Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D vs Sony A100

Produkter
(logga in för att koppla)

subcodes

Medlem
Ska köpa ny digitalkamera och beslutat mig för antingen 350D eller A110. Vilken bör jag köpa i din mening och varför?

Är läskigt sugen på en 350D men betalar hellre lite mer för A110 om den ger mer kvalitetsmässigt (obj. borträknat).

Förutsättningar:

- Fotar blandat, mest för skojs skull
- Priset mellan dem spelar ingen roll
- Ämnar inte handla ny på väldigt länge
- Kommer ej handla mer än max 3 objektiv

Är läskigt sugen på en 350D men betalar hellre lite mer för A110 om den ger mer kvalitetsmässigt

Varför skulle den ge mera än Canon 350D?
Menar du att +2MP mer skulle vara bättre,
det är ingen skilnad på 8 eller 10MP och
sen är Sony nybörjare på DSLR men Canon har
många års erfarenhet.
Riska att den har mycket mer brus oxå.
Den är oxå otestat så det kan vara ett lotteri
att köpa den innan någon tesst.

Senast ändrad:
"Varför skulle den ge mera än Canon 350D? /../ det är ingen skilnad på 8 eller 10MP och
sen är Sony nybörjare på DSLR /../ det kan vara ett lotteri att köpa den innan någon tesst. "

Man kan inte utgå ifrån att 350:an slår allt i samma klass, i synnerhet innan a100:an ens kommit ut.

Antar att man får lugna ner sig tills testen av
sonys är utförda och talar sitt tydliga språk, vilket lär ske inom 2-3 veckor på sin höjd. Jag kommer inte handla något ö.h.t. förrän jag läst recensionerna.

Att Sony är nybörjare på DSLR stämmer märkesmässigt men har egentligen inget med saken att göra: Produkten är i huvudsak en minolta/konica, och de var knappast nya på marknaden.

Argumentet med pixlarna och att välja en 10 mp före en 8 mp enbart p.g.a. de extra 2 mp man får är inget jag faller för direkt. Klart det ger mer utrymme för beskäringen med 10 mp och att man kan framkalla något större, men det handlar om rätt små skillnader.

Om jag skulle välja mellan dessa två, så skulle jag nog tagit en A100, enda anledningarna till att välja en 35D skulle vara att man kan köpa den nu direkt, man får en canon om man är rädd som vissa och tror att sony, pentax och olympus kommer läggas ner nästa år, man får väldigt lite bättre brusegenskaper, man kan ha vertikalgrepp.

Fördelar med A100:
Antishake, HDR-optimizer, fler MP (mer att skära i), mycket större och bättre sökare, lite större och mycket skönare kamerahus att använda, Större display, bättre kitobjektiv, anti-damm funktion.

Angående bildkvalitén så tror jag att 350D ligger risigt till...

http://digitalcamera.impress.co.jp/06_07/auth/toku1/index.htm

Jämförelser, 350D är inte med, men däremot den bättre 30D, vars bilder ser mycket sämre ut. (Alpa Sweet är Dynax 5D's asiatiska namn)

ex:

A100: http://digitalcamera.impress.co.jp/06_07/auth/toku1/607084001.jpg

30D: http://digitalcamera.impress.co.jp/06_07/auth/toku1/607084004.jpg

Inte en chans att 30D är "mycket sämre" än precis vadsomhelst. Dock kan förstås AS göra sån skillnad att bilden faktiskt BLIR mycket bättre men jag vet inte om det är helt rättvis jämförelse.

Linmajon skrev:
Inte en chans att 30D är "mycket sämre" än precis vadsomhelst. Dock kan förstås AS göra sån skillnad att bilden faktiskt BLIR mycket bättre men jag vet inte om det är helt rättvis jämförelse.
Jag kan inte japanska, så jag vet inte hur dom gjort eller vilka objektiv som används t.ex. men färgerna ser ju mycket bättre ut i A100's bilder än 30D's, kanske tack vare HDR-funktionen...

Anddje skrev:
Jag kan inte japanska, så jag vet inte hur dom gjort eller vilka objektiv som används t.ex. men färgerna ser ju mycket bättre ut i A100's bilder än 30D's, kanske tack vare HDR-funktionen...

Kan in japanska heller, men sidan ser ut för att vara reklamsida så det är bäst att ta den med nipa salt.

Det krävs nog en hel del för att färgerna ska bli så pass olika och är nog rätt osannolikt att det skiljer så pass mycket med jämförbar setup.

Man får heller inte glömma alla andra bilder som redan tagits med EOS 350D och som ser suveräna ut - hur, enligt denna jämförelsen, skulle i så fall inte a100-motsvarigheten se ut? ;)

jag tror att den som står bakom kameran och sitter vid datorn med bilden gör är viktigare än kameran i sig.. sen tror jag inte på tester hit och tester dit, kläm och känn istället, ta den som känns bäst att fotografera med.

Joi skrev:
exsempel på bild tagen med finepix E550 med
6MP sensor men kameran kan interpolera till
12MP om man önskar, så att göra samma sak med en DSLR kan inte vara svårare.
Provade själv att interpolera en bild från
Eos 30D till 18MP utan svårigheter.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/716959.htm
Jag har interpolerat ett bild från min 5D till 26mp, såg inte jättebra ut på skärmen, men för att skriva ut duger det nog, vad vad meningen med inlägget, att peka ut att det inte är någon skillnad mellan 8 och 10mp?

Anddje skrev:
Jag har interpolerat ett bild från min 5D till 26mp, såg inte jättebra ut på skärmen, men för att skriva ut duger det nog, vad vad meningen med inlägget, att peka ut att det inte är någon skillnad mellan 8 och 10mp?

Ja at det är bättre med 8MP och litet brus än 10MP mer brus och stora filer i RAW som kräver större CF-kort för att lagra.
Men om man behöver litet större fil då kan man lätt fixa det i datorn senare.

Joi skrev:
Ja at det är bättre med 8MP och litet brus än 10MP mer brus och stora filer i RAW som kräver större CF-kort för att lagra.
Men om man behöver litet större fil då kan man lätt fixa det i datorn senare.
Håller med, Brusnivåer och dynamiskt omfång är viktigare för bildkvalitén är pixlar.

Huruvida Sony A100 är brusigare än Canon 350 kan vi väl bara spekulera om tills vidare. Av de testbilder jag sett av A100 så har några varit brusiga, medan andra inte alls varit det. Det kan ju vara nåt som Sony ordnat till mjukvarumässigt i kameran under utvecklingstiden.

Vad jag förstått så är det en likadan sensor i A100 som i Nikon D200, och den är väl inte direkt känd för att vara brusig?

Att vi går mot fler megapixel ligger i tiden, vare sig vi vill eller inte.
Vissa vill ha färre för att hålla nere filstorleken, andra vill ha fler MP för att kunna beskära mer, eller göra knivskarpa plancher. Tillverkarna vill ju ha fler MP, för det är ju ett försäljningsargument som många går på.

Köper man en Sony, eller nån annan kamera för den delen som har lite högre upplösning så går det ju oftast att ställa in i kameran om man vill fota i lägre upplösning och därigenom få lite mindre filstorlek. Själv har jag 6 MP i min 7D, och det räcker gott och väl för mig.

Nu har jag svamlat en massa. Skall väl göra som sig bör och gå på topic, d.v.s. vilken kamera som Sofie bör välja.
Jag tycker att du skall vänta in A100 om du inte har jättebråttom och sen gå in i en butik som har bägge inne och känna och klämma på dem. Håll i dem och ta några bilder. Är det några inställningar du vet med dig att du kommer att ändra på ofta så titta hur du kommer åt dem i kameran så att det inte känns omständigt. Känns den ena WOW! och den andra sådär... så gå på den som känns bäst. Det är den du kommer att ta fler bilder med och förmodligen bättre bilder också.

Skulle JAG SJÄLV fundera mellan de två så skulle jag titta extra noga på Sonyn. Skakstabiliseringen betyder en del för mig, och funktionen för högre dynamiskt omfång som de har låter intressant.
Jag är f.ö. ganska övertygad om att JAG inte skulle se någon som helst skillnad på 10x15-bilder från de bägge kamerorna.

M.v.h.
Fredrik

bilden är crop från 12MP bild och minskad ner till
max storlek för Fotosidan som är 250kb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar