Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Jag bytte till den lilla foten (monopod bracket) och bara spännde på lite. Om man spänner lite försiktigt så skall det ju inte vara någon fara samt att det är 4 långa skruvar så det skulle vara konstigt om man inte upptäcker att de 4 olika skulle vara lösa och man skulle tappa det baken.

Och andra sidan så används bara foten som bär grepp på 500 II och man har ju remen runt halsen för man fotar ju handhållet :)
Det kan nog vara värre att dra för hårt än för löst.

Är nog tyvärr inte bara Canon Sv. som inte fattat att det finns naturfotografer.
Står t.ex. i instuktionsboken att IS mode 3 är bra för att följa en spelare som rör sig oregelbundet under sportfotografering.
Kunde kanske lika gärna stått hare och naturfotografering ...eller hur.

Visst skulle det vara kul om Canon Sv. dök upp vid Falsterbo, Trandansen och Öland....

OK, då är det väl bara att skruva lite försiktigt när jag byter stativfoten.

Frihand oftast, men ibland är det bra med enben- eller trebens-stativ. :)

absolut, skakar ibland som ett asplöv när jag fotar handhållet och får mjölksyra och kramp i armen

Hej Omar, du får hänga med ut o träna någon dag.
Kajak sommartid o längdskidor vinter tid är superbra träning, rek varmt.
Tävlade tidigare i Kanot, numera är det det bästa motionsredskapet.
Igår hade jag en grym obs av både P-falk o Bäver bara någon minut emellan :)

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se

Håller med Omar om att Canon Sverige borde vara mera på bettet. Jag beställde nya 600 direkt det aviserades av Canon och 1DX innan kameran ens fått ett namn. Men när båda produkterna så småningom (som vanligt när det gäller Canon efter att datum skjutits upp gång på gång) kom ut på marknaden, kunde inte Canon i Sverige leverera. Fick köpa 600 från USA och 1DX från Goecker. OK, USA får tydligen före Europa, men Goecker är danskt och såvitt jag vet finns det ett Canon Norden som är huvudorganisation för de nationella bolagen. Så varför får Danmark då före Sverige?
Och på tal om vad Omar skriver om att Canon bara tänker sport kan jag bara hålla med. Autofokusen på 1 DX är mycket avancerad, men för flygande fåglar var 1D och 1 Ds bättre. Det som på 1DX kallas 61-punkts AF autoval trodde jag skulle funka får fåglar mot himlen, precis som motsvarande på D & Ds, men nej. Det krävs nämligen att motivet först fokuseras av en vald AF-punkt, sedan tar övriga punkter över och följer det. Men den som försöker fånga en snabbt flygande fågel i en enda AF-punkt vet att det inte går. Och så fort man rör avtryckaren, fokuserar DX i stället mot himlen och fåhgeln går inte att återfinna. På gamla modellerna var det bara att få den på någon punkt, sedan fixade kameran resten. Skit av DX!

Hej

Även nya 40mm (litet objektiv) har fått en ny firmware och den kan man ladda ner själv och installera själv. Man behöver någon av de nya kamerorna för att uppdatera.

http://www.canonrumors.com/2012/08/canon-ef-40mm-f2-8-stm-firmware-available/

Jag undrar personligen om man inte kunde ha uppdaterat de nya telena själv. En tekniker i USA sade att det kunde man inte göra själv och en i Sverige på en auktoriserad canon Verkstad sade att det kunde man helt omöjligt göra själv.

Möjligt att det stämmer men jag inte läst någonstans att någon vet hur de gör och som bara de kan göra på en Canon auktoriserad verkstad.

Många auktoriserade Canon verkstäder är ju privata och vill ju ha jobb och tjäna pengar och kanske försöker hävda att det är bara de som kan.

Men och andra sidan har ju inte Canon själv släppt någon firmware publikt.

Oavsett så kommer det bli dyrt för Canon om man skall lämna in det till verkstad varje gång en ny firmware kommer ut, jag kan tänka mig att de fakturerar kanske Canon på typ 500-1000 kr varje gång de gör ett sådant jobb.

Kanske är de stora telena något speciellt, men iallafall kan nu vanligt folk uppdatera firmwaren på det nya 40mm.

Jag tror och hoppas att nästa uppdatering kan man göra själv

Ja det är ju inte något svårt att uppdatera firmware varken för kamerahuset eller objektivet.

Vill du veta vika versioner du har just nu är det bara att gå in under den gula fliken i kamerans meny och välja "firmvare-ver.:". Ja du måste ha en EOS-1Dx eller någon av de andra nya kamerahusen.

Sitter t.ex. EF500mm F4,0 II på kameran kan man kolla objektivets firmware och naturligtvis även kamerahusets version.

Vill man uppdatera skall den nya firmware-filen finnas i rooten på minneskortet. Sedan är det bara att välja kamerahus eller objektiv .

Men det förutsätter ju att Canon släpper firmware-filerna för objektiven.

Har en PDF-fil med instruktioner (på engelska) för uppgradering av EF-objektiv om någon är intresserad kan jag e-posta den.

Ja det är ju inte något svårt att uppdatera firmware varken för kamerahuset eller objektivet.

Vill du veta vika versioner du har just nu är det bara att gå in under den gula fliken i kamerans meny och välja "firmvare-ver.:". Ja du måste ha en EOS-1Dx eller någon av de andra nya kamerahusen.

Sitter t.ex. EF500mm F4,0 II på kameran kan man kolla objektivets firmware och naturligtvis även kamerahusets version.

Vill man uppdatera skall den nya firmware-filen finnas i rooten på minneskortet. Sedan är det bara att välja kamerahus eller objektiv .

Men det förutsätter ju att Canon släpper firmware-filerna för objektiven.

Har en PDF-fil med instruktioner (på engelska) för uppgradering av EF-objektiv om någon är intresserad kan jag e-posta den.

E-posta gärna pdf filen till mig

Hej jag skulle också gärna vilja pdf filen
Även om mitt 500mm redan är uppdaterat så skulle det vara
Intressant att se hur det går till

Med vänlig hälsning, / lasse

Hej

Canon pratar bara om sportfotografer, måste kontakta dem, ligger i min personlighet :) ta en nypa salt av det jag skriver.

Detta skickade jag till CPS eftersom man inte kunde göra inlägg via deras feedback sida.

Jag är inte som en struts, gräver ner huvudet i sanden och låtsas som inget har hänt, jag är en handlingsman.

Hej

Omar Brännström heter jag, CPS nummer xxxxxxxx.

Canons Feedback sida fungerar inte, en rad för meddelande? Därför skriver jag här och lämnade detta gärna vidare till berörda.

Jag är en av de som skriver mest om Canons telen och proffshus i Sverige på forum, men även på massvis av utländska forum. Mycket gratis reklam för er där och ni har sålt väldigt mycket pga dessa trådar :) Hade Nikon innan, bla annat F4, 800s, 500mm f/4, 300mm f/4, 105mm macro, 50mm etc och en massa annat. Nu Canon, EOS 1V, EOS3, 500mm f/4 IS, 400mm DO IS, 400mm 5.6, 180mm makro, 100mm makro IS 2.8, 17-40mm, eos 20D, eos 300 D, 1markII, 1MarkIIN, 1markIII, 1 MarkIV, Canon 500mm II is f/4. och en massa andra canon produkter. 1DX har för låg pixeldensitet för en fågelfotograf så den hoppar jag helt.

Har skapat bla denna tråd om 500mm II http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142064

Och denna om 400mm 5.6, ni har sålt massvis 400mm 5.6 efter denna tråd som är på 93 sidor http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574

Jag kan lova er att jag som naturfotograf har gjort mer reklam och ni har sålt mer produkter pga av mig och andra fotografer än någon sportfotograf i Sverige. Men ändå så sägs det att sportfotografer i Sverige prioriteras förre andra????

Nu senast så hade jag beställt ett Canon 500mm II från hegethorns foto då sverige, jag beställde för två år sedan, en av de första i världen och nog först i Sverige.

Varför kan inte Sverige leverera, Sverige blir bara fattigare och fattigare, pengarna hamnar utomlands och det bara flödar in arbetslösa från utlandet och vi får bara färre och färre jobb.

Sedan såg man att andra hade fått sina utomlands, USA, Tyskland etc

Sedan i mina egna internet trådar var det svenskar som fick tag i dem utomlands.

Men Goecker som nu säljer i Sverige och är danskt och köper från Canon Danmark och tillhör CanonNordic precis som Canon Sverige. De har dessa telen på lager och det flera. Goecker skriver själv "
Nu har vi gott om 500 mm och 600 mm på lager" och svenska fotobutiker har inte fått in en enda glugg.

Jag har väntat i två år, min polare i skåne beställde från Goecker och fick vänta på det i 4 dagar, och de lämnade det personligen vid hans hus.

Han hade beställt från Scandinavian Foto, men de kunde inte leverera, så han avbeställde därifrån.

Annan polare, väntade på sitt 600mm II som han hade beställt i Sverige, tröttnade, beställde från USA. Beställde istället en Canon 1DX från Goecker för han ville inte vänta om han skulle beställt det i Sverige.

Ytterliggare polare beställde ett 600mm II från Goecker, alla fick sina objektiv före mig, de väntade i typ i en vecka och leverans vid dörren men jag som beställt i Sverige som var en av de första i världen som beställt ett 500mm hade inte fått sitt, så jag beställde från Goecker, hade det dagen efter och de levererade det personligen, suverän service. Mina pengar, Sveriges pengar hamnde utomlands, inte så många som bryr sig då i alla fall i malmö som går på bidrag, men för de som jobbar hårt och får jobba ännu hårdare för det blir fler arbetslösa och där man i framtiden tvingas jobba till man är över 70 år, så blir man inte så glad och inte för de som fattar vad detta handlar om blir nog inte så glada heller, nu är det inte så många som fattar heller.

Alla mina kompisar är naturfotografer och inte sportfotografer. Jag har fotat sport av olika lika slag ett flertal gånger, som tävlingar i windsurfing, Kite surfing, Knutstorp med racer bilar och jag och min ena polare som fotar till 99% natur är där stort sätt själva med stora telen och inga sportfotografer.

Jag har sett att Canon globalt och i Sverige ser bara sportfotografer som sina kunder när det gäller action kameror och stora telen.

Världens största bildportal på internet visar här över 64 000 bilder från Canon 500mm f/4 IS, majoriteten är naturbilder, men för Canon finns bara sportfotografer. Se själv här http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_500_4is

Senaste firmwaren till de stora telena handlade om rugby spelare. Detta skriver Svenska Canon " I synnerhet förbättrar den nya inbyggda programvaran objektivens AI servo AF-funktioner när det gäller spårning av motiv med oregelbundna rörelser vid idrottsevenemang som fotboll eller rugby"

75% av köparna behöver översätta rugby spelare till djur av olika slag.

Jag skriver mycket på www.dpreview.com världens största fotosida, övervägande är det naturbilder som är tagna från stora telen och proffshus och inte sport.

Enligt Goecker som säljer mycket stora Canon telen "tror att det är säkert 75 proc som går till natur fotografer" Då är det bara 25% som är sportfotografer och de inriktar sig Canon på, inte de 75% av naturfotograferna, det kallar jag för dålig marknadsföring.

Jag har diskuterat frågan ett flertal gånger på internationella fotoforum, svaret är att det är många fler naturfotografer än sportfotografer som köper proffshus och stora telen.

Ändå i canons värld så finns inte naturfotografer och då bara sportfotografer, mycket märkligt.

På Öland har tex club 300 utställningar, många fler fågelfotografer har Canon, men det är bara Nikon som ställer ut.

Samma på http://www.falsterbobirdshow.se/ där är det Nikon som ställer ut. Många fågelskådare, fotografer är akademiker, läkare, jurister etc och har pengar.

Börjar se väldigt rött när Canon bara pratar om sportfotografer, då är man inte så insatt i verkligheten.

Scandinavian foto, hegethorns, Cyberphoto gillar nog inte att de förlorar pengar eftersom Canon Sverige inte kan leverera.

Hade jag inte brytt mig om Canon Sverige och svensk ekonomi så hade jag inte skrivit detta.

Vid pennan

Omar Brännström

Hej

Canon pratar bara om sportfotografer, måste kontakta dem, ligger i min personlighet :) ta en nypa salt av det jag skriver.

Detta skickade jag till CPS eftersom man inte kunde göra inlägg via deras feedback sida.

Jag är inte som en struts, gräver ner huvudet i sanden och låtsas som inget har hänt, jag är en handlingsman.

Hej

Omar Brännström heter jag, CPS nummer xxxxxxxx.

Canons Feedback sida fungerar inte, en rad för meddelande? Därför skriver jag här och lämnade detta gärna vidare till berörda.

Jag är en av de som skriver mest om Canons telen och proffshus i Sverige på forum, men även på massvis av utländska forum. Mycket gratis reklam för er där och ni har sålt väldigt mycket pga dessa trådar :) Hade Nikon innan, bla annat F4, 800s, 500mm f/4, 300mm f/4, 105mm macro, 50mm etc och en massa annat. Nu Canon, EOS 1V, EOS3, 500mm f/4 IS, 400mm DO IS, 400mm 5.6, 180mm makro, 100mm makro IS 2.8, 17-40mm, eos 20D, eos 300 D, 1markII, 1MarkIIN, 1markIII, 1 MarkIV, Canon 500mm II is f/4. och en massa andra canon produkter. 1DX har för låg pixeldensitet för en fågelfotograf så den hoppar jag helt.

Har skapat bla denna tråd om 500mm II http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=142064

Och denna om 400mm 5.6, ni har sålt massvis 400mm 5.6 efter denna tråd som är på 93 sidor http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574

Jag kan lova er att jag som naturfotograf har gjort mer reklam och ni har sålt mer produkter pga av mig och andra fotografer än någon sportfotograf i Sverige. Men ändå så sägs det att sportfotografer i Sverige prioriteras förre andra????

Nu senast så hade jag beställt ett Canon 500mm II från hegethorns foto då sverige, jag beställde för två år sedan, en av de första i världen och nog först i Sverige.

Varför kan inte Sverige leverera, Sverige blir bara fattigare och fattigare, pengarna hamnar utomlands och det bara flödar in arbetslösa från utlandet och vi får bara färre och färre jobb.

Sedan såg man att andra hade fått sina utomlands, USA, Tyskland etc

Sedan i mina egna internet trådar var det svenskar som fick tag i dem utomlands.

Men Goecker som nu säljer i Sverige och är danskt och köper från Canon Danmark och tillhör CanonNordic precis som Canon Sverige. De har dessa telen på lager och det flera. Goecker skriver själv "
Nu har vi gott om 500 mm och 600 mm på lager" och svenska fotobutiker har inte fått in en enda glugg.

Jag har väntat i två år, min polare i skåne beställde från Goecker och fick vänta på det i 4 dagar, och de lämnade det personligen vid hans hus.

Han hade beställt från Scandinavian Foto, men de kunde inte leverera, så han avbeställde därifrån.

Annan polare, väntade på sitt 600mm II som han hade beställt i Sverige, tröttnade, beställde från USA. Beställde istället en Canon 1DX från Goecker för han ville inte vänta om han skulle beställt det i Sverige.

Ytterliggare polare beställde ett 600mm II från Goecker, alla fick sina objektiv före mig, de väntade i typ i en vecka och leverans vid dörren men jag som beställt i Sverige som var en av de första i världen som beställt ett 500mm hade inte fått sitt, så jag beställde från Goecker, hade det dagen efter och de levererade det personligen, suverän service. Mina pengar, Sveriges pengar hamnde utomlands, inte så många som bryr sig då i alla fall i malmö som går på bidrag, men för de som jobbar hårt och får jobba ännu hårdare för det blir fler arbetslösa och där man i framtiden tvingas jobba till man är över 70 år, så blir man inte så glad och inte för de som fattar vad detta handlar om blir nog inte så glada heller, nu är det inte så många som fattar heller.

Alla mina kompisar är naturfotografer och inte sportfotografer. Jag har fotat sport av olika lika slag ett flertal gånger, som tävlingar i windsurfing, Kite surfing, Knutstorp med racer bilar och jag och min ena polare som fotar till 99% natur är där stort sätt själva med stora telen och inga sportfotografer.

Jag har sett att Canon globalt och i Sverige ser bara sportfotografer som sina kunder när det gäller action kameror och stora telen.

Världens största bildportal på internet visar här över 64 000 bilder från Canon 500mm f/4 IS, majoriteten är naturbilder, men för Canon finns bara sportfotografer. Se själv här http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_500_4is

Senaste firmwaren till de stora telena handlade om rugby spelare. Detta skriver Svenska Canon " I synnerhet förbättrar den nya inbyggda programvaran objektivens AI servo AF-funktioner när det gäller spårning av motiv med oregelbundna rörelser vid idrottsevenemang som fotboll eller rugby"

75% av köparna behöver översätta rugby spelare till djur av olika slag.

Jag skriver mycket på www.dpreview.com världens största fotosida, övervägande är det naturbilder som är tagna från stora telen och proffshus och inte sport.

Enligt Goecker som säljer mycket stora Canon telen "tror att det är säkert 75 proc som går till natur fotografer" Då är det bara 25% som är sportfotografer och de inriktar sig Canon på, inte de 75% av naturfotograferna, det kallar jag för dålig marknadsföring.

Jag har diskuterat frågan ett flertal gånger på internationella fotoforum, svaret är att det är många fler naturfotografer än sportfotografer som köper proffshus och stora telen.

Ändå i canons värld så finns inte naturfotografer och då bara sportfotografer, mycket märkligt.

På Öland har tex club 300 utställningar, många fler fågelfotografer har Canon, men det är bara Nikon som ställer ut.

Samma på http://www.falsterbobirdshow.se/ där är det Nikon som ställer ut. Många fågelskådare, fotografer är akademiker, läkare, jurister etc och har pengar.

Börjar se väldigt rött när Canon bara pratar om sportfotografer, då är man inte så insatt i verkligheten.

Scandinavian foto, hegethorns, Cyberphoto gillar nog inte att de förlorar pengar eftersom Canon Sverige inte kan leverera.

Hade jag inte brytt mig om Canon Sverige och svensk ekonomi så hade jag inte skrivit detta.

Vid pennan

Omar Brännström

Jag är inte ännu själv en ägare av Canon super tele men förhoppningvis i framtiden och då vill jag ju att det finns en tillgänglighet. Därav är det i mitt intresse... Jag tycker du har summerat situationen väldigt bra. Hoppas det blir någon respons på det här från Canon Sverige.

Hej

CPS ringde mig, sade att de visade kameror för naturfotografer på två andra ställen i Sverige för tillfället, tror jag. Angående Falsterbo och Öland så står Canon i Scandinavian båset och Nikon i Mattsons fotobåset, som jag förstod det?, men på står scandinavianbåset och Nikon båset.

Varje land beställer Canon prylar själv, så det är inte så mycket Canon Nordic mer som jag förstod. Så kanske Danmark beställde förre eller prioriterades förre eller så, vet ej.

Fick gott intryck av CPS Canon sverige, mycket bra

Mvh

Omar

Hej

Lite flum och tankar

Var ute med en fotopolare idag, han har 7D med 500mm II och jag har MarkIV med 500mm II och både har Canon 400mm 5.6.

Det skedde en diskussion. Utan några vetenskapliga tester eller så, så fick vi båda intrycket att 400mm 5.6 nog hade något rappare autofokus än 500mm II, kan ju tänkas så då 500mm II har mycket fler linselement att flytta vid AF. Det var bådas känsla, men skillnaden är då liten, men känns.

Rappheten, dvs hur snabb den är en sak, men hur säker den är är ju en annan sak. Det har varit så lite fågel ute så jag har inte riktigt än fått kläm på 500mm II AF, dvs hur säker den är.

Bådas känsla var också att 400mm 5.6 var snabbare att fota med, lite som revolver mot raketgevär. Vi båda åker ut till naturen och letar upp djuren och plåtar det som finns och eftersom vi inte betalar för en låda med ofta preparerad mat utanför och sitter i den som gömsle och ljudskydd, så överraskar vi ofta djuren då vi går eller kommer med bil eller står i ett fågeltorn etc så har vi bara någon sekund på oss att ta en bild och där har 400mm 5.6 en fördel, man hinner helt klart ibland få fler bilder, då man drar den mer som en revolver :)

Men får man in en 500mm II bild så är den nog snäppet bättre än 400mm 5.6, rent kvalitetsmässigt och mycket då för man kanske kunde köra på lägre ISO jämfört med 400mm 5.6.

Oavsett så var vi båda överens att Canon 400mm 5.6 är grym för pengarna och absoluta bästa fågelkombon för överkomliga pengar är Canon 7D och Canon 400mm 5.6.

400mm 5.6 tycker jag är klart skönnare att använda i fält, lätt och smidigt. Men får man till det så blir 500mm II bilden något bättre, dvs ännu skarpare.

Mvh

Omar

Hej Omar
Jag har just kollat igenom bilderna ifrån
Våran fotorunda idag,
Som vi diskuterade innan idag ang
400mm f/5'6
Man har klart färre lyckade bilder med 500mm
Men dom som är bra är mycket bra,

Nu snackar vi med snabba fåglar i flykt
Då är helt klart 400mm snabbare
Dels för 100mm kortare brännvid