll så är det dom 45 korspunkterna som gäller plus träning att hantera kameran där hinns det inte med att trycka på skärmen när det går ryckigt och snabbt.

Kameran lanseras med 26,2 mp på sensorn och vid Live View fins 16,6mp att tillgå tack vare tudelningen av pixlarna.

Inte riktigt

Du har samma antal pixlar att tillgå vid live view. Däremot är inte alla pixlar inkopplade vid AF-processen.

Theoria Apophasis: Kontroversiell testare med över 3000 youtube filmer. Se denna: What the? 😂😵WHAT ON EARTH is wrong with CANON? 6D Mark II

Sen några av de mest professionella testarna författarna/filmarna om tester+ snart 1000 youtubevideos, om arbestsflöde osv. Sök deras någon vecka gamla test av 6D Mark II över 30min: Tony & Chelsea Northrup. Rekommenderar också att söka deras jämförelse om vilken kamera som presterar bäst bilder, testen om Canon MarIV. De är så tuffa att Pentax inte lånade ut sin senaste K1 till test, utan de fick låna en ny Pentax av en köpare.

Ett tips för den som inte känner till denna info. Detta är inget debattinlägg, utan tips för den som vill fördjupa sig mer.
Detta var mina $ 0,2 och inget mer kommer.

Theoria Apophasis: Kontroversiell testare med över 3000 youtube filmer. Se denna: What the? 😂😵WHAT ON EARTH is wrong with CANON? 6D Mark II

Sen några av de mest professionella testarna författarna/filmarna om tester+ snart 1000 youtubevideos, om arbestsflöde osv. Sök deras någon vecka gamla test av 6D Mark II över 30min: Tony & Chelsea Northrup. Rekommenderar också att söka deras jämförelse om vilken kamera som presterar bäst bilder, testen om Canon MarIV. De är så tuffa att Pentax inte lånade ut sin senaste K1 till test, utan de fick låna en ny Pentax av en köpare.

Ett tips för den som inte känner till denna info. Detta är inget debattinlägg, utan tips för den som vill fördjupa sig mer.
Detta var mina $ 0,2 och inget mer kommer.

Ingen av dem är särskilt seriös. De förenklar och misstolkar för att få till en dramatik. Bara några sekunder in i sin video om 6D Mark II begår Tony Northrup det första felet när han påstår att 26 mp ger 10 procent mer skärpa en 24 mp-sensor. Om sensortekniken är lika så skiljer det cirka 2,5 procent i upplösningsförmåga. Dessutom säger har att det är en stor skillnad mellan 20 och 26 megapixel, vilket är nonsens.

Jag har sett flera filmer och Northrup kan verka balanserad och påläst, men han gör en hel del missar.

Jag föresår att du väntar in seriösa testare som inte uttalar sig så bestämt förrän de fått testa kameran. Ännu har inga testexemplar levererats. Allt som finns på nätet är gjort vid snabba förhandsvisningar av beta-exempel.

Håller med Magnus. Northrup har en del bra videos och kommentarer mellan varven (speciellt generellt kring fotografering och allmänna ämnen), men när det gäller tester och mer komplicerad teknik så brukar jag normalt inte bry mig om de videona/artiklarna ifrån honom.

Jo håller med Fröderberg om Tony N, han har så många inslag och provar bevisligen mycket kameror, han är ute med sin fru i naturen och verkar vara mycket aktiv, det är nog lätt att bli lite bländad av det stiliga paret.

Håller med Magnus. Northrup har en del bra videos och kommentarer mellan varven (speciellt generellt kring fotografering och allmänna ämnen), men när det gäller tester och mer komplicerad teknik så brukar jag normalt inte bry mig om de videona/artiklarna ifrån honom.

Har inte sett Northrups video än (skall lyssna på om det är mycket felaktigheter), men här var en annan som inte var nöjd:

https://www.youtube.com/watch?v=qJpORj_nglo

Håller med om vissa enskilda punkter, men inte om totalen, och tycker de alla blandar ihop APS-C med FF/småbild (som 6DmkII ändå är).

Har inte sett Northrups video än (skall lyssna på om det är mycket felaktigheter), men här var en annan som inte var nöjd:

https://www.youtube.com/watch?v=qJpORj_nglo

Håller med om vissa enskilda punkter, men inte om totalen, och tycker de alla blandar ihop APS-C med FF/småbild (som 6DmkII ändå är).

Har han haft kameran o testat den? Skummade igenom videon men det verkade bara som en massa tycken utifrån spec utan att ha en rört vid den.

Auktoritetsargumentet, dvs "person x, som har mpnga följare på youtube, säger så, därför är det sant" är precis lika dumt som det låter. Rätt eller fel avgörs inte av antal följare. Likaså måste man skilja på personliga preferenser/värderingar och allmängiltiga fakta..

En kamera är bra om den uppfyller de behov man har.

The Angry Photographer tycker t.ec att folk borde köpa en begagnad Nikon D4 istället för 6D mk II. D4 är förstås en fantastisk kamera för vissa typer av fotografer, men för andra är det en tung, otymplig best som inte inte kan ta en enda liten familjefilm, inte dela en enda bild på nätet, inte kan handhas enkelt via pekskärm etc.

Observera att det inte är en kritik mot Nikon D4, jag hade gärna haft en, men bara ett erkännande av att one size doesn't fit all. Utan att ha testat 6D mk II är jag övertygad om att det är en kamera som skulle passa mig bättre, precis som som jag är lika övertygad om att D4 passar andra bättre.

Har han haft kameran o testat den? Skummade igenom videon men det verkade bara som en massa tycken utifrån spec utan att ha en rört vid den.

Håller med att det finns en risk för det.

Tyvärr är det många, både på YouTube och i forum (inte minst detta) som bedömer nya kameror (som 6D2 eller A9) enbart på specifikationer utan att ha använt ordentligt själva - oavsett om det är positiva eller negativa omdömen.

Auktoritetsargumentet, dvs "person x, som har mpnga följare på youtube, säger så, därför är det sant" är precis lika dumt som det låter. Rätt eller fel avgörs inte av antal följare. Likaså måste man skilja på personliga preferenser/värderingar och allmängiltiga fakta..

En kamera är bra om den uppfyller de behov man har.

The Angry Photographer tycker t.ec att folk borde köpa en begagnad Nikon D4 istället för 6D mk II. D4 är förstås en fantastisk kamera för vissa typer av fotografer, men för andra är det en tung, otymplig best som inte inte kan ta en enda liten familjefilm, inte dela en enda bild på nätet, inte kan handhas enkelt via pekskärm etc.

Observera att det inte är en kritik mot Nikon D4, jag hade gärna haft en, men bara ett erkännande av att one size doesn't fit all. Utan att ha testat 6D mk II är jag övertygad om att det är en kamera som skulle passa mig bättre, precis som som jag är lika övertygad om att D4 passar andra bättre.

Kan bara instämma 100% i vad du säger ovan. Väl uttryckt!

Det sagt så passar en kamera som 6DII också mig bättre - D4 är alldeles för stor för mina personliga behov och preferenser.

Då tror jag att en 5beg. DIII hade varit ett betydligt bättre alternativt förslag att eventuellt överväga till en ny 6DII.

Kan bara instämma 100% i vad du säger ovan. Väl uttryckt!

Det sagt så passar en kamera som 6DII också mig bättre - D4 är alldeles för stor för mina personliga behov och preferenser.

Då tror jag att en 5beg. DIII hade varit ett betydligt bättre alternativt förslag att eventuellt överväga till en ny 6DII.

Absolut, en tidigare modell från en dyrare prisklass, gentemot en nyare modell från en lägre prisklass.

Ska kanske också förtydliga mig, visst kan D4 ta video, men om man pratar om användbarheten, dvs enkelheten i att göra det så är den lika dålig som i Canon 6D mk 1, medan användarvänligheten i 6D mk 2 är toppklass, så beroende på vad man värdesätter hos en kamera kan man komma till helt olika slutsats om vad som passar en bäst.

Det beror nog på vilka krav man har. EOS 6D II har högst troligen en bättre bildsensor än EOS 5D III, så om man gillar att ta stillsamma bilder på bas-ISO så ska man nog välja EOS 6D II av de två alternativen.

Sen finns det en myriad av andra egenskaper som skiljer som kan påverka valet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar