Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kerille

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänker köpa ny kamera eftersom jag skall sälja min första 1000D och var då sugen på att uppgradera mig till EOS 50D. Undrar dock om det är rätt tillfälle att köpa den?

Hur långt gånget är det med uppföljaren 60D?

Vill ju gärna vänta lite på den nya 60D alternativt billigare pris på 50D, om det nu är en ny på G....


MVH Kristian
 
Eos 50D blir nog inte mycket billigare. Den kostade närmare 14.000 när den kom. Canon cykler brukar se ut så. En ny modell går in med ett högre pris och sjunker sedan. I bland behålls föregående modell som billigare alternativ, men det är mindre troligt i detta fall.
 
Okej, så då behöver jag inte oroa mig för att köpa en 50D som om en månad rasar i pris?

Hur ser det ut med 60D då, jag har försökt googla mig runt efter info men hittar inte speciellt mycket...
 
Canon brukar inte läcka mer än möjligen någon dag innan, så det mesta som går att läsa är nog spekulationer.

Men det vore ju konstigt om 60D inte fick samma sensor som 7D och 550D. Att Canon dröjer med 60D beror på att de inte vill störa försäljningen av 7D.
 
Tror inte heller Canon vill störa försäljningen av just 550D - 7D då blir hoppet alldeles för litet & även priset.
Ett nytt hus som fortfarande ska ha x1,6 samt i bästa fall även bättre spec än 7D men kosta lika mkt som 7D idag då borde även 5D även den sjunka även om den är FF. Känns inte riktigt troligt att att 7D kommer kosta under 10k till hösten eller har jag fel? Lite intressant är att 50D m 18-55 IS kostar 7999.- på Rajala & enbart 550D huset kostar 6999:- på samma ställe. Jag köpte min 50D huset slutet på 2008 för 10995:- & tar man ett exempel ifrån kungsholmsfoto så tar de 6995.- för ett nytt 50D hus.. Så den har alltså sjunkit 4000.- på 2år. Att en del orkar hålla på att vänta in i det sista om en ny modell kommer för att spara pengar för att föregående modell ska sjunka som en sten prismässigt tycker jag bara är bortkastad tid. Vill man ha en kamerahus som man suktat efter så köper man den istället för att vänta på sista pris kompis.

Så frågan är hur 60D egentligen kommer bli för den måste ha samma spec som 550D & 7d + lite till för att locka nya kunder & kunna hamna prismässigt mellan 550D & 7D eller så siktar det på mellan 7D & 5D mkII vad vet jag?
 
I mina ytterst egna tankar... :) ...trodde jag att 7D "ersatte" 50D. Hur man ska kunna differentiera en 550( eller eventuell 600D), 60D, 7D och 5Dmk2 tycker jag blir svårt?

En eventuell 60D måste alltså bli lite bättre än 550...men lite sämre än 7D...till ett pris som hamnar mellan 550 och 7?

Finns där verkligen plats för två stycken icke-FF kameror i "mellanklassen"?

OBS detta är inte nån kritik utan enbart mina egna funderingar...
 
7D har dubbla processorer och 8 bilder per sekund.
50D har enkel processor och 6,3 b/s.

Jag tror att hastigheten kan vara en sak som skiljer. Tittar man i familjesegmentet så har Canon fyra modeller med små skillnader mellan alla. 1000D, 450D, 500D och 550D
 
7D har dubbla processorer och 8 bilder per sekund.
50D har enkel processor och 6,3 b/s.

Jag tror att hastigheten kan vara en sak som skiljer. Tittar man i familjesegmentet så har Canon fyra modeller med små skillnader mellan alla. 1000D, 450D, 500D och 550D

Det där vet jag inte om jag håller med om. 1000D är en ny instegsmodell utan föregångare. 450, 500 och 550 är alla efterföljare i en befintlig serie som väl började med 300D(?).

7D är oxå den en ny modell medans en eventuell 60D är ett nytt hus i familjen 50,40, 30 osv.

Är 1.7 bild/s mer tillräckligt argument för att ha både 7D och en ev 60D (med en spec som iaf borde bli bättre än 50D)?

Men men...vi får väl helt enkelt vänta o se om/när det börjar ryktas mer om en 60D... :)
 
Det där vet jag inte om jag håller med om. 1000D är en ny instegsmodell utan föregångare. 450, 500 och 550 är alla efterföljare i en befintlig serie som väl började med 300D(?)./QUOTE]

Så tänker nog varken kunden eller Canon.

1000D till 550D bildar en tät prisstege med samma formfaktor på husen och inga modeller som är speciellt snabba.

Om du vill kan du se 1000D som en efterträdare till 400D även om det är bantad 450D. Så funkade det i alla fall. 1000D tog 400D:s plats på marknaden. Att 1000D inte fått någon efterföljare beror helt enkelt på att modellen fortfarande fyller sin plats och funktion i stegen.

Det är klassisk marknadsföringsstrategi att ha en modell för varje plånbok, men också täta steg så att en bra säljare alltid kan prata upp folk till en dyrare modell.

7D är oxå den en ny modell medans en eventuell 60D är ett nytt hus i familjen 50,40, 30 osv.

Jo, men 7D tillhör semiproffssegmentet precis som 50D.

Är 1.7 bild/s mer tillräckligt argument för att ha både 7D och en ev 60D (med en spec som iaf borde bli bättre än 50D)?

Ja, med några tusenlappar i skillnad. Sen kanske det blir skillnad i autofokus också. Man får också tänka på att 7D är ett år gammal när en 60D kan tänkas komma. Då är det inte lika känsligt med den kanibalism som uppstår.
 
Alla pratar om att det inte "finns plats" för en 60D. I själva verket är det ju så att ju fler modeller Canon har i sitt modellprogram desto större chans är det att varje presumtiv kund hittar en Canon-kamera som passar just dem.

Dessutom sa ju Canon uttryckligen vid lanseringen av 7D att den inte är en ersättare till 50D.
 
Att en del orkar hålla på att vänta in i det sista om en ny modell kommer för att spara pengar för att föregående modell ska sjunka som en sten prismässigt tycker jag bara är bortkastad tid. Vill man ha en kamerahus som man suktat efter så köper man den istället för att vänta på sista pris kompis.

Abolut! Det var inte för prisets skull som jag funderade från början utan för att jag inte vill köpa en 50D om en 60D är på G, för 50D har väl något år på nacken?

Nu blir det nog en 50D eftersom jag inte orkar vänta och jag tror att det är en bra kamera i vilket fall...
 
Det där vet jag inte om jag håller med om. 1000D är en ny instegsmodell utan föregångare. 450, 500 och 550 är alla efterföljare i en befintlig serie som väl började med 300D(?).

Så tänker nog varken kunden eller Canon.
Hur alla kunder gör är inte gott att veta, men Canon lär definitivt tänka så. Om inte annat så är det en ganska självklar ledtråd i numreringen.

För Canon är det förstås kostnadseffektivt att ha kvar en del äldre modeller i sortimentet. De är färdigutvecklade och betalda, så varje sålt exemplar bidrar bra till kassan.

En 60D behöver naturligtvis inte vara bättre än en 7D. Det räcker att den är en korsning mellan 50D och 550D för att den ska ha något berättigande.
 
Köpte en 1000D, i början på förra året och har fotat en hel del, har tagit massor med "bra" bilder med denna kamera. Men jag växte ifrån denna kameran och började fundera på vilken modell som skulle uppfylla mina behov......och gissa........valet föll på just 50D!!!

Har haft kameran i en vecka nu ungefär, och för min del så uppfyller den mina krav.

Mitt råd till dig är att verkligen fundera på vilka förväntningar och krav du har på en kamera och välja därefter, strunta i vilka siffror eller bokstäver modellen har.

Köpte mitt kamerahus på Rajala i Malmö för 6999 riksdaler

En annan viktig sak, om man köper dessa semiproffs kameror är ju faktiskt att man satsar lite på gluggar med bra optik, för att få ut kamerans prestanda
 
Kan inte tänka mig något iskallare och obehövligare i Canons sortiment än en 60D.

Känns mer befogat med en 12MP FF med modern signalbehandling och därmed bra DR och bra lågljusprestanda i budgetutförande.
 
Det är möjligt att det inte tilltalar dig, men mig tilltalar det definitivt, och att döma av antalet träffar jag får på min bloggpost just nu...

http://davidnaylor.org/blog/2010/01/my-canon-eos-60d-prediction.html

... så är det en hel del andra också som önskar sig en 60D.

Jo, det är möjligt. Men jag personligen ser Canon 7D som den naturliga efterföljaren till 50D (som enl min åsikt aldrig borde tillverkats. Skillnaden mellan 40D och 50D var så marginell i bildkvalitet-i många fall till förfång för 50D. Hade i princip räckt med en 40Dn med bättre display).

Så önska på. Jag vill inte diktera vad någon/några andra ska ha för kameratyper, men personligen anser jag att Canon just nu mest saknar en riktig lågpris-FF. I segmentet där 50D/550D/7D befinner sig tycker jag det är känns för trångt.

Det är ju ganka väl bekant att smaken och tyckandet är som kroppsdelen som börjar söder om ryggraden

Mvh/L.
 
Jo, det är möjligt. Men jag personligen ser Canon 7D som den naturliga efterföljaren till 50D (som enl min åsikt aldrig borde tillverkats. Skillnaden mellan 40D och 50D var så marginell i bildkvalitet-i många fall till förfång för 50D. Hade i princip räckt med en 40Dn med bättre display).

Så önska på. Jag vill inte diktera vad någon/några andra ska ha för kameratyper, men personligen anser jag att Canon just nu mest saknar en riktig lågpris-FF. I segmentet där 50D/550D/7D befinner sig tycker jag det är känns för trångt.

Det är ju ganka väl bekant att smaken och tyckandet är som kroppsdelen som börjar söder om ryggraden

Mvh/L.

Du har rätt i att det vore fint med en riktigt prisvärd FF. 12-13000 i stället för 23 000 vore inte dumt.
 
att ett ff-hus skulle ha ett nypris på under 15 tkr är inte aktuellt eftersom det är inte bara canon i spelet utan även andra tillverkare. I dags läget är det bara Sony som har det.

Varför vill du uppdatera hus? Jag har 50D och är super nöjd med huset. Tveksamt om du kan få mer för pengarna. Satsa inte på ett dyrare hus utan köp bättre optik till.
Om du vill ha ett ff men kan tänkta dig överleva med en dålig skärm så finns det massor med gamla 5d för cirka 7 tkr. De sjunker hela tiden och jag blir inte förvånad om man får köpa de för runt 5 tkr till hösten. Vilket är ett otroligt mycket för pengarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.