Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Att kameran har AA-filter är dock förstås ingen garanti att man helt slipper från problemet. Det här tycker jag är ett bra exempel på både färgskiftningar och falska detaljer som inte finns där. Bilden är tagen med NEX-7 (som alltså har AA-filter och är en hyfsat högupplöst APS-C - motsvarar dryga 54 MP i FF i pixeltäthet tror jag).

En nackdel med den lösning Canon valt i den här kameran (och som Nikon hade i D800E) är att det extra glaset i och med dubbla filter tydligen kan ställa till en del efffekter. Jag har inte själv sett det, men det påstås att det kan bli så (och det var väl därför de gjorde D810 i bara en variant och Sony A7r också bara finns helt utan filter).

Klicka på bilden för att förstora.
.

Bilagor

• Kaffevagnen_2012-05-15.jpg
    Kaffevagnen_2012-05-15.jpg
    89.1 KB · Visningar: 96
Och nu har jag kollat filmen, och det var på tok för mycket prat om hur fantastisk kameran är när man justerat autofokusen (med hans prylar förstås). Annars såg det skarpt och fint ut, och man ser några exempel på att moiré också uppstår i naturen (fjäderdräkt på fåglar).

Jag tyckte inte direkt han visade något nytt revolutionerande om kameran - den klarar sig bra på hyfsat höga ISO; men där var det också rätt uppenbart att mycket av detaljerna försvinner (precis som på andra kameror).

Jag tyckte det var skönt att slippa höra hur mycket bättre allt hade varit om det suttit en Sonysensor i kameran!

Jag tyckte det var skönt att slippa höra hur mycket bättre allt hade varit om det suttit en Sonysensor i kameran!

Personligen så saknade jag lite just den aspekten och synvinkeln på det hela.

Iofs vet vi alla att allt hade varit grymt mycket bättre om även Canonhusen fick ta del av kvaliteten ifrån Sonys sensorer.

Nu blev tyvärr inte fallet så, och detta tycker jag borde komma fram lite mer.

Kändes helt enkelt lite fattigt att det inte nämndes något mer om detta.

varför?
Canon kan inte mäta sig med Sony vad det gäller DR och färgupplösning (vänta och se nästa generation BSI från Sony, d810 kommer att passeras)
demonstrerade för några timmar sedan 810 DR för en en fotograf och kvällsbild i Lillehammer
2-3 steg bättre DR är inte förakta om man vet HUR detta skall nyttjas.

Och nu har jag kollat filmen, och det var på tok för mycket prat om hur fantastisk kameran är när man justerat autofokusen (med hans prylar förstås). Annars såg det skarpt och fint ut, och man ser några exempel på att moiré också uppstår i naturen (fjäderdräkt på fåglar).

Jag tyckte inte direkt han visade något nytt revolutionerande om kameran - den klarar sig bra på hyfsat höga ISO; men där var det också rätt uppenbart att mycket av detaljerna försvinner (precis som på andra kameror).

Att det uppstår på just fjäderdräkt på fåglar tycker jag är extra elakt. För det uppstår ju inte på så många fågelbilder. Bara dom som man mot förmodan någon gång skulle få extra skarp. Man får slänga just den procenten fågelbilder som man egentligen hade tänkt spara.

En av de värsta kamerorna vad det gäller falsk färguppräkning som jag har testat är Leica S (svindyr)
en annan var Nikon d70
moire är inte kul, tar hellre en kamera med brantare AA-filter än moire i kläder etc som med Leica S
Även d810 kan ge moire men detta ses bara i mycket stor förstoring och är betydligt mindre än tex Leica S, kolla dpreview testbilder, moire från alla kameror dvs d810, senaste 5d och även bakstycket från Phase One
Vi behöver betydligt högre upplösning vad det gäller småbild 100-150Mpixel innan moire problement är löst med de flesta objektiv

Bilagor

• Leica S.jpg
    Leica S.jpg
    156 KB · Visningar: 62
  • moire.jpg.jpg
    moire.jpg.jpg
    77.4 KB · Visningar: 92
En av de värsta kamerorna vad det gäller falsk färguppräkning som jag har testat är Leica S (svindyr)
en annan var Nikon d70
moire är inte kul, tar hellre en kamera med brantare AA-filter än moire i kläder etc som med Leica S
Även d810 kan ge moire men detta ses bara i mycket stor förstoring och är betydligt mindre än tex Leica S, kolla dpreview testbilder, moire från alla kameror dvs d810, senaste 5d och även bakstycket från Phase One
Vi behöver betydligt högre upplösning vad det gäller småbild 100-150Mpixel innan moire problement är löst med de flesta objektiv

Det lilla borde väl inte vara problem att få bort i efterbehandling?

/Stefan

Att det uppstår på just fjäderdräkt på fåglar tycker jag är extra elakt. För det uppstår ju inte på så många fågelbilder. Bara dom som man mot förmodan någon gång skulle få extra skarp. Man får slänga just den procenten fågelbilder som man egentligen hade tänkt spara.

Det är bara om man har otur som det uppstår - hade fågeln varit på något annorlunda avstånd hade det inte uppstått.

Mitt exempel är fotograferat med den gamla kitzoomen (18-55) till NEX - den var uppenbarligen tillräckligt skarp för det i alla fall :)

5DS(r) är förmodligen tänkt mest för fotografering under mer kontrollerat ljus, och då är det också mycket lättare att avstyra moiré och dylikt.

Det lilla borde väl inte vara problem att få bort i efterbehandling?

/Stefan

letade och hittaden mina bilder med Leica S
försök få bort den skapade moiren utan att ludda till texturen eller ändra färgåtergivningen
en mardröm för modefotografen/bröllopsfotografen att ödsla tid för att redigera bort uppkommen falsk färginterpolering pga av avsaknad av aa-filter eller för få pixlar och linje/frekvens struktur

Bilagor

• leica S -1.jpg
    leica S -1.jpg
    149.4 KB · Visningar: 79
försök få bort den skapade moiren utan att ludda till texturen eller ändra färgåtergivningen
en mardröm för modefotografen/bröllopsfotografen att ödsla tid för att redigera bort uppkommen falsk färginterpolering pga av avsaknad av aa-filter

Tack! Får ta mig en funderare på detta.

/Stefan

en mardröm för modefotografen/bröllopsfotografen att ödsla tid för att redigera bort uppkommen falsk färginterpolering pga av avsaknad av aa-filter eller för få pixlar och linje/frekvens struktur

Ser värre ut i den bilden än i mitt exempel - här ser det ju ut som att motivet har en smutsig skjorta.

Personligen så saknade jag lite just den aspekten och synvinkeln på det hela.

Iofs vet vi alla att allt hade varit grymt mycket bättre om även Canonhusen fick ta del av kvaliteten ifrån Sonys sensorer.

Nu blev tyvärr inte fallet så, och detta tycker jag borde komma fram lite mer.

Kändes helt enkelt lite fattigt att det inte nämndes något mer om detta.

varför?
Canon kan inte mäta sig med Sony vad det gäller DR och färgupplösning (vänta och se nästa generation BSI från Sony, d810 kommer att passeras)

Men grabbar, det är väl bara att ni hänger lite mer än vanligt på DPR om ni vill höra mer om hur fantastiska Sonys sensorer är i alla tänkbara applikationer! Då får ni argumenten både uppstoppade och instoppade på längden, bredden, tvären och diagonalen ända till döddagar! Tjatigt? Inte då!

2-3 steg bättre DR är inte förakta om man vet HUR detta skall nyttjas.

Tror du gjort mer nytta om du istället lärde folk hur man nyttjar kameror med lägre DR i motsvarande situationer. Det är nämligen betydligt svårare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar