ANNONS
Annons

50mm f/1.8 till Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ägt ett Samyang 45/1.8: Det är helt OK men det "sjunger inte" för mig. Mitt gamla Zeiss 50/1.7 har bl.a.bättre färgseparation. Men Samyang har bättre skärpa i hörnen. Exempelbilder? Här är en, direkt ut ur kameran bara en yttesrt försiktig skärpa lagd

Det där var ju oroväckande dålig skärpa över hela fotot. :S Kan det verkligen stämma?

Det där var ju oroväckande dålig skärpa över hela fotot. :S Kan det verkligen stämma?
Notera att alla förinställningar vid import till LR (RAW-konverteraren) är avstängda. Defaultinställningar lägger på kontrast, färgmättnad, brusborttagning och skärpa vid importen. Kan fixa till bilden somjag villha den senare i kväll .😉

Titta på tester på nätet, tex lenstip där finns det en hel del du kan jämföra mellan

Titta på tester på nätet, tex lenstip där finns det en hel del du kan jämföra mellan

Lenstip är bra på teknokratiska analyser. Vill man veta mer hur objektiv funkar i verklig fotografering är t.ex. Dustin Abbot mycket bra. För de flesta av oss fotar inte testscener.....

Lenstip är bra på teknokratiska analyser. Vill man veta mer hur objektiv funkar i verklig fotografering är t.ex. Dustin Abbot mycket bra. För de flesta av oss fotar inte testscener.....
Jo, man får väl titta på bredden. Men en bra start är ändå att se hur bra prestandan är, #4 i Lenstip. Om jag vill ha ett ljusstarkt objektiv så ska det också ha bra skärpa på största öppning, för om jag köper ett f/1,4 eller 1,8 så kommer många bilder tas på största öppning och man ska inte behöva blända ner för att få skärpan

Har de senaste dagarna fått ett otroligt sug efter en Voigtlander 50mm f/2 Apo-Lanthar. :p
Det kan jag verkligen förstå, tveksamt om jag sett någon bättre kurva. Här ser man att det är klokt att titta på en kurva, annars hade det kunnat vara mer frestande att köpa deras 50/1,2 men då får man ett helt annat objektiv och inte är det skärpa vid största öppning. Tog med f/2 och f/1,2

Bilagor

• IMG_5484.jpeg
    IMG_5484.jpeg
    105.9 KB · Visningar: 14
  • IMG_5485.jpeg
    IMG_5485.jpeg
    107.3 KB · Visningar: 12
Det kan jag verkligen förstå, tveksamt om jag sett någon bättre kurva. Här ser man att det är klokt att titta på en kurva, annars hade det kunnat vara mer frestande att köpa deras 50/1,2 men då får man ett helt annat objektiv och inte är det skärpa vid största öppning. Tog med f/2 och f/1,2

Synd att den inte har autofokus bara! Så när man väl har dom pengarna att spendera kanske jag hellre ändå tar Sigma 50mm f1.4 DG DN. Hmm. Aldrig lätt!

Eller så blir det en liten Samyang 45mm f1.8 ändå så får man vara glad för det man har sen. ;P

Synd att den inte har autofokus bara! Så när man väl har dom pengarna att spendera kanske jag hellre ändå tar Sigma 50mm f1.4 DG DN. Hmm. Aldrig lätt!

Eller så blir det en liten Samyang 45mm f1.8 ändå så får man vara glad för det man har sen. ;P
Det är mycket man ska väga in, beror ju väldigt mycket vad man ska fotografera. Är det porträtt så behöver det inte ens var superskarpt i mitten och ute i kanterna är det ju bara bra att det softar. Är det tegelmur är det ju bra om det är lika skarpt över hela bilden. Om det inte är astro så skulle det för mig vara tillräckligt med ganska skarpt i mitten och OK om det softar ute i kanten och då välja 1,4 eller 1,8. jag skulle inte behöva ett sådant objektiv som har 70 i skärpa över hela bilden. Troligen räcker det med 50 i mitten. Personligen är området 28-70 ganska outforskat för mig, har aldrig riktigt fastnat för den brännvidden utan använt 14-28 och sedan 70-500. Jag blev väldigt nöjd med mitt 17-28/2,8 till Nikon Z som egentligen är ett Tamron. Det ger en bra skärpa på största öppning samt att det har en fin oskärpa i närområdet, så jag använder oftast det till växter

Samyang 45mm f1.8 är mycket för pengarna, ser att Rajala säljer den nu för 3298:-. Den sitter ofta på kameran. Jag uppskattar också storleken/vikten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar