Huruvida du behöver IS eller inte beror ju helt på HUR du tänkt fota.
Jag sitter mestadels i gömsle med stativ som stöd. Jag klarar då av tider ner till 1/30. Alla blir ju naturligtvis inte skarpa, men drar jag av en serie så får jag ut ett par skarpa. Just vid dessa tillfällen ser jag NOLL fördelar med IS. Det är ju fågel jag fotar, och när man ligger kring 1/30-1/60 är det faktiskt oftast motivets rörelser som är ett problem.
För att man skall klara av dessa långa tider krävs att man sitter bekvämt och att stativet står stadigt.
Dom gånger jag INTE sitter bekvämt i min stol och har stativet nedtyngt i marken saknar jag helt klart IS. Det är svårt att gå med stativet på axeln, se en fågel, smyga dit, och inom rimlig tid justera in stativet så pass bra att det blir stadigt nog för dessa tider.
Förutom den något bättre skärpan i gamlingen (finns det ens bevis på det?) sägs även att motljusegenskaperna skall vara betydligt bättre. Är väl inte helt osannolikt med tanke på att gamlingen har 8 linser och IS-modellen 16 (ungefär, minns inte säkert), men samtidigt har väl antireflexbehandlingen utvecklats också.
Vad ska man då välja? Som fattig student valde jag gamlingen, som jag fick till det facila priset 5000kr. Ganska slitet och misshandlat på utsidan, men i övrigt i bra skick. Visst har jag funderat på att byta, men det är svårt att motivera 100% extra i pris för en funktion som jag sällan behöver =)
Något du bör känna till är att gamlingen har en tendens att läcka in damm bakom frontlinsen. Hur vanligt det är vågar jag inte säga, men i.a.f. mitt och en annans (vilket nämns i en gammal tråd är på FS) har tagit in stora mängder. På både mitt och hans kommer dammet från 1st punkt, och sprider sig sedan som en solfjäder ut mot mitten. Antagligen en konstruktionsmiss som märks med tiden.
Hur mycket skada det har gjort på mitt ex vet jag inte, men jag tycker mig se negativa effekter vid starkt motljus.
Jag nämner detta så att du kan kontrollera detta före köp. En rengöring kostar dryga tusenlappen.
En annan sak är att canon inte längre garanterar (ny-tillverkar) reservdelar till gamlingen. Det är främst AF-motorn som är ett problem om den skulle få för sig att dö. Då står man där och är bitter =)
Jag tror dock inte att du blir missnöjd om du köper gamlingen. Knivskarp (även med 1,4xTC), gedigen, välbyggd, och väldigt trevlig att arbeta med.
/Tomas