apersson850
Aktiv medlem
Utan närmare definition av vad "många" och "snabbt" betyder för dig är det omöjligt att svara på.Vill ha en kamera som tar många kort snabbt, hur bra blir såna kort om man måste använda blixt?
För den som är van vid en liten kompaktkamera, som kanske behöver flera sekunder på sig för att ladda om blixten mellan skotten, kan ju möjligheten att ta en bild varannan sekund, och hålla på med detta i tio sekunder, vara imponerande prestanda.
Jag försöker fotografera nattorientering ibland. Till det har jag Canons blixt 580 EX II med extra högspänningsladdning via batteripacken CP-E4. Då kan jag ta vad jag anser vara många bilder snabbt. Men blixt, batteripack, några dussin bra batterier och batteriladdare kostar ju utan vidare 7000-8000 kronor.
Rätt svar i det här fallet är antagligen att du ska inte förvänta dig några mirakel av kamerans inbyggda blixt, vad du än försöker göra, men genom att sätta exempelvis en 430 EX II ovanpå får man blixtprestanda som vida överstiger vad en normal kompakt kan åstadkomma, utan att det kostar mer än vad kameran gjorde.
För övrigt anser jag att rent tekniskt spelar det ingen roll vilken kamera man köper för de behov som angavs i den här tråden. Alla klarar det. Då är frågan om man känner någon som har samma märke betydligt intressantare.