Vad Canon och Nikon skulle tjäna på detta?
Både Canon och Nikon konkurrerar med kamerasystem och objektivuppsättningar som skall leverera så bra bildkvalitet för pengarna som möjligt. De är i en extremt hård konkurrens med varandra, men även gentemot övriga tillverkare.
Om de bara vill konkurrera om JPG-användare så tjänar de självklart inte på att ta fram en mjukvara för RAW-hantering (vare sig deras egna DPP/CNX eller plugin till andras appar).
Däremot, om de vill konkurrera om de användare, ofta proffs och lite mera avancerade (som även är de som oftast köper både mer saker, och ofta de med lite högre marginaler) så behöver de nog göra det.
Att C/N både utvecklar och tar fram egna RAW-framkallare (DPP/CNX), och ger bort dessa gratis till sina kunder, visar nog på att de delvis tänkt rätt här, och vill konkurrera om dessa användare som främst fotar RAW.
Problemet är dock detta... De flesta proffs och lite mer avancerade amatörer använder nog inte främst de speciella RAW-framkallare som de flesta kameratillverkare tillhandahåller gratis, utan är istället villiga att lägga pengar på lite mer omfattande och bättre genomtänkta varianter, som tex främst Adobe Lr, och i andra hand C1 Pro.
Därmed så lägger egentligen C/N ut massor på pengar på RAW-framkallare som inte används och inte kommer sina mer avancerade användare tillgodo fast de ger bort de gratis.
Hade de däremot kunnat ta fram någon form av standardiserad RAW-framkallningsplugin, som användarna kunnat använda i sina favorit DAM/redigeringsappar, så hade det inte bara blivit en större kundnytta för de pengar som de C/N lägger ner (och ger bort), men skulle även kunna tänka mig att de sparade pengar/resurser på det. Detta då de slipper att utveckla och hantera ett lika komplext användargränssnitt i apparna, utan kan koncentrera sig på en enklare plugin (som de redan har algoritmerna till).
Så vad tjänar nu C/N?
Jo, de tjänar på att de skulle potentiellt kunna erbjuda ett större kundvärde i form av bättre bildkvalitet ifrån deras produkter som de säljer till sina bästa och mest krävande kunder, och dessutom kunna spara pengar på det hela genom att dessutom göra allt detta till en lägre utvecklingskostnad.
Ett inte allt för dumt "business case" om du frågar mig (både mer nytta, och lägre kostnad).