Nu har du snurrat till det.
Jämförelsen var mellan 5Ds och D800/D810 gällande DR. Inte gällande 5D3 och D800/D810, den skillnaden kan ju inte Canon göra något åt då det är befintliga "äldre" kameror. Inte heller kan kunderna som vill/behöver köra Canon göra något åt det då ingen annan motsvarande eller bättre kamera finns tillgänglig än.
Det var också ett synsätt
"Köp inte Canons nya kamera för du kan ju ta bra foton med den du redan har".
Det håller jag med dig om men de åsikter jag yttrar är att Canon borde ha kunnat leverera en sensor med bättre DR på dessa åren som de har haft på sig att utveckla (eller bestämma sig för att köpa från annan tillverkare) sedan de släppte t ex 5D3. Det är nu istället tre år av...inte mycket utveckling på området.
Men du menar att de struntar i att leverera denna kapaciteten här och istället väljer att presentera den i en kommande 5D4?
Jag är ledsen Björn men det verkar som du är den som inte förstått sammanhanget. Det är inte bara för Canon att fixa till det. De har en kunskap om sensorer som är väl så god som Nikon.
Nu råkar Canon vilja använda sin egen anläggning för att tillverka sina sensorer. Det är förmodligen goda ekonomiska skäl till det. Jag har information från Hasselblad om vad de betalar för sina sensorer. De är inte billiga. Så utifrån den informationen kan jag uppskatta att Canon skulle få betala flera tusen för en sensor köpt från Sony.
Canon har en gamla produktionslinjer för sensorer. Tyvärr för oss Canonfotografer. Att byta ut dessa mot det som Sony har skulle kosta miljarder.
Så idag kan inte Canon själva producera en sensor som motsvarar den som Sony kan leverera idag.
Sony har grävt ner många tio-tals miljarder i sensortillverkning de senaste åren. De ser kamerasensorer som ett huvudområde och som de säljer mängder av. Canon gör inte det utan tillverkar sensorer för husbehov.
Så Canon har fortfarande nödvändigheten att ta ett beslut. Endera satsar de på att modernisera sin tillverkning för några miljarder eller så får de som Nikon, Hasselblad och många andra börja förlita sig på sensorer från 3-parts leverantörer. Hittills har Canon valt att följa sin väg och göra det mesta internt. Det är det som är problemet för oss konsumenter.
Jag skulle gärna se denna 50,6 MP sensor designad av Canon vara baserad på produktionsmöjligheterna hos Sony. Det hade kanske blivit världens bästa sensor hittills.
Det beror inte på kamera-divisionen att de inte vill eller kan. Så länge de har koncern regler att sensorerna skall komma från Canon kan de inte fixa DR på Sony nivå.
Som Canon fotograf för jag då ta ställning om jag kan leva med detta.
Så frågan är hur mycket lider vi Canonfotografer av att vi har 12 i DR och inte 14. Nu råkar ju inte 12 vara 80% och 14 100%. Skalan går långt längre.
Mikael Risedal brukar säga vi lider ordentligt. Fast han brukar vara en bråkstake på barrikaden.
Om nu 12 steg är en så stor nackdel, varför är då 14 så mycket å bättre? Varför är det inte då inte lika stor nackdel för Sony när mellanformat kan bjuda 16 steg eller lite till. En eventuellt kommande organisk sensor kan kanske erbjuda bortåt 100 i DR.
Naturen kan ju faktiskt bjuda på ljus när vi skulle behöva mycket mer i DR så varför är 14 steg så fantastiskt. Det löser inte problemet med att kameror inte klarar alla former av motiv i elakt ljus.
För detta måste vi klar mycket mer. Skall du klara den svarta katten i skuggan och solen i andra hörnet måste du mycket högre i DR.
Så förklara nu för mig hur dessa 15 % som Canon saknar mot Sony i DR är ett sådant nederlag?
Förutom detta är jag emot att man bara gör en kamera till en bärare av en sensor. Hur man trivs med en kamera har många fler aspekter.
Du har nu repeterat ett otal gånger i denna tråd att Canon är de som saknar ambition och är insnöade.. Det tror jag inte en sekund på. De fattar säkert helt logiska beslut utifrån hur de bedömer marknadsförutsättningar, kunders behov och vad de känner till om konkurrenterna och deras kommande produkter. Canon gör en mängd marknadsundersökningar och känner sina kundgruppers behov ganska väl. Kanske är du inte en medlem in CPN. Canon Professional Network, om du var det skulle du fä marknadsundersökningar att svara på med jämna mellanrum.
Så är den här nya kameran något för mig. Kanske. Fast jag har varit med för länge för slänga mig på köpknappen direkt. Jag kommer avvakta till de första vanliga fotograferna har fått sina kameror och jag kan dra en slutsats från deras kommentarer.Det gör jag för det mesta numera inte för jag blivit äldre utan för jag allt mer insett att produkter har en sådan stress till marknaden att de oftast inte är färdiga när första leveransen görs. De, pionjärkunderna blir förutom de måste betala mer också beta-testare eftersom produkten inte var färdig.