Eftersom jag har läst vad du och Ove skriver här på FS så verkar inte en bättre kamera spela någon roll, varför inte använda en kompaktkamera?Varför ödsla energi på bättre kamerahus och objektiv?
DR är ett mått på min high end utrustning, och inte vad jag kan höra på på en transistorradio även om låten är i sig själv bra
dvs om du inte har upptäckt vad avsaknad av ett aa-fiter på en Haselbladsbakstycke 50mp kan ge , DR och detaljåtergivning jmf med en 5dmk3 så ser du ser bilder som om du lyssnar på en transistorradio eller skriver ut dom med samma tonomfång som en transitorradio jmf med en riktig ljudanläggning.
Vi kan alltså börja diskutera vad som är tillräckligt bra och vem som sätter kriterierna vad som är tillräckligt bra
Canon kan ta tillbaka sin 50mp kamera, vi ser ju ändå ingen skillnad jmf med 5dmk3
är det inte så du och Ove resonerar?
Köp en kompakt och var glad eller ännu hellre en 5dmk´3 med massor av bandning och brus på basiso, du/ni ser det ändå inte
Har själv gjort test med duktiga fotografer o dom hade väldigt svårt att se skillnad på utskrift i A4 siza mellan D800 o fuji xt-1 med sina futtiga 16 milj pixlar. Du tramsar så mycket med bildskillnader o kommer släpandes jämnt med att jag skulle sagt att man inte skulle se skillnad med iphone osv det är rent sagt löjligt.
På en a4 så är det väldigt svårt att se skillnad mellan vilken dslr som helst som är modern oavsett om den är tagen med D810 eller D7100 däremot kommer det bli större bilder så bör man kunna se skillnad från A3 eller A2 på detaljerna.
Om du nu är så extremt duktig på bildbehandling o hur kameror fungerar varför återspeglar det sig inte på din omsättning? jag som är klåpare omsätter typ 3x snittet av fotografer.
så vi kör det igen när ser du skillnad på en bild som är tagen med tex D810 o D7100 från
webbild 1024 bredd
10x15 print
A4
A3
A2
A1
lennart på fs hade svårt att skillnad på A4 är han klåpare som vi andra då?
Läs nu Mikael nivån på dom flesta nya dslr är så pass hög att skillnaden är inte så stor på en fysisk bild upp till A4 minst däremot mot en iphone så är det skillnad o det beror på att sensorn är pytteliten där typ knappt en lillfingernagel.
Jag välkomnar högre DR mer upplösning sedan hur mycket det syns på en normal bild är en annan fråga.
Om nu skillnaden är så stor varför blir det inte en massflykt från canon Mikael? Eller alla proffs som kör med canon är inte lika duktiga som dig på att förstå high end kameror dom vet inte hur dom ska ta vara på det?
hur kommer det sig att bilder på utställningar inte visar en stor skillnad på vad som är taget med nikon eller canon? eller är det vi som inte kan se men du ser allt eller hur?
Jag skulle kunna omsätta vad jag gör med en sony eller canon utan problem det är ett verktyg kameran för mig ibland får man använda lite olika tekniker för att nå den slutliga produkten (bilden).
Så svara nu när du ser skillnad? får väl testa dig printa ut bilder på min epson 7900 men spelar det någon roll?du skulle säkert ställt bilden bättre o då hade man sett skillnad
ungefär son när musik nördarna tävlar om vilken högtalar kabel som är bäst.