Mats; Nej, inte alls. Det jag säger är att Passport-mjukvaran tyvärr ger mycket sämre nogrannhet och inställningsmöjligheter än X-rites egna "pro" alternativ. Trots att det inte hade kostat X-rite en krona att bara flytta den rena mätnings-koden från profiler-paketet rakt in i Passport-paketet. Det hade antagligen t.o.m varit billigare än att skriva helt ny kod för produkten. Att det är en rent marknadsmässigt ställningstagande. Du betalar mindre, alltså SKA du ha en sämre produkt! :/ ???
Vad folk sen "tycker" eller "tycker om" tänker jag inte ens ta i med tång...
Det ligger långt utanför vad jag sysslar med...
Att du tycker något har jag förstått. Och respekterar. Jag kan bara säga vad jag själv tycker, och vad mätningar säger. Ditt val att göra en dual som är direktsol/skugga
tycker jag verkar vara en bra lösning. Mjukvaran och algoritmerna som Passport använder tycker jag (vet jag mätmässigt!) är inte en optimal lösning. De övermättar rött i ALLA sammanhang/ljus, och tillsammans med Canon klarar det inte att få violett ens i närheten av rätt.
Tycker du sen att deras resultat är "trevligt" så är det ju ditt artistiska val, och ditt val vad det gäller din åsikt kan inte vara "fel" på något sätt - speciellt inte för dig!
Fungerar det så fungerar det!