Hej, såvitt jag har förstått så är inte prestanda vad gäller AF eller skärpa avgörande när man väljer bland Canons vita 70-200. Det är snarare valen med/utan IS respektive f/4 eller f/2,8 som styr.
...
Hmm. Inser att jag kunde och borde ha varit lite tydligare om skillnaderna.
(Lite nyfiken cls på vilka erfarenheter du har av de respektive gluggarna?).
Till att börja med, så för rätt många fotografer så är skillnaderna i AF och skärpa av liten/minimal betydelse.
Men för mig som fotograferar mycket sport, och dessutom gör det i mitt yrkesutövande, så är det helt klart viktigt.
Det bör kanske tilläggas att om du bländar ner, så märks skillnaden i skärpa knappast alls.
Men på största bländare så märks skillnaden.
För min del, så hade jag först ett 70-200/4L USM (utan IS), men eftersom jag håller på en hel del med sport, så behövde/behöver jag mer ljusstyrka.
Därför så bytte jag till 70-200/2,8L USM (även detta utan IS).
Delvis pga budget, delvis för att det är något skarpare på största bländare än 70-200/2,8L IS USM (dvs den variant som utgått ur sortimentet).
Senare så bytte jag upp mig till 70-200/2,8L IS II USM.
Inte så mycket för IS (för det använder jag inte så ofta), men just skillnaden i AF och skärpa på stora bländare.
För det jag personligen använder gluggen till, så märks skillnaden helt klart i antal "keepers".
Skulle vilja påstå att det är en ganska stor skillnad.
För den som är beroende av bästa möjliga AF-prestanda, och inte har något av de allra senaste husen av proffsmodell, så har ljusstyrkan en viss betydelse även för AF-prestanda.
Detta beroende på att de flesta hus har AF-sensorer av "korsttyp" som bara fungerar med högsta känslighet om det används ihop med optik som har ljusstyrka f/2,8 eller starkare.
Sedan så har de ljusstarkare gluggarna en fördel i möjligheten till kortare skärpdjup.
Personligen tycker jag att största bländare på 70-200/2,8 är rätt trevligt för porträtt.
Med det sagt, behoven varierar sig en hel del mellan olika fotografer.
Likaså budgeten.
Så vilket som passar bäst för trådskaparen. Ska jag låta vara osagt.