Photocon
Aktiv medlem
Ni kör som både Nikon och Canonsystemen kan väl ge lite av de positiva fördelarna till varför man valt behålla Canon istället för att ta fram nackdelarna istället.
Åtminstone en av er hävdar ni kör båda. Informationen kan gynna fler som är intresserade av nya 5DS.
Jag körde under 9 år Nikon och Canon parallellt. Berodde på att jag hade ett Niknsystem och även deras första dslr-kameror sedan 1999. År 2003-2004 tröttnade jag en aning på Nikons kamerahus och Canon hade utvecklat modeller som 1Ds och 1D samt 1DMKII med cmossensor.
Skaffade 1DMkII och den hade så många fördelar jämfört med Nikons dåvarande kamerahus att jag skaffade ett antal gluggar och var mycket nöjd. Även deras mellankameror som 10D och 20D var mycket bra vid den tidpunkten jmf med Nikon, ansåg jag. Dessutom hade Nikon ingen FF-kamera. Så det blev även en 1DsMkII.
Men jag hade behållit mina Nikongluggar och 2007 började Nikon göra ett ryck med D3 och D300 som jag provade.
Men vad jag saknade hos Canon då var en pixeltätare variant som kunde ersätta en bakstyckes MF. Nikon kom med D3x och Sony med A900 som jag provade och fann D3x mycket bra och noterade en Dr-ökning jmf med Canons kameror samt att bandning inte uppstod så lätt. Dock fanns ju 1DsMkIII och 5DII så rent upplösningsmässigt fanns ingen skillnad direkt.
Men så fick jag en D800 i handen, provade den för 3 år sedan och sålde hela Canonutstyre lite senare eftersom Canon inte då svarade upp med något liknande upplösningsmässigt. D800 hade allt jag efterfrågat. Hög upplösning och en enastående DR. Den kunde i många lägen fungera som en mer portabel MF.
Skaffade även för Canonpengarna en Sony A7R och några Zeissgluggar som komplement. En liten och smidig kamera med samma sensor som D800. Vidare adapter så jag kunde köra mina Nikongluggar på den.
Detta med dessa kamerors höga DR (som många verkar tycka är mer eller mindre onödigt är viktigt för min typ av fotografering). Canons kameror tyckte jag om, men inte förrän nu verkar de ha något att sätta emot rent upplösningsmässigt (och med viss råge).
Hade kanske skaffat en 5DsR om jag inte stött på Nikons D800-serie och förmodligen inte bytt system. Det är ju så att det man inte upplevt i sin egen fotografering saknar man inte. Jag skulle sakna DR. Den gör nytta för mig. Nu har dessutom Sony kommit me A7RII och bakbelyst sensor på 42mp. En sådan lär säkert hamna i Nikons kameror också. Kanske ännu fler pixlar.
Med detta skrivet vill jag inte starta något nytt VS ang DR utan bara redogöra för hur jag personligen har tänkt och vad som jag känner passar mig.
En kompis på rena amatörstadiet tittade in med en Nikon D3200 (Aps-c med 24 mp) som han köpt ny med kitoptik för c:a 3000:-. Han ville testa en lite vassare glugg. Även den instegskameran har förvånansvärt hög DR och med en bra glugg en fantastisk detaljåtergivning. Var tvungen att kolla på Dpreview om andra upplevde att en sån billig liten plastkamera kunde prestera så. Och det visade sig ligga till på det viset.
Bara tillagt som lite kuriosa och åter förstärka vikten av hög DR.
//Lennart