Annons

Canon EF 85mm f/1.8 USM slut överallt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saeco12

Aktiv medlem
Hej,

någon som vet varför Canon EF 85mm f/1.8 USM är slut överallt?

Vad finns det för alternativ till det? Vill ha ett ljuskänsligt objektiv med snabb zoom för sportfoto.
 
Hej,

någon som vet varför Canon EF 85mm f/1.8 USM är slut överallt?

Vad finns det för alternativ till det? Vill ha ett ljuskänsligt objektiv med snabb zoom för sportfoto.

Det är inte bara det som är slut. 135 f2 som är ett alternativ, verkar också vara helt slut. Men det är också en massa andra objektiv som är restnoterade. Var inne på Kungsholmsfoto och Fotovideo i Lördags och det fanns nästan ingenting. Gott om Nikkor gluggar dock... :)

Canon har strikta produktonscykler och nu ligger vi mitt i en sådan, jag tror att lanseringen av 5D och 50D gjorde att det såldes fler objektiv än vanligt, vilket gjort att det ser tomt ut i hyllorna.

Det är inget vanligt att det blir så här, det var samma sak förra våren med blandannat 50 1,8. Tyvärr så är inte sverige så prioriterat så det kan mycket väl finnas i Tyskland eller USA, men vara helt slut här.

/M
 
Det är inte bara det som är slut. 135 f2 som är ett alternativ, verkar också vara helt slut. Men det är också en massa andra objektiv som är restnoterade. Var inne på Kungsholmsfoto och Fotovideo i Lördags och det fanns nästan ingenting. Gott om Nikkor gluggar dock... :)

Canon har strikta produktonscykler och nu ligger vi mitt i en sådan, jag tror att lanseringen av 5D och 50D gjorde att det såldes fler objektiv än vanligt, vilket gjort att det ser tomt ut i hyllorna.

Det är inget vanligt att det blir så här, det var samma sak förra våren med blandannat 50 1,8. Tyvärr så är inte sverige så prioriterat så det kan mycket väl finnas i Tyskland eller USA, men vara helt slut här.

/M

Det är ju inte utan att man blir sugen att söka jobb på Canon som logistik- OCH produktionsansvarig, det känns som om de har ett helt förlegat system.
 
Skönt, då är det inte bara jag som "saknar" objektiv. Tack för svaren, nu skall jag leta upp någon som skall till USA :)

Edit: Skickar de till Sverige ... den amerikanska affären?
 
Senast ändrad:
B&H's "på lager" betyder inget om du ska handla inne i affären. Det gäller bara om du beställer. Jag hade en lång lista på Voigtländergrejer som jag skulle handla i somras, men det gick inte. Som tur var hittade jag Photovillage i NY som hade hyllmeter med Voigtländer i lager.
 
Jag är också på jakt efter ett detta objektiv och har sökt och sökt på begagnad osv. Nu vet jag inte om det är jag som är dålig på att söka eller om det faktist inte finns nån som säljer begagnad eller i affär?

Nån som vet nån som säljer begagnat?
 
Det är ett populärt objektiv som när det kommer ut säljs direkt. Det fanns två ute här på FS i lördags, men båda är nu sålda. Man får vara snabb på Blocket och här på FS.
 
Det är ett populärt objektiv som när det kommer ut säljs direkt. Det fanns två ute här på FS i lördags, men båda är nu sålda. Man får vara snabb på Blocket och här på FS.

skit då :p var borta i lördags. Kollar runt på blocket lite då och då men hittar inget. Om jag inte hittar nått snart blir jag tvungen att köpa 50 1.8 istället..

Skulle verkligen behöva 85an :/

Hittade 3 st fast den annonsen var från 2007 så antar att den inte finns kvar.
 
135 2l

När jag köpte mitt på Calumnet i NY i höstas fick jag höra att det inte tillverkades längre. Antagligen kommer det en uppdaterad variant så fall men jag har inte andra källor som kan bekräfta.
 
När jag köpte mitt på Calumnet i NY i höstas fick jag höra att det inte tillverkades längre. Antagligen kommer det en uppdaterad variant så fall men jag har inte andra källor som kan bekräfta.

Ohh, tänk om det kommer en 135/2L IS.....
Vore ju mumma.

Hoppas bara INTE att det blir en 135/1.8L IS, då blir den säkerligen både dyrare och tyngre.
 
Canon 100/2 är också ett väldigt bra objektiv som är lite "bortglömt". Jag hade 85/1.8 förut, men gillar faktiskt 100/2 mer. De är ungefär lika skarpa (d.v.s. ruskigt skarpa), men 100/2 har aningen mindre kromatisk aberration och brännvidden passar mig bättre eftersom jag även har 50/1.4.

Jag upplever även att 100/2 har lite bättre närgräns och säkrare AF, men det kan vara inbillning.

De är väldigt lika till utseendet, funktion, storlek och vikt.
 
Nu har jag äntligen hittat ett på Kungsholmens foto ... jag har inte sett det än, men lagt handpenning och det skall komma in i morgon!

Hoppas hoppas :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.