Ni kör som både Nikon och Canonsystemen kan väl ge lite av de positiva fördelarna till varför man valt behålla Canon istället för att ta fram nackdelarna istället.
Åtminstone en av er hävdar ni kör båda. Informationen kan gynna fler som är intresserade av nya 5DS.
Mitt största skäl att köra vidare med Canon är mina 10 L-objektiv samt all annan kringutrustning som blixtar och triggers GPS-mottagare mm.
Sedan gillar jag deras kameror och menyer. Ergonomiskt passar Canons kameror mina händer och sätt att fotografera. Gillar också deras AF.
Att sälja av allt detta och skaffa samma utrustning för Sony skulle kosta en stor summa pengar.
Under lång tid var Canon långt före Nikon. Nu är det tvärt om.
Fast som jag nämnt många gånger tidigare så upplever jag inte detta med DR som något stort problem. Med de bortåt 12 000 bilder jag nu tagit med 5DMKIII så har jag vid ett par fototillfällen tagit bilder där jag måste lyfta skuggorna så mycket att jag börjar få bandning och mycket störande brus i lågdagrarna. Så vi pratar i mitt fall om mindre än en promille av de bilder jag tagit.
Nu är det ju lätt att se det redan på histogrammet så det är bara att i de slå över till flera bilder och köra en försiktig HDR.
Också med min Fuji-XPRO1 måste jag tänka på samma sätt. DR på den sensorn är väl t.o.m lite lägre än 5DMKIII.
Fast Mikael predikar som en gammal frikyrkopastor och tar precis som en pastor chansen att i alla sammanhang förmedla sitt budskap om hur man kommer till himlen. Själv kan jag inte se att problemet är så stort eller att om att sällade mig till hans trogna skaran skulle himlens portar öppna sig för mig. Jag vill ju inte ens till himlen just nu, även om jag hört att man får 7 stycken D810 gratis just nu. Erbjudandet är visst tidsbegränsat.
Jag har ingen erfarenhet av 810 men väl av h5D med 50C baktycke som har samma DR fast 50 MP.
Givetvis en underbar kamera på många vis.
Fast jag kan bara konstatera att det är mycket liten skillnad i testserier jag gjort mellan en 5DMKIII och Hasselbladaren vid A2 utskrifter. Man måste helt enkelt upp i större format för det skall synar en markant skillnad.
Det har några av de som testat 5Ds också konstaterat.
Så mätvärden i all ära.
Jag väljer att se hur kamerorna fungerar i mitt vardagsfotande. Är jag nöjd så finns det inget själ att byta.
En intressant utveckling är den organiska sensor som Panasonic och Fuji jobbar med att utveckla.
Skulle den bli verklighet så ser det plötsligt helt annorlunda ut. Då skulle en APS-C sensor ha runt 100 Mp och bortåt 100 i DR.
En sådan sensor skulle ju givetvis totalt förändra hur vi fotograferar.
Så vi som inte köper Mikales predikan om vägen mot saligheten är inte emot förändring eller tycker att det Canon idag kan erbjuda är det optimala.
Vad vi anser är att praktiken spelar den skillnaden inte så stor roll att det är värt att investera så mycket pengar som det innebär att byta till Nikon.
Canon kommer knappast att låga sig ner och dö på grund av detta inom de närmaste åren. De har nog större problem med att de inte har ett bra erbjudande inom segmentet spegellösa kameror. Fast det har inte Nikon heller.
Så jag kör vidare med Canon. Nästa blir en 5Ds R.
Som komplement blir det en ny Fuji X-trans när de kommer med en ny sensorgeneration inom cirka 6 månader. Troligtvis en bakbelyst Sony sensor på 24 Mp som Sony ännu inte själva släppt.