Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Men grabbar, det är väl bara att ni hänger lite mer än vanligt på DPR om ni vill höra mer om hur fantastiska Sonys sensorer är i alla tänkbara applikationer! Då får ni argumenten både uppstoppade och instoppade på längden, bredden, tvären och diagonalen ända till döddagar! Tjatigt? Inte då!

Det påminner mig rätt mycket om hur det var för Nikon innan D3 släpptes. Nikons sensorer, tillverkade av ett antal olika leverantörer, var då ren skit i dessa fora jämfört med Canons.

Dpreview har raw bilder med samma motiv att ladda ner, ingen av kamerorna har tillräcklig upplösning utan ger moire , Canons bilder är tagna med 85/1,8 och bl 5,6

Jag trodde moaré är ett sk intereferensmönsterproblem som uppstår då pixeltätheten interferer med mönster som har samma frekvens. Dvs inte har med upplösningen att göra alls. Eller?

Jag trodde moaré är ett sk intereferensmönsterproblem som uppstår då pixeltätheten interferer med mönster som har samma frekvens. Dvs inte har med upplösningen att göra alls. Eller?

Visst är det interferensmönster som uppstår. Men det har med upplösningen på sensorn att göra på så sätt att mönstret som genererar moaré blir allt finare ju högre upplösning som sensorn har. Till slut kommer vi ha så hög upplösning på våra sensorer att objektivets upplösning är sämre än sensorns, och då försvinner detta problem.

Ok, så att objektivet själv softar bilden som AA-filter gör. Men tyvärr så utvecklas även objektiven också.

Tycker inte man skall överdriva problemet med moaré. Har tagit cirka 1 000 bilder med Hasslbladare med 40, 50 & 60 MPix baks.
tycken.
De saknar samtliga AA-filter. Jag har vid 2 tillfällen sett moaré i bilderna.
Så det händer inte ofta åtminstone med Hasselbladarna.

Vad gäller Canon 5Ds & r skall jag avvakta något innan jag köper någon. Vill se vad som skrivs på forumen när fler har fått sina kameror och kört dem ett tag.

Blir det mycket moaré med 5Dr så är det ju bättre att köpa en 5Ds.

Men grabbar, det är väl bara att ni hänger lite mer än vanligt på DPR om ni vill höra mer om hur fantastiska Sonys sensorer är i alla tänkbara applikationer! Då får ni argumenten både uppstoppade och instoppade på längden, bredden, tvären och diagonalen ända till döddagar! Tjatigt? Inte då!

Tror du gjort mer nytta om du istället lärde folk hur man nyttjar kameror med lägre DR i motsvarande situationer. Det är nämligen betydligt svårare.

svårare? det går inte
om ett motiv har ett stort omfång och högdagern skall vara intakt så FINNS det bara ett sätt att exponera bilden, och eftersom skillnaden från medelgrått upp till klippning mellan olika kamerors sensorer är minimal så FINNS det fortfarande bara ett sätt att exponera- se till att högdagern är intakt utan klippning och full färginformation
DÄRFÖR är stort DR en tillgång eftersom du/vi kan då exponera efter högdager och ändra bilden utan att den förstörs av högt utläsningsbrus eller bandning= exponeringslatitud/DR

Testat alla era bilder att ta bort moarén som ni visat i tråden med LR. Penseln är lika snabb som alla de andra penselverktygen så det finns ingen lagg där. Samtliga bilder gick defekten bort från och då hade jag inte RAW-filerna (utom DPreviews bild) att utgå ifrån. Verkar inte synas nån märkbar detaljminskning heller (Dpreviews bild).
Kan vara bra att veta för de som funderar (inkl mig) att köpa 5DS R att det är simpelt att få bort och att de som är extremt svåra säkert bara är en handfull typ av motiv.

Känns som en lättnad för mig då jag faktiskt ska använda en extra 6D utan AA-filter för bl.a. bröllop.
Så fort fler recensioner på 5Ds R kommer ut så är det inte helt omöjligt en sån införskaffas med.

/Stefan

kan du visa original och där du har tagit bort moire gärna i 100% och där inte texture/detaljer färgåtergivning är påverkade enligt dig, jag har inte använt LR de senaste åren så jag blir väldigt nyfiken

svårare? det går inte
om ett motiv har ett stort omfång och högdagern skall vara intakt så FINNS det bara ett sätt att exponera bilden, och eftersom skillnaden från medelgrått upp till klippning mellan olika kamerors sensorer är minimal så FINNS det fortfarande bara ett sätt att exponera- se till att högdagern är intakt utan klippning och full färginformation
DÄRFÖR är stort DR en tillgång eftersom du/vi kan då exponera efter högdager och ändra bilden utan att den förstörs av högt utläsningsbrus eller bandning= exponeringslatitud/DR

Har varit med om många gånger att det inte går att få,teckning på ljusa partier typ starka lampor om du inte backar bilden hur mycket somhelst o då går det inte att lätta upp skuggpartierna på ett snyggt sett utan massa brus. Enda sättet är att ta en rätt bild på ljusa sedan en på restern o sedan lägga ihop partierna i Photoshop. Så visst mer dynamiskt omfång men inte ens nikon räcker till jämnt o jag hade kunnat kört samma sätt med Canon utan någon större skillnad på färdiga bilden.

Det är knappast på grund av att skärpan blir bättre som mellanformatskamerornan har skippat AA-filtret. Snarare en kostnadsfråga, Det kan ju verka underligt på en kamera som kostar en kvarts miljon eller mera. Mn att utveckla och optimera ett AA-filter är inte enkelt.

Jag har pratat med projektchefer för optik i kameror på både HB och PO. Båda säger att de gärna hade använt AA-filter, framför allt när de hade 40x30mm sensorer med 22MP :(...

Problemet var först och främst kostnad för att få rätt kvalitet i rätt storlek, vilket visade sig vara omöjligt när det begav sig.

Antingen får moderatorn byta rubrik på tråden eller så får skribenterna försöka hålla sig lite mer till ämnet - tycker jag som är intresserad om att läsa om 5Ds och 5Ds R.

Har varit med om många gånger att det inte går att få,teckning på ljusa partier typ starka lampor om du inte backar bilden hur mycket somhelst o då går det inte att lätta upp skuggpartierna på ett snyggt sett utan massa brus. Enda sättet är att ta en rätt bild på ljusa sedan en på restern o sedan lägga ihop partierna i Photoshop. Så visst mer dynamiskt omfång men inte ens nikon räcker till jämnt o jag hade kunnat kört samma sätt med Canon utan någon större skillnad på färdiga bilden.

Lampor är ju ofta så starka (i varje fall själva glödtråden) att det oftast inte ens är någon idé att försöka få teckning i dem samt att de oftast inte är några viktiga detaljer i en bild ändå. Annat är det med t.ex. ljus himmel och motiv i skugga. Att ta flera bilder och sätta ihop fungerar ju dessutom bara med stillastående objekt. Nu blir det lite off-topic, men... Här är ett av mina värsta extremexempel som visar nyttan av dynamiskt omfång. Jag hade glömt min reflexskärm - ville absolut ha täckning i de ljusa partierna i bakgrunden - och kunde ju givetvis inte använda stativ eftersom "motivet" inte var stillastående. Då var det bara att underexponera som gällde. En del pillande i LR, och bilden sedan utskriven i 50x75cm/200dpi utan direkt antydan till brus. I denna situationen var jag väldigt glad att jag hade en Sonysensor i kameran (D800). Givetvis hade bilden kunnat bli mycket bättre med korrekt ljussättning, detta är som sagt exempel på värsta tänkbara situationen.

Som vanligt är det ju givetvis så att skickliga fotografer kommer kunna ta fantastiska bilder med 5Ds ändå. Den har ju trots allt andra goda egenskaper, bl.a. bra färgåtergivning. Fotografer har ju i alla tider tagit bra bilder med betydligt sämre utrustning, och en bild är så otroligt mycket mer än bara teknisk kvalitet. Men nu när tråden ändå handlar om teknik...

LR, före/efter

Bilagor

• Skärmavbild 2015-06-26 kl. 10.44.50.jpg
    Skärmavbild 2015-06-26 kl. 10.44.50.jpg
    47.2 KB · Visningar: 78

då har vi lite olika erfarenheter, exponering så högdager är intakta både från mina Canon och Nikon och du kan förändra bilden bra mycket mer med 2-3 stegs
större DR genom att delvisa förändra , förändra hela bilden.

ser riktigt hyggligt ut, jag får installera LR igen och prova

Har inte drabbats av moaré många gånger. Tidigare har jag försökt fixa de få bilderna som drabbats i PS enligt goda råd på nätet. Kan inte påstå jag lyckats något vidare.

Testade nu Hasselbldsbilden med LR. Det var förvånansvärt lätt.
Så om det inte drabbar 5Dr särskilt ofta kanske det är en effekt man kan leva med och de flesta bilder går att fixa till.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367831/3353188.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar