Nördvarning
Antar det är supernördigt att tillbringa en del av Lördagen att analysera raw-program och kameror.
Fast när jag inte får det resultat som jag önskar och ett annat program ger mig ett bättre resultat vill jag försöka förstå varför. Jag körde föregångaren till LR som Adobe köpte upp. Sedan beta 1 har LR varit min huvudsakliga raw-konverterare. Jag har kört flera andra över tiden som C1 Pro, DPP, Aperture, Iridient, PS, Photo Ninja för att nämna några. Fast får jag välja så är LR och arbetsflödet klart bäst. Fast det kräver att deras resultat ligger i nivå med vad andra program kan prestera.
Så var det inte under en tid när C1PRO var klart bättre. Det tog något år innan LR förbättrade sin lösning och nådde upp igen till samma resultat.
Vad gäller Fuji och X-trans var LR klart sämst av alla. Till och med iPhoto var klart bättre.
Vi var en hel del som klagade och började köra andra raw-konverterare som gav bättre resultat. The die hard LR guys påstod givetvis att det gick att få lika bra resultat i LR. Det var bara vi som klagade som inte fattade hur man gjorde. Jag testade nog de flesta av råden men kom aldrig i närheten av vad Iridient developer gav mig. Allt vad jag gjorde var att räkna fram raw-filen sk. demosaicing och rendering i Iridient. Det gav betydligt mer detaljer i bilden och ett klart bättre resultat.
3 år senare tar Adobe tag i det hela. Fuji börjar väl bli irriterande populärt. Så Adobe tittar igenom sin lösning. De hittar en bugg som gav ett uselt resultat. De rättade denna i våras och resultatet blev klart bättre. Nu säger givetvis "the die hard LR guys", vilken förbättring LR gjort för Fuji. Nu är det världsbäst. Samtidigt säger Adobe i en kommentar att man fortsätter samarbeta med Fuji för att få fram ett bättre resultat. Vad det blir har vi ännu inte sett resultatet av.
Så även Adobe gör misstag.
Så visst är det nördigt. Fast den typen av övningar får mig att förstå hur jag skall dra i reglagen och hur de fungerar för olika kameror. Det visar också att Adobe inte altid är bäst.
Så idag testade jag både 5Ds R under lite mer ordnade förhållanden. Tog samtidigt och testade 5D MKIII när jag ändå höll på. Ville också testa hur kamerorna klarar lite högre ISO. 5D MKIII skall ju vara bättre på det och 5Ds R sämre. Så jag körde på ISO 1600.
Först lite om mina förutsättningar att se dessa skillnader. Jag sitter med en 30" skärm som är hårdvarukalibrerad och profilerad. Visar med andra ord färg och konstrast med nästan Adobe RGB på ett mycket exakt sätt.
Vid sidan om står min Macbook 15 retina som bara kan visa sRGB och också är profilerad. Den är bra på att visa skärpa.
Så låt oss inte hålla er på sträckbänken. Låt os titta på resultaten.
Först en översikt över mitt enkla testobjekt.
Först en översikt över mitt enkla testmotiv.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366405/3387536.htm
Den högra bilden är LR och den vänstra DPP. Tror inte jag skall gå djupare in i detaljerna.
X-rite colorchart i bilden är till för att se hur väl bilden visar toner. Den lilla ryska ikonmålningen att visa hur väl man kan återge max upplösning och färgåtergivning av fina detaljer. Pälsen att ge max upplösning av päls som vi har i djurmotiv.
Fortsättning följer i morgon.