Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon Blixtar ?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Metz har blixtar som fungerer lika bra som Canons egna, även om du kör med E-TTL.
AF-belysning är inte ett måste. Däremot är det viktigt att TTL-automatiken fungerar. Har du E-TTL är det färre blixtar som är kompatibla. E-TTL finns på Eos 50, 500, 300, 30, 33, 3, 1V, D30 mfl.
På Eos 5 använder kameran sin egen AF-belysning istället för blixtens. (inom parantes så är det största felet med 5:an för har man stora objektiv skymmer de ljuset)
AF-belysning är inte ett måste. Däremot är det viktigt att TTL-automatiken fungerar. Har du E-TTL är det färre blixtar som är kompatibla. E-TTL finns på Eos 50, 500, 300, 30, 33, 3, 1V, D30 mfl.
På Eos 5 använder kameran sin egen AF-belysning istället för blixtens. (inom parantes så är det största felet med 5:an för har man stora objektiv skymmer de ljuset)
A-TTL kan du vara utan. Det enda A-TTL gör är att den kollar att blixljuset kommer att räcka till. Det är främst i P som det fungerar. Dessuom kan förblixten vara irriterande.
Kollade in Sunpaken. Verkar ju vettig. jag tycker det är viktigt att den både kan vrida åt sidorna samt upp och ner (så att man kan slå blixten i taken oavsett om man tar liggande eller stående bilder. Det saknar Matz prisjämlike). Lycka till!
Jeppe
Aktiv medlem
2650:- jaaa det var ju jättemumsigt......
Bjuder du så mumsar jag...
för en blixt som inte är vinklingsbar....
visst....
Sen blir ju inte saken bättre av att metz fortfarande tillverkar blixtar som ser 20 år gamla...inte för att det har någon betydelse för prestandan men....
Nää en sunpak räcker för mig.. mer än 1500:- vill jag inte lägga..
Bjuder du så mumsar jag...
för en blixt som inte är vinklingsbar....
visst....
Sen blir ju inte saken bättre av att metz fortfarande tillverkar blixtar som ser 20 år gamla...inte för att det har någon betydelse för prestandan men....
Nää en sunpak räcker för mig.. mer än 1500:- vill jag inte lägga..
mbn
Aktiv medlem
E-TTL heter tekniken som Canon har på sina nyare kameror, vilket bl a innebär att de sänder ut en förblixt för exakt mätning. Förblixten sänds iväg så snabbt inpå den "riktiga" blixten att det i princip är omärkbart. Använder själv en Metz 54 mz-3 med ledtal 54. Den är fullt kompatibel med Canon original till ett mycket lägre pris. Läs test om den i FOTO förra året, fick mycket bra kritik. Kostar ca 2 995. Även Metz billigare blixar får bra kritik, bl a i dec numret av Practical Photography. Spara en slant och glöm original.
/Mats
/Mats
skelett
Aktiv medlem
Jesper... de går att vinkla upp 90 grader och neråt 13 grader och kan vridas runt helt å hållet. 2300 är ett pris du bör hitta på 32:an (med sca-fot), Kameradoktorn t.ex.
Ja, designen är inte den vackraste (däremot inte ful alls) men däremot är storleken alldeles förträfflig. De är lixom halvformat, står inte upp sådär som andra gör.
Motorzoom, sca 3000/300, e- och a-ttl, skitbra autofokuslampa, kan välja batterityp, mm mm
sunpak är "made in china". metz har tillverkat blixtar i typ hundra år
Ja, designen är inte den vackraste (däremot inte ful alls) men däremot är storleken alldeles förträfflig. De är lixom halvformat, står inte upp sådär som andra gör.
Motorzoom, sca 3000/300, e- och a-ttl, skitbra autofokuslampa, kan välja batterityp, mm mm
sunpak är "made in china". metz har tillverkat blixtar i typ hundra år
Att E-TTL kör med förblixt märker man definitivt om man testar att köra lång tid och synk på andra ridån.
Vad jag gärna vill veta är om Canons blixtsystem tar någon hänsyn till fokuseringsavståndet som Nikon gör.
Jag har slitit ut många Metzblixtar. Visst är de bra, men inte outslitliga.
Vad jag gärna vill veta är om Canons blixtsystem tar någon hänsyn till fokuseringsavståndet som Nikon gör.
Jag har slitit ut många Metzblixtar. Visst är de bra, men inte outslitliga.