Tekniskt fina bilder, Omar, men i mitt tycke kom du FÖR nära. Hade nog velat se mer av fasanen också, dock inte nödvändigtvis hela fågeln av vare sig vråk eller fasan. Att få till det perfekta bildutsnittet är ju nackdelen med fast brännvidd. Per Karlsson var nere på Scandinavian Photo i Malmö i dag och visade 200-400/4L med 1,4x extender. Hade varit perfekt i den situationen.
Förresten, hade vråken själv tagit tuppen eller var den ett roadkill? Känns så när man ser dina bilder: hungrig vråk finner trafikdödad fasan och vill inte lämna den trots att fotograf stannar bilen alldeles intill. Men jag kan ju ha fel, det har hänt förr...
Hej
Ja smaken är som baken
Var väl lite skärpan jag ville visa, men man vill ju gärna alternera sig lite med hela fågel och hela bytesdjur till nära bilder på huvud med en massa detaljer. Man vill ju kunna ta olika bilder och visa upp olika bilder. Att få bilder med hela fågel och bytesdjur är lättare att få en riktigt skarpa bilder rovfågelns huvud med detaljer, men båda är av vikt och precis som bilder på flygande rovfåglar.
Om man är längre ifrån så kan man få problem med bakgrunden, massa störande grenar etc, så ibland kan det vara bra att vara nära
Men jag håller med ibland kan ett Zoom vara riktigt bra, men här hade jag bara fått med en massa störande gräs och annat och inte då fått de detaljer som jag velat. i detta fallet så var det bara en liten lucka mellan vass/ gräs och annat som jag såg denna vråk och fasanen såg jag knappt i vegetationen. Hade jag haft ett zoom och zoomat ut så hade inte bilden blivit så bra då bakgrunden var så rörig.
Det är väldigt sällan jag så här nära och då skulle haft ett behov av ett zoom, men det händer
Jag har mycket fler bilder med hela fågel och byte än riktiga närbilder, för det är mycket svårare att ta.
Sådana härra har jag många flera av
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/55654742/original
Jag vet inte om ormvråken har hittat en trafikdödad fasan eller om den svultit ihjäl eller om den frusit ihjäl eller om den har tagit den själv. Jag personligen tror det är ovanligt att en ormvråk tar en fasan, jag vet att de kan göra det, men det tillhör nog ovanligheterna, de tar oftare mindre byte som sork själv.
Jag vet bara att jag har fotograferat en naturlig händelse, dvs dokumenterat naturen utan att ha lagt mig i som tex lagt ut en åtel.
Mvh
Brännström