Ingju
Aktiv medlem
Kan du säga någonting om funktionen, hur bra fungerar den?
Jag läste nyss på "Kamera & Bilds hemsida, de har testat funktionen preliminärt och det tycks fungera åtminstone i vissa situationer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan du säga någonting om funktionen, hur bra fungerar den?
Jag läste nyss på "Kamera & Bilds hemsida, de har testat funktionen preliminärt och det tycks fungera åtminstone i vissa situationer.
Spontant känns det som ett verktyg för att optimera skärpan på ett öga vid porträttfotografering.
Låter som någon sorts mikrojustering på ett par millimeter, eller?
Antar det inte fungerar vid rörelseoskärpa, eller?
Men det finns väl mjukvara som kan ta bort lite rörelseoskärpa. Har i alla fall för mig att Adobe haft någon demonstration om det.
Input tack!
Input tack!
Hur vet man vilket av värdena 5 och 7 som är det sanna värdet?Skulle inte Canon kunna använda dual pixel för att minska bruset istället. Låt oss säga att ena halvan får signal 5 och högra signal 7 skulle man då inte anta att den sanna signalen ligger närmre 5 och subtrahera 2 som torde vara slumpmässigt brus och få bra höga ISO egenskaper och bättre DR. Allt slumpmässigt brus borde elimineras är nästan i varje fall eller missar jag något. Det är ju ändå så att säga två pixlar som läses av per pixel.
Skulle inte Canon kunna använda dual pixel för att minska bruset istället. Låt oss säga att ena halvan får signal 5 och högra signal 7 skulle man då inte anta att den sanna signalen ligger närmre 5
Varför skulle man anta det? Hur avgör man vilket av 5 eller 7 som är en mer sannolikt korrekt signal?
Man skulle kunna ta medelvärdet av de två halvorna och i alla fall med någon sannolikhet dämpa brus en aning, men den effekten skulle nog vara rätt subtil (och vem vet om de kanske inte redan gör något sådant).
Varför skulle man anta det? Hur avgör man vilket av 5 eller 7 som är en mer sannolikt korrekt signal?
Man skulle kunna ta medelvärdet av de två halvorna och i alla fall med någon sannolikhet dämpa brus en aning, men den effekten skulle nog vara rätt subtil (och vem vet om de kanske inte redan gör något sådant).
Men, skall du märkbart minska slumpmässigt brus genom att jämföra värden mellan olika pixlar behöver du så vitt jag förstår arbeta i betydligt större kluster än två och två. Det blir för mycket gissning annars och att försöka reducera följderna av ett slumpmässigt fenomen som brus genom att gissa lär nog snarare förvärra än förbättra resultatet
Men säg att du jämförde värden inom kluster av säg 9 eller 16 pixlar, ja då kan du antagligen reducera slumpmässigt brus en del. Det är inte otänkbart att det görs en del, mycket försiktig, sådan bearbetning av rådata redan idag. Men får nog som sagt göra det med mycket stor försiktighet eftersom risken är stor att man förstör legitima detaljer i en sådan process - hur slumpmässigt ter sig inte ett höstligt lövverk på lite avstånd för en kamera?
Sedan är väl det man verkligen vill jobba bort alla former av mönstrat brus och färgbrus. Mönstrat brus kan man knappast angripa statistiskt, och för färgbrus kan inte halvpixlarna i Canons sensorer hjälpa till - de sitter ju två och två bakom en gemensam färg i bayermatrisen.
Eftersom båda pixlar delar samma mikrolins och samma färgfilter så skall teoretiskt de få samma signal. Brus innebär en högre signal.
... slumpmässigt ...
Jodå. Vad alla Canons DPAF-kameror gjort hittills är att lagra dubbla medelvärdet, dvs summan, av halvpixlarna. DP-RAW ska tydligen först lagra en bild med summan och sedan en bild till i samma fil med bara högra halvpixeln.
Ibland ja, men lika gärna motsatsen Varför, jo, precis som du skrev så pratade vi ju om brus som var ...
vilket innebär att det är sisådär 50/50 vilket av 5 eller 7 som är korrekt.
Och vad gäller mönstrat brus så uppstår det i huvudsak som en konsekvens av hur utläsningen av data går till och jag har väldigt svårt att se hur det hjälper att ha två olika halvpixelvärden för att fixa det.
Eftersom brus är en signal där ingen skall finnas och inte missad signal (alltså lägger till) så är det högre värdet fel och inte det lägre så chansen är inte 50/50.
Fotoniskt brus är en slumpmässig variation i signalen.Brus innebär en högre signal.