Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50 1,4 USM eller SIGMA EX 30/1,4 DC HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexi

Aktiv medlem
Vilken är snabbast och skarpast?

Jag är ute efter ett ljusstarkt glas för foto av katter i dåliga ljusförhållande, som vägrar sitta still och dessa två är de billigaste ljusstarkaste jag kan hitta.
 
Borde jag postat denna fråga i en annan tråd?
Kan isf. någon moderator flytta den?
 
Massor gör som du och inga har flyttats så det är nog inget att bry sig om.
 
Robin Gyllander skrev:
" Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. "

http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Den regeln kan knappast användas i det här fallet, den är till för att man inte ska rekommendera exempelvis ett Nikon-objektiv till en Canon-kamera.

Rekommendationer om sigma-objektivet är i det allmänna fallet högst relevanta eftersom de passar till Canon-kameror.

I det här fallet så frågades det uttryckligen om skillnaden mellan ett Canon- och ett Sigma-objektiv, så jag har väldigt svårt att förstå var paragrafryttaren i dig fick luft ifrån!
 
Robin Gyllander skrev:
" Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. "

http://www.fotosidan.se/cldoc/rules.htm

Med betoning på framhäva.
Regeln är knappast ämnad för att hindra folk från att rekommendera utrustning från andra märken utan mer för att slippa att trådarna fylls med en massa blaj.

Typ "Hade du varit smart nog att använda *** så hade du aldrig haft problem" osv... osv... osv...
 
Jag väntar just nu på den canongluggen som jag hört ska va helt ok. Inte toppskärpa på full öppning men det kanske man inte kan begära.
Jag har också funderat på sigmat men efter att läst tester så har jag slagit ifrån mej den tanken. Enligt foto ska är den aldrig skarp nånstans.
Synd, för den är en bra idé. Lite som med många av sigmas mer inovativa idéer. Själva idéerna är bra men dom håller inte i genomförandet.
 
Själv har jag ett 50/1,4 och det blir riktigt skarpt om jag ställer upp skärpenivån i kameran (30D) ett par snäpp. Prova fota i raw och jämför olika skärpeinställningar i Canons DPP så ser du skillnaden.

/Ove
 
Barkbröd skrev:
Själv har jag ett 50/1,4 och det blir riktigt skarpt om jag ställer upp skärpenivån i kameran (30D) ett par snäpp. Prova fota i raw och jämför olika skärpeinställningar i Canons DPP så ser du skillnaden.

/Ove

Funkar väl lika bra i vilken råkonverterare som helst?
 
Jag kan bara svara för Sigmat eftersom jag själv äger ett sådant. Var mycket skeptisk till det först...mycket pga. alla kommentarer om ett ökänt fokusproblem som detta objektiv dragits med. Jag testade mitt exemplar i butiken och upplevde inget konstigt alls.

Innan jag slog till hade jag läst stora mängder recensioner och tittat på testbilder tills ögonen blödde. I slutändan insåg jag att det liksom inte fanns några alternativ. Jag ville ha ett ljusstarkt objektiv som motsvarade ca. 50mm på fullformat.

Sigmat är skarpt redan på 1,4 och det är en fröjd att leka med så kort skärpedjup. Vissa säger att ansikten och liknande tappar proportionerna med 30mm när man fotar porträtt, men det är inget jag varken tänkt på eller brytt mig om.

Detta objektiv är en fröjd att ha på konserter om man gillar sådant. Ställer man upp ISO-talet lite kan man fota riktigt snygga bilder utan oskärpa och det är en klar fördel.

I övrigt ett objektiv som känns gediget och sitter bra på kameran. Kör den själv med en 30D och batterigrepp och det är riktigt skönt ur ergonomisk synvinkel.

Nackdelar då? Tja, i extrema ljusförhållanden...t.ex. mycket motljus eller väldigt väldigt mörkt, då tenderar det att jaga fokus ibland. Detta löser man enkelt med att köra manuellt istället.

Toppobjektiv under 10.000:- som klart är värt varenda krona av de 3495:- som jag gav för det.
 
En outsider är Canon 28/1.8 USM om du klarar dig med F:1.8.

Ångrar att jag inte köpte mitt tidigare. Fantastistkt objektiv på en APS-C.


Mvh
 
Jag tror nog mer att det beror på vilken brännvidd du föredrar. Själv har jag Sigman och är jättenöjd med den. Den är skarp och fokuserar snabbt och säkert, men personligen tycker jag ofta att den är lite kort när jag ska fota katter (vilket jag gör ganska ofta). Om Sigmas kommande 50mm är lika bra som deras 30mm så kommer jag slå till på en sådan för att ha just när jag fotar katter. Har tyvärr inga erfarenheter av Canons 50 1.4, den är nog bra den också. Så 30 eller 50mm tycker jag är vad du ska fundera över.
/
Mattias
 
idag har sigman (50 1,4) blivit prissatt hos cyberphoto, kostar 3750, bara så ni som funderar vet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.