snap01
Aktiv medlem
det ändrar det inte faktumet att Nikon bygger sina egna sensorer hos Rensas och att Ove presenterar felaktiga uppgifter angående Nikons sensortillverkning. Nikon samarbetar med Aptina,Rensas, Sony och Toshiba, Canon får förlita sig till vad deras egen sensor avd kan hitta på.
Mikael jag ställer gärna upp och är med på ett test med ny canon mot tex D810. Ifall du lånar ut kameran från dina kontakter o försöker köra med samma optik på bägge tex en sigma art 35mm/50mm så vi får samma förutsättning. Min tanke är att du tar tex 3 bilder med varsin kamera ställer dom i tex 80x60 och A3 skickar filerna till mig jag printar ut då 6 bilder det enda jag får veta är att du döper bilderna till tex ett nummer/bokstav jag printet ut dom på epson 7900 på epson högblanka papper så man ser crispet
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/7405269/epson/rulle-glossy-photo-paper-170gr-60-x-30-5-meter
Vi bestämmer en liten grupp tex med lennart, anders johnsson o några till jag står för kostnaden att printa bilderna att skicka dom tex i ett papprör till lennart (om han vill vara med) sedan så skickar han dom till tex Anders o står då för portot till honom osv sista person är Mikael. Om det bara är jag som vet vilken bild som är från vilken kamera så gör vi ett enkelt frågeformulär med frågar om kvaliten på bilden,skärpa,dynamiskt omfång osv där får ni gärna hjälpa mig att göra sedan så publicerar vi våra svar på vad ni tycker o bilderna o om ni kan gissa från vilken kamera den kommer.
Och jag litar på att Mikael får fram 3 motiv som kan uppvisa skillnader en tex vädigt mörk bild tex under en bro med ljus utanför, en detaljrik bild med tex byggnader på osv men den biten får Mikael välja.
Vad jag tycker är intressant är att med tex 80x60 bilden är att se om upplösningen gör någon skillnad o sedan på tex A3 hur det ser ut då. Om det är intressant så kan väl dom som vill vara med bara maila o anmäla intresse men det bygger på att man är med o skickar bilderna vidare till nästa person o gör det omgående.
Sedan så bygger det på att Mikael vill vara med o kan få tillgång till nya canon. Jag ställer upp jag vill gärna se om det är någon skillnad som är synlig på printad bild o vad bedömningen av bilderna är.
finns intresse så bestämmer vi hur vi går vidare.