Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sony a100 eller canon eos 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
anväde Bicubic vid interpoleringen, läste om ett nytt sätt att interpolera som är på teststadiet men som ska vara enubättre än Bicubic, blir roligt att se hur det funkar.
 
.Z. skrev:
Ang. Panasonic/olympus så är jag också lätt skeptisk av samma anledning som dig. Samtidigt så snackar vi om en stor elektronikfirma som har mycket resurser att pumpa in för att få bukt med bristerna i systemet.

Däremot så tror jag på Sony & Samsung/Pentax, de bör ju kunna hålla samma bildkvalite som Nikon då alla använder samma sony sensorer. Nikon däremot är en jätte som kan falla tungt när problemen inträder, ja när dom andra går om alltså... DSLR ger pengar, kompakterna är det svårt att tjäna på, detta vet vi & det är ingen nyhet. Därför så skulle det inte förvåna mig om Samsung köper lös Pentax, att DSLR för dom enbart skulle vara en reklampelare för kompakter är nys, DSLR ger mycket mer pengar än kompakter & Samsung har sagt att denna satsning är inriktad på Asien där deras namn har högre status än Pentax som "Asiaten" inte känner till.

Samsung sa för ett antal år sen att dom skulle bli störst i världen på bildskärmar inom ett visst antal år, det tog tre år. Sony har sagt att dom ska ta 20% av DSLR-marknaden, jag antar att dom gör det...

Canon står ju mer själva & är urstarka.

Som sagt, det har svängt förrut men nu går det fortare...

//Larsa

Måste säga att du har lite motsägeser i ditt eget resonemang :) Att Pana/Olympus "storhet" skulle vara en fördel, men Nikons "storhet" inte skulle vara en fördel håller inte. Det är väl snarare så att de gamla drakarna vet bättre var falluckorna finns.

Varken Pentaxen eller Sam-pentaxen har väl tagits så väl emot...dock är de mycket prisvärda. Att samsung blir en spelare när det gäller DSLR kan nog bli svårt tror jag, de har ju kämpat med undermåliga kompakter i snart 5 år...men vem vet. Det går ju alltid att lura folk med marknadsföring.

Kan hända att Pentax lägger av med DSLR, pga. dålig lönsamhet och satsar på digitalt "mellanformat", där man har verkligt kunnande. Är även mycket duktiga när det gäller avancerad optik också, gör riktigt bra teleskop.

Sonys satsning kan bli nått om de lägger lite krut på mer saker än bara uplösning, typ optik och robusthet, vädertålighet, ergonomi. Jag menar, folk köper inte bilar enbart efter antal cylindrar.

Lite OT, men samsung är inte störst när det gäller bildskärmar worldwide...va kanske det under slutet 05. De tappade exempelvis statskontraktet i sverige pga. kvalitetsproblem och dåligt modellprogram.

Nu ska jag inte sno denna tråd mera...sorry. :)
 
jag hade inte sagt nej till inbyggd antiskak i mitt D50-hus, en större skärm hade inte varit fel heller, och antidust inbyggt verkar ju vara betydligt smidigare än att inte ha det inbyggt...

så JAG hade nog väntat lite, om jag kunnat hålla mig, och läst otaliga tester av de båda innan jag bestämt mig. sony kommer nog ha optik som räcker, och annars finns ju 3e partstillverkarna.

men som det är nu är jag hyfsat nöjd med min utrustning iallafall.
 
Om inte Canon och Nikon får in bildstabilisering i huset tror jag framtiden ser rätt mörk ut. Det är en så pass värdefull funktion att det är svårt att se varför någon skulle välja bort den.

Pentax har haft sitt patent en längre tid men först nu utvecklat den till en fungerande produkt.

Lite ryckigt produktflöde har det varit men fram till idag har man tagit fram 7 st digatala systemkameror och ytterligare en till kommer innan året är slut, den är i mina ögon helt utan konkurens.

Lyckas Pentax bra på sin hemmamarknad i asien tror jag inte man behöver vara det minsta orolig.
 
A100 självklart.

Av de intryck från personer som testat kameran och otaliga testbilder så ger A100 marginellt bättre bildkvalite och den har bra funktioner.

Det som talar för 350D är om du redan har objektiv till canon eller kan köpa dessa billigt, samt att priste på 350D borde vara en anings lägre är priset på A100.
 
Anddje skrev:
...brusnivån på höga ISO KAN vara sämre på a100...

Visst är så lite brus som möjligt bra, men...
Kompenserar inte antiskaken på kameran en hel del?
Alltså att man inte behöver köra på så höga ISO.

Eller har jag fel?
 
FILM) (ulltand skrev:
Visst är så lite brus som möjligt bra, men...
Kompenserar inte antiskaken på kameran en hel del?
Alltså att man inte behöver köra på så höga ISO.

Eller har jag fel?

Nej det är ju helt riktigt. Skruva ner isot och kör på en längre tid. Fungerar iaf om motivet är tillräckligt stilla och oftast är det fotografens skakningar som begränsar valet av slutartid.
 
ondjultomte skrev:
A100 självklart.

Av de intryck från personer som testat kameran och otaliga testbilder så ger A100 marginellt bättre bildkvalite och den har bra funktioner.

Det som talar för 350D är om du redan har objektiv till canon eller kan köpa dessa billigt, samt att priste på 350D borde vara en anings lägre är priset på A100.
Hur mycket lägre?
 
priset på a100 är inte satt än i handeln men på olika sidor just nu så står det ca 10000 kr för hus+kitobjektiv. 350d ligger en bit över 7000 tror jag
 
Haha..
EOS 350D kostar 6600 kr just nu inkl frakt. Sony är sjuka om dom sätter ett pris på 10000 kr.. det kallar jag inte konkurrenskraftigt. Snarare 7500-9000 kr borde väl vara lagom..
 
krfoy skrev:
Haha..
EOS 350D kostar 6600 kr just nu inkl frakt. Sony är sjuka om dom sätter ett pris på 10000 kr.. det kallar jag inte konkurrenskraftigt. Snarare 7500-9000 kr borde väl vara lagom..
Den är inte släppt än ju, är helt säker på att sådana drömpriser inte gäller så värst länge.

Sonys förbeställningspris var 999 dollar, ca 7200kr + 25% moms = 9000, och det är FÖRBESTÄLLNING, alltid mycket dyrare än att köpa den från tyskland t.ex. via nätet när den kommer sen :)
 
Anddje skrev:
Den är inte släppt än ju, är helt säker på att sådana drömpriser inte gäller så värst länge.

Sonys förbeställningspris var 999 dollar, ca 7200kr + 25% moms = 9000, och det är FÖRBESTÄLLNING, alltid mycket dyrare än att köpa den från tyskland t.ex. via nätet när den kommer sen :)
Gah, mitt dilemmea, som trådskapren, kvarstår. Antigen köper jag en 350D eller väntar.. A100, jag kan vänta, men jag vill vet inte att den skall kosta 10000 kr.

Det här bruset det snackas om, vad är det? Något man stör sig på som nybörjare?
 
krfoy skrev:
Det här bruset det snackas om, vad är det? Något man stör sig på som nybörjare?
Knappast, det har visat sig vara ganska normalt brus, inget att oroa sig över.

Jag tror som sagt att du kan vara ganska lugn över priset med.
 
Jag har iaf bestämt mig för att vänta på a100, så mitt dilemma är inte längre ett sådant. Tror inte priset kommer ligga högt uppe särskilt länge utan sony vill nog verkligen vara konkurrenskraftiga i början av sin dslr-karriär. Gällande bruset så kom jag fram till att bilder med hög ISO behöver man ju inte ta om man inte vill. Speciellt inte med inbyggda antiskak som gör att man kan köra lägre ISO och längre exponeringstid utan att skaka sönder bilden...
 
Anddje skrev:
Knappast, det har visat sig vara ganska normalt brus, inget att oroa sig över.

Jag tror som sagt att du kan vara ganska lugn över priset med.
Sista frågan, tror ni jag kommer ha kameran innan den 29/7-06? Beställer givetvis så fort den finns i Sverige..
 
Jag har iaf frågat alla butiker i sthlm, och ingen av har en aning om lev. datum. på sonys sida står det "expected to ship on or before 28 july" men i recensionen här på fotosidan skriver dom mitten av juli. Jag tippar på mitten eller strax efter. Jag har en känsla av att det säljs mest kameror på sommaren och det vill sony nog inte missa.
 
krfoy skrev:
Sista frågan, tror ni jag kommer ha kameran innan den 29/7-06? Beställer givetvis så fort den finns i Sverige..
Det beror väl på, Sony har sagt att den ska släppas globalt "den 28:e eller tidigare", släpps den den 28:e kan det ju bli svårt o ha den den 29:e, om det inte är en väldigt snabb affär...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.