Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni snackar alla om misslyckande från canons sida. Ett företag ska ju gå plus i ekonomin och inte glänsa i teknik o gå förlust.
Tekniskt sett är ju 5d Mk3 en förlorare not nikons d800 men ekonomiskt är det nog en vinst för Canon.
Tror alltså att 5D S lär bli en ekonomisk vinst.

Nu har du snurrat till det.

Jämförelsen var mellan 5Ds och D800/D810 gällande DR. Inte gällande 5D3 och D800/D810, den skillnaden kan ju inte Canon göra något åt då det är befintliga "äldre" kameror. Inte heller kan kunderna som vill/behöver köra Canon göra något åt det då ingen annan motsvarande eller bättre kamera finns tillgänglig än.

Det var också ett synsätt :)

"Köp inte Canons nya kamera för du kan ju ta bra foton med den du redan har".

Det håller jag med dig om men de åsikter jag yttrar är att Canon borde ha kunnat leverera en sensor med bättre DR på dessa åren som de har haft på sig att utveckla (eller bestämma sig för att köpa från annan tillverkare) sedan de släppte t ex 5D3. Det är nu istället tre år av...inte mycket utveckling på området.

Men du menar att de struntar i att leverera denna kapaciteten här och istället väljer att presentera den i en kommande 5D4?

Jag är ledsen Björn men det verkar som du är den som inte förstått sammanhanget. Det är inte bara för Canon att fixa till det. De har en kunskap om sensorer som är väl så god som Nikon.
Nu råkar Canon vilja använda sin egen anläggning för att tillverka sina sensorer. Det är förmodligen goda ekonomiska skäl till det. Jag har information från Hasselblad om vad de betalar för sina sensorer. De är inte billiga. Så utifrån den informationen kan jag uppskatta att Canon skulle få betala flera tusen för en sensor köpt från Sony.
Canon har en gamla produktionslinjer för sensorer. Tyvärr för oss Canonfotografer. Att byta ut dessa mot det som Sony har skulle kosta miljarder.
Så idag kan inte Canon själva producera en sensor som motsvarar den som Sony kan leverera idag.
Sony har grävt ner många tio-tals miljarder i sensortillverkning de senaste åren. De ser kamerasensorer som ett huvudområde och som de säljer mängder av. Canon gör inte det utan tillverkar sensorer för husbehov.
Så Canon har fortfarande nödvändigheten att ta ett beslut. Endera satsar de på att modernisera sin tillverkning för några miljarder eller så får de som Nikon, Hasselblad och många andra börja förlita sig på sensorer från 3-parts leverantörer. Hittills har Canon valt att följa sin väg och göra det mesta internt. Det är det som är problemet för oss konsumenter.
Jag skulle gärna se denna 50,6 MP sensor designad av Canon vara baserad på produktionsmöjligheterna hos Sony. Det hade kanske blivit världens bästa sensor hittills.
Det beror inte på kamera-divisionen att de inte vill eller kan. Så länge de har koncern regler att sensorerna skall komma från Canon kan de inte fixa DR på Sony nivå.
Som Canon fotograf för jag då ta ställning om jag kan leva med detta.
Så frågan är hur mycket lider vi Canonfotografer av att vi har 12 i DR och inte 14. Nu råkar ju inte 12 vara 80% och 14 100%. Skalan går långt längre.
Mikael Risedal brukar säga vi lider ordentligt. Fast han brukar vara en bråkstake på barrikaden.
Om nu 12 steg är en så stor nackdel, varför är då 14 så mycket å bättre? Varför är det inte då inte lika stor nackdel för Sony när mellanformat kan bjuda 16 steg eller lite till. En eventuellt kommande organisk sensor kan kanske erbjuda bortåt 100 i DR.
Naturen kan ju faktiskt bjuda på ljus när vi skulle behöva mycket mer i DR så varför är 14 steg så fantastiskt. Det löser inte problemet med att kameror inte klarar alla former av motiv i elakt ljus.
För detta måste vi klar mycket mer. Skall du klara den svarta katten i skuggan och solen i andra hörnet måste du mycket högre i DR.
Så förklara nu för mig hur dessa 15 % som Canon saknar mot Sony i DR är ett sådant nederlag?
Förutom detta är jag emot att man bara gör en kamera till en bärare av en sensor. Hur man trivs med en kamera har många fler aspekter.
Du har nu repeterat ett otal gånger i denna tråd att Canon är de som saknar ambition och är insnöade.. Det tror jag inte en sekund på. De fattar säkert helt logiska beslut utifrån hur de bedömer marknadsförutsättningar, kunders behov och vad de känner till om konkurrenterna och deras kommande produkter. Canon gör en mängd marknadsundersökningar och känner sina kundgruppers behov ganska väl. Kanske är du inte en medlem in CPN. Canon Professional Network, om du var det skulle du fä marknadsundersökningar att svara på med jämna mellanrum.
Så är den här nya kameran något för mig. Kanske. Fast jag har varit med för länge för slänga mig på köpknappen direkt. Jag kommer avvakta till de första vanliga fotograferna har fått sina kameror och jag kan dra en slutsats från deras kommentarer.Det gör jag för det mesta numera inte för jag blivit äldre utan för jag allt mer insett att produkter har en sådan stress till marknaden att de oftast inte är färdiga när första leveransen görs. De, pionjärkunderna blir förutom de måste betala mer också beta-testare eftersom produkten inte var färdig.

Någon skillnad D3 vs Ds/DsR

Detta är en hypotetisk fråga men det skulle vara intressant och höra vad expertisen tror, idag fotar många och lägger upp sina bilder på Internet vilket påverkar både storlek och kvaliten på bilden.

Som exempel, om man tar samma bild med en gammal 5D3 vs 5Ds/DsR, använder den kraftfulla mjukvara som finns typ PS/LR och lägger upp bilden med tex 2200px på nätet. Kommer man se någon skillnad, tex mer detaljer med den nyare Canon?

Först och främst så nej, jag är inte medlem i CPN. Detta då jag inte har flera godkända hus utan endast ett men med flera godkända objektiv.

Sedan, jag förstår mycket väl dessa variabler du nämner (gamla produktionslinjer i egen fabrik, marknadsundersökningar, kundgruppens behov, etc) men det jag syftar på är bara just det faktum att jag anser det vara illa om man inte vill ligga i framkant på denna fronten, åtminstone där framkanten var för tre år sedan. Jag tycker det är illa om man inte kommit längre på området (egentligen ingenstans) de senaste tre åren. That's it. Det är bara det jag framför. Jag lägger ingen värdering i hur pass stor skillnad 12 eller 14 stegs DR hade gjort för just mig eller hur pass väl kamerans andra aspekter fungerar, eller inte fungerar, för mig.

O du, jag anser mig inte ha repeterat detta så många gånger i denna tråden. Däremot att jag har gjort det ett par kanske och att jag är en av flertalet som har gjort det. Sedan anser du att det är tråkig läsning och reagerar därefter. Så för att använda ditt eget uttryck, gör inte mig till bärare av denna åsikten då vi bevisligen är flertalet som delar den.

Ja, det är tråkigt att Canons inte har lika bra dynamik i låg-ISO-området som kameror utrustade med Sonysensorer, men det är inget annat att vänta så länge Canon tillverkar sensorerna själva.

När/om Canon köper Sonysensorer kan vi förvänta oss högre dynamik, och den stora frågan är väl om det kommer att hända inom överskådlig tid. Canons mål är inte i första hand att vara i framkant tekniskt, utan att tjäna pengar åt aktieägarna.

Vi får ta med i beräkningen att mycket av det fula mönsterbruset är bortrensat i de senaste kamerorna från Canon (6D 7dmk2) och att 12 stegs DR från Canon är nu verkligen 12 steg och inte som tidigare 10-11 steg med en massa mönsterbrus och bandning som förstörde resultatet när jag skulle lätta upp skuggorna i ett kontrastrikt motiv eller underexponerade för att få in högdagrar långt ovan medelgrått.

Detta är en hypotetisk fråga men det skulle vara intressant och höra vad expertisen tror, idag fotar många och lägger upp sina bilder på Internet vilket påverkar både storlek och kvaliten på bilden.

Som exempel, om man tar samma bild med en gammal 5D3 vs 5Ds/DsR, använder den kraftfulla mjukvara som finns typ PS/LR och lägger upp bilden med tex 2200px på nätet. Kommer man se någon skillnad, tex mer detaljer med den nyare Canon?

Nej finns inte en chans. Du kan ta bilden med en Mobilkamera typ iPhone 6 utan någon kan se en skillnad,

Nej finns inte en chans. Du kan ta bilden med en Mobilkamera typ iPhone 6 utan någon kan se en skillnad,

Intressant svar, man kan säga att många sitter på en överkapacitet i sina kameror så länge bilderna publiceras på Internet? Men du tror inte vid tex 3000 eller t.o.m 4000px på nätet, att du får lite mer detaljer med nya sensorn Ds/DsR?

Att ha större bild att utgå ifrån när man ska förminska till en viss storlek är ju en fördel. Men vid 2200 px har du förminskat till 40% redan från 5D3 och då är det nog pixelskarpt så det räcker. Med en 5Ds får man förminska till 25%. 40 eller 25 % är nog sak samma.

Men man kan ju experimentera. Ta en bild på 105 mm och en på 70 mm. Beskär 70mm-bilden så den blir som 105mm-bilden. Förminska ner dom båda till samma storlek och testa hur mycket man måste minska ner dom innan de ser identiska ut.

Intressant svar, man kan säga att många sitter på en överkapacitet i sina kameror så länge bilderna publiceras på Internet? Men du tror inte vid tex 3000 eller t.o.m 4000px på nätet, att du får lite mer detaljer med nya sensorn Ds/DsR?

Eller varför inte 5120px. Sådana skärmar finns redan idag. Då skulle det alldeles säkert märkas. Jag vet inte vad de här bilduppladdningssajterna har för maxgräns nu, men jag förutsätter att den maxgränsen kommer att öka i takt med att folk skaffar större skärmar. Dagens bilder ska man väl titta på även i morrn.

Eller varför inte 5120px. Sådana skärmar finns redan idag. Då skulle det alldeles säkert märkas. Jag vet inte vad de här bilduppladdningssajterna har för maxgräns nu, men jag förutsätter att den maxgränsen kommer att öka i takt med att folk skaffar större skärmar. Dagens bilder ska man väl titta på även i morrn.

Håller med, tycker att många publiceringar på nätet är alldeles för små px-bilder, att kunna njuta av en bild i större format är iaf för mig en njutning. Men i dagens läge och hur det ser ut så räcker väl 2200px väldigt långt? Det är bara att kolla här på FS.

Från http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5ds.html,
An interesting comment (thanks), coming via testing a pre-release 5Dsr with a test version of DPP4. Low ISO DR is put at 1.5-2 stops better than the 1D X, but high ISO performance (6400) falls marginally behind the 7Dmk2.

Såg detta också. Om det stämmer är det ju fantastiska nyheter, men som alltid när det gäller internet så vill man ju gärna ha någon form av validering av källan och hur man kommit fram till resultatet.

Motsägelsefullt att Canon påstår att det är jämförbart med 5D Mark 3. Jag kan inte låta bli att känna en viss osäkerhet kring hela det här området när det gäller 5Ds. Någonstans känner jag att sensorn kan vara aaaaningens bättre än vad som framstår. 2 stopp bättre än 1DX låter iofs som en önskedröm av rang och känns inte realistiskt.

Nu är ju (än så länge) DR inget officiellt som tas upp i produktspecar så man kanske ligger lite lågt med formella uttalanden tills pressen och diverse testlab fått säga sitt.

I sommar vet vi...

Hur kommer det sig att Canon inte har byggt in WiFi i 5Ds/r serien medans de gjort det i 7x0 serien?

Ser ut som Canon har flyttat upp själva kontaktuttagen, kanske finns det anledning till det men bra om Canon uttalar sig istället för "det fick inte plats"
http://www.imagebam.com/image/d379db388679178

Min gissning är att de återanvänt i princip allt från 5Diii och sedan bara uppgraderat processorer, sensorer och displayer.

Tack Canon !
Nu jäklar kommer nästa Nikon att ta rejäla kliv istället för dessa små facelift som D810 hoppade.
Blev inget byte för min del men nästa generation Nikon är jag nog med på.
Canon vs Nikon kampen går vidare.

Men kommer Lennart Aspman inköpa en eller bara låna hem 5DR ifrån Frankrike för test äro frågan till Sonymannen ?

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund

Hur kommer det sig att Canon inte har byggt in WiFi i 5Ds/r serien medans de gjort det i 7x0 serien?

Ser ut som Canon har flyttat upp själva kontaktuttagen, kanske finns det anledning till det men bra om Canon uttalar sig istället för "det fick inte plats"
http://www.imagebam.com/image/d379db388679178

Min gissning är att de återanvänt i princip allt från 5Diii och sedan bara uppgraderat processorer, sensorer och displayer.

Jag tycker att det är synd att det inte finns Wifi inte finns med i denna modell. Då en tydlig målgrupp är just studiofotografer så tror jag faktiskt att det skulle vara en uppskattad funktion för att plåta tethered.

Likaså hade jag hoppats på touchskärm, blixtsync som är snabbare än 1/200 sek, och den där dualpixel-autofokusen. Funktioner som trots allt ofta finns på Canons instegsmodeller.

I övrigt verkar 5DS/5DS R vara en riktigt grym kamera! :)

Jag tycker att det är synd att det inte finns Wifi inte finns med i denna modell. Då en tydlig målgrupp är just studiofotografer så tror jag faktiskt att det skulle vara en uppskattad funktion för att plåta tethered.

Likaså hade jag hoppats på touchskärm, blixtsync som är snabbare än 1/200 sek, och den där dualpixel-autofokusen. Funktioner som trots allt ofta finns på Canons instegsmodeller.

I övrigt verkar 5DS/5DS R vara en riktigt grym kamera! :)
Gps är kanon för landskapsfotografi så att man hittar alla platser man varit på. Wifi likaså om man vill se bilder på större skärm eller om man vill fjärrstyra kameran via telefonen. Men nu är det förmodligen samma skal och då fick det inte plats.

Ibland är det befriande att läsa artiklar skrivna av någon som står med fötterna på jorden....;-)

http://blog.mingthein.com/2015/02/08/oped-resolution-output-collector-or-photographer/

Jag instämmer med det mesta i artikeln. En 5Ds är säkert en underbar kamera. Måste erkänna det, prylnissen i mig är sugen.
Samtidigt sitter den lille logiske teknikern där inne och säger att mina bilder oftast inte skulle vinna något på det när det gäller just upplösningen. Förutom kanske lite grann när jag skriver ut i A2.
Kanske kan de tjockare färgfiltren göra bilderna bättre. Det återstår att se.

Så jag har egentligen 4 kameror. en iPhone 6+, en Fuji X-PRO1, en 5DMKII och en 5DMKIII.Samt en försvarlig mängd glas till både Canon och Fuji.

Av dessa är nog 5DMKII den svagaste kameran. Den har det mesta av de problem som Mikael Risedal beskriver. Exponerar man helt rätt och motivet ligger inom kamerans DR så blir bilden bra. Fast måste man börja lyfta skuggor ordentlig så blir det snart artefakter och går man för långt bandning.

Den som imponerat på mig senast är faktiskt iPhone 6+. Jag har aldrig tidigare brytt mig om att ta seriösa bilder med mina gamla iPhone. Tyckte resultatet var för dåligt.
Här är en bild från Göteborgs hamn tagen igår:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/365801/3296304.htm

Jag kan fullt förstå de som tycker denna bildkvalitet räcker för dem. Det är inga problem att skriva ut den här bilden i A3 och tycka den är fullt godkänd. Eftersom de flesta som inte är så intresserade av foto ofta använder 10x15 bilder eller nöjer sig med A4 så räcker detta långt.
Skulle vi kunna få komma åt raw-filen och minska brusreduceringen blev det säkert ändå bättre.

Min X-PRO1 med sina 16 MP räcker gott till A3 eller A3+ och ger med sina fina objektiv bra bilder om man använder rätt raw-framkallare.

En 5DMKIII är en utmärkt allround kamera. Den kan hantera allt från flygande fågel till bröllopsbilder. Det är inga problem att skriva ut i A2 med utmärkt resultat. Det är också det största format jag kan skriva ut med en EPSON 3880.

Så vad skall jag med en 5Ds till egentligen? Här har nog teknikern helt rätt. Den måste kunna erbjuda något mer än bara 50 Mp för att den skall kunna motiveras rent logiskt.

Att sedan prylnissen skriker köp är en annan sak. Gäller att sätta munkavel på honom nu.

Så ser det nog ut för många.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar