Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Tamron zoom??

Produkter
(logga in för att koppla)

Delmar

Medlem
Drar till New York nästa vecka och tänkte slå till på ett zoomojbektiv, valet står mellan Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro eller Canon 70-200 F4 L USM, vad säger ni som kan lite?

Jag fotar framförallt windsurfing i hyffsat bra ljus.

Tamron objektivet är 100 dollar dyrare men det spelar ingen större roll.

Tacksam för lite input!

Mvh Paul
 
Canonobjektivet är bra mycket smidigare, har bättre AF-motor och är bättre byggd, jag skulle välja canonobjektivet.
 
Av dem två hade jag också valt Canons eftersom deras L objektiv är så bra. Däremot stog jag själv i ett liknande val för ett halvår sen och då valde jag Sigmas 70-200 2,8F EX, jag hade dock otur med det och fick ett objektiv som framfokuserade och jag var tvungen till att skicka in det på lagning i två veckor. Men sen jag fick tillbaks det så har det funkat utmärkt, det väger lite mer än Canons 70-200 4F men känns robustare, det har även 77mm filtergänga vilket gör att man kan dela filter med nästan alla Canons L objektiv (undantaget är då 70-200 4F som är mindre och 16-35 som är större)
 
Det är inga problem att använda filter till objektiv med mindre filtergänga än vad filtret har, det är bara att skaffa en step-up ring som passar.

Det är även möjligt att använda en step-down ring om filtret skulle vara för litet, förutsatt att man använder en mindre sensor då, så man inte får vinjettering.
 
70-200 är ju ett skönt allround, å skulle precis som du siktat på vättig autofokus, för det är mest där det hänger tycker jag.

Själv skulle jag gärna haft ett längre objektiv just till det, men då pratar vi i storleksordning några loppor till i inköp, men om man har så är nog 400 5.6 eller 100-400 goo, beroende på hur allround man vill att objektivet skall vara...
 
Drar till New York nästa vecka och tänkte slå till på ett zoomojbektiv, valet står mellan Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro eller Canon 70-200 F4 L USM, vad säger ni som kan lite?

Jag fotar framförallt windsurfing i hyffsat bra ljus.

Tamron objektivet är 100 dollar dyrare men det spelar ingen större roll.

Tacksam för lite input!

Mvh Paul

Föreslår Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS
Kolla länken:
http://www.photozone.de/canon-eos/196-canon-ef-70-200mm-f4-usm-l-is-test-report--review
Bättre kan du knappast hitta!
Lycka till Mvh //Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.