Advertisement

Annons

Canon A620 eller Canon S2IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJ

Ny medlem
Hej!
Jag står och funderar om val på kamera. Jag är nybörjare men har fått en intresse för fotografering. Min kamera jag har nu är en Fuji A330 med 3mp som inte har några inställningar men som är en bra startkamera.

Nu skulle jag vilja utvecklas och ska köpa en ny kamera innan jul. Och valet står mellan Canon Powershot A620 och Canon S2IS.
Största skillnanden som jag har sett är väl att A620 har 7 mp, 1000kr billigare och en kamera som man alltid kan ha med sig med fullt manuella inställningar.
Medans S2 har 4mp, dyrare, större men 12xzoom som verkar vara ganska trevlig. Men S2 känns stor och aningen klumpig.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd innan jag går och köper en ny kamera.

Tack på förhand!

Powershot A620 vet jag inget om, men Canon S2IS har jag läst mycket gott om, gå in i en foto affär och kläm och känn på dom, S2is är mycket mindre än den ser ut på bild.

S2 har väl 5Mpix?

Nåväl...

A620 har större sensor och hanterar, vad jag tycker, brus på ett bättre sätt. En mindre komplicerad optik ger åxå något bättre bildkvalitet än S2IS.
S2IS har ju däremot större brännviddsomfång och bildstabilisering och är nog, på det stora hela, en mer "komplett" kamera.

Vill du ha en något mindre kamera, med samma brännviddsomfång osv som S2IS så finns ju Panasonic FZ5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar