Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Fick besked från Canon i dag.
De får ett antal leveranser i början av maj.
Tyvärr vet de inte om mitt efterlängtade objektiv finns med i någon av dessa leveranser.

Gissar att de borde få reda på innehållet i leveranserna någon eller några veckor innan de landar i Solna.
 
Sorry för en OT fråga...jag är ganska ny med Canon och letar bättre beggat "super tele".

300 upp till 500mm med en budget på ca 25-30"

Men det finns inte mycket på marknaden att välja på....har kollat Ebay, fotosidan etc.

Finns det något guldställe att leta efter dessa gluggar?
Har proffsen någon egen marknad/sida där dessa dyker upp eller någon speciell handlare?

Tackar på förhand.
 
Sorry för en OT fråga...jag är ganska ny med Canon och letar bättre beggat "super tele".

300 upp till 500mm med en budget på ca 25-30"

Men det finns inte mycket på marknaden att välja på....har kollat Ebay, fotosidan etc.

Finns det något guldställe att leta efter dessa gluggar?
Har proffsen någon egen marknad/sida där dessa dyker upp eller någon speciell handlare?

Tackar på förhand.

Det ligger ett 500 f4.5 på fotosidan sefan igår.
 
Såg nyligen en gammal Canon EF 500/4,5L på Fotosidan inom din budget.

En 300/2,8L IS kostar runt 30 tusen begagnat. Ett gammalt EF 300/2,8 (ca 1987-1999) går på 10-15 tusen

Sen finns det ju Sigma.

Det finns ingen speciell marknad för proffs. Proffs köper som regel nytt och byter in på fotoaffären eller säljer på Fotosidan. Mattsons Foto i Lund har ibland telen inne. Det lär finnas en liten butik i Stockholm som sett till att vinna anbud från tidningsredaktioner och sälja inbytet på andra marknader med högre prisläge.

Jag hittade både mitt 200/1,8 och 500/4 Is på annons på Fotosidan.
 
Vad är detta för butik?

Jag tror inte att den finns kvar

Kan man som privatperson delta i utförsäljning av tidningarnas prylar, och hur hittar man dessa?

I Aftonbladets fall så tog Scandinavian Photo allt i inbyte. Det kanske finns något 400/4 DO kvar.

När Skånska Dagbladet la ner sin fotoavdelning fick vi frilansare handla lite före allmänheten. Jag tror de uppsagda fotograferna själv fick handla allra först. Det fanns bland annat 2 st 300/2,8. Men man ska vara försiktig. Det kan vara dyrt att serva objektiven så att de funkar som det ska. Vissa 70-200:eek:r skramlade oroväckande illa.

Om du frågar runt hos fotohandlare så och lämnar ditt nummer så kanske de ringer upp när det kommer in rätt objektiv. Det har hänt mig. Annars är det radannonser som gäller. Som medlem på Fotosidan kan de lägga bevakningar så att du får ett mejl när det läggs in en viss produkt på begagnatsidorna. De stora teleobjektiven dyker upp lite då och då.

Kul att höra att det finns ett intresse för begagnade telen. Jag säljer nog min 500/4 och köper en 200-400/4 IS en dag.
 
...Kul att höra att det finns ett intresse för begagnade telen. Jag säljer nog min 500/4 och köper en 200-400/4 IS en dag.

Det finns definitivt intresse. Dock mer intresserad av en gammal 600/4.0. Någon som har koll på vad en sådan utan IS, men i toppskick bör vara värd? Finns det något man bör se upp med? Har inte forskat så mycket i Canon tidigare. De här tillverkades väl främst före digitala genombrottet. Har coatingen förbättrats sedan dess så pass att man märker stor skillnad mot en nyare med avseende på flare och sån't? Vad tror ni?

/Bengt
 
Det finns definitivt intresse. Dock mer intresserad av en gammal 600/4.0. Någon som har koll på vad en sådan utan IS, men i toppskick bör vara värd? Finns det något man bör se upp med? Har inte forskat så mycket i Canon tidigare. De här tillverkades väl främst före digitala genombrottet. Har coatingen förbättrats sedan dess så pass att man märker stor skillnad mot en nyare med avseende på flare och sån't? Vad tror ni?

Coatingen är det nog ingen enorm skillnad på. Alla Canon EF supertelen är superskarpa. Eventuell skillnad i ströljus kan man lätt kompensera med lite mer kontrast vid råkonverteringen.'

Gamla 600/4 är tunga saker, men det gör ju inget när man väl nått gömslet eller idrottsstadion.

Det största problemet är att icke-IS-objektiv inte servas av verkstäderna. Det finns inga reservdelar.
 
Coatingen är det nog ingen enorm skillnad på. Alla Canon EF supertelen är superskarpa. Eventuell skillnad i ströljus kan man lätt kompensera med lite mer kontrast vid råkonverteringen.'

Gamla 600/4 är tunga saker, men det gör ju inget när man väl nått gömslet eller idrottsstadion.

Det största problemet är att icke-IS-objektiv inte servas av verkstäderna. Det finns inga reservdelar.

Har kännt och klämt på det idag med en lånad 5D2. Det är hanterbart handhållet.
Tyngre objektiv är ju ett nollsummespel. Om jag flåsar när jag släpar på det, så blir jag på sikt lättare och ekipaget totalt svänger in på samma totalvikt.

Reservdelsbristen låter ju lite riskabelt. Vad brukar paja? Och då menar jag paja av sig självt, om jag slår sönder det i klantighet är ju en annan sak.
 
Reservdelsbristen låter ju lite riskabelt. Vad brukar paja? Och då menar jag paja av sig självt, om jag slår sönder det i klantighet är ju en annan sak.

Det är fokusmotorn som är svagheten för 300/2,8. Har inte hört problem med 400/2,8 och 600/4.

Det är antagligen en liten andel proffskörda som drabbas, men det är ju jobbigt när det väl händer.

De äldsta objektiven går ju inte heller att fokusera manuellt om fokusmotorn dör eftersom motorn används för att flytta linserna vid manuell fokus. Fördelen är att man kan ställa olika hastigheter på den manuella fokuseringen.

IS-objektiven (plus ev. 400/2,8L II) har mekanisk manuell fokusering.
 
Det är fokusmotorn som är svagheten för 300/2,8. Har inte hört problem med 400/2,8 och 600/4.

Det är antagligen en liten andel proffskörda som drabbas, men det är ju jobbigt när det väl händer.

De äldsta objektiven går ju inte heller att fokusera manuellt om fokusmotorn dör eftersom motorn används för att flytta linserna vid manuell fokus. Fördelen är att man kan ställa olika hastigheter på den manuella fokuseringen.

IS-objektiven (plus ev. 400/2,8L II) har mekanisk manuell fokusering.

Den var nog körd av yrkesfotografer, men den ser väldigt fräsch ut till det yttre, så den borde inte vara hårdkörd om man ska gå efter utseendet. Den kan ju ha 20 år livstid kvar hos en fritids-hornborga-besökare som jag. Eller inte. Jag ska sova på saken och sen se om jag ger ett skambud eller inte.

Tack för infon.
 
Den var nog körd av yrkesfotografer, men den ser väldigt fräsch ut till det yttre, så den borde inte vara hårdkörd om man ska gå efter utseendet. Den kan ju ha 20 år livstid kvar hos en fritids-hornborga-besökare som jag. Eller inte. Jag ska sova på saken och sen se om jag ger ett skambud eller inte.

Tack för infon.

Hegethorns foto har en begagnad 600/4 utan IS inne, så där har du en prispunkt. Har för mig att det var strax norr om 50.000 kr.
 
Det nylon-"lock" som nu kommer med de nya supertelena verkar ju rejält mycket bättre än den gamla läderstrumpan som man fick med de tidigare versionerna.

Någon som vet om denna nya för 500mm (E-163B) skulle passa även på den äldre versionen? Eller är det stora skillnader i diametern/konstruktionen på motljusskyddet?

Tar även tacksamt emot tips på andra "lock". Har hört att den version som Don Zeck erbjuder skall vara bra, men jag är lite skeptisk.
 
Det nylon-"lock" som nu kommer med de nya supertelena verkar ju rejält mycket bättre än den gamla läderstrumpan som man fick med de tidigare versionerna.

Någon som vet om denna nya för 500mm (E-163B) skulle passa även på den äldre versionen? Eller är det stora skillnader i diametern/konstruktionen på motljusskyddet?.

Det ska nog passa. Frontlinserna brukar inte skilja i storlek. Om beteckningen är lika brukar det vara samma storlek. B:et antyder att det borde vara samma siffra och alltså samma diameter.
 
Det nylon-"lock" som nu kommer med de nya supertelena verkar ju rejält mycket bättre än den gamla läderstrumpan som man fick med de tidigare versionerna.

Någon som vet om denna nya för 500mm (E-163B) skulle passa även på den äldre versionen? Eller är det stora skillnader i diametern/konstruktionen på motljusskyddet?

Tar även tacksamt emot tips på andra "lock". Har hört att den version som Don Zeck erbjuder skall vara bra, men jag är lite skeptisk.

Jag skaffade ett från Lenscoat : http://www.lenscoat.com/lenscoatreg-hoodiereg-large-p-387.html

Något mjukare i fram än orginalet. Jag använder det när jag har motljusskyddet monterat.
 
Det nylon-"lock" som nu kommer med de nya supertelena verkar ju rejält mycket bättre än den gamla läderstrumpan som man fick med de tidigare versionerna.

Någon som vet om denna nya för 500mm (E-163B) skulle passa även på den äldre versionen? Eller är det stora skillnader i diametern/konstruktionen på motljusskyddet?

Tar även tacksamt emot tips på andra "lock". Har hört att den version som Don Zeck erbjuder skall vara bra, men jag är lite skeptisk.

För några år sedan köpte jag plastbunkar med lock på Ikea. Det var tre stycken i olika storlekar och ett av locken passar perfekt i öppningen när motljusskyddet är monterat. Kanske finns de fortfarande kvar i sortimentet. Klart prisvärt ;-)
 
Hittade nedanstående info på Canon svenska hemsida när jag kollade in leveranstiden för mitt nya kamerahus. Ganska udda ställe att lägga in den informationen kan man tycka...

Säljstart för objektiven EF 500mm f/4L IS II USM och EF 600mm f/4L IS II USM startar i maj 2012 och Canon vill be om ursäkt för de eventuella besvär som förseningen har orsakat våra kunder.

Här är länken:
http://www.canon.se/About_Us/Press_...ews/Cameras_Accessories/2012.02.27_EOS1D.aspx
 
Köpte mig ett beggat EF400/2,8 USM nu i påskhelgen...fy fasen vilket klipp med skärpa å Bokeh.
Ytterligare ett fyfasen va jäkla tungt...max 100m kånkande från bilen!!!!
 
Hej Omar! Har du fått ditt exemplar nu?

Hej

Tänkte att det kunde vara intressant med en ny tråd som handlar om version II av Canon EF 500mm f/4.0 L IS.

En tråd med samlad information.

Tanken är att vi kan diskutera objektivet, vissa upp bilder som vi tagit med det, hur det funkar i fält, vilka tillbehör som kan vara bra att ha och vilken erfarenhet folk har av dessa och var man får tag i dem. Hur bra är tex bildstabilisatorn, motljusegenskaperna, autofokusen, hur bra funkar den med telekonvertrarna etc.

Även lägga upp tester och artiklar är ju av intresse.

Iden kommer från Canon 400mm 5.6 tråden där vi tillsammans gav inspiration, gav tips, visade bilder och visade upp tillbehör etc http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78574

Hej Omar!
Hoppas du mår riktigt väl och njuter av våren och försommaren - nu har vi nått den fantastiska tiden som heter "mellan hägg och syrén"!

Undrar lite smått om du har kanske redan fått ditt fina exemplar av nya Canon EF500mm f/4L IS USM II?

By the way, gick en runda igår och fick se en hel del fåglar - både i träden, på marken och luften och i havet och det känns att om man vill fotografera fåglar (som nästan alltid håller ett rejält "säkerhets-avstånd" och dessutom är rätt små i storleken när de hamnar på sensorn! (tänk att du kan skicka fyra (4!) kungsfåglar för ett brevporto inom Sverige!) så behöver man en rejält lång brännvidd om man fotograferar med fullformat som i längden ger det bästa resultatet!


Själv funderar jag på att kanske välja antingen EF500 II eller EF600 II om jag verkligen vill satsa på fågelfotografering, men vikten verkar vara lite "betungande" på den senare (EF600II) även om den blivit rejält lättare jämfört med version I! Fågelfotografer brukar sällan klaga på att ha för mycket brännvidd på sina super-tele-objektiv!

Önskar dig Omar massor av kommande underbara fågel/naturbilder - det kommer att bli spännande att se dina framtida mästerverk!

Vänligaste hälsningar

//Carl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.