Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på Scandinavian photo Mölndal i början av Juli och tänkte ställa mig i kö, fick reda på att det är ingen ide det är så många där redan. Har jag tur kan jag få en kamera i Oktober vid samma leveranser som nu.

Den kommer nog tidigare. Efter semestrarna lär Canon få upp farten på leveranserna.

Är det någon som läst något om vädertätningen? Är den i klass med 5dmk3?

Förstått att det levererats 5ds under en längre tid och att det först nu som de finns i lager efter att förbeställda ex levererats under ett par veckor. Hur är det med 5dsR? De finns inte i lager men har de börjat skeppas till de som förbeställt?

18% högre upplösning, nominellt (om jag räknat rätt). Vad det innebär i praktiken återstår väl att se.

Det kommer att synas, men nominell upplösning och "upplevd upplösning" kan skilja en del. Signalhantering och dyl kan innebära förstörande element.

Men du har rätt, det återstår att se.

Speciellt vid en jämförelse med A7RII:s 42mp sensor som är bakbelyst vilket torde innebära högre verkningsgrad. Lär ju vara av betydelse speciellt i lågljussituationer.

Sedan beror väl kommande jämförelser om de sker via uppskalning av de kamerafiler som innehåller färre pixlar på samma area eller nedskalning av kamerafilen med högst antal pixlar till storleken av de som innehåller färre pixlar.

//Lennart

Hej Lennart!

Ett sätt slippa betydelselösa jämförelser på skärm kan ju vara att skala A7RII till 50% pixelmängd av den långa sidan och sen skala ner 5DSr till samma pixelmängd. Det bör innebära ca 4000x2670 pixlar för båda. Storleken motsvarar då en utskrift på ca 100x67 cm utskrift på en 100 ppi skärm eller printer.

Printar du båda på papper i 50x75 cm storlek så skiljer det ca 3 cm i betraktningsavstånd efter vad ögat klarar att upplösa. 30 cm för 5DSr resp 33 för A7RII. Närmare är det ingen idé att gå.

OK! Det är ju en ganska smart idé att göra det på. Med adapter skulle man dessutom kunna använda samma glugg.

//Lennart

Ett sätt slippa betydelselösa jämförelser på skärm kan ju vara att skala A7RII till 50% pixelmängd av den långa sidan och sen skala ner 5DSr till samma pixelmängd. Det bör innebära ca 4000x2670 pixlar för båda. Storleken motsvarar då en utskrift på ca 100x67 cm utskrift på en 100 ppi skärm eller printer.

Printar du båda på papper i 50x75 cm storlek så skiljer det ca 3 cm i betraktningsavstånd efter vad ögat klarar att upplösa. 30 cm för 5DSr resp 33 för A7RII. Närmare är det ingen idé att gå.

Vad skulle det vara för vits att printa en högupplöst kamera i 100-135 ppi och tro att man kan göra några relevanta jämförelser av det? Printar du fine-art bilder själv överhuvudtaget, eller ägnar du dig åt "skärmsimuleringar av utskrifter"?

Jag läste själv lika galet första vändan.

"skala A7RII till 50% pixelmängd av den långa sidan och sen skala ner 5DSr till samma pixelmängd. Det bör innebära ca 4000x2670 pixlar för båda. Storleken motsvarar då en utskrift på ca 100x67 cm utskrift på en 100 ppi skärm eller printer."

Hur går det att läsa annorlunda menar du?

A7RII går att printa maximalt 56 x 37 cm på en Epsonskrivare i 360 ppi om inte bilden ska interpoleras. Den enda relevanta jämförelsen är att skala ner 5Ds bilden till samma storlek och upplösning. Var och en som printar egna fine-art bilder kan enkelt själv konstatera att det inte går att simulera utskrifter på en bildskärm annat än rent approximativt och i jämförelse mellan hur två kameror kommer att se ut i utskrift är det helt meningslöst.

jeduven beskrev två olika metoder. Du läser metoden från den första och storleken från den andra, precis som jag gjorde första gången. Första metoden är ett rimligt sätt att jämföra på skärm, andra sättet är en bättre jämförelsemetod baserat på utskrift, uppskalat till skrivarens upplösning.

jeduven beskrev två olika metoder. Du läser metoden från den första och storleken från den andra, precis som jag gjorde första gången. Första metoden är ett rimligt sätt att jämföra på skärm, andra sättet är en bättre jämförelsemetod baserat på utskrift, uppskalat till skrivarens upplösning.
Du är kanske för ny på FS för att ha varit med om den tidigare diskussionen...

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1858161&postcount=5011

...
Den enda relevanta jämförelsen är att skala ner 5Ds bilden till samma storlek och upplösning.
....
Exakt vad jag skrev i mitt inlägg. Skala ner till samma storlek och upplösning. Så vad är problemet?

Den andra bteraktelsen jag beskrev är en lite mer avancerad variant på hur lite betraktningsavståndet skiljer om man skriver ut båda i samma storlek, 50x75 cm, för att visa hur lite det skiljer för synupplevelsen.

Senast ändrad:
Har nu gått igenom specar
Jämfört med 5dmkiii

50 mot 24 MP
Iso 100-6400 mot 100-12800
bilder per sekund 5 mot 6
Bättre AF mot sämre AF.
Usb 3.0 mot usb 2.0
Sämre batteritid mot bättre

Så med andra ord 5ds är enbart en sensoruppgradering. Till och med Cinemaserien är eter c300 mot fs7.

Denna kamera är mycket specifikt inriktade till de som behöver MP men inget annat.

Ja, och det är väl ungefär vad vi redan kommit fram till tidigare i tråden. Ett liknande förhållande råder mellan t.ex. Sony A7 II och A7R II.

I många forum (detta inkluderat) är det enda betyder något är sensorn. Resten är obetydligt vid val av kameramärke/uppgradering etc.

Nu har ju tyvärr de lyckats faila med sensor och det är enbart flera MP på den men kolla bara
https://www.youtube.com/watch?v=DLGHy_17aoU
Mot några klipp från gh4, a7s så är betydligt äldre kameror.
https://www.youtube.com/watch?v=wm2Q0f0wUsY&list=PLh6rqpCmBuHX15uoCwA7mYM_biKREQCdu

För att simulera 5ds lägg på 1px guasian blur, LOL.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar