ANNONS
Annons

Canon EF 100/2.8 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Fick hem detta objektiv idag och det ger riktigt trevliga bilder :)

Någon som vet hur det är med konverter från Sigma på 1,4 till denna? Annars måste jag nog söka efter Sigma 150-180 då jag vägrar använda objektiv utan inre fokus..

Söker främst kvalitet och kompatibilitet med konverter-reflektioner.. *svårt ord* ;)

// Jocke

Att objektivet inte ändrar längd när man fokuserar vid närgränsen. Kan vara bra om man riskerar att slå emot i trånga utrymmen. Och så roterar inte frontlinsen heller, vilket är bra om man använder "vinkelkänsliga" filter, typ polfilter.

qvirre skrev:
Att objektivet inte ändrar längd när man fokuserar vid närgränsen. Kan vara bra om man riskerar att slå emot i trånga utrymmen. Och så roterar inte frontlinsen heller, vilket är bra om man använder "vinkelkänsliga" filter, typ polfilter.

Största fördelen för mig är att insekterna jag ska fotografera tex, inte flyr när de får en "pipa" uppstucken i näsborren när jag försöker komma ner till skala 1:1 och finfokusera.. :)

// Jocke

Oj vilket suveränt forum det är det här!
Tog inte långa stunden innan jag fick svar(första svaret inom nio minuter)!

moorflax skrev:
Oj vilket suveränt forum det är det här!
Tog inte långa stunden innan jag fick svar(första svaret inom nio minuter)!

Mitt rekord är: minuten efter frågan/inlägget är gjort ;)

Joakim, nej jag tror inte det funkar, om jag inte missminner mig så skjuter linsen på Sigmas 1.4x ut en liten bit.

När ni ändå är inne på canon + konverter måste jag fråga om någon vet om Canons 70-200 2:8 fungerar tillsammans med Sigmas 1,4 konverter?

Mvh Simon

Joakim A skrev:
Fick hem detta objektiv idag och det ger riktigt trevliga bilder :)

Någon som vet hur det är med konverter från Sigma på 1,4 till denna? Annars måste jag nog söka efter Sigma 150-180 då jag vägrar använda objektiv utan inre fokus..

Söker främst kvalitet och kompatibilitet med konverter-reflektioner.. *svårt ord* ;)

// Jocke

Det går ju alltid att klämma på en mellanring på konvertern. Antar att du inte är intresserad av att fokusera på oändligheten.

Re: Re: Canon EF 100/2.8 USM

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Det går ju alltid att klämma på en mellanring på konvertern. Antar att du inte är intresserad av att fokusera på oändligheten.

Jag skippar det, satsar på Sigma 150 eller 180 istället så funkar konvertern iaf.

// Jocke

Jag använder en Sigma 1.4x APO teleconverter på 100/2.8 Macro USM, fungerar jättebra för macro. Dock blir autofocus lite lidande, både 20D och 1D Mark II letar en del för att hitta rätt. Jag ser det inte som ett problem för macrofoto eftersom jag fokuserar manuellt eller genom att flytta hela kameran.

Re: Re: Re: Canon EF 100/2.8 USM

Joakim A skrev:
Jag skippar det, satsar på Sigma 150 eller 180 istället så funkar konvertern iaf.

// Jocke

Du kommer inte bli missnöjd om du köper ett 150mm (sannolikt inte med 180mm heller). Har själv 150 och det är mitt absoluta favvo-objektiv. Underbart skarpt och trevligt att jobba med, dessutom kompakt och inre fokus som du eftersökte.
(Foto testade 150 i senaste numret och fick "toppklass"!)

mvh
Patrik -som nu mer letar motiv i närområdet ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar