Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Men Passportmjukvaran är fortfarande ganska horribel vad det gäller orange, rött och violett i Canon-kameror IMO... :) Detta kan man iofs ganska lätt åtgärda med ett dämpande preset i ACR/LR. -Men det är fortfarande bättre än Adobe Standard, även utan mods!

Är på väg att köpa x-rite. Är det dåligt för Canon menar du? Är det mjukvaran eller det är färgkortet?
Jag har testat färgkortet med både x-rite muksvara och Adobes mjukvara och båda leverar vad jag kan se exakt likadana profiler.

/stefan

Om det inte är viktigt för dig att ha både 4K-video och högupplöst stillbild i samma kamera är nog 5Ds fortfarande ett mycket bättre val för yrkesfotografen. Oavsett hur bra Sony's sensorer är...

Det är just video Canon ligger totalt efter och jo jag gör en del video. Canons 5dmkII var helt ensam när den kom och nikon, sony låg långt efter och efter det har det inte hänt mycket utan tvärt om Canon har backat med 5ds. Panasonic, Nikon & Sony ligger långt före vad det gäller video. Sony har även visat i alla fall på papper och en exempelvideo att det går att göra göra högupplöst kamera och video.

Hej du Lars. Jo jag har provat båda systemen. Ser egentligen ingen större skillnad.
Så det var en lite kuggfråga till Joakim.
Tycker nog båda räcker för att ge konstnärer de nyanser de kräver, tekniker en någorlunda korrekt återgivning. och alla oss andra en bas att utgå från som vi sedan manipulerar som vi vill.
vad är en lite kuggfråga?

Är på väg att köpa x-rite. Är det dåligt för Canon menar du? Är det mjukvaran eller det är färgkortet?
Jag har testat färgkortet med både x-rite muksvara och Adobes mjukvara och båda leverar vad jag kan se exakt likadana profiler.

/stefan

Färgkortet tycker jag är bra, även om de inte utnyttjar alla färgerna de har tillgängliga... Det är snarast Passport-mjukvaran som de inte riktigt VILL göra tillräckligt bra... :/
X-rite har mycket bra profileringsmjukvara, det är bara det att de vill ha 12,000kr för färgprofileringssystemet. Det hade gått alldeles utmärkt att bara klippa/klistra in samma kod i den billigare Passport-mjukvaran som har mycket färre och mer begränsade övriga inställningar. Det är antagligen en rent marknadsmässig sak.

Passport + Canon brukar ge övermättat starka röda. och oftast också en del problem med att hitta rätt violett även i bra ljus.

Menar du Adobe DNG Profile editor blir jag lite förvånad... Det är stor skillnad på DNGPE och Passportmjukvarans profiler. DNGPE ger mycket mer balanserade (men mindre mättade i genomsnitt) profiler.

Ett rent användarmässigt "problem" är att man måste vara väldigt noga med att Passport blir helt jämnt belyst, minsta snedbelysning gör skillnad i profilen. Samma lampa satt till höger om kortet ger en helt annan profil än lampan till vänster om kortet...

För besvärligare ljus är en Passport-profil mycket bättre än Adobes orginalval.

Ett rent användarmässigt "problem" är att man måste vara väldigt noga med att Passport blir helt jämnt belyst, minsta snedbelysning gör skillnad i profilen. Samma lampa satt till höger om kortet ger en helt annan profil än lampan till vänster om kortet...

Är det samma problem med QP-card?

Färgkortet tycker jag är bra, även om de inte utnyttjar alla färgerna de har tillgängliga... Det är snarast Passport-mjukvaran som de inte riktigt VILL göra tillräckligt bra... :/
X-rite har mycket bra profileringsmjukvara, det är bara det att de vill ha 12,000kr för färgprofileringssystemet. Det hade gått alldeles utmärkt att bara klippa/klistra in samma kod i den billigare Passport-mjukvaran som har mycket färre och mer begränsade övriga inställningar. Det är antagligen en rent marknadsmässig sak.

Menar du i1Profiler? Och då använda skannerdelen i det programmet? Ser du några fördelar med någon av de större korten, som ColorChecker SG eller ColorChecker DG?

Xrite har ju olika varianter av det programmet, det billigaste av dem som jag vet stöder kamerakalibrering är i1 Photo Pro 2, (retail 1400USD).
Detta paket innehåller en del till utöver skanner-delen.

Colorchecker SG innehåller många fler unika pigment i kartan än CC24 och Passport, så det är teoretiskt sett ett "bättre" kort - MEN, det är ju "SG" = SemiGloss bärarblandningar till pigmenten.... Alltså mycket, mycket känsligare för belysningsvinklar. Det räcker med att flytta belysningen (eller att vrida kortet) ett par grader för att få både synliga och mätbara skillnader i profilerna.

Skillnaden är ungefär som den mellan "sidenmatt" och "helmatt" i färgbutiken IMO. Två identiska pigmenteringar med dessa bärare ser likadana ut rakt framifrån, men så fort du vinklar antingen betraktning eller ljussättning ändras djupheten och klarheten i färgen dramatiskt.

Är ni inte ute och cyklar nu? Sedan långt innan QP card gav X-rite ut Colorchecker passport.
Till den gav de ut en fristående programvara för att skapa en icc fil för ens egen kamera. De har också en plug-in för LR. Det är den jag använder.
Endera kan man skapa en generell profil som de kallar dual profile. Det vanligaste är man tar en bild i solljus och en i skugga. Den fungerar enligt min erfarenhet i de flesta situationer bättre än Adobes egna.
Sedan kan man ju skapa profiler för vilken miljö som helst. Tar inte många minuter.
Mjukvaran kommer med licensen när man köper kortet mm. Allt kostade runt 1200 kr när jag köpte det för flera år sedan.
Det har gett mig bättre och mer korrekta färger både för Kanonen också för andra kameror.
Nu är jag en pragmatiker. Så jag tror på vad mina ögon ser.
Blir det synbart bättre är det ett steg framåt. QP card är kanske teoretisk bättre men har inte en lika praktisk och användbar lösning. Varför har inte QP-card en plastinfattat vikbart mål precis som X-rite?
Det gör X-rite enkel att ha med och QP-card mindre lämplig att ha med på resan.

Mats; Nej, inte alls. Det jag säger är att Passport-mjukvaran tyvärr ger mycket sämre nogrannhet och inställningsmöjligheter än X-rites egna "pro" alternativ. Trots att det inte hade kostat X-rite en krona att bara flytta den rena mätnings-koden från profiler-paketet rakt in i Passport-paketet. Det hade antagligen t.o.m varit billigare än att skriva helt ny kod för produkten. Att det är en rent marknadsmässigt ställningstagande. Du betalar mindre, alltså SKA du ha en sämre produkt! :/ ???

Vad folk sen "tycker" eller "tycker om" tänker jag inte ens ta i med tång... :) Det ligger långt utanför vad jag sysslar med...

Att du tycker något har jag förstått. Och respekterar. Jag kan bara säga vad jag själv tycker, och vad mätningar säger. Ditt val att göra en dual som är direktsol/skugga tycker jag verkar vara en bra lösning. Mjukvaran och algoritmerna som Passport använder tycker jag (vet jag mätmässigt!) är inte en optimal lösning. De övermättar rött i ALLA sammanhang/ljus, och tillsammans med Canon klarar det inte att få violett ens i närheten av rätt.
Tycker du sen att deras resultat är "trevligt" så är det ju ditt artistiska val, och ditt val vad det gäller din åsikt kan inte vara "fel" på något sätt - speciellt inte för dig! :) Fungerar det så fungerar det!

X-rite vad jag förstår justerar balanseringen på redan vald kalibrering som finns. Skapar QPcards mjukvara en fristående? Jag har märkt att passport ger mer färgbrus efter korrigering i gatbelysning. Färgerna stämmer inte med Adobe eller någon annan profil i LR, men efter x-rites kalibrering så stämmer dom, men ger alltså färgbrus.
Tyvärr kunde jag inte jämföra DNG profiler då den klagade på ojämnt belysning.
Min förra jämförelse mellan de olika mjukvarorna gjorde i dagsljus och då är alla profiler ganska ok, kanske därför jag inte såg skillnad mellan dom.

Mats; Nej, inte alls. Det jag säger är att Passport-mjukvaran tyvärr ger mycket sämre nogrannhet och inställningsmöjligheter än X-rites egna "pro" alternativ. Trots att det inte hade kostat X-rite en krona att bara flytta den rena mätnings-koden från profiler-paketet rakt in i Passport-paketet. Det hade antagligen t.o.m varit billigare än att skriva helt ny kod för produkten. Att det är en rent marknadsmässigt ställningstagande. Du betalar mindre, alltså SKA du ha en sämre produkt! :/ ???

Vad folk sen "tycker" eller "tycker om" tänker jag inte ens ta i med tång... :) Det ligger långt utanför vad jag sysslar med...

Att du tycker något har jag förstått. Och respekterar. Jag kan bara säga vad jag själv tycker, och vad mätningar säger. Ditt val att göra en dual som är direktsol/skugga tycker jag verkar vara en bra lösning. Mjukvaran och algoritmerna som Passport använder tycker jag (vet jag mätmässigt!) är inte en optimal lösning. De övermättar rött i ALLA sammanhang/ljus, och tillsammans med Canon klarar det inte att få violett ens i närheten av rätt.
Tycker du sen att deras resultat är "trevligt" så är det ju ditt artistiska val, och ditt val vad det gäller din åsikt kan inte vara "fel" på något sätt - speciellt inte för dig! :) Fungerar det så fungerar det!

Joakim, jag är alltid beredd att lära mig något nytt. Hur kommer man annars vidare.
Så om jag nu gick vidare och skaffade mig en 5Ds r och ville få färgerna så korrekt som möjligt som en utgångspunkt. Vad rekommenderar du då? Förstår det kommer inbegripa QP-card.
Så låt oss höra hur vi får ut det bästa ur den här kameran vilket bör gälla för de flesta Canon dSLR.

Jovisst skapar det en profil, men vad jag läst så används en profil som sedan förgbalanseras. Så verkar det fungera även för DNG profiler.
Man väljer en profil först i menyn som man vill utgå ifrån och sedan gör man profilen efter färgkartan.

alltid intressant, när vi har Joakim och Stefan med och det gäller färghantering, profiler etc etc
och visst kan du lära dig något nytt Mats av dessa herrar, det gör jag allt som oftast

Det brukar jag också göra Mikael. Lärt mig mycket under åren av dessa båda herrar.
Så på det behöver vi inte debattera. Även du min käre Mikael har lärt mig mycket under årens lopp.

För egen del har jag inte en aning om vad de senaste 12-15 inläggen ens handlar om, för mig är det helt obegripligt vad ni pratar om. Intressant i sig att det kan vara så. :)
Någon form av koppling till trådens ämne finns förmodligen även om jag inte ser den. ?

Du behöver nog inte förstå allt. En del av oss har en gammal historia som går så långt tillbaka att du kan glömma det. Tillbaka till när det digitala fotograferandet var nytt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar