Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D vs Nikon d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå jag kan hålla med Bengt här i mycket, Risedal är kunnig och flitig, dock inte ofelbar, vilket nu inte kan begäras av någon.
Åter till trådens ämne, jag var på fotomässan igår, och kunde där bla. direkt jämföra D7000 och 7D vad gäller grepp och hantering. Nikons tidigare stående beröm för överlägset bästa grepp. Kan någon hävda att det också gäller D7000? Att den skulle kunna ersätta D300(s) framstår som en gåta.
D7000 må ha en bra sensor, men ska det inte gå att hålla i den också utan att låta Risedals kompisar amputera halva fingrarna?

Det är många som har reagerat på D7000 grepp, Nikon är inte på något sätt ofelbara, killen på you tube, en ganska kul typ som testar det mesta på gator och torg, jämförde 7D och D7000 och han reagerade direkt på D7000 hade sämre grepp. Det vi Sonytokar i bland vill påvisa är ju att Canikonerna ( giganterna) även dom har sina brister som alla andra märken, men som sagt just nu pratar ju inte Risedal om hantering och ergonomi. förövrigt så höll jag i en 40D för något år sedan, och det var bland det bästa jag känt på länge vad gäller grepp, mycket trevlig att hålla i.

//Bengt.

Jodå jag kan hålla med Bengt här i mycket, Risedal är kunnig och flitig, dock inte ofelbar, vilket nu inte kan begäras av någon.
Åter till trådens ämne, jag var på fotomässan igår, och kunde där bla. direkt jämföra D7000 och 7D vad gäller grepp och hantering. Nikons tidigare stående beröm för överlägset bästa grepp. Kan någon hävda att det också gäller D7000? Att den skulle kunna ersätta D300(s) framstår som en gåta.
D7000 må ha en bra sensor, men ska det inte gå att hålla i den också utan att låta Risedals kompisar amputera halva fingrarna?

Som jag redan påpekat:

D7000 har kanske det sämsta greppet jag upplevt på en Nikon DSLR (min första var D70 köpt 2004).

Det finns däremot två saker som imponerar med D7000: bildkvaliteten och det tysta slutarljudet.

Jag är övertygad om att greppet är bättre på 7D och K-5.

Om man nu skall diskutera subjektiva saker som grepp, mina 5dmk2 har för mig betydligt bättre grepp än D2x eller andra senare Nikon.

Om man nu skall diskutera subjektiva saker som grepp, mina 5dmk2 har för mig betydligt bättre grepp än D2x eller andra senare Nikon.

Till en annan sak, återgivningen av orage. Jag kollade lite på IR och det verkar som att du har rätt när det gäller 5DII och jag när det gäller 7D. Det gick inte att jämföra dem mot varandra då det inte var samma testbild, men jämfört med D700 resp D300s så tyder bilderna på att 5DII drar orage mot rött, jämfört med D700.men det samma sys inte på 7D, den är lika som D300s i det fallet.

Läste tester av D7000 i senaste Foto nu. De jämför D7000 med 60D. 60D har något snabbare AF och vinner skärpetestet, Nikonen har lite bättre högisoprestanda men alla skillnaderna är marginella enligt testet.

Läste tester av D7000 i senaste Foto nu. De jämför D7000 med 60D. 60D har något snabbare AF och vinner skärpetestet, Nikonen har lite bättre högisoprestanda men alla skillnaderna är marginella enligt testet.

Inte Foto väl, var nog Kamera och bild. Canon gör bra kameror Skarström.
Fröderberg tror jag sover med sina 1Ds modeller för övrigt.

De var i senaste FOTO.

Sensormässigt så är Sonys sensor i K-5, A580 och Nikon D7000 bäst upp till iso400-800 sen är det väldigt liten skillnad.

I övrigt så är ju 60D den canonkamera som mest liknar D7000. Jag tror att K-5 och A580 ligger ett snäpp över 60D och ett snäpp under 7D. 60D, K-5, A580 och D7000 är mycket bra kameror allihop!

Knappast är väl någon av testets kameror någon skitkamera, eller ens begåvad med några större svagheter om man så letar riktigt noga. Det är bara marknadsavdelningen på resp företag det handlar om vilket märke/kameramodell som säljer mer än den andra.

/K

Phu!

Har nu läst hela denna tråd. Milda makter vad tekniska data kan röra upp känslor. Risedals liksom Tore Helmings inlägg har jag med uppskattning läst i flera trådar. Jag har en (numera uråldrig) D300 som tar mycket bra bilder för mina behov - jag fotar sällan i totalt mörker, filmar inte och arbetar främst i svart-vitt. Förmodligen hade jag klarat mig (nästan) lika bra med en Leica modell 1944 eller min trotjänare Nikon F2 Photomic från 1972. Vistt kan det vara intressant med bättre sensorer etc. men om ett par år är de prestanda som såväl 7D som D7000 uppvisar, passerade genom nya innovationer. Ja, kanske vi inte ens behöver plåta själva; bara att tala om vad vi vill ha så fixar kameran det hela utan övrig inblandning av någon mänsklig faktor. Teknikfixeringen på FS börjar ta sig löjliga proportioner. Tycker FiCa1

De var i senaste FOTO.

Sensormässigt så är Sonys sensor i K-5, A580 och Nikon D7000 bäst upp till iso400-800 sen är det väldigt liten skillnad.

I övrigt så är ju 60D den canonkamera som mest liknar D7000. Jag tror att K-5 och A580 ligger ett snäpp över 60D och ett snäpp under 7D. 60D, K-5, A580 och D7000 är mycket bra kameror allihop!

Visst är den med i Fotos senaste, blandade ihop med föregående Nr. något som förvånar mig mera är upplösningstesterna, Nikons 12Mp-sensor lyckades dom krama ur, nästan trolla fram höga tal. för att vara en 12Mp, det märkliga är att 4Mp mera inte gav mer än 100 linjer 2650 vertikalt mot tidigare 2550.

Är förvånade över A33 i tidigare test med att ge 2550 vertikalt med sin 14Mp den kameran hade då kitoptiken påskruvad, och inte den fina sigmaoptiken.

Frågan är vad som gör detta tapp i D7000, för att få annat bättre kan linjer tappas eller vad.

Visst är den med i Fotos senaste, blandade ihop med föregående Nr. något som förvånar mig mera är upplösningstesterna, Nikons 12Mp-sensor lyckades dom krama ur, nästan trolla fram höga tal. för att vara en 12Mp, det märkliga är att 4Mp mera inte gav mer än 100 linjer 2650 vertikalt mot tidigare 2550.

Är förvånade över A33 i tidigare test med att ge 2550 vertikalt med sin 14Mp den kameran hade då kitoptiken påskruvad, och inte den fina sigmaoptiken.

Frågan är vad som gör detta tapp i D7000, för att få annat bättre kan linjer tappas eller vad.

Objektiven begränsar samt att skillnaderna mellan 12-14-16-18 MP är för små för att synas i färdig bild. 5-10% mer upplösning syns helt enkelt inte. Det krävs minst 20% för att synas.

Har nog förstått att i ren praktisk betydelse är det precis som du säger. Foto brukade nämna för att se skillnad på en A4 så måste det till en skillnad på 400 linjer, om jag mins rätt så var det 200 linjer i en plottrig A3-motiv eller om det var A3+. Jag funderade lite på utveckliningen, då när Nikons 12Mp kom, så fick den alltid beröm för att dom var duktiga hela vägen så att säga till färdig bild.

När nu D300 och även D90 är synnerligen konkurenskraftiga kameror fortfarande, så har givetvis förväntningarna stigit när Nikon äntligen kom med en ny 16Mp-sensor och jag tror att en hel fotovärld förväntade sig rent tekniskt en fantastisk upplösning, ja kan nästan tro att ju bättre DR en kamera får så tappar den lite upplösning. med kitoptik så visar D300 bättre upplösning än D90 som har lite bättre DR. har för mig att Nikons makro 60/2,8 (tror det var 2,8) gav dom största upplösnings siffrorna som jag har läst av i Foto, 2600 linjer, med D90 så vart AF:en klart snabbare med denna makrooptik.

Canons makro 50/2,5 brukar lyfta deras kameror en del, nu använder Foto mitten av optiken där den är skarpast säger dom när de gör sina mätningar, gynnar väl kitoptiken lite grann som ofta faller på kantskärpa vad jag förstår.

Tänkte bara vetgirigt på utvecklingen som är kul att följa, allting kan man inte mäta fram som sagt, men det man kan mäta som bilder/sek, upplösning osv. är lite kul att läsa och berättar lite grann om vad kameran kan, för att inte tala om Raw.bufftertar.

Enkelt slutsumerat så var Nikon duktiga på att krama ut max av sin 12Mp, så när dom fick 4Mp till så skulle dom krama ur upp till nästan 3000 linjer trodde jag. för att ytterligare spä på så skiljde det bara C:a 200 linjer mellan 12Mp och 18Mp, Nikon-Canon med lika optik, så får Nikon 4Mp till ????

//Bengt.

Det Nikon lyckats med på D7000 vs D300 är att bevara detaljerna på höga iso. D300 tappar mycket på iso3200. DR är också högre med D7000.

På basiso har jag tidigare påvisat skillnaderna, eller egentligen bristen på skillnader, mellan tex 7D och D300. I praktiken noll och ingenting.

Wow va mycket snack i denna tråd :D

jag är faktiskt själv väldigt nyfiken, ska köpa ny efter jag fått sålt min kamera. Står lite mellan dessa NYA, sen andra begagnade. D7000 lockar faktiskt mkt.

Personligen tycker jag inte skillnaderna mellan sensorerna är på en sådan nivå att det inte är andra saker som är viktigare: objektivutbud till respektive kamera, samt praktiskt handhavande och - inte minst - känsla som är viktigast.

Vinnare i objektiv- och handhavande är helt beroende på vad man söker. Ex: Canon har ingen klockren "cropnormal" motsvarande 35 mm DX f/1,8. Nikon saknar stabiliserad 17-55 mm f/2.8. Canon har ett bredare teleutbud. Nikons 18-200 har AF-S/USM. Etcetera, etcerera...

Vad som är viktigast? Inte min sak att avgöra för dig. Båda kan ta gnistrande fantastiska bilder i rätt händer. Gå vilken kamera som ger dig störst sug att faktiskt gå ut och plåta! :)

Före dagens inlägg var det nästan två år sedan det skrevs i den här tråden, och sedan dess har det inte kommit ersättare till någon av kamerorna så det är nog snart dags. Vad som däremot har hänt är att 7D fått en firmwareuppgradering som såvitt jag förstått förbättrar den på ett flertal punkter - huruvida det gör den till ett bättre val än D7000 beror nog dock fortfarande på vad man ska göra med den och vilken man tycker bäst om :)

Gammal tråd men besvarar inte i alla mina frågor. Jag är en återvändande för fotografi som hobby, var dock många många år sedan sist. Då stöp det på att utan mörkerrum var det för dyrt att fota tillräckligt mycket.

Idag har ju D7000 blivit betydligt billigare än 7D, 6500 SEK mot 10500 SEK enligt prisjakt.nu
D7000 får bara beröm på samma sajt från användarna och verkar faktiskt vara mer "avancerad" tekniskt sett och jag är väldigt intresserad av denna. Hur upplevs förhållandet idag mellan priskillnaden och egenskaper?

Har dock inte fått klämma på D7000 än, bara D5100 eller liknande som kändes som en leksak storleksmässigt sett. Någon som har D7000 med batterigreppet och kan bekräfta att greppet närmár sig 7D som jag har hunnit klämma på lite. Den kändes faktiskt jättebra i handen, tydligen har jag större händer då. Motsvarar dock inte 4000 SEK tycker jag även om batterigreppet minskar prisgapet lite (som begagnat alltså).

Objektivutbud talas det om och jag kommer inte att ha behov för långa tele dvs fåglarna får vara i fred för det mesta. Fotandet kommer att vara porträtt, landskap och street för det mesta. Kanske en och annan fågel. hur är det med 7D:s blixtstyrning dvs mha egen blixt styra extern blixt. Det har jag inte hunnit läsa om än.

Någon som törs ge rekommendation/åsikt?

Gammal tråd men besvarar inte i alla mina frågor. Jag är en återvändande för fotografi som hobby, var dock många många år sedan sist. Då stöp det på att utan mörkerrum var det för dyrt att fota tillräckligt mycket.

Idag har ju D7000 blivit betydligt billigare än 7D, 6500 SEK mot 10500 SEK enligt prisjakt.nu
D7000 får bara beröm på samma sajt från användarna och verkar faktiskt vara mer "avancerad" tekniskt sett och jag är väldigt intresserad av denna. Hur upplevs förhållandet idag mellan priskillnaden och egenskaper?

Har dock inte fått klämma på D7000 än, bara D5100 eller liknande som kändes som en leksak storleksmässigt sett. Någon som har D7000 med batterigreppet och kan bekräfta att greppet närmár sig 7D som jag har hunnit klämma på lite. Den kändes faktiskt jättebra i handen, tydligen har jag större händer då. Motsvarar dock inte 4000 SEK tycker jag även om batterigreppet minskar prisgapet lite (som begagnat alltså).

Objektivutbud talas det om och jag kommer inte att ha behov för långa tele dvs fåglarna får vara i fred för det mesta. Fotandet kommer att vara porträtt, landskap och street för det mesta. Kanske en och annan fågel. hur är det med 7D:s blixtstyrning dvs mha egen blixt styra extern blixt. Det har jag inte hunnit läsa om än.

Någon som törs ge rekommendation/åsikt?

Till de behov du nämner spelar det väll ingen roll med D7000 vs 7D och objektiv finns så det räcker till båda.
Greppet på D7000 tyckte jag var uruselt jämfört med 7D då jag kände på den, om ett batterigrepp förbättrar så mycket vet jag inte, lika trångt mot objektivet i alla fall, men detta är ju individuellt.
Priset på D7000 påverkas ju av att en ersättande modell med rejäla förbättringar har presenterats. För 7D:s uppföljare finns ännu endast rykten men väntas i en nära framtid.
Är man nöjd med en utgående modell så är det ju köpläge när den gamla reas ut.
7D har trådlös blixtstyrning med den inbyggda till kompatibel(a) extern(a) blixt(ar).
Att rekommendera det ena eller andra vill jag inte, man måste välja själv.

Tack för svaret.

En fråga glömde jag i tidigare inlägg. ISO-brus vilken vinner på bilder tagna i mörkare tid, kvällar och tidiga morgnar? D7000 lär vara bättre men eftersom jag har ingen som helst erfarenhet av dagens ISO-brus så har jag ingen aning om hur mycket bättre? Det lär vara avgörande faktorn tillsammans med snabbheten i autofokus (som lär vara lika) och storleken dvs passformen i handen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar