Annons

Canon EF 75-300 fokuserar ej med polar. filter

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonRebellen

Aktiv medlem
Hej

Jag märkte att det inte går att fokusera ordentligt med mitt Canon EF 75-300 då man har cirkulärt polarisationsfilter monterat.
Jag har provat med både manuell fokus och autofokus men ingen kan få motivet skarpt. Jag har inte några andra filter monterade mellan polarisationsfiltret och objektivet.
Kan tillägga att det går bra att fokusera när man har enbart UV-filter på.

Har ni några förslag på hur detta kan komma sig?
 
Är du säker på att det verkligen är ett cir-pol filter? vanliga gamla typen av pol filter saboterar AF svårt för det mesta.
 
Är du säker på att det verkligen är ett cir-pol filter? vanliga gamla typen av pol filter saboterar AF svårt för det mesta.

Jag är helt säker att det är ett cirkulärt, filtret heter Haida CPL 58mm. Grejen är att det inte bara är autofokus som inte kan fokusera, utan även den manuella fokusen som inte klarar av att få skarpt nånstans.
 
Jag är helt säker att det är ett cirkulärt, filtret heter Haida CPL 58mm. Grejen är att det inte bara är autofokus som inte kan fokusera, utan även den manuella fokusen som inte klarar av att få skarpt nånstans.

Jag tycker att det låter som om du helt enkelt har ett dåligt filter med låg optisk kvalitet.
 
Jag är helt säker att det är ett cirkulärt, filtret heter Haida CPL 58mm. Grejen är att det inte bara är autofokus som inte kan fokusera, utan även den manuella fokusen som inte klarar av att få skarpt nånstans.
På produkt-sidan här på FS har en annan medlem recenserat just Haida CPL-filtret. Han hade precis samma problem som du. Det verkar helt enkelt vara så att Haida CPL-filtret har så usel optisk kvalité att bilderna inte blir skarpa.
 
EF 75-300 är ju inte särskilt ljusstarkt, 4 - 5,6, och ett pol-filter tar 1½ - 2½ steg för dej. Hur mycket ljus polfiltret tar beror på hur det är vridet. Det innebär ätt när du är helt utzoomad så har du motsvarande omkring bländare 8. I teleläget blir det omkring bl 11. Jag tror att kameran inte klarar av att fokusera så nedbländat. Prova att blända ner till bl 8 och 11 utan filter och se om kameran klarar av att fokusera rätt då.
 
Det är inte ljuset som är begränsningen, det är bländaröppningens fysiska storlek. Ett filter som snor ett steg eller två har inte med saken att göra. AF klarar ett spann på 20 EV eller så, lite beroende på modell.
 
EF 75-300 är ju inte särskilt ljusstarkt, 4 - 5,6, och ett pol-filter tar 1½ - 2½ steg för dej. Hur mycket ljus polfiltret tar beror på hur det är vridet. Det innebär ätt när du är helt utzoomad så har du motsvarande omkring bländare 8. I teleläget blir det omkring bl 11. Jag tror att kameran inte klarar av att fokusera så nedbländat. Prova att blända ner till bl 8 och 11 utan filter och se om kameran klarar av att fokusera rätt då.

Jag har märkt att det blir oskarpt oavsett vilket bländartal man använder (utan filtret blir det skarpt) Verkar konstigt om det skulle bero på dålig optisk kvalité på filtret eftersom filtret kan leverera skarpa bilder ihop med mitt 18-55 IS F/3.5-5.6
 
Fokusering sker alltid vid samma bländaröppning, så det är oväsentligt.

Det är inte oväsentligt. Sätter du på ett polfilter på ett objektiv med största bländaren 5,6 så får du ett ljusbortfall så att det är som objektivet var nedbländat till ungefär bl 11.

Det går nog inte att att blända ner med trådskaparens objektiv för att prova det, men det går att göra med ett manuellt objektiv. Jag provade nyss med ett manuellt Takumar 85 mm 1:1,8 och kameran (K100D) fokuserar bra till bl 8 sedan blir den lite tveksam vartefter jag bländar ner och vid bl 11 vill den inte. Dvs kameran indikerar inte skärpa i sökaren fast den borde.
Jag tror inte att det är så f-t stor skillnad mellan Ts Canon och min Pentax i det här avseendet.
 
Hej.
Jag har tidigare ägt samma objektiv och det har klara problem med fokusering i alla värden högre än 5,6.
 
TS - har du provat i riktigt starkt dagsljus?
Helt klart så tar filtret bort en del ljus. Mer eller mindre beroende på hur du har vridit det.
Om grundförutsättnignarna är dåliga då så kan det bli för mörkt för AF-sensorn.


Petter ...
 
Senast ändrad:
TS - har du provat i riktigt starkt dagsljus?
Helt klart så tar filtret bort en del ljus. Mer eller mindre beroende på hur du har vridit det.
Om grundförutsättnignarna är dåliga då så kan det bli för mörkt för AF-sensorn..
Enligt TS blir det inte skarpt ens när han fokuserar manuellt, så det har nog inte bara med AF-sensorn att göra.
 
Jag tror att orsaken till oskärpan är låg filterkvalite. Något som några redan nämnt. Att det fungerar mycket bättre med 18-55-zoomen, beror antagligen på att långa brännvidder är mer känsliga för filter än korta. UV-filtret däremot fungerar tyligen även vid 300 mm, men tänk då på att ett polfilter är mycket mer komplicerat än ett UV-filter. Ett UV-filter består endast av en glasskiva medan ett cirkulärt polfilter består av två glasskivor med två plastfolier emellan.

Olle
 
Enligt TS blir det inte skarpt ens när han fokuserar manuellt, så det har nog inte bara med AF-sensorn att göra.

Frågan är då vad TS menar med "manuellt"? Är det "pixelpeeping" i LiveView så klarar han sig utan AF-sensor. Men om han försöker använda inidikatorlampan i sökaren så använder den af-sensorn. Försöker han istället att fokusera med standard-mattskiva utan snittbild eller andra hjälpmedel så kan det garanterat bli oskarpt.

Det vore intressant med några exempelbilder på oskärpan.

Petter ....
 
Frågan är då vad TS menar med "manuellt"? Är det "pixelpeeping" i LiveView så klarar han sig utan AF-sensor. Men om han försöker använda inidikatorlampan i sökaren så använder den af-sensorn. Försöker han istället att fokusera med standard-mattskiva utan snittbild eller andra hjälpmedel så kan det garanterat bli oskarpt.

Det vore intressant med några exempelbilder på oskärpan.

Petter ....

Jag använde Live View-funktionen på min Canon eos 50D för att fokusera manuellt. Skulle kunna ta och ladda upp några exempelbilder för att visa er skillnaden på skärpa mellan UV-filtret och det cirkulära polarisationsfiltret.
 
Har läst på flera ställen att polfilter kan trassla på längre brännvidder.

Dessutom har jag även läst att billiga filter kan vara så dåliga att de helt enkelt inte är helt plana, och då bryts ljuset fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.