Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som sett 5Ds/r i butik än? Verkar bli slutet av juni för Sverige trots allt?

Butikerna har fått in mycket begränsade mängder och började i förra veckan leverera till kunder som stått i kö sedan lanseringen. Det lär dröja innan det finns exemplar att klämma på. Kameran är så lik 5D Mark III i hantering det bara går.

En ny och trevlig funktion som implementerats och som jag verkligen hoppas kommer i nya firmware till andra kameror är time-lapse. Smart och mycket pedagogiskt implementerat.

Hur kan det komma sig att Canon gör två olika versioner en med och en utan AA medans övriga tillverkare väljer att köra enbart utan. Nikon d810 och Sony A7rII? Nikon hade det tidigare med d800 men har valt att slopa det och ändå har de högre upplösning?

Hur kan det komma sig att Canon gör två olika versioner en med och en utan AA medans övriga tillverkare väljer att köra enbart utan. Nikon d810 och Sony A7rII? Nikon hade det tidigare med d800 men har valt att slopa det och ändå har de högre upplösning?

för en bröllopsfotograf , modefotograf är det en mardröm att få moire och behöva lägga ner tid på att rädda bilden
så länge inte sensorns upplösning är högre än 50Mpix så skulle jag ta mig en funderare, vad skall kameran användas till, vilka linjestrukturer kan ställa till det

Det är så att moire och andra digitala artefakter minskar ju högre upplösning sensorn har, men blir inte helt eliminerade förrän upplösningen är oändlig. Teoretiskt förstås, i praktiken blir problemen försumbara långt tidigare. Kameratillverkarna vet att det kan bli sådana även vid 50 Mp, MEN det verkar som att få användare känner till detta. De förefaller att i de flesta fall välja modeller utan AA-filter där detta går. Både Nikon och Sony erbjöd ju tidigare båda varianterna - Nikon D800/D800E, Sony RX1/RX1R och A7/A7R.

Canon har tidigare inte erbjudit någon modell utan AA-filter beronde på att deras kameror haft sensorer med lägre upplösning. Och ju lägre upplösning, ju värre problem ifall man tar bort AA-filtret. Jag såg en uppgift om A7:eek:rna på den amerikanska marknaden, att 95% av köparna valde A7R. Detta var alltså innan A7S hade kommit ut, och jag TROR inte att det var fullt lika "extremt" på övriga marknader. Men det är inte orimligt att anta att Nikon gjort liknande erfarenheter så att vare sig de eller Sony tyckte det var lönt att tillhandahålla båda versionerna för de senare modellerna. Canon har ju inga erfarenheter av detta, så de har antagligen bedömt det vara bäst att tillhandahålla båda versionerna. Och valfrihet är förstås bra. För MIN del skulle jag ha valt en modell med AA-filter där det går trots att skärpan blir lägre, eftersom det är mera "generellt".

Kom ihåg att mellanformat sensorerna sällan/aldrig har haft aa-filter. Det har fungerat trots det.
Det är ett helvete när man fått det i bilden. Nästan hopplöst att bli av med. Fast faktum är att det drabbar en ganska sällan.
Har väl fotat några tusen bilder med Hasselblad och drabbats vid ett tillfälle på en rad bilder.
Problemet är att det inte syns i displayen eller sökaren.
Först när man ser bilden på en stor datorskärm och då är det för sent.
För proffs har man ju stora skärmar och ser bilderna redan vid fotograferingen. Ett annat avstånd, bildvinkel eller brännvidd upphäver oftast effekten.
Vi vanliga dödliga har ju sällan de resurserna. Så vi får chansa.
Så endera tar vi risken detta drabbar oss ibland vilket förstör bilden eller så accepterar vi att få lite lägre skärpa i bilderna. Här måste lite poängteras.

Kom ihåg att mellanformat sensorerna sällan/aldrig har haft aa-filter. Det har fungerat trots det..
Det är knappast på grund av att skärpan blir bättre som mellanformatskamerornan har skippat AA-filtret. Snarare en kostnadsfråga, Det kan ju verka underligt på en kamera som kostar en kvarts miljon eller mera. Mn att utveckla och optimera ett AA-filter är inte enkelt.

Det är knappast på grund av att skärpan blir bättre som mellanformatskamerornan har skippat AA-filtret. Snarare en kostnadsfråga, Det kan ju verka underligt på en kamera som kostar en kvarts miljon eller mera. Mn att utveckla och optimera ett AA-filter är inte enkelt.

Då har jag fått lära mig något nytt.

För övrigt är det inte så att 5DSR saknar lågpassfilter. Den har filtret kvar, men kompletterat med ytterligare ett som upphäver verkan av det första. Kan tyckas vara som att gå över ån efter vatten, men det gör tillverkningen och utförandet på sensorerna mer lika, så att de kan göra modellerna 5DS och 5DSR med så många gemensamma komponenter som möjligt.

För övrigt är det inte så att 5DSR saknar lågpassfilter. Den har filtret kvar, men kompletterat med ytterligare ett som upphäver verkan av det första. Kan tyckas vara som att gå över ån efter vatten, men det gör tillverkningen och utförandet på sensorerna mer lika, så att de kan göra modellerna 5DS och 5DSR med så många gemensamma komponenter som möjligt.

Jo jag har läst det och sett illustrationer om hur det fungerar.
Trots det så är det som om inte den har ett AA-filter. Vilket innebär att man riskerar att få moaré ibland.

Det här med att kameran finns i två olika modeller, med och utan AA filter tycker jag är något av det som är allra mest intressant med kameran. Faktiskt mer intressant än antalet pixlar eftersom det här är något helt nytt för Canon vad jag kan förstå? 50 MP är också nytt men det handlar nu snarare om "more of the same"

Någon nämnde att för bröllops eller modefotografen kan moaré vara en riktigt stor nackdel.

Så för vilken typ av foto skall man välja den ena modellen framför den andra?
Någon som kan ge fler exempel?
Bortsett från moaré hur stor är skillnaden på slutresultatet i övrigt? (några tester har väl börjat komma ut nu)

Vad jag förstått är det sällan moire uppstår, Särlsilt i naturen. Gällande tyger så är väl det att mönstret i tyg o liknande upprepad mönster hamnar i samma frekvens som pixeltätheten hos sensorn.
Uppstår det så finns ju verktyg i LR för att fixa detta smidigt på de ställen detta uppstått. De flesta bröllops och porträttfootgrafer fotograferat ändå i raw och bildbehandlar sina bilder en efter en.

Uppstår det så finns ju verktyg i LR för att fixa detta smidigt på de ställen detta uppstått. De flesta bröllops och porträttfootgrafer fotograferat ändå i raw och bildbehandlar sina bilder en efter en.

Om det vore så enkelt vore det ju en självklarhet att välja den utan AA-filter. Nu är det inte det, dels kräver det en del extraarbete, dels finns det fall där man inte kan få bort problemen. Den extra skärpa som man får med versionen utan AA-filter är också användbar för stora utskrifter, men för A2 och mindre tvivlar jag på att det kommer att märkas. Men det återstår att se när jag får testa kameran.

Om det vore så enkelt vore det ju en självklarhet att välja den utan AA-filter. Nu är det inte det, dels kräver det en del extraarbete, dels finns det fall där man inte kan få bort problemen.

Sant. Desstuom käkar det prestanda. Jag har testat på en 5DSR testbild i LR som hade synlig moiré i en klänning. Nu har jag ingen racer-Mac men det var första gången jag upplevede LR6 som hopplöst segt.

Jag har hört flera bröllopsfotografer säga att de utan vidare plåtar med D800E, men jag tycker inte det är värt risken. Så länge objektiven är rätt justerade och med konsekvent och korrekt utförd skärpning i efterarbetet så är man hemma. Jag kommer gå på 5Ds...

Om det vore så enkelt vore det ju en självklarhet att välja den utan AA-filter. Nu är det inte det, dels kräver det en del extraarbete, dels finns det fall där man inte kan få bort problemen. Den extra skärpa som man får med versionen utan AA-filter är också användbar för stora utskrifter, men för A2 och mindre tvivlar jag på att det kommer att märkas. Men det återstår att se när jag får testa kameran.

Här är ett exempel på moaré. Det är som sagt inte enkelt att bli av med.
Inte bara bara att dra i några spakar i LR.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367831/3335755.htm

Cyberphoto har jämförelsebilder på de två. Jag tog ner bilden med text och skärpte s-bilden med FocusMagic mängd 1 och 50% och s:en blev synbart skarpare än r:en

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar