Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Hej

Jag är klart nöjd med den passande väskan, en Kinesis L511 — Compact Long Lens Case 500.

Jag köpte den utan extra väska men med rem.

med extra väskan och rem så väger den 1010 g och jag har inte extra väskan och remen på så min väger då mindre men satte på en gammal ryggsäcks sele från Lowepro som man bara hakar på och då kan jag tänka mig att den väger ca 1 kg igen.

De har en ryggsäcksele som passar, men jag hade ju redan en så jag köpte inte deras.

http://www.kgear.com/store/l/l511.html

Min kostade då 146 dollar

Yttermåtten är 55h x 23cm diameter.

Bagen med objektiv + kamera är väldigt lätt att ha på ryggen.

Lowepro har sin klassiska Lens Trekker 600 AW II

Är lite större 28 X 32 X 65.5 cm och klarar av ett 600mm och väger 2.8kg. Men har nog en riktigt bra sele och har inbyggt regnskydd.

Kostar $224.95 på BH-Photovideo i USA och typ som billigast för 1900 kr i Sverige.

Har ni andra bra tips på objektiv bagar för tex då 500mm och 600mm så kom gärna med dem, kan vara intressant för folk här.

Var magert idag, kan bara släppa denna sångsvan i kvällsljus.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/145193661/original

Mvh

Omar

Hej

Jag är klart nöjd med den passande väskan, en Kinesis L511 — Compact Long Lens Case 500.

med extra väskan och rem så väger den 1010 g och jag har inte extra väskan och remen på så min väger då mindre men satte på en gammal ryggsäcks sele från Lowepro som man bara hakar på och då kan jag tänka mig att den väger ca 1 kg igen.

De har en ryggsäcksele som passar, men jag hade ju redan en så jag köpte inte deras.

Min kostade då 146 dollar

Yttermåtten är 55h x 23cm diameter.

Bagen med objektiv + kamera är väldigt lätt att ha på ryggen.

Lowepro har sin klassiska Lens Trekker 600 AW II

Är lite större 28 X 32 X 65.5 cm och klarar av ett 600mm och väger 2.8kg. Men har nog en riktigt bra sele och har inbyggt regnskydd.

Kostar $224.95 på BH-Photovideo i USA och typ som billigast för 1900 kr i Sverige.

Har ni andra bra tips på objektiv bagar för tex då 500mm och 600mm så kom gärna med dem, kan vara intressant för folk här.

Var magert idag, kan bara släppa denna sångsvan i kvällsljus.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/145193661/original

Mvh

Omar

www.guragear.com

I 30L Kiboko får man ned en 500 och 600 samtidigt med monterat hus. I lillasystern 22L får man ned ett
500/4 utan problem, dock inte monterat på hus samt inte med den gamla 500/4s läderhuva. Dock torde det fungera bättre med den nya huvan. En nackdel är att det knappt finns någon europeisk ÅF, och man är tvingad att köpa dessa från USA. Bägge ryggorna uppfyller de flesta flygbolags handbagagemått.

Hej

Bra med lite utrustningstips. Har beställt L511 och bärsele H250.
Har testat optiken som hastigast och visst går den att handhålla.......en stund. Betydligt enklare att panorera än statisk hantering. Det här visste jag innan så idén är att även använda monopod. Har beställt ett Gitzo GM3551 till mitt monopod-huvud RRS MH-01 Pro med optik-fot RRS LCF-53.
Har även funderingar att sätta en liten Gimbal på monopoden. Vi får se.

Tycker att rävbilderna blev bra trots högt SO.

/Stephan

Bilagor

• LX3.RRS-MH-01-Pro.jpg
    LX3.RRS-MH-01-Pro.jpg
    66.7 KB · Visningar: 694
  • LX3.RRS-LCF-53.MH-01-Pro.jpg
    LX3.RRS-LCF-53.MH-01-Pro.jpg
    65.4 KB · Visningar: 702
@ Omar: Fina rävbilder. Vilket kamerahus? Ungrävar är lätta att komma in på livet just nu när de letar lemlästade sorkar på nyskördade fält. Satt ute på ett grävlingsgryt i förrgår kväll för att vakta på räv från ett gryt intill. Grävlingungarna kom ut och lekte två meter från mig och mamman tittade ut just bakom mig, nosade på mina byxor (!) och försvann förskräckt ner i grytet (måste tydligen tvätta dem). Vad ska man med 600/4 IS II + 1,4X konverter till i det läget?

@ Stephan & andra: Jag är väldigt okunnig på monopodhuvuden, kör gimbal på trefot, bean bag eller med naturligt stöd. Vill dock veta mer, så rekommendera gärna något lätt, starkt och bra för min 600/4 IS II. Tacksam för alla råd.

Är förresten på jakt efter en ny och lättare fot med Arca Swiss-typ kilbas till mitt 600. Ska dock vara högt nog för att ge handgrepp, så Wimberley funkar inte. Naturescapes har en, men den är till 600/4 IS I och de svarar inte när jag frågar dem om de har någon som passar nya gluggen. Någon som vet?

Hej

Lämnade in det för firmware uppdatering vid 08.30 och killen som skulle fixa det hade inte kommit än. 11.30 fick jag sms att det var klart.

Första killen sade att man kunde uppdatera med 1dx och 650D, men han var nog lite osäker. Tyvärr fick jag inte prata med honom som kan, han stod en bit längre bort, men damen som gav mig objektivet visste inte och frågade inte honom som visste fastän han stod 3 meter bort och tittade.

Min polare som också lämnade in sitt sa till mig att han som kan sade att detta kan man inte göra själv.

Men jag tror dock inte detta realistiskt framöver om Canon släpper nya firmware till sina objektiv att man skall lämna in dem, blir för dyrt för Canon och för de som inte bor nära ett service center får kanske då skicka det via posten och det vill man ju inte.

Så jag tror man laddar ner firmware själv i framtiden och på kort in i kamera sedan uppdaterar objektivet den vägen.

Mvh

Omar

Hej

Lämnade in det för firmware uppdatering vid 08.30 och killen som skulle fixa det hade inte kommit än. 11.30 fick jag sms att det var klart.

Första killen sade att man kunde uppdatera med 1dx och 650D, men han var nog lite osäker. Tyvärr fick jag inte prata med honom som kan, han stod en bit längre bort, men damen som gav mig objektivet visste inte och frågade inte honom som visste fastän han stod 3 meter bort och tittade.

Mvh

Omar

Låter som om du var på Intervision. När jag skulle lämna mitt där i går kunde de inte göra det pga att de inte hade något hus som kunde klara av jobbet. Lyckligtvis hade jag med mig mitt 1 DX som de fick låna, och nu har jag hämtat gluggen uppdaterad. Så om du var på Intervision i Malmö i dag, Omar, var det mitt hus de använde för ditt objektiv.

Låter som om du var på Intervision. När jag skulle lämna mitt där i går kunde de inte göra det pga att de inte hade något hus som kunde klara av jobbet. Lyckligtvis hade jag med mig mitt 1 DX som de fick låna, och nu har jag hämtat gluggen uppdaterad. Så om du var på Intervision i Malmö i dag, Omar, var det mitt hus de använde för ditt objektiv.

Hej

Var på Intervision, killen jag pratade med som inte skulle göra det sade att de inte hade någon 1DX hemma men skulle få idag, eftersom detta var på morgonen så hade de nog inte fått någon 1DX och använde säkerligen ditt ex.

Jag tackar att ditt hus var där :)

Hälsningar

Omar

Hej

Jag laddade ner senaste Canon Digital Photo Professional. Men tyvärr går där inte att se vilken firmware man har på sitt 500mm II.

Kanske hade funkat om man fotat med Canon 1DX? Jag använder 1D MarKIV och hoppar inte på 1DX då den har lägre pixeldensitet än min 1D MarkIV. Får bli nästa proffshus.

Mvh

Omar

Hej

Jag och en annan polare med 500mm II och uppdaterad firmware skall ut och fota i morgon, får se om vi får spott på något, det är lite magert nu.

Här blir en lite längre sträcka att vandra handhållet med 500mm, blir en bra test.

Så det blir två 500mm II på vift :)

Hej

Blev tyvärr inte så mycket idag som jag fick bild på. Men såg flygande vattenrall och ryttlande, var ju inte så illa samt fiskgjuse och brun glada.

Det känns inte så mega bättre än 400mm 5.6, nog lite. Min polare som var med, vi var rörande överens att 400mm 5.6 är ett väldigt bra objektiv för pengarna och det är bara Canon som har ett sådant bra objektiv.

Det enda jag knappt kan vissa är en Roskarl

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/145323506/original

I dag fick jag leveransen från Cyberphoto. Ganska exakt ett år sedan jag beställde. Tydligen det första som Canon Sv. har levererat. Mitt objektiv behöver inte uppgraderas.

Tyvärr går det inte att stänga den fina transportväskan om man har en Arca-platta monterad....

Är det någon som har koll på vilket moment skruvarna till stativfästet skall dras med?
Tänkte slippa att lämna in för byte av stativfoten.

I dag fick jag leveransen från Cyberphoto. Ganska exakt ett år sedan jag beställde. Tydligen det första som Canon Sv. har levererat. Mitt objektiv behöver inte uppgraderas.

Tyvärr går det inte att stänga den fina transportväskan om man har en Arca-platta monterad....

Är det någon som har koll på vilket moment skruvarna till stativfästet skall dras med?
Tänkte slippa att lämna in för byte av stativfoten.

Hej

Gratulerar att du fick ditt 500mm.

Jag väntade i två år, troligen en av de första i världen som beställde ett 500mm och en av de i världen som skriver mest om 500mm på internet, men sverige kunde inte leverera så jag ändrade min beställning till Goecker, som lämnade det personligen hemma vid, det kallar jag service.

Daniel är helt suverän från Goecker här runt malmö trakten, mycket bra service.

Nu är det ju canon Danmark jag gör reklam för inte Canon Sverige. Sedan har ju Canon överlag helt glömt bort naturfotograferna som nog är lika många som sportfotograferna eller nog ännu fler, men vid den senaste firmware uppdateringen som så pratades det om rugby spelare.

Vid de få sport grejor jag fotat vid som tävlingar i windsurfing, kitesurfing och vid knutstorp med ferrari och mazarati så har jag och min polare som typ fotar till 99% natur varit i stort sätt de enda med stort tele.

Vid stora arrengemang som tex på Öland och på falsterbo birdshow i Skåne så finns Nikon men inte Canon, det är ju där kunderna finns, men det fattar inte svenska Canon.

Jag bytte till den lilla foten (monopod bracket) och bara spännde på lite. Om man spänner lite försiktigt så skall det ju inte vara någon fara samt att det är 4 långa skruvar så det skulle vara konstigt om man inte upptäcker att de 4 olika skulle vara lösa och man skulle tappa det i backen.

Och andra sidan så används bara foten som bär grepp på 500 II och man har ju remen runt halsen för man fotar ju handhållet :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar