Hej
Canon pratar bara om sportfotografer, måste kontakta dem, ligger i min personlighet
ta en nypa salt av det jag skriver.
Detta skickade jag till CPS eftersom man inte kunde göra inlägg via deras feedback sida.
Jag är inte som en struts, gräver ner huvudet i sanden och låtsas som inget har hänt, jag är en handlingsman.
Hej
Omar Brännström heter jag, CPS nummer xxxxxxxx.
Canons Feedback sida fungerar inte, en rad för meddelande? Därför skriver jag här och lämnade detta gärna vidare till berörda.
Jag är en av de som skriver mest om Canons telen och proffshus i Sverige på forum, men även på massvis av utländska forum. Mycket gratis reklam för er där och ni har sålt väldigt mycket pga dessa trådar
Hade Nikon innan, bla annat F4, 800s, 500mm f/4, 300mm f/4, 105mm macro, 50mm etc och en massa annat. Nu Canon, EOS 1V, EOS3, 500mm f/4 IS, 400mm DO IS, 400mm 5.6, 180mm makro, 100mm makro IS 2.8, 17-40mm, eos 20D, eos 300 D, 1markII, 1MarkIIN, 1markIII, 1 MarkIV, Canon 500mm II is f/4. och en massa andra canon produkter. 1DX har för låg pixeldensitet för en fågelfotograf så den hoppar jag helt.
Har skapat bla denna tråd om 500mm II
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142064
Och denna om 400mm 5.6, ni har sålt massvis 400mm 5.6 efter denna tråd som är på 93 sidor
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574
Jag kan lova er att jag som naturfotograf har gjort mer reklam och ni har sålt mer produkter pga av mig och andra fotografer än någon sportfotograf i Sverige. Men ändå så sägs det att sportfotografer i Sverige prioriteras förre andra????
Nu senast så hade jag beställt ett Canon 500mm II från hegethorns foto då sverige, jag beställde för två år sedan, en av de första i världen och nog först i Sverige.
Varför kan inte Sverige leverera, Sverige blir bara fattigare och fattigare, pengarna hamnar utomlands och det bara flödar in arbetslösa från utlandet och vi får bara färre och färre jobb.
Sedan såg man att andra hade fått sina utomlands, USA, Tyskland etc
Sedan i mina egna internet trådar var det svenskar som fick tag i dem utomlands.
Men Goecker som nu säljer i Sverige och är danskt och köper från Canon Danmark och tillhör CanonNordic precis som Canon Sverige. De har dessa telen på lager och det flera. Goecker skriver själv "
Nu har vi gott om 500 mm och 600 mm på lager" och svenska fotobutiker har inte fått in en enda glugg.
Jag har väntat i två år, min polare i skåne beställde från Goecker och fick vänta på det i 4 dagar, och de lämnade det personligen vid hans hus.
Han hade beställt från Scandinavian Foto, men de kunde inte leverera, så han avbeställde därifrån.
Annan polare, väntade på sitt 600mm II som han hade beställt i Sverige, tröttnade, beställde från USA. Beställde istället en Canon 1DX från Goecker för han ville inte vänta om han skulle beställt det i Sverige.
Ytterliggare polare beställde ett 600mm II från Goecker, alla fick sina objektiv före mig, de väntade i typ i en vecka och leverans vid dörren men jag som beställt i Sverige som var en av de första i världen som beställt ett 500mm hade inte fått sitt, så jag beställde från Goecker, hade det dagen efter och de levererade det personligen, suverän service. Mina pengar, Sveriges pengar hamnde utomlands, inte så många som bryr sig då i alla fall i malmö som går på bidrag, men för de som jobbar hårt och får jobba ännu hårdare för det blir fler arbetslösa och där man i framtiden tvingas jobba till man är över 70 år, så blir man inte så glad och inte för de som fattar vad detta handlar om blir nog inte så glada heller, nu är det inte så många som fattar heller.
Alla mina kompisar är naturfotografer och inte sportfotografer. Jag har fotat sport av olika lika slag ett flertal gånger, som tävlingar i windsurfing, Kite surfing, Knutstorp med racer bilar och jag och min ena polare som fotar till 99% natur är där stort sätt själva med stora telen och inga sportfotografer.
Jag har sett att Canon globalt och i Sverige ser bara sportfotografer som sina kunder när det gäller action kameror och stora telen.
Världens största bildportal på internet visar här över 64 000 bilder från Canon 500mm f/4 IS, majoriteten är naturbilder, men för Canon finns bara sportfotografer. Se själv här
http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_500_4is
Senaste firmwaren till de stora telena handlade om rugby spelare. Detta skriver Svenska Canon " I synnerhet förbättrar den nya inbyggda programvaran objektivens AI servo AF-funktioner när det gäller spårning av motiv med oregelbundna rörelser vid idrottsevenemang som fotboll eller rugby"
75% av köparna behöver översätta rugby spelare till djur av olika slag.
Jag skriver mycket på
www.dpreview.com världens största fotosida, övervägande är det naturbilder som är tagna från stora telen och proffshus och inte sport.
Enligt Goecker som säljer mycket stora Canon telen "tror att det är säkert 75 proc som går till natur fotografer" Då är det bara 25% som är sportfotografer och de inriktar sig Canon på, inte de 75% av naturfotograferna, det kallar jag för dålig marknadsföring.
Jag har diskuterat frågan ett flertal gånger på internationella fotoforum, svaret är att det är många fler naturfotografer än sportfotografer som köper proffshus och stora telen.
Ändå i canons värld så finns inte naturfotografer och då bara sportfotografer, mycket märkligt.
På Öland har tex club 300 utställningar, många fler fågelfotografer har Canon, men det är bara Nikon som ställer ut.
Samma på
http://www.falsterbobirdshow.se/ där är det Nikon som ställer ut. Många fågelskådare, fotografer är akademiker, läkare, jurister etc och har pengar.
Börjar se väldigt rött när Canon bara pratar om sportfotografer, då är man inte så insatt i verkligheten.
Scandinavian foto, hegethorns, Cyberphoto gillar nog inte att de förlorar pengar eftersom Canon Sverige inte kan leverera.
Hade jag inte brytt mig om Canon Sverige och svensk ekonomi så hade jag inte skrivit detta.
Vid pennan
Omar Brännström