Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Blixtar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Läste att man ska använda Canon Orginal med tanke på AF-ljus och annat.
Sant eller falskt? Finns det pirat typ sunpak som klarar det nuför tiden ?

Fan det var ju enkelt för 15 år sedan..det här med blixt.....:rolleyes:

All information mottages tacksamt.

Metz har blixtar som fungerer lika bra som Canons egna, även om du kör med E-TTL.

AF-belysning är inte ett måste. Däremot är det viktigt att TTL-automatiken fungerar. Har du E-TTL är det färre blixtar som är kompatibla. E-TTL finns på Eos 50, 500, 300, 30, 33, 3, 1V, D30 mfl.

På Eos 5 använder kameran sin egen AF-belysning istället för blixtens. (inom parantes så är det största felet med 5:an för har man stora objektiv skymmer de ljuset)

Jepp. Nä det var A-TTL på min EOS 100. Sillnaden mellan vanlig TTL och A-TTL ??
Läste någonstans att A-TTL ändå bara fungerar på P och Av?
TTL kanske räcker, då många pirater "bara" har TTL..

Slantar inte upp 4000:- för A-TTL...

A-TTL kan du vara utan. Det enda A-TTL gör är att den kollar att blixljuset kommer att räcka till. Det är främst i P som det fungerar. Dessuom kan förblixten vara irriterande.

Japp Magnus, jag läste det på photo.net...
Nää det får nog bli en piratblixt med TTL.
Blixtarna i dag görs ju för olika märken så jag antar att AF-Belysningen fungerar, annars hade de ju inte satt dit den..
:rolleyes:

Nåja Sunpak PZ4000AF kanske kunde vara nåt...

Kollade in Sunpaken. Verkar ju vettig. jag tycker det är viktigt att den både kan vrida åt sidorna samt upp och ner (så att man kan slå blixten i taken oavsett om man tar liggande eller stående bilder. Det saknar Matz prisjämlike). Lycka till!

Jesper... jag rekommenderar dej att kolla in Metz 32MZ-3 eller 40MZ-3

Otroligt bra. 32:an har dessutom ett mumsigt pris.

2650:- jaaa det var ju jättemumsigt......
Bjuder du så mumsar jag...
för en blixt som inte är vinklingsbar....
visst....

Sen blir ju inte saken bättre av att metz fortfarande tillverkar blixtar som ser 20 år gamla...inte för att det har någon betydelse för prestandan men....

Nää en sunpak räcker för mig.. mer än 1500:- vill jag inte lägga..

E-TTL heter tekniken som Canon har på sina nyare kameror, vilket bl a innebär att de sänder ut en förblixt för exakt mätning. Förblixten sänds iväg så snabbt inpå den "riktiga" blixten att det i princip är omärkbart. Använder själv en Metz 54 mz-3 med ledtal 54. Den är fullt kompatibel med Canon original till ett mycket lägre pris. Läs test om den i FOTO förra året, fick mycket bra kritik. Kostar ca 2 995. Även Metz billigare blixar får bra kritik, bl a i dec numret av Practical Photography. Spara en slant och glöm original.

/Mats

Jesper... de går att vinkla upp 90 grader och neråt 13 grader och kan vridas runt helt å hållet. 2300 är ett pris du bör hitta på 32:an (med sca-fot), Kameradoktorn t.ex.

Ja, designen är inte den vackraste (däremot inte ful alls) men däremot är storleken alldeles förträfflig. De är lixom halvformat, står inte upp sådär som andra gör.

Motorzoom, sca 3000/300, e- och a-ttl, skitbra autofokuslampa, kan välja batterityp, mm mm

sunpak är "made in china". metz har tillverkat blixtar i typ hundra år :)

Mats... e-ttl mäter bara inkommande ljus. a-ttl skickar ut en förblixt (vilket jag finner störande) och mäter.

Så gör iaf min 32mz-3.

Ilan...
Som jag skrev tidigare... E-TTL innebär bla att systemet skickar ut en förblixt vilket den också mäter för att skicka ut rätt mängd blixtljus. Har aldrig reflekterat på att det skulle vara störande men man kan ju uppleva det olika.

Att E-TTL kör med förblixt märker man definitivt om man testar att köra lång tid och synk på andra ridån.

Vad jag gärna vill veta är om Canons blixtsystem tar någon hänsyn till fokuseringsavståndet som Nikon gör.

Jag har slitit ut många Metzblixtar. Visst är de bra, men inte outslitliga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar