Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget illa ment, men visst stör jag mig på bruset är så markant i LR. Ser ut som bruset är uppskärpt och det är vanligt fel ihop med brusreducering. Man kan inte köra samma uppskärpning med olika kameror, speciellt med olika upplösning. Men visst, har du kör sedan LR1 så kan du såklart allt om LR. Hoppas det löser sig för dig, oavsett om det är Lightrooms fel eller andra faktorer.

/Stefan

Jag tål en hel del så ingen fara. Felet är att kika på bruset i 1:1. Kolla gärna efter artefakter och hur skärpan sitter i 1:1 men strunta i bruset.
Vill ni efterlikna en utskrift i normalt stora format som A2-A1 så titta i 1:4 till 1:2.
Större än så kommer ni nog aldrig skriva ut era bilder om ni inte sysslar med stortavlor.

Kan vara så. Aldrig haft så högupplöst kamera så jag kan yttra yttra mig om det.
Inte bara du som påpekat att LR suger gällande bildkvalite mot kameratillverkarens egna mjukvaror. Men handhavande och allt det där andra gör såklart man fortfarande håller sig till LR. Hoppas fix kommer.

Misstänker det blir som med Fuji X-trans. Många ser defekten och många gör det inte.
Vad gäller X-trans kröp Adobe till sist till korset och upptäckte en bugg som de nu rättat. Fast de erkänner själva att resultatet fortfarande inte är så bra som det borde vara och jobbar vidare tillsammans med Fuji för en förbättring. Det är Adobes egen utsaga och inget rykte.

Precis som i Fjui fallet verkar det vara mikroupplösning och kontrast som brister.
Skillnaden syns också utan man förstorar. Det blir som man använt ett dåligt objektiv och ett bra.

Här kan ni se själva:
Kika på kroppen och trädet bakom pandan.
Först DPP varianten,
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366405/3386669.htm

Sedan LR varianten,
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366405/3386668.htm?_p=3386669

NI kan också bläddra mellan bilderna i albumet vilket jan vara enklare.
Bild 14 & 15.

Nu har jag testat en mängd olika bilder. Jag får konstant bättre resultat med DPP fast det är den raw-konverterare jag är minst van vid.

Problemet i LR verkar ligga redan vid demoisakingen och renderingen. Bilden har så att säga svagheter redan när den kommer in i LR som en synlig bild.

För att utesluta att jag gör någon tabbe någonstans lägger jag upp raw-filerna och DPP bilderna på dropbox så får ni gärna själva se om ni kan nå ett bättre resultat.Om ni lyckas får ni gärna lägga upp resultatet.

Grundframkallningen gör jag ganska snabbt och sitter inte och finlirar. Resultatet från DPP har jag ofta beskurit i LR och också justerat för att få bilderna mer lika vad gäller färg och kontrast.

Efteråt har jag flera gånger finlirar med LR bilden för att försöka nå upp till resultatet från DPP fast inte hittat något sätt att komma dit.

Glöm inte köra reset i LR innan ni börjar jobba med bilderna. Annars har ni kvar mina inställningar.

https://www.dropbox.com/sh/wor1nft775g8it3/AAC_eyUR2NqGtpao1CaqlI3Xa?dl=0

Jag kollade på din bild, som för övrigt inte verkar vara riktigt skarp om du siktat på djurets ansikte. (Frihand 400 mm, 1/125 s och 50MP?). Eller så blir din 400:a inte skarpare än så, vet ej, har aldrig provat den själv.

Det är små skillnader i skala 1:1 mellan DPP och LR till DPP:s fördel. Syns den skillnaden om du printar bilden? Syns knappt ens på skärm om man inte jämför direkt mellan bilderna. Jag skulle inte använda DPP för så liten skillnad och gett upp LR som är ett hanteringsmässigt mycket bättre program.

Skillnaden mellan Fujis råfiler i LR och Irident är ju natt och dag (eller i alla fall var tidigare) jämfört med de små skillnader som synd mellan DPP och LR i detta fallet. Tycker jag.

Här är bilderna. Klicka, så blir de större. DPP är först.
.

Bilagor

• DPP.jpg
    DPP.jpg
    364.1 KB · Visningar: 122
  • ACR.jpg
    ACR.jpg
    491.8 KB · Visningar: 101
Provade skriva ut en version av LR och en version av DPP på snöleoparden Där finns ingen skakningsoskärpa.
I den storleken syns ingen skillnad alls.

Jag har kontaktat min kontaktperson hos Canon CPS. Har föreslagit att Canon skapar en plug-in för LR som fungerar på samma sätt som Iridient.

Den fungerar ju så att man väljer edit in på vanligt vis som skapar en TIFF som vanligt. Fast Iridient öppnar istället raw-filen. Sedan kan man redigera bilden i Iriridient till man är nöjd. Sedan väljet man ett spara kommando som sparar en TIFF som skriver över den TIFF som LR skapade och lägger in bilden i LR.
Det gör att det går relativt snabbt och enkelt.

Han tyckte det var en bra ide´och skall vidare befordra den uppåt i kedjan.

Har testat lite andra typer bilder, bland annat porträtt för att se om jag ser en förbättring även där.
Kan bara konstatera att skillnaden visar sig även där. Skillnaden är inte stor men jag får konstant en ett bättre resultat i DPP.

Här en bild inzoomad till 1:2. Skillnaden är trots det synlig.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366405/3387085.htm

Så jag skulle gärna ha en plug-in till DPP från LR för att ta till när jag inte blir riktigt nöjd med resultatet i LR.

Jag tycker att det bästa vore om Adobe tillät en standardiserad plugin-funktion för att använda Lr fullt ut, men med andra RAW-konverteringsmotorer.

Då kan Canon, Nikon, Sony, Pentax, Fuji, etc, skapa plugin, och användarna kan få maximal kvalitet i konvertering som 100% matchar den i kameran, men ändå jobba i den bekväma och normala katalog- och redigeringsprogramvaran med välkänt användargränssnitt som man är van vid.

Tror både Adobe, kameratillverkarna och vi användare hade tjänat på detta. Synd att vi inte har någon med direktkontakter hos Adobe. Hade varit grymt smidigt om det hade gått att få till.

Då hade vi inte behövt kompromissa emellan bildkvalitet och användarvänlighet på samma sätt.

Trots allt så kommer Adobe alltid vara på efterkälken, och det finns ingen som känner RAW-filerna så väl som kameratillverkarna. Går aldrig att komma ifrån det faktumet.

Tror både Adobe, kameratillverkarna och vi användare hade tjänat på detta. Synd att vi inte har någon med direktkontakter hos Adobe. Hade varit grymt smidigt om det hade gått att få till.
Adobe skulle antagligen tjäna på det, men vad skulle kameratillverkarna tjäna?
Om någon enstaka kameratillverkare gjorde en sådan plugin så kanske det marginellt skulle påverka försäljningen för den tillverkaren, men om alla gjorde det så skulle ju fältet vara utjämnat igen.

Både Nikon och Canon måste lägga ner en hel del pengar på sina mjukvaror. Ändå använder de flesta av något annat. LR lär väl idag vara vanligast.

Skulle man få en plug-in så det blev enklare att använda t.ex. DPP så tror jag fler hade gjort det.
DPP är trots allt lite vassare anse jag än LR. Att vi får ett bättre resultat ur en kamera kan ju bara vara positivt för Canon.

För Adobe skulle det också göra deras produkt mer mångsidig.

Jag har svårt att tro att inte båda sidor vinner på det.

Adobe skulle kanske tjäna på det genom att det skulle locka över några die-hard DDP-fans till Lightroom, men skulle Canon sälja fler kameror? Ja, kanske om det bara vore Canon som gjorde en sådan plugin, men knappast om alla kameratillverkare gjorde plugins.

Vad Canon och Nikon skulle tjäna på detta?

Både Canon och Nikon konkurrerar med kamerasystem och objektivuppsättningar som skall leverera så bra bildkvalitet för pengarna som möjligt. De är i en extremt hård konkurrens med varandra, men även gentemot övriga tillverkare.

Om de bara vill konkurrera om JPG-användare så tjänar de självklart inte på att ta fram en mjukvara för RAW-hantering (vare sig deras egna DPP/CNX eller plugin till andras appar).

Däremot, om de vill konkurrera om de användare, ofta proffs och lite mera avancerade (som även är de som oftast köper både mer saker, och ofta de med lite högre marginaler) så behöver de nog göra det.

Att C/N både utvecklar och tar fram egna RAW-framkallare (DPP/CNX), och ger bort dessa gratis till sina kunder, visar nog på att de delvis tänkt rätt här, och vill konkurrera om dessa användare som främst fotar RAW.

Problemet är dock detta... De flesta proffs och lite mer avancerade amatörer använder nog inte främst de speciella RAW-framkallare som de flesta kameratillverkare tillhandahåller gratis, utan är istället villiga att lägga pengar på lite mer omfattande och bättre genomtänkta varianter, som tex främst Adobe Lr, och i andra hand C1 Pro.

Därmed så lägger egentligen C/N ut massor på pengar på RAW-framkallare som inte används och inte kommer sina mer avancerade användare tillgodo fast de ger bort de gratis.

Hade de däremot kunnat ta fram någon form av standardiserad RAW-framkallningsplugin, som användarna kunnat använda i sina favorit DAM/redigeringsappar, så hade det inte bara blivit en större kundnytta för de pengar som de C/N lägger ner (och ger bort), men skulle även kunna tänka mig att de sparade pengar/resurser på det. Detta då de slipper att utveckla och hantera ett lika komplext användargränssnitt i apparna, utan kan koncentrera sig på en enklare plugin (som de redan har algoritmerna till).

Så vad tjänar nu C/N?

Jo, de tjänar på att de skulle potentiellt kunna erbjuda ett större kundvärde i form av bättre bildkvalitet ifrån deras produkter som de säljer till sina bästa och mest krävande kunder, och dessutom kunna spara pengar på det hela genom att dessutom göra allt detta till en lägre utvecklingskostnad.

Ett inte allt för dumt "business case" om du frågar mig (både mer nytta, och lägre kostnad).

Jag hade som sagt kontakt med en herre som är Nordic professional key account manager. Lång titel.
I alla händelser var han intresserad av en plug-in lika Iridient. Han bad mig beskriva det hela på engelska och skicka det till honom. Sedan skulle han vidare befordra det till London som får bedöma om det skall skickas vidare till Japan.

Vi får väl se om något händer.

Så vad tjänar nu C/N?

Jo, de tjänar på att de skulle potentiellt kunna erbjuda ett högre kundvärde åt sina bästa kunder, och dessutom kunna spara pengar genom att göra detta till en lägre utvecklingskostnad.

Ett inte allt för dumt "business case" om du frågar mig (både mer nytta, och lägre kostnad).
Ja, det är antagligen en hyfsat rimlig analys. Canon och Nikon skulle kunna skaffa sig lite större marknadsandelar genom att göra så, om inte deras konkurrenter gör samma sak.

Om alla kameratillverkarna gör det däremot, så har vi status quo vad gäller konkurrens om marknadsandelar. (Jag tolkar inlägg #850 som att du menade att alla kameratillverkarna skulle göra sådana pluginer till Lightroom som har föreslagits).

Men det är väl troligt att om en kameratillverkare får för sig att göra en sådan plugin så kommer alla andra (eller de flesta åtminstone) att känna sig tvingade att följa efter.

Ja, det är antagligen en hyfsat rimlig analys. Canon och Nikon skulle kunna skaffa sig lite större marknadsandelar genom att göra så, om inte deras konkurrenter gör samma sak.

Om alla kameratillverkarna gör det däremot, så har vi status quo vad gäller konkurrens om marknadsandelar. (Jag tolkar inlägg #850 som att du menade att alla kameratillverkarna skulle göra sådana pluginer till Lightroom som har föreslagits).

Du har nog rätt i att om C och N börjar att göra detta; så måste alla andra hänga på och göra samma sak - vilket bara är positivt för alla.

Samma sak som med alla andra utvecklingar och funktioner som blir framgångsrika (coating på linser, bildstabilisering, filmfunktion i kameror, etc).

Användarna kan använda sina favoritappar för RAW-hantering, och kameratillverkarna kan spara in på sin utvecklingskostnader.

Så även om balansen dem emellan skulle i slutänden jämna ut sig till samma som idag, så ökar ju kundnyttan för alla, och man sparar dessutom in pengar på det hela: inte så dåligt tycker jag! :)

Kundnytta är bara intressant för ett säljande bolag om det resulterat i ökad vinst.

Visst är det så!

Och detta skiljer sig som sagt inte ifrån andra kundnyttor i form av kamerafunktioner och bildkvalitet (tex allt bättre sensorer, objektiv, etc) som de redan konkurrerar med. Här är motivet att antingen öka försäljning, eller att behålla/försvara sin försäljning/marknadsandel gentemot konkurrenterna.

Jo, en sak...

Här har de faktiskt chansen att även dra ner på sina kostnader samtidigt - vilket brukar kunna resultera i en bättre vinst - enligt de flesta ekonomer ivf. ;)

Det förutsätter att det är just GUI:t som medför den största utvecklingskostnaden för tillverkarnas egna RAW-konverteringsprogam. Jag är inte helt övertygad om att så är fallet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar