Några tankar, från en som precis köpt EF-S 60 mm och knappt hunnit testa det än (mer än att fokus verkar sitta mitt i, snabbt och varje gång).
Jag reklamerade ett 50 mm 1,8 som var tänkt som porträttobjektiv, men som frontfokuserade kraftigt, mycket kraftigt. Fokus varierade också lite mellan bilderna, och skärpan var ingen höjdare vid största bländare, så mindre än 2,5 skulle knappast komma att användas så ofta. Ditt 18 - 55 mm är inte så skarpt vid 55 mm, så du vill nog gärna ha även skärpan (inte bara det kortare skärpedjupet) vid porträtt. 90 * 1,6 tycker jag låter lite mycket för den tillämpningen, och eftersom jag vill ha makromöjligheten på sikt slog jag till på ett 60 mm istället för 50 mm 1,8. Kvalitetskänslan redan vid monteringen räckte för det beslutet. Eftersom jag har ett 70 - 200/4 L som funkar bra vid porträtt på lite håll blev det extra enkelt att välja ett kortare makro för porträttändamål.
Arbetsavståndet med 60 mm kan förstås bli ett problem vid fotografering av insekter, men jag vet inte hur stor skillnad några cm gör om de är skygga. Då brukar jag använda teleobjektiv på stativ, vilket ger väldigt lugn bakgrund men kanske inte så extrem förstoring (men det funkar om man beskär och inte ska göra så stora kopior).
En fördel med kortare brännvidd kan vara att förstoringen ökar snabbare med samma mellanring, men du kommer förstås väldigt nära motivet...
Kostnaden för (skydds)filter på 60 mm är nästan försumbart då det bara är 52 mm. Även motljusskyddet är ganska billigt och inte alltför skrymmande. (Jag använder nästan alltid motljusskydd även då det kvittar för ljuset, eftersom det skyddar objektiv och kamera lite. Det är ju inte hela världen om man råkar repa motljusskyddet lite om man låter det vila mot en stenhäll eller vad man nu finner för stöd.)
Hoppas du får några kommentarer från någon som använder längre brännvidd med. (Jag har ju inte så stora förhoppningar om att smyga mig på en gräshoppa med 60 mm... så det är ju ingen lätt fråga, men som sagt 200 mm på 1,2 m kan göra det jobbet om du köper ett sådant, speciellt med mellanring och ev extender på den.)