Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon A95 vs S50
- Trådstartare Lövet
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Det går inte att ansluta konverter/filter till S-serien.
Bästa kameran av de nämnda är säkerligen G6..men den är oxå tyngre och större än A95..om det är en nackdel eller inte är upp till dig, greppet och känslan när man fotograferar blir ju bättre om kameran är lite större...åh andra sidan blir det mer att bära på.
Bästa kameran av de nämnda är säkerligen G6..men den är oxå tyngre och större än A95..om det är en nackdel eller inte är upp till dig, greppet och känslan när man fotograferar blir ju bättre om kameran är lite större...åh andra sidan blir det mer att bära på.
sagan
Avslutat medlemskap
A80 har större senor och mindre brus..den har dessutom vridbar LCD.Lövet skrev:
Canon A85 är ju efterföljare till A75 eller A70. Men kan man ändå räkna med att den är likvärdig med gamla Canon A80 i bildkvalitet, eller är den snäppet sämre?
Lövet
Aktiv medlem
Tack för svaren.
Eftersom A95 har 5 Mp och A85 har 4Mp, kan man då anta att dessa har liknande brus, eller kommer A95 ha mindre brus?
Om jag ändå dubblar utgiften till G6 kommer jag kanske gräma mig över att jag nästan lika gärna kunde köpt en 300D. Om man jämför G6 med 300D m. kitobjektivet, vilken har då bäst bildkvalitet (kan inte lägga ut mer pengar just nu)?
Eftersom A95 har 5 Mp och A85 har 4Mp, kan man då anta att dessa har liknande brus, eller kommer A95 ha mindre brus?
Om jag ändå dubblar utgiften till G6 kommer jag kanske gräma mig över att jag nästan lika gärna kunde köpt en 300D. Om man jämför G6 med 300D m. kitobjektivet, vilken har då bäst bildkvalitet (kan inte lägga ut mer pengar just nu)?
sagan
Avslutat medlemskap
CF-standard är väldigt långsam, inte så kul (jag gillar inte hastigheten min CF-standard 256mb).
När du kompletterar så kanske det inte blir till en 300D...utan till en ny modell som har (ännu) mer nytta av hastigheten.
Jag skulle välja Ultra II..tror det är det bättre köpet i längden.
När du kompletterar så kanske det inte blir till en 300D...utan till en ny modell som har (ännu) mer nytta av hastigheten.
Jag skulle välja Ultra II..tror det är det bättre köpet i längden.
Lövet
Aktiv medlem
Ok, bäst att satsa på Ultra II alltså.
Såg att G6 och A95 har samma sensor 1/1,8. Då kanske det blir mer brus i G6 eftersom den har 2 Mp mer upplösning? Eller de kanske har någon teknik i den modellen som reducerar bruset?
Åter till ursprungsfrågan, vilken bör vara bäst av A95 och S50? (Tror inte jag kommer köpa några tillbehör till den.)
Såg att G6 och A95 har samma sensor 1/1,8. Då kanske det blir mer brus i G6 eftersom den har 2 Mp mer upplösning? Eller de kanske har någon teknik i den modellen som reducerar bruset?
Åter till ursprungsfrågan, vilken bör vara bäst av A95 och S50? (Tror inte jag kommer köpa några tillbehör till den.)
dumbo
Aktiv medlem
Jag skulle nog föredra A95 pga att den har ett litet "grepp" att hålla i och vridbar skärm.
Sen finns det chans att den är snabbare då den är två generationer nyare, men det är bara en vild gissning.
Vad gäller Sandisk "Standard" så är mitt sådant snabbare än vad en 300D klarar skriva till det iaf.
Mitt standardkort ligger på 1.7MB/s ungefär och 300D skriver med 1.3MB/s. Men för framtiden är det ju bättre att satsa på ett snabbt kort.
Sen finns det chans att den är snabbare då den är två generationer nyare, men det är bara en vild gissning.
Vad gäller Sandisk "Standard" så är mitt sådant snabbare än vad en 300D klarar skriva till det iaf.
Mitt standardkort ligger på 1.7MB/s ungefär och 300D skriver med 1.3MB/s. Men för framtiden är det ju bättre att satsa på ett snabbt kort.
sagan
Avslutat medlemskap
A95 finns det väldigt lite uppgifter om än, det är ju en helt nyligen annonserad modell.
Men den har i vilket fall som helst bättre grepp och är troligen snabbbare än S-50 då den är nyare.
A95 har dessutom den stora fördelen av att ha vridbar LCD.
Vad gäller bildkvaliten tror jag inte det skiljer nämnvärt.
S-50 är väl något mer fickvänlig..men personligen skulle jag välja A95 av de anledningarna jag redan nämnt.
edit: typ som Robert skrev m.a.o
Men den har i vilket fall som helst bättre grepp och är troligen snabbbare än S-50 då den är nyare.
A95 har dessutom den stora fördelen av att ha vridbar LCD.
Vad gäller bildkvaliten tror jag inte det skiljer nämnvärt.
S-50 är väl något mer fickvänlig..men personligen skulle jag välja A95 av de anledningarna jag redan nämnt.
edit: typ som Robert skrev m.a.o
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
Hm..låter skumt, det är en stor skillnad om jag använder mitt SanDisk CF-standard (256mb) eller om jag använder mitt 1 gb microdrive på 10D(microdriven är mycket snabbare)..skiljer det i hastighet på olika CF-standard alltså?dumbo skrev:
dumbo
Aktiv medlem
Vad jag hört så har det gjorts "uppdateringar" på korten efter hand som tiden fortlöpt. Äldre "standardkort" är långsammare än de som säljs idag, vilket skulle kunna vara förklaringen.
Jag har mätt hastigheten på mitt genom att överföra filer med en extern läsare och fick då ca 1.7MB/s.
Via min A70 landar man på ca 1.2MB/s har jag för mig.
Edit: För det kan väl knappast vara rimligt att ett 128MB kort är mycket snabbare än ett på 256?
Jag har mätt hastigheten på mitt genom att överföra filer med en extern läsare och fick då ca 1.7MB/s.
Via min A70 landar man på ca 1.2MB/s har jag för mig.
Edit: För det kan väl knappast vara rimligt att ett 128MB kort är mycket snabbare än ett på 256?
sagan
Avslutat medlemskap
Ah, det låter rimligt...mitt kort är rätt gammalt.dumbo skrev:
Vad jag hört så har det gjorts "uppdateringar" på korten efter hand som tiden fortlöpt. Äldre "standardkort" är långsammare än de som säljs idag, vilket skulle kunna vara förklaringen.
Ragnemalm
Aktiv medlem
För att återgå till startfrågan så skulle jag i valet nmellan S-serien och A-serien ta A80/A95 utan att tveka. S-serien är inte mycket mindre, går på LiIon, och visade sig i nedanstående test ha mycket sämre batteritid än A-serien!
http://akam.no/art.php?artikkelid=3071
Mellan 1/2 till 1/3 av batteritiden, och då hade A70'n i testet inte ens nya batterier!
Filtergänga och bättre grepp är ytterligare plus. Nu hade du ju bestämt dig för A80/A95, så det här var bara en liten bekräftelse på att du är på rätt spår.
http://akam.no/art.php?artikkelid=3071
Mellan 1/2 till 1/3 av batteritiden, och då hade A70'n i testet inte ens nya batterier!
Filtergänga och bättre grepp är ytterligare plus. Nu hade du ju bestämt dig för A80/A95, så det här var bara en liten bekräftelse på att du är på rätt spår.
Lövet
Aktiv medlem
Tack för svaren! A95 blir nog bra då! (om jag inte ändrar mig i sista sekund och väljer 430 istället, men på den får man väl sämre grepp).
Kan man kontrollera på något sätt att återförsäljaren säljer de nya minneskorten och inte de gamla? Är de väldigt billiga kanske det är den gamla typen de säljer?
Kan man kontrollera på något sätt att återförsäljaren säljer de nya minneskorten och inte de gamla? Är de väldigt billiga kanske det är den gamla typen de säljer?