Annons

Canon EF 500 mm f/4,0 L IS II-tråden

Hej, igen. Tack för svar o övriga synpunkter. Har en fråga till : Med ett så tungt och dyrt objektiv på stativ. Hur säkrar man bäst fast det? Har f .n Manfrotto enben med deras tilthuvud och ett Benro treben med deras kulhuvud. Stabila grejor båda två. Bär stativet över axeln och skulle hata höra ljudet av krossat glas bakom...
/ Klas

Ett sådant tele skall inte bäras så som man ofta ser på tvn ;) över axeln med glaset uppåt. Men så dum är väl ingen som betalat för ett sådant objektiv privat.

Använder man objektivet utan säkringar så lär man sig att hålla i det med fast hand. Har fotograferat med 500mm över många gungande båtrelingar och broräcken genom åren. Har aldrig hänt mig något iaf.

Själva stativinfästningen på vanliga rättså normala enbenare håller helt klart måttet, så länge man inte svingar runt som en rockring med objektivet.

Stativ är ju en stor fråga och jag älskar att debattera omkring den saken och tunga teleobjektiv.
Skall man ha de bästa råden så skall man fråga gurun Björn Rörslett som är den fotograf som jag tror har mest kompetens, vad gäller tunga telen på olika stativ, i Norden iaf. Men vi är ju många andra som också har erfarenhet.

Sachtler 2 ENG CF HD är helt klart rätt melodi om du vill säkra ditt teleobjektiv på perfekt plattform. Men det kostar ju. Billigt alternativ? Tja, gör som jag.. jag sålde mitt Sacthler 2 ENG CF och köpte två stycken beggade Gitzo Studex av största modell för en struntsumma. Dessa håller livet ut för mig och jag fick massa tusenlappar över till annat kul.
Men jag säger inte att dessa Gitzo är lika bra som Sachtler.s 2 ENG CF HD ,, aldrig.

/N

Tack för synpunkter. Jo, jag vill ha stativet, främst enbenet, med utrustning skjutklart, därav placeringen över axeln. Förstås med objektivet riktat neråt :). Idag använder jag en rem fäst i stativet som "säkerhetsbälte". Har hört att Gitzo skulle ha kommit upp med någon sorts lösning så att stativhuvudet inte ska kunna lossna från stativet. Så ber jag så mycket om ursäkt om det uppfattas som att diskussionstråden börjat vandra iväg. Meningen är förstås att det ska sitta ett nytt,dyrt 500 på min utrustning!
/ Deerhunter

Ja. Ber lite ursäkt jag med, iom mitt allt för långa inlägg i tråden som inte handlar om stativ. Det rinner på ibland när man har skoj och jag har skoj när det handlar om långa brännvidder och stativfårgan som hör därtill.

500mm är det vi pratar om här.
Kan också informera om att jag själv sålde mitt 500 IS för ett par år sedan med blicken fäst på uppdatering när den nya hade lanserats. Det tog tid innan den nyare versionen dök upp och pengarna prioriterades till annat skoj/nödvändigt.
Så idag fotograferar jag inte mycket med tele. Men mer blir det senare från min sidan också. Men då med 400 f/2,8 och knappast 500 f/4.

Följer tråden med stort intresse hur som haver barnen kär!
/N

En rättelse här. Jag avsåg så klart att Gitzo kommit upp med en lösning så snabbplattan inte kan skilja sig från stativhuvudet och inget annat. Rätt ska vara rätt. En tanke slår mig. Med 4 stegs bildstabilisering kanske monopoden inte är oundgänglig i skogen. Vad tycker ni?
/ Deerhunter

Enbenaren är som jag ser det mycket sällan ivägen och mycket ofta en fördel. Inte minst så kan man många gånger blända ner lite extra då gånger man vill ha lite mer skärpedjup.. även om man hade klarat skärpan i det ljuset man har till godo fast på större bländaröppning.
Snabb av och på dessutom.
Och dessutom, hur många bilder har man inte tagit med enbenaren hängande? går ofta hur bra som helst.
/N

Inga större fel på skärpan handhållet här, inte. Men det ska ju oxå till en kompetent person bakom, förstås. Dina bilder inspirerar. Jag får vänta till vintern är över med att köpa objektivet, men det är väl inte mycket att komma med. Du väntade ju flera år. / Deerhunter

Hej

Jag hade nöjet idag att komma nära en rördrom och det är inget jag gör så ofta.

Pulsen slog, härligt att vara så nära. Det gick lite snabbt så inställningarna blev kanske inte det bästa och bilderna blev inte super bra men vill ändå visa upp lite bilder på denna relativt svår fotade art.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/148711464/original

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/148711131/original

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/148710917/original

Härliga bilder Omar, kanske inte riktigt av std ¨Omarklass¨ men med en så skygg o svårfotad art är det tillåtet att sänka ribban en aning.

Hälsn.

/Janne

Så är man då ägare till detta fina objektiv och samtidigt rejält lättad på kapital. Hittills har jag bara hunnit skjuta in mig på småfåglarna kring matningen hemma. Funnit att med konverter blir bilderna fokuserade med bättre precision än utan, fortsättning följer... / Deerhunter

500/4 II till Salu?

Jag använder min på tok för lite :-(
Någon som är intresserad av att köpa min 8 månader gamla men knivskarpa glugg?
Använd ett fåtal gånger, max 3000 exp, neoprencamo på sedan dag noll.
Finns även ett Wimberly II.

Hör av dig.

/Janne
[email protected]

Intresserad av objektiv

Jag använder min på tok för lite :-(
Någon som är intresserad av att köpa min 8 månader gamla men knivskarpa glugg?
Använd ett fåtal gånger, max 3000 exp, neoprencamo på sedan dag noll.
Finns även ett Wimberly II.

Hör av dig.

/Janne
[email protected]

Klart intresserad av köp. Har svarat på din annons.
Vänligen
Gunnar Forsström
tel noll sju noll fem ett fyra noll noll sex fem

Har nu fotat en del med nya 500:at. Erfarenheterna är lite blandade. Jag valde detta objektiv för att det var lättast i klassen och för att det och 1,4-konvertern jobbar bra ihop. Så brukar det låta. Stämmer oxå utmärkt med mina intryck. Objektivet är fantastiskt lättjobbat, IS hjälper här alldeles utmärkt. Jag har gått omkring och burit på utrustningen i någon timme i stöten utan att tröttas ut. Gott så. Så till det negativa. Giftemålet med min 7D verkar inte problemlöst, bildfilerna blir lätt softa. Kontrastlösa djur som rådjur på lite avstånd ger kontrastlösa och inte alltför skarpa bilder i retur, oxå i helprofil så faktor litet skärpedjup kan uteslutas. Så fort jag får ett nytt stativhuvud ska kamera och optik mikrofokusjusteras. Går inte detta återstår kalibrering på Canonverkstad. Jag hyser gott hopp. / Deerhunter

Har nu fotat en del med nya 500:at. ... Giftemålet med min 7D verkar inte problemlöst, bildfilerna blir lätt softa. Kontrastlösa djur som rådjur på lite avstånd ger kontrastlösa och inte alltför skarpa bilder i retur, oxå i helprofil så faktor litet skärpedjup kan uteslutas. Så fort jag får ett nytt stativhuvud ska kamera och optik mikrofokusjusteras. Går inte detta återstår kalibrering på Canonverkstad. Jag hyser gott hopp. / Deerhunter

Intressant. Jag har det nya 600, inte 500, och är helnöjd med det på alla sätt när det sitter på min 1DX. Snabbt, precist, skitskarpt, fin kontrast, fina detaljer, men lite mörkt - måste nästan alltid exponeringskompensera. Men med 7D funkar det inte lika bra. Kameran har svårt att fokusera och jag blir sällan nöjd med bilderna. Eftersom 7D ju har större pixeltäthet än 1DX vill jag kunna använda det kamerahuset när extrem televerkan behövs. Men hittills en besvikelse, alltså.

Intressanta tankar om 500:a med 7D. Själv har jag nya 500:a med 5DMK3 och är mycket nöjd med skärpa, AF och även med EX 1,4. Har även skaffat en 2,0 i väntan på att den utlovade mjukvaran dyker upp framöver.

Emellertid saknar jag den brännvidd man vinner samt möjlighet till lätt utrustning som man får med ett `crop-hus´ så jag väntar med spänning på en 7D MK2. Har en känsla av att Canon efter 5DMK3 fått till tekniken så att vi skall slippa lämna in prylarna för optimering. Möjligtvis med äldre optik men inte med ny.

/Stephan

Det är dags att be Canon om ursäkt. Mikrofokusjusteringen gjorde susen, jag är nu mycket nöjd med prestanda med eller utan1,4 konvertern påskruvad. Någon annan särskild kalibrering behövs inte, allt är gott. Hoppas att detta enkla förfarande oxå botar andras problem. Vad jag från början inte tänkte på var att justeringen måste ske med först objektivet ensamt, därefter en ny justering med konvertern monterad. Jag utförde bara det senare momentet. För mig gav det +5 respektive +6 punkters justering, sammanlagt flyttades alltså sensorn rejält. / Deerhunter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar