Abe Normal
Aktiv medlem
Håller med. Både utveckling av datorhårdvara som tex. processorer och andra halvledare har helt klart planat ut de sista åren. Dels så är man nära taket i praktisk max frekvens (någonstans runt 5GHz) innan växlingarna i halvledarna säger stopp. Samma sak gällande att man nått en platå gällande krympningar av transistorerna/grindarna (blir väldigt svårt under 10 nm, då man ligger på 2-3 atomers bredd i isolering).
Lägg där till att IPC inte kunnat förbättrats så kraftigt längr i varje ny processorarktitektur. Kombinerat med att processmässiga förbättringar börjat plana ut (krympningar och klockfrekvens) så har vi bara praktiska förbättringar på runt 5% i varje ny generation (som dessutom blir allt mer kostnadskrävande att utveckla). Den enda stora förböttringen som vi kommer att se är gällande fler exekveringsenhete, men det hjälper tyvärr inte alla problem då vissa är serialiserade i sin natur, och inte alltid kan exekvera i obetoende delar från varandra.
Då även sensorer är halvledare, och lever under mycket samma fysikaliska lagar och begränsningar, så är det inte heller märkligt att vi börjat nå samma platå där i den tekniska utvecklingen.
Detta leder till att DSLR numera är en mycket mogen plattform, och samma sak gäller sensorer och kameror i allmänhet med avseende på bildkvalitet och känslighet.
Det område som vi kommer se störst förändringar på rör snarare de brister som vi än idag har gällande spegellösa modeller; EVF och AF. Där tror jag att mycket kommer hända de kommande åren (det måste och behöver hända om spegellöst skall helt kunna ersätta DSLR:er).
Elegant skrivet, även om jag inte kan termologin som du beskriver det, så är det precis den bilden jag också har. Tycker också att mjukvaran har utvecklats och blivit användarvänlig. Och att fotografer idag förekommer utvecklingen med kameror som kommer ge större dynamiska omfång, genom slå ihop bilderna. En väl exponerad bild är så välexponerad den kan bli