Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 400D - Ingen macrofunktion?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Macroobjektiv finns överallt. Exempelvis på www.cyberphoto.se

Vill du komma billigare undan brukar det alltid finnas ett antal begagnade objektiv här på fotosidans annonsmarknad.

Var dock noga med att se efter så att objektivet passar din kamera.

foto-ella skrev:
Har funderat på att köpa en Canon EOS 400D och har kollat runt lite på datorbutiken.se.

Detta ska jag spara upp till:

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CANEOS400DKIT1

Det står inget om nån macro funktion. Finns det verkligen inget sånt på Canon EOS 400D?

Om inte, vart finns det att få tag på macro objektiv? Vad kostar ett sådant?

Tacksam för svar!
//Elisabeth
Hej Elisabeth! På DSLR finns ingen särskild macrofunktion, som på kompakterna. Om du vill ha macro så måste du köpa ett särskilt macroobjektiv eller en zoom med bra närgräns. Sigmas 18-50 2,8 har en riktigt användbar närgräns och ger nästan macroskala. De har också en 17-70 med bra macrofunktion. Titta runt och fråga mycket innan du köper något eftersom du är nybörjare. Lätt att bli lurad eller missförstår saker o ting som man sen ångrar. Du får gärna maila mig om önskemål på utrustning samt budgetram så skall jag hjälpa dig att hitta rätt utrustning, samt bra priser. Annars önskar jag dig lycka till.

Ett tips (som jag själv använde mig av) är att söka på macrobilder här på fotosidan och se vad andra använt för objektiv. Många använder givetvis dyra objektiv, men du kommer även att hitta bra modeller i lägre prisklasser.

Själv köpte jag nyligen ett begagnat Tamron 90/2.8 och är fruktansvärt nöjd med det så här långt. Inte särskilt dyrt. Läste även en del på www.fredmiranda.com om objektivet och vad andra användare tyckte. Gjorde även detsamma genom att läsa om objektivet under "Recensioner" här på Fotosidan.

Fråga, testa, undersök! :)

foto-ella skrev:
Har funderat på att köpa en Canon EOS 400D och har kollat runt lite på datorbutiken.se.

Detta ska jag spara upp till:

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CANEOS400DKIT1

Det står inget om nån macro funktion. Finns det verkligen inget sånt på Canon EOS 400D?

Om inte, vart finns det att få tag på macro objektiv? Vad kostar ett sådant?

Tacksam för svar!
//Elisabeth

Jag tycker att du ska köpa hos en bra fotohandlare istället där du kan få vettiga råd om bästa köp. www.scandinavianphoto.se och www.cyberphoto.se t.ex. vet vad dom sysslar med och har även bra priser. Att handla på en datorbutik verkar upplagt för felköp.

Eller också handlar du hos din lokala fotohandlare och frågar om han/hon kan ge samma pris som ovannämnda. Det kan dom ofta och då kan du gå dit om du får problem med grejerna.

Tack alla som svarade!

Efter att ha kollat runt på www.cyberphoto.se så hittade jag, som Damoor Valentino nämnde här, Tokina 100/2.8.

Så, nu har jag kommit fram till att spara upp till en Canon EOS 400D och Tokina 100/2.8.

Tack igen för alla svar :)

Håller med Bo vad gäller inköp av själva kameran. Hellre en fotobutik eller nämnda nätbutiker än en grossist som mest är känd för datorer.

Egentligen anser jag personligen att det är värt att betala någon extra krona för prylarna man kan köpa i den lokala fotobutiken. Servicen man får brukar nämligen vida överstiga den man får av större kedjor och nätbutiker.

För att jag är trött kanske? ;)

Nej ärligt talat, gör jag det? Kollade inte länkarna så noga i och för sig. Är lite sliten idag. :)

Ursäkta mig om jag varit klantig!

nu vet inte jag vad för utrustning du har Elisabeth. Men om du så att säga står helt naken utrustningsmässigt så kan ett Tokina 100 mm bli en aning ensidigt så vida du inte är helt såld på macro. Om macro är det som gäller så skulle nog jag lägga till slantarna för ett Canon original. De har innerfocusering som inte gör optiken längre vid focusering, vilket i sin tur gör gluggen tätare och mindre känslig för smuts. De har dessutom en mycket snabb USM-motor vilkte gör de betydligt snabbare o tystare vid normalfotografering. Deras 60 mm kostar ca 4100 och Canons 100 mm går loss på ca 5600. Dyrare men i längden kanske värt pengarna. Skärpemässigt så är nästan alla macroobjektiv bra, oavsett märke. Jag vill dock slå ett slag för Canons 100 mm som är den skarpaste macroglugg som jag hittills haft, och dessutom den som focuserar bäst o mest exakt.

Nu kanske jag svär i kyrkan här, men om man har en väldigt låg budget och vill ha ett allround-objektiv som faktiskt överraskar bildmässigt, då kan Tamron 70-300 med fuskmacro vara något. Ligger på c:a 1600:- och funkar faktiskt över förväntan.

Givetvis kan man inte jämföra det med andra nämnda objektiv i den här tråden, men det kan ändå vara en bra start. Då har man både tele och macro i ett och samma objektiv. Det här förutsätter givetvis att man är helt ren från början och inte riktigt vet vad man söker, eller har råd med de dyrare objektiven.

För min del började jag så just p.g.a att det skulle kännas som att slänga pärlor till svin om jag som gröngöling lade en massa pengar på ett dyrt objektiv som jag ändå inte kunde utnyttja fullt ut.

Sedan hade det väl ett och annat att göra med hur mycket jag ville lägga på ett objektiv just då :)

Nja, fuskmacro låter inte så... lockande. Jag har redan en macrofunktion på min Canon Powershot S3 IS och är redo för ett bättre macro. Dessutom kommer jag använda macrot väldigt mycket! Och desstuom ser jag det inte som en start, utan en fortsättning på något jag vill utveckla ännu mer. Och då vill jag inte slänga pengarna på något fuskmacro, men tack för tipset ändå :)

Paul, Ja, det låter bra med ett canon original och jag tror dig när du säger att det är värt pengarna.Eftersom jag kommer använda macro mycket så satsar jag nog på ett sådant isåfall. Jag hade inte ens en tanke på att canon faktiskt också har objektiv. :) Tack för tipset!

Hej,

kolla senaste numret av FOTO nr. 7-8/2007 där testar de 19 makroobjektiv. Kan nämnas att Canons inte når upp till Tokina, Tamron och Sigmas varianter (om man bortser från Canon EF 180/3.5 L för 16600:).

Jag skulle välja ett Sigma APO 150/2-8 EX DG Makro baserat på just den testen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
/Martin

norsell skrev:
Hej,

kolla senaste numret av FOTO nr. 7-8/2007 där testar de 19 makroobjektiv. Kan nämnas att Canons inte når upp till Tokina, Tamron och Sigmas varianter (om man bortser från Canon EF 180/3.5 L för 16600:).

Jag skulle välja ett Sigma APO 150/2-8 EX DG Makro baserat på just den testen.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!
/Martin
Du har helt rätt, så vida du väljer att utgå ifrån just Fotos test. Men jag anser att man bör ta tester med en nypa salt. Visst kan de vara vägledande till viss del men de yppar sällan hela sanningen. Jag har aldrig läst något negativt om Canons 100 macro vilket jag gjort om nästan alla andra alternativ. Lennart Aspman som är en mycket kunnig medlem på fotosidan skriver att hans 100 mm Macro är den optik som bäst svarar upp mot sensorn på hans EOS 1Ds mark II, 16,7 mp. Mitt råd är att läsa recensionerna på respektive glugg, samt kolla ägarnas bilder. Ur användarperspektiv så är det flest nöjda ägare med Canons 100 macro. Själv har jag haft Sigma 150, Nikon 105 2,8, Nikon 105 2,8 af-s VR, Nikon 60, nikkor 50 2,8 manuell, Tamron SP 90 både manuell och af, Canon 50 3,5 samt 100 4,0 manuell. Utav dessa är Canons 100 2,8 tveklöst den glugg som sammantaget är den bästa. jag räknar då in egenskaper som skaärpa, snabbhet, af vid närgräns, af vid normalavstånd, att den inte expanderar, längd o vikt. Sen tycker jag nog att den rent skärpemässigt är en noslängd före de övriga förutom Nikons 60 mm och Sigmas 150 mm. Sigman är fantastiskt bra men har en tendens att krångla med af, något flera medlemmar kan skriva under på. Den är också i min mening lite för tung för att jobba frihand med under längre stunder, annars en värdig utmanare. det föreligger risker för kompabilitetsproblem med alla andrahandtillverkares objektiv. jag har själv råkat ut för det. min Sigma 150 mm gjorde jag mig av med för att den inte lirade bra ihop med min D200. det var just af som strulade trots inlämning och kalibrering på verkstad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar