Annons

Canon Choice.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidpunkten, kan man kanske säga...

Valde mellan Canon och Nikon och just då bedömde jag att jag fick "mest kamera" för de pengar jag just då kunde handla för om jag köpte en Canon 350d. Förmodligen hade jag om valet skett vid en annan tidpunkt lika gärna kunnat bli nikonist och varit lika glad för det :)
 
Precis så. Köpte kamera i våras, då var Canon 450D det som gav mest för pengarn för det jag sökte. Idag hade det ganska säkert blivit en Nikon D90. Nu är jag helt fast i Canon med 4 objektiv och blixt... på gott och ont.

Canon eller Nikon hade det blivit oavsett, pga bredden i utbudet :)
 
Valde mellan Canon och Nikon och just då bedömde jag att jag fick "mest kamera" för de pengar jag just då kunde handla för om jag köpte en Canon 350d. Förmodligen hade jag om valet skett vid en annan tidpunkt lika gärna kunnat bli nikonist och varit lika glad för det :)
Samma här! Idag hade jag nog blivit Nikonist!
 
Hej,

Jag var helt nollställd och okunnig när jag skulle leta digital SLR
Köpte en D70 med löftet att kunna ta några hundra bilder och lämna tillbaka om jag inte var nöjd.
Tog 300 bilder på några dagar och kände att den inte alls passade mig. tyckte bilderna var tråkiga och dystra samtidigt som knappar och menyer kändes bökiga. Lämnade tillbaka, lite besviken då jag verkligen var sugen på att köpa.
Efter några veckor fick jag hugg på en beg. EoS 20D och den passade mig perfekt. Fick bra bilder, menyer kändes logiska och ergonomin tilltalade mig. Ett plus var även ett stort utbud av linser på begagnatsidan.
Sedan dess är det Canon för hela slanten. Lånar någon Nikon då och då men kommer inte överens med deras ergonomi. Detta kan säkert påverkas om jag köper en Nikon och lär mig den. Men jag är mycket nöjd med Canon så jag hänger kvar.

MVH
Daniel
 
Vissa vill ha Volvo, andra Saab.
Jag ville helt enkelt ha Canon. Fastnade på något vis. Antar att det var det första digitala systemet jag läste om, och blev fast där.
Tog ett par år innan jag fick råd att handla, och då hann jag läsa in mig ordentligt på canons system. Valet var sedan klart när det var dags. Hade inte hittat något som jag inte tyckte om med canon, så då var det klart. Visste vilken optik jag ville ha osv.
 
Objektivsortimentet avgjorde. När jag köpte kamera skulle jag också ha en lång telezoom och Canons 100-400 framstod som bästa valet. Att 40D dessutom verkade vara ett bättre kamerahus än Nikon D80, men betydligt billigare än D300, gjorde valet ganska lätt.

Jag har svårt att se att jag skulle valt annorlunda i dag.
 
Jag valde mellan en Canon 300D och en Nikon D70 när jag började med DSLR. Jag skulle egentligen bara fota knattehockey med den och visste inte mycket om digitala systemkameror. eftersom alla sportfotografer vid den tiden körde Canon så valde jag det också.

Skulle jag välja idag med dom kunskaper jag har nu så vore det ett val mellan Canon och Nikon igen. Skulle nog välja Canon igen även om Nikons utbud tilltalar mig just nu, anledningen vore att Canon har egen sensortillverkning och utveckling.
 
Canons 4L-objektiv och bättre brusegenskaper gjorde att jag bytte från en Nikon D70 till en Canon 20D. Det enda jag saknade från min D70 var strömbrytaren som sitter vid avtryckaren, möjlighet att lägga på ett rutnät och att kunna ställa timern.

Idag är jag också nöjd då jag kunde köpa en Canon 5D begagnad till ett hyfsat pris.

/Gunnar
 
Slumpen

Hej!
Jag hade nikon 601 på den analoga tiden tyckte då nikon kändes bäst!
Min första digitala systemare blev en 350 D för endast 8400 kr på expert
Ett fynd första SLR under 10000kr klart man slog till! jämförde sen bilderna med kompisens D50 och kännde mig som en vinnare kan ju iofs bero på fotografen! Sen blir man ju fast när tillbehören typ gluggar köps.Enligt min far fanns samma märkes fixering om bilar på 50-60 talet då bilen precis blivit var mans egendom. Det blev nästan slagsmål om vilket bilmärke som var bäst. Upplever nu nästan samma med SLR kamerorna!
Så min förhoppning om framtiden Är att ingen bryr sig vilket kameramärke man har utan det viktiga är att fota och ha kul!! precis som med bilens utveckling, saab eller volvo canon eller nikon same same but different!!
 
min första Canon 1976, ett par Nikonhus har jag haft, och de har väl varit väl så bra som de från Canon, men jag har alltid gillat Canons optik mkt bättre än Nikons. Har tyckt att Nikkorobjektiven haft lite kallare färgåtergivning och inte det lite varmare som Canons har. Men kanske är inbillning, vet de som säger tvärt om. Men förr var de som hade Nikon så stroppiga tyckte jag och trodde de hade det bästa, trots att det varken var Leica eller Contax, så bara av den anledningen känns det bättre att hålla sig till Canon. Och så 5d förstås som sas strax ovan i ett svar.
 
Just då var det 350D som lockade, som jag tyckte verkade stå ut bland de andra märkena. Nu i efterhand skulle det hellre varit Canon 20D eller Nikon D70, 350D är helt enkelt sjukt obekväm att hålla i. Lär dock stanna kvar hos Canon, dels för att jag tycker om 40D/50D-modellerna, dels för att jag saknar alternativ till mitt Canon 400/5,6L hos de andra märkena. (Gällande pris, brännvidd, kvalitet)
 
Fick köpa en begagnad 300D av en kompis och sen var jag fast med objektiv och sånt. Då kändes även objektiven bättre men det hade kunnat bli hur som helst. Jag var avis på alla D700-ägare ett tag men nu är ju Canon ikapp och förbi igen, så det är väl bara att hålla till godo.

Nu har jag kommit halvvägs i systembyggandet med 70-200L F2.8 L IS, 35L F1.4 och en 40D. Står på kö för 5D mk II och sedan ska det väl sparas ihop till 16-35 och 100-400 så småningom...
 
Jag hade sett foton från 5D och kände att jag bara måste ha en själv. Jag mjukstartade i april med en 450D. Köpte sen en begagnad 5D och 35L i somras och har inte ångrat mig en sekund.

Min pappa och bror kör Nikon, så jag vet att det är bra kameror, men jag skulle inte kunna tänka mig att byta eftersom jag är så nöjd med det jag har.
 
För att det bara funnits canon i sinnesvärlden. Nikon har alltid gjort konstiga prylar och Sony och Pentax och allt vad de nu heter gjorde knappt kameror 1987 så valet var lätt...

Har sedan aldrig sett någon orsak att byta - vidhåller att Nikon fortfarande gör konstiga prylar. Pentax kunde vara ett alternativ om man inte redan hade alla conon prylar. K100D Super är en kamera som jag tror slog allt när man vägde in priset i ekvationen och vill man ha en beg kamera så är det nog helt rätt val då den med sina stora pixlar ger tämligen lågt brus.

Nu är man van vid canon och kan inte tänka mig att byta tillverkare, Iofs är 50D ett totalfiasko, men förhoppningsvis har canon börjat tänka igen när det är dax för 60D och ungefär då börjar kanske det bli dax för nytt hus.
 
Fick upp suget då jag var ute på tur i våras. Träffade på en man med en D80 och insåg att det gick att fota på riktigt i den digitala världen. Det var då drygt tio år sedan jag stått i mörkrum och fotat med en Pentax. Hade alltid lite komplex (och svårare än mina vänner att låna/köpa begagnade objektiv) - bestämde därför att denna gång får det bli Nikon.

Började undersöka marknaden. Insåg att något simplare än D80 ville jag inte ha (för smått för min smak). D300 var för dyr, så valet var väl mer eller mindre klart. Sedan fick jag en 40D i handen och kände direkt att denna vill jag ha. Beställde från UK för samma pris som D80 kostade i Sverige. Sjukt nöjd med kameran och börjar nu bygga upp ett canonsystem.
 
Började med en helmanuell Minolta, -92, sen köpte jag en Canon eos5000, budgetmodellen, för att ha en kamera att leka lite med...blev att jag helt gick över till den...
När jag skulle konvertera till en digitalkamera så frågade jag en fotograf om råd, han tyckte jag skulle köpa samma system som jag haft innan, så då bestämde jag mej för en 450D, men när jag såg en 40D visste jag att jag hittat rätt:)
 
Vanans makt ?

Vad var det som gjorde att just du föll för Canons kameror och inte någon av de andra märkena ? ;)

Skulle tro att jag föll för Canon långt innan det digitala var påtänkt.
( Även om jag hade en kort sejour med en Minolta )
Började lära mig fotgrafera med en Canon Ftb Ql. Det var en helt manuell kamera med enkel ljusmätning. Fick tag på en begagnad F1 som fick agera som svartvit kamera. Därefter föll jag tungt för en A1. Vill nog beteckna den som den bästa kameran som Canon gjort.
F1:an fick gå i pension när jag fick tag på en EOS 650 till halva priset. ( Öppningserbjudande i en nyöppnad fotoaffär ).

Efter det blev det digitalt när 400D gjorde sitt intåg. Och senast i våras införskaffades en 40D med batterigrepp.
Så nog kan man säga att jag är Canonfrälst.

PS. Jag har alla kamerorna kvar. Rena nostalgitrippen ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.