Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå ingenting så tycker jag att det är lite fantasilöst av Canon att fortsätta att kalla alla sina mellanklasskameror med småbildsensor för EOS 5D (med diverse tillägg). Instegskamerorna i APS-C-klassen, och kamerorna strax däröver, får nya egna modellnamn för varje ny generation.

Den som är ansvarig för namngivning av kameror på Canon borde kanske bytas ut.

Nä, detta var väl den minst informationsgivande mätning någon kunde göra, det kunde nog alla räkna ut ändå... Bör väl tilläggas att de alltså mätte enbart denna parameter.

För min del är jag mera intresserad av ALLA ANDRA parametrar! Där det råder osäkerhet, och i vissa fall även finns tveksamheter.

Därmed absolut inte sagt att LensRentals på något sätt är ett oseriöst företag, det är i allra högsta grad tvärtom. Och det är ju alltid bra att få en koll på att Canon inte har gjort någon generaltabbe i detta avseende, deras stora säljargument. Samt att det nog inte är så mycket mer som med nämnvärd säkerhet kan sägas på detta tidiga stadium.

Allt övrigt av våra önskningar/farhågor vi vill få bekräftade/dementerade är besvärligare att utvärdera, så vanliga dödliga får väl som vanligt vänta kanske runt två månader innan röken har skingrats. Bl.a. jämförelser med någon annan kamera, vars egenskaper tydligen anses bäst dryftade i nån annan tråd här på Fotosidan...

Roger är en av de vettigaste personerna på FM och hans tester är utomordentligt bra

Jovisst, jag hoppas att mitt inlägg inte gav intryck av något annat. Roger Cicala är mycket kompetent, hans artiklar är mycket intressanta och läsvärda, och jag lägger emellanåt in länkar till någon av dem i diverse trådar när det kan vara lämpligt. Vilket ska tolkas som uppskattning. :)

Leverans

Enligt Per Karlsson skulle 5Ds/r börja levereras 15/6 istället för den 29/6.
Kollade med Scandinavian igår men dom hade inte hört nåt.
Någon som vet mer?

Test

Vi fick testa hos Procenter i Onsdags. Ingen skillnad mot min 5dmk3 att hålla i.
Svårt dock att få någon uppfattning om bilderna i en butik och programvara kommer säkert att uppdateras tills leverans.Lite buggar från 5dmk3 är dock fixade.

Leverans

Fick min 5DsR idag. Känns spontant tystare även i icke tyst läge(lr möjligen mjukare).
Verkar brusigare än min 5DMk3 på höga ISO men behöver förstås testa mer.

Fick min 5DsR idag. Känns spontant tystare även i icke tyst läge(lr möjligen mjukare).
Verkar brusigare än min 5DMk3 på höga ISO men behöver förstås testa mer.

Glöm inte ju högre upplösning desto större förstoring har du i mikroskopet 1:1.
Så jämför bruset i den kameran med förstoringen 1:2 jämfört med en 5DMKIII med 1:1.
Allra bäst. Skriv ut en bild från varje kamera.
Om du inte har en proffsskrivare som klarar större än A2 tvivlar jag på att du ser någon skillnad.
Så länge du inte är uppe och kör på extrema ISO kommer inte brus vara ett problem i utskrifter. Detta är ännu en av dess villfarelser som gluttandet i 1:1 har skapat.

Om man jämför utskrivet och inte vad man ser på skärmen i 1:1 är skillnaderna mellan olika kameror ganska liten.

--- Så jämför bruset i den kameran med förstoringen 1:2 jämfört med en 5DMKIII med 1:1.
Allra bäst. Skriv ut en bild från varje kamera. ---
Principiellt alldeles riktigt. Som jag brukar skriva, jämförelse av sensorer av olika storlek eller med olika pixelantal med 100 % förstoring för båda, blir 100 % fel...

Mera detaljerat ska man i detta fall jämföra med 66 % förstoring för 5Ds, om man väljer 100 % för 5D Mark III.

Tack för uträkningen. Bryde mig inte om den. Är så trött på alla som kikar på bilder i 1:1.
De förstår i 80% av fallen inte vad de tittar på.
Skriv ut bilden och det blir alldeles utmärkt.
Att jag inte kommer se någon skillnad mellan 5Ds R och en 5DMKIII i A2 är nog ett större bekymmer.
Hur många av oss kan skriva ut större?

Tack för uträkningen. Bryde mig inte om den. Är så trött på alla som kikar på bilder i 1:1.
De förstår i 80% av fallen inte vad de tittar på.
Skriv ut bilden och det blir alldeles utmärkt.
Att jag inte kommer se någon skillnad mellan 5Ds R och en 5DMKIII i A2 är nog ett större bekymmer.
Hur många av oss kan skriva ut större?

Har haft 5DMkIII. Via ett utsnitt från hela bilden (utsnittet där skärpan är lagd) där hela bilden skulle motsvara en A2-utskrift men utsnittet täcka ett A4 ser jag i alla fall en detaljeringsskillnad om jag jämför med D800 alternativt A7R.

Förutsättningarna var faktiskt samma Nikonglugg monterad via en Novoflexadapter på 5DMkIII och skärpan ställd via LV i förstorat läge. Sedan samma förfarande med D800. Samma glugg (14-24/2.8).

Det går absolut att se skillnad i de finaste texturerna. Jag menar att någonstans måste ju de 15mp extra en D800 har ge ett utslag.

//Lennart

Har haft 5DMkIII. Via ett utsnitt från hela bilden (utsnittet där skärpan är lagd) där hela bilden skulle motsvara en A2-utskrift men utsnittet täcka ett A4 ser jag i alla fall en detaljeringsskillnad om jag jämför med D800 alternativt A7R.

Förutsättningarna var faktiskt samma Nikonglugg monterad via en Novoflexadapter på 5DMkIII och skärpan ställd via LV i förstorat läge. Sedan samma förfarande med D800. Samma glugg (14-24/2.8).

Det går absolut att se skillnad i de finaste texturerna. Jag menar att någonstans måste ju de 15mp extra en D800 har ge ett utslag.

//Lennart

Jag vet inte hur du gör din utskrift. Jag skriver ut 5DmKIII bilden som håller cirka 240 ppi native i 360 ppi. Den interpoleras alltså upp av LR.
Hasselbladsbilden skriver jag ut i 720 ppi.

Du har rätt att man ser skillnader om man håller den på kort avstånd. Fast ser man den på en meters håll vilket är ett mer normalt betraktningsavstånd så är skillnaderna marginella.

Det är inte så att jag inte vill ha högre upplösning. Det är definitivt en fördel i flera sammanhang.
Vad jag hävdar är att den wow-känsla en del tror de skall få i sina utskrifter uteblir om man skriver ut i A2 eller mindre.

Strålande upplösning i jämförelse med gamla 5dmk3 , gamla 5Dmk3 till vänster. http://www.dpreview.com/forums/post/56007172?image=0
nu kommer tongångarna bli annorlunda, undrar hur Chuck Westfall skall motivera nyttan med högre upplösning, så länge Canon inte hade någon hög Mp kamera kamera så var "ju 22Mp optimalt" enligt honom och Canon "och vi behövde inte mer" upplösning

Jag vet inte hur du gör din utskrift. Jag skriver ut 5DmKIII bilden som håller cirka 240 ppi native i 360 ppi. Den interpoleras alltså upp av LR.
Hasselbladsbilden skriver jag ut i 720 ppi.

Du har rätt att man ser skillnader om man håller den på kort avstånd. Fast ser man den på en meters håll vilket är ett mer normalt betraktningsavstånd så är skillnaderna marginella.

Det är inte så att jag inte vill ha högre upplösning. Det är definitivt en fördel i flera sammanhang.
Vad jag hävdar är att den wow-känsla en del tror de skall få i sina utskrifter uteblir om man skriver ut i A2 eller mindre.

Upp-interpolerade bilder ger ju en viss mjukhet (och därmed en detaljförlust), men jag förstår vad du menar.

Men hur man än vrider och vänder på det hela så ger fler pixlar mer detalj. Fler pixlar ger också möjlighet till ännu större upp- interpoleringar som ser okej ut.

Dock är många överoptimsistiska. Hur många gånger har man inte hört såväl okunniga ÅF och fotografer säga: "Nu har jag dubbelt så hög upplösning".
Kan erinra mig ett speciellt fall då en ÅF sade till en kund att nu får du dubbelt så hög upplösning eftersom din nuvarande kamera har 6 mp och den här nya har 12.
För att verklig upplösning ska dubbleras blir multipeln 4 iställer för 2. I fallet 6 mp alltså 24 mp.

//Lennart

Det är klurigt med olika upplösning och vad den ger. Lätt att tro att det skall bli stor skillnad.

Skillnaden mellan en H5D med 60 Mpix och min 5DMKIII är vid 1:1 extremt stor.
På samma sätt som bilderna från DPR.
Fast som sagt när man skriver ut bilden blir det inte så stor skillnad.

Förmodligen räcker 21 Mpix med sina 240 ppi i native upplösning till för en A2 printad med 360 ppi.
Att H5D bilden skrivs ut med 720 ppi gör liten skillnad för ögonen kan inte riktigt uppfatta den skillnaden på lite håll.

Skulle man gå till A1 eller större skulle säkert skillnaderna komma fram betydligt tydligare.
För då räcker inte 21 Mpix till längre.

Det är klurigt med olika upplösning och vad den ger. Lätt att tro att det skall bli stor skillnad.

Skillnaden mellan en H5D med 60 Mpix och min 5DMKIII är vid 1:1 extremt stor.
På samma sätt som bilderna från DPR.
Fast som sagt när man skriver ut bilden blir det inte så stor skillnad.

Förmodligen räcker 21 Mpix med sina 240 ppi i native upplösning till för en A2 printad med 360 ppi.
Att H5D bilden skrivs ut med 720 ppi gör liten skillnad för ögonen kan inte riktigt uppfatta den skillnaden på lite håll.

Skulle man gå till A1 eller större skulle säkert skillnaderna komma fram betydligt tydligare.
För då räcker inte 21 Mpix till längre.

Ja visst är det så. Wow-känslan har jag lyckats skapa med en gammal 5DMkII interpolerad till 60x90 i 300 ppi. Fast det beror på själva motivet som man liksom "sugs in i".

Vad jag menar är att många tror kanske att det blir en jätteskillnad i upplösning om man går från exempelvis 20 mp till 30 eller från 36 till 50. Men där spelar en massa andra faktorer in om man ska göra en rejäl ögonfångare i stort format.

Kanske först o främst MOTIVET. Är det mycket bra "blundar" man för vissa detaljförluster.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar