Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Hej!

Beställde det nya 500mm i augusti 2011 med planerad leverans i november.
Den 17 november meddelade Canon att de inte vet när objektivet kan levereras.
Har inte fått något nytt leveransdatum ännu.

LensCoat har tagit måtten på ett demoobjektiv.
Beställde ett neoprenskydd av dem och fick det för några veckor sedan.

Räknar med att använda den medföljande remen eller ett enbenstativ vid kortare promenader och LowePro LensTrekker 600AWII för längre sträckor.

Tråkigt att vänta ....
 
Bild på nya 500:an men med fel motljusskydd. Det nya skyddet har ingen skarv och inga skruvar och borde hålla bättre.
 

Bilagor

  • lmp20110930_DSC9805-lop.jpg
    lmp20110930_DSC9805-lop.jpg
    82.4 KB · Visningar: 1,502
.

Tråkigt att vänta ....

Jag börjar bli van:

500mm II beställt augusti 2010, väntat typ 1.5 år, ej fått än.

Jeep Wrangler 2012, pentastarmotor, beställd juni 2011, väntat typ 8 månader, ej fått än.

Håller mig konstigt nog mej lugn då jag har en riktigt bra glugg Canon 400mm 5.6 och en riktigt bra liten 4x4 fält bil, Suzuki Jimny.
 
Det snackas om att förseningen beror på prioriteringar i fabriken. Att man valde först att beta av en massa backorders på vanliga L-objektiv. De som väntar på helt nya konstruktioner tål nog att vänta längre.

300:an och 400:an började levereras i somras och Canon tycker kanske att med tanke på konkurrensen med Nikon så är det viktigt att sportfotograferna får sina 400/2,8.

OT:
Vad jag vet säkert är att nya 200-400/4 (1,4x) blivit försenad pga omkonstruktion. Vid testfotograferingen upptäcktes att zoomringen var för trög. Fotograferar man med enbensstativ riskerar man att rubba kamera och objektiv om man zoomar.

Dessutom ville man göra om spaken till konvertern så att man kan se om konvertern är i eller ur med det öga som inte tittar i sökaren. Snacka om detaljer... :)

200-400:an ska prestera som gamla 400/2,8. Vara skarp som Nikons 200-400/4 i mitten men klart bättre i kanterna. Telekonvertern ska ge mindre skärpetapp än någon annan konverter enligt Canon Europa-folk.
 

Bilagor

  • lmp20110929_DSC9748-Redigera2.jpg
    lmp20110929_DSC9748-Redigera2.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,502
Omar, ett och ett halvt år är ju lång tid, och jag som "bara" väntat ett halvår.

Har iof 300mm/4, 300mm/2,8 och 400/5,6 så det är väl ingen större fara med att vänta :)

Men när man väl har beställt vill man ju gärna få prylarna så snabbt det bara går.

Vi får väl se vem som får det nya 500mm först....
 
Hej

På mitt förra Canon 500mm f/4 IS version I så tog jag bort stativfoten och ersatte den med denna smidiga och lätta cP-51 stativfot. Funkade även att hålla i.

http://www.naturescapes.net/store/cp-51-custom-replacement-foot-for-canon-500-f4-is-lens.html

Men det var då när jag använde Wimberley huvud, nu jag skall använda det handhållet så kommer jag ta bort stativ foten och ev ersätta det med det medföljande mindre stativ foten som är avsett för enbensstativ.

Denna cp-51 kanske passar eller så kommer de väl med en som passar.

Kommer nog här också

http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=LenCan500f4IS&key=cat
 
Hej!

Really Right Stuffs fot har jag på mitt 500/4.

Foten har runda och mjuka former, men är kall att hålla i då det är ren aluminium. Därför limmade jag fast en 3mm tjock bit svart neoprengummi från en gammal våtdräkt och fick därmed ett skönt handtag att bära/släpa runt objektivet i.
 
Angående de nya extendrarna hade de väl två förbättringar utöver de rent mekaniska.

  1. Bättre optiska egenskaper som alla objektiv kan utnyttja
  2. Ny styrelektronik som skulle förbättra AF tillsammans med de nya supertelena

The-digital-picture.com har en test på dem. Minns dock inte om de påvisar någon AF-förbättring jämfört med de gamla Mk II.
 
Hej

Smidigt, fick mitt neoprenskydd till 500mm idag, var fraktfritt från USA och direkt i brevlådan utan moms och tull, nice
 
Vad äre för mått och vikt med ryggsäckar som gäller för handbagage vid flyg?
Tänkte på ett 300mm, kamera å lite lull lull i en, Think Tank - Streetwalker PRO

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8838350


"Kanske lite OT"

Sorry om jag fortsätter OT nu. Storleksmässigt så är min Airport Addicted så stor det går att få in i handbaggage: http://www.thinktankphoto.com/products/airport-addicted-backpack.aspx Vikten varierar väldigt mycket mellan flygbolag. SAS har relativt låg vikt, men sträcker man på sig och ser lätt ut är det inget problem. Amerikanska flygbolag har ofta ingen gräns. Vet dock fotografer som fått checka in sina prylar och det är ju inget att hurra över då det går oförsäkrat då.

Ett nytt 500 mm skulle vara trevligt, men frågan är om det är värt pengarna för att få något som är lite lättare. Då jag fotar mycket från gömsle så känns det inte riktigt det.

/Edvard
 
Ett nytt 500 mm skulle vara trevligt, men frågan är om det är värt pengarna för att få något som är lite lättare. Då jag fotar mycket från gömsle så känns det inte riktigt det.

Syftet från Canons sida är nog inte att försöka få alla att bytta upp sina 500:eek:r. Det var helt enkelt dags för en ny serie med bättre IS.

Canon försöker genomgående banta vikten på sina objektiv. 70-200/2,8L IS II blev 100 gram lättare. 24-70/2,8L II 150 gram lättare. 5D Mark II är betydligt lättare än Nikon D700 osv. Det blir en del när allt läggs samman.

Canons första EF 400/2,8 vägde 6,1 kilo. Den nya väger 3,85 kilo. Viss skillnad.
 
Ja det där med vikten på objektiven har nog inte alltid gått ner.
Mitt favorittele (300mm F2,8) har nästan kommit tillbaka till den vikt det var från början ..

Här är lite viktiga:) fakta

FL300mm f/2.8 S.S.C. florite från 1974 väger 2,340 kg
FD300mm f/2.8 S.S.C. florite från 1975 väger 1,900 kg
EF300mm f/2.8L USM från 1987 väger 2,855 kg
EF300mm f/2.8L IS USM från 1999 väger 2,550 kg
EF300mm f/2.8L IS II USM från 2011 väger 2,350 kg

Vad gäller 500mm har ljusstyrkan ökat ett bländarsteg men det går ändå att se att vikt-trenden pekar ned.

FL500mm f/5.6 S.S.C. florite från 1969 väger 2,700 kg
FD500mm f/4.5L från 1979 väger 2,950 kg
FD500mm f/4.5L från 1981 väger 2,610 kg
EF500mm f/4.5L USM från 1992 väger 3,000 kg
EF500mm f/4.0 L IS USM från 1999 väger 3,870 kg
EF 500mm f/4.0 L IS II USM från 2012 väger 3,190 kg

Naturligtvis har objektiven blivit bättre rent optiskt och en hel del andra finesser har ju också tillförts under åren.
Kan tycka att det är betydligt fler faktorer än vikten man bör ta hänsyn till inför ett beslut att byta till en ny version.
 
Canon har ju dumpat vikterna rejält, speciellt på 400:an. Någon som vet om Nikon kommer med några motsvarigheter...?
 
Canon har ju dumpat vikterna rejält, speciellt på 400:an. Någon som vet om Nikon kommer med några motsvarigheter...?

Nikons VR-serie är rätt ny så det dröjer nog. Däremot ryktas det om en 800 mm från Nikon. Ljusstyrka 4 enligt vissa. Om det är sant gissar jag att kunderna är militär och polis.
 
Det är en ny och bred rem. Jag gillade den gamla som var perfekt som kamerarem. Den nya är inte så lämplig som kamerarem men väl för att bära tungt.
Någon som har kännedom var man kan få tag i den nya remmen? Tycker denna verkar mycket behagligare än den gamla och vill byta.
 
Någon som har kännedom var man kan få tag i den nya remmen? Tycker denna verkar mycket behagligare än den gamla och vill byta.

Det är väl bara att beställa hos din fotohandlare. Det finns butiker som har remmen :

http://www.bhphotovideo.com/c/product/760856-REG/Canon_4771B001_Lens_Wide_Strap_B.html

Men BH Photo verkar ha fel status på remmen. De har nog blandat ihop med den gamla remmen (som jag har på mina kamerahus):

http://www.bhphotovideo.com/c/product/213218-REG/Canon_2890A001_Wide_Lens_Strap.html
 
Tack, tänkte inte alls på att 300/400 redan släpts av de nya. Om de har samma typ av rem måste det gå att få tag på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.