Malmöpågen
Aktiv medlem
Märkligt det ser ut om man kollar exif-datan för åtminstone den tredje bilden...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
visst gör det det, det är en fråga om hur kamera modeller krockar med varandra, speciellt vad det gäller hos Canon och deras rena video kameror och video i SLR kamerorna
hög upplösning betyder mindre pixlar och att skippa en hel del av upplösningen / sensor rader för video, detta påverkar bla rolling shutter effect och resultatet.
hur detta kan göras beror på tillverkaren och utläsningen av sensorerna, ett antal sensor linjer sedan nerskalade till 1080p. D810 har en betydligt bättre video återgivning än tex 5dmk3 vad det gäller detaljer
Vad det gäller konsument kameror och video så har idag Panasonic, Sony, Samsung och Nikon ett försprång.
Du som har koll på dr siffror hur stort dr omfång hade tex dia film säg velvia på analoga tiden ? Låg inte det på en 8-9 steg?
Sonys dedikerade filmkamera har 12 milj pixlar A7s medans vissa tycker att Canon ska lyckas med att göra sin med 50 milj pixel det finns nog skäl till att Sony valde att maxa med 12 milj bara. Om vi jämför hur Canon har utskåpat nikon på video sidan så ligger nog nikon efter som vanligt i den genren o ser man hur Canon har riktiga videokameror med superobjektiv så har inte nikon det överhuvudtaget.
Canons nya kamera är till för dom som vill ha en högupplöst kamera vill du ha en super video kamera har dom även det att få en kamera som är bäst på allt är nog en omöjlighet alltid något som den inte är bäst på.
Du som har koll på dr siffror hur stort dr omfång hade tex dia film säg velvia på analoga tiden ? Låg inte det på en 8-9 steg?
...Och jag som just köpte en 5D MkII. Aja, en kan ju drömma.
Det finns en skillnad mellan färgfiltrerna i Canon och de tillkom med bla 5dmk2
Dessa filter är mer optimerade för höga iso och det betyder att färgnoggrannheten i dagsljus blev mindre eftersom fotografering i låga 2800K eller blandlus inte behöver så branta filter , på så sätt vann man också känslighet genom att göra färgfiltrerna lite annorlunda i sammansättningen, röd mot lite mer mot orange osv.
Nikons färgfilter är inte optimerade för lägre K-tal som Canon vilket betyder att Nikons färg resultat blir något svårhanterliga i lägre färgtemperaturer 2800K och högre iso än Canon.
.
I 5ds falla så verkar Canon ha gått tillbaka till ett brantare filter vilket betyder att ljus genomsläppligheten minskar, färgnoggrannheten ökar vid 5500K , studio , dagsljus men de höga isoegenskaperna blir därmed sämre. (ingenting är bekräftat angående färgfiltren)
Det är alltså en fråga om avvägning och vad som anses vara viktigt för typen av kamera
Vi har fått pröva 5Ds och den orimligt roliga VS 5D Mk3 bilderna?
WiFi i en 5Ds? Inte för att skicka över bilderna, väl? När jag använder WiFi med min 1DX brukar jag låta kameran skicka små jpeg i kvalitetsläge 2 tilld datorn, när bilderna tas. De är stora nog för att jag ska se hur bilden blev på datorskärmen och små nog för att vara vettiga att skicka via e-mail.
Men vill jag ha över bilder på 18 Megapixel blir det någon form av fast anslutning. Speciellt när de är RAW-bilder, men även för jpeg.
RAW-bilder på 50 Megapixel över WiFi vill jag helst slippa tänka på. Man ska ju vara medveten om att maxsiffrorna för överföringshastighet för WiFi är just det, maxsiffror. Verkligheten är ofta något helt annat.
Men visst har WiFi sina fördelar. Fotograferade just lite bilder på jobbet som skulle in i ett dokument och e-mailas till Singapore. Kamera uppkopplad mot FTP-server i datorn via nätverket på jobbet. När jag kommer tillbaka in på kontoret ligger bilderna redan i min dator. Små jpeg (4,5 Megapixel) räckte mer än väl för det jag skulle ha dem till.
En fördel med 1DX är att WiFi-tillbehöret är mycket smidigare än till 5Ds. Hysteriskt dyrt för den nytta det gör, men smidigt.
Nä, inte Wifi för att skicka 50mp-raw-filer. Jag tänkte mest att på funktionen att kunna fjärrstyra kameran med live-view via surfplatta/telefon, något som jag faktiskt tror är användbart i studiomiljö. Åtminstone har jag tänkt tanken när jag riggat blixtar och måste springa fram och tillbaka till kameran flera gånger.
Sen tror jag möjligheten att skicka små jpegs till telefonen är bra. Att kunna dela med sig en bild snabbt utan omväg via datorn är aldrig fel anser jag.
Visserligen går det att använda eye-fi-kort för detta, men jag ser hellre att funktionen är inbyggd i själva kameran.