Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 7D vs Nikon d7000
- Trådstartare lucasenglund
- Start datum
White and Black
Avslutat medlemskap
Annan medlem.....
Har denna fått varning om använding av uttryck som "mindre vetande" o.l.?
Jag har ju absolut inte använd samma nedvärdiga uttryck..........bara varit oense,.,,,,,,,,,,,,,,,,
Fortsett bara att leka polis FS........och undra på varför antalet betalande medlemmar sjunker................................
/ Emil
Läs din mail istället... Du har fått en varning för personangrepp och diskussion om annan medlem, en helt irrelevant urspårning av denna tråd.
Jag har ju absolut inte använd samma nedvärdiga uttryck..........bara varit oense,.,,,,,,,,,,,,,,,,
Fortsett bara att leka polis FS........och undra på varför antalet betalande medlemmar sjunker................................
/ Emil
Lawson
Aktiv medlem
/ Emil
Lägg ner nu Emil!!!
Du vinner inga poäng på att hacka på min namne. Han gör ett bra jobb även om han ibland enligt mig kan vara onödigt brysk. Men jag har lärt mig, det är hans sätt att kommunicera
Micke.
White and Black
Avslutat medlemskap
Din namne? Han heter inte Michael.............
Jag är absolut inte ute efter poäng; jag är absolut inte "brysk" i onödan....jag bliver bara förbannat när någon nedvärdigar andra.........
Det är inte roligt att bli förbannat; men det är nödvändig i bland. Det är värre att FS tycker att en whistleblower borde portas från siten...............
.......då bliver jag inte förbannat; konstig nog; bara trött...................
Lägg ner nu Emil!!!
Du vinner inga poäng på att hacka på min namne. Han gör ett bra jobb även om han ibland enligt mig kan vara onödigt brysk. Men jag har lärt mig, det är hans sätt att kommunicera
Micke.
Jag är absolut inte ute efter poäng; jag är absolut inte "brysk" i onödan....jag bliver bara förbannat när någon nedvärdigar andra.........
Det är inte roligt att bli förbannat; men det är nödvändig i bland. Det är värre att FS tycker att en whistleblower borde portas från siten...............
.......då bliver jag inte förbannat; konstig nog; bara trött...................
Knight Palm
Aktiv medlem
Jämförelsetabell: QE, Min Read Noise (e-), Max Saturation capacity (e-)
.
Det refereras till DxO i den här tråden. Har sett dess data postprocessas och presenteras i en tabell på http://www.sensorgen.info/
Noterar här att Nikon D3s har exceptionellt hög kvantverkningsgrad för CMOS, lika hög som för CCD till Powershot. Även mättnadsnivån utmärks för D3s, pga förhållandet pixelstorlek/sensorstorlek.
Modernare kretselektronik ger lägre läsbrus, så här hittar vi t.ex. D7000, 60D och K-5 i framkant.
Själv fotar jag med Four Thirds, som enligt denna tabell visar att DMC-GH1/GH2 har den bästa sensorn för den sensorstorleken. T.ex. min E-3 dras dock med ett högt läsbrus, förmodligen pga. högt uppskruvad förstärkning, förhoppningsvis förbättrad i och med nya E-5.
Tråden handlar om Canon 7D vs Nikon D7000 och den refererade tabellen visar (dels att nya 60D är förbättrad över 7D), samt att likt det bekanta resonemanget från 4/3 att en större sensor alltid mäter bättre än en mindre dito, att D7000 framför allt har en väsentligt högre mättnadsnivå än EOS-7D.
När kretselektroniken och sensortekniken blir commodity, så återstår bara den fysiska skillnaden i storlek och här är de större Sony/Samsung-sensorerna 1.5x, medan Canons mindre APS-C är 1.6x.
Canons rimliga utväg är då att exploatera APS-H formatet i premieklassen. Det är därför inte otroligt att EOS-7D får en kusin i APS-H formatet 1.3x. Frågan är vad fågelfotografen väljer?
.
Det refereras till DxO i den här tråden. Har sett dess data postprocessas och presenteras i en tabell på http://www.sensorgen.info/
Noterar här att Nikon D3s har exceptionellt hög kvantverkningsgrad för CMOS, lika hög som för CCD till Powershot. Även mättnadsnivån utmärks för D3s, pga förhållandet pixelstorlek/sensorstorlek.
Modernare kretselektronik ger lägre läsbrus, så här hittar vi t.ex. D7000, 60D och K-5 i framkant.
Själv fotar jag med Four Thirds, som enligt denna tabell visar att DMC-GH1/GH2 har den bästa sensorn för den sensorstorleken. T.ex. min E-3 dras dock med ett högt läsbrus, förmodligen pga. högt uppskruvad förstärkning, förhoppningsvis förbättrad i och med nya E-5.
Tråden handlar om Canon 7D vs Nikon D7000 och den refererade tabellen visar (dels att nya 60D är förbättrad över 7D), samt att likt det bekanta resonemanget från 4/3 att en större sensor alltid mäter bättre än en mindre dito, att D7000 framför allt har en väsentligt högre mättnadsnivå än EOS-7D.
När kretselektroniken och sensortekniken blir commodity, så återstår bara den fysiska skillnaden i storlek och här är de större Sony/Samsung-sensorerna 1.5x, medan Canons mindre APS-C är 1.6x.
Canons rimliga utväg är då att exploatera APS-H formatet i premieklassen. Det är därför inte otroligt att EOS-7D får en kusin i APS-H formatet 1.3x. Frågan är vad fågelfotografen väljer?
keckax
Aktiv medlem
till sist
5dmk2 och K5 exponerade efter samma princip "isolös" se tidigare inlägg och beskrivning på dpreview
6400iso och 3 stegs underexponering, precis som 7d så uppvisar min 5dmk2 bandning och brus samt sämre färginformation jmf med K5
5dmk2 till vänster Pentax APS till höger och precis som Elbe säger så är det imponerande av Sony att med sin nya cmos sensor att hålla ett lågt läsbrus även på låga iso
HUR skulle resultaet bli med en 2,26 ggr större sensor= 24x36mm
Kul och intressant! Detta måste jag testa med min D700.
/K
elbe
Avslutat medlemskap
Om nu läsbruset är lågt och bra vid t.ex. iso800 och bara växer med varje lägre isosteg för att vara störst vid iso100 skulle man då inte kunna fixa detta med att använda iso800 som basiso och med hjälp av ett elektriskt gråfilter framför sensorn som kickar in med ett steg vid iso400, två steg vid iso200 och tre steg vid iso100, samtidigt som iso-inställningen enbart ser till att öka exponeringen i motsvarande steg upp till iso100 men förstärkningsmässigt står kvar på iso800.
Detta skulle man ju kunna testa med vanliga ND-filter på objektivet och se om DR-kurvan rätas ut för t.ex. 7D, eller 5DII utgående från iso1600.
Detta skulle man ju kunna testa med vanliga ND-filter på objektivet och se om DR-kurvan rätas ut för t.ex. 7D, eller 5DII utgående från iso1600.
evergreen-photo
Aktiv medlem
Ni har glömt att diskutera en viktig punkt. Vilken av kamerorna är bättre när det kommer till videofunktionen. Vad jag har sett av D7000 är inte den i närheten av D7. Vad tycker ni andra?
macrobild
Avslutat medlemskap
Kameran har inte varit ute länge, det kan finnas fler punkter än video som ingen har testat och utvärderat vad jag förstår som kan diskuteras
det finns redan nu uppgifter om defekta pixlar i flera kameror, AF och microjustering av objektiv vilket vi som har canon har god erfarenhet av vilket elände det innebär och att det slutar med besök på verkstad
Nikonverkstäderna kommer nog få lite mer att göra. Med liveview kan alla kontrollera och jmf om deras objektiv uppträder som de skall
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=36939639
det finns redan nu uppgifter om defekta pixlar i flera kameror, AF och microjustering av objektiv vilket vi som har canon har god erfarenhet av vilket elände det innebär och att det slutar med besök på verkstad
Nikonverkstäderna kommer nog få lite mer att göra. Med liveview kan alla kontrollera och jmf om deras objektiv uppträder som de skall
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=36939639
Senast ändrad:
elbe
Avslutat medlemskap
Om nu läsbruset är lågt och bra vid t.ex. iso800 och bara växer med varje lägre isosteg för att vara störst vid iso100 skulle man då inte kunna fixa detta med att använda iso800 som basiso och med hjälp av ett elektriskt gråfilter framför sensorn som kickar in med ett steg vid iso400, två steg vid iso200 och tre steg vid iso100, samtidigt som iso-inställningen enbart ser till att öka exponeringen i motsvarande steg upp till iso100 men förstärkningsmässigt står kvar på iso800.
Nu har jag lekt lite med 7D med två ND-filter, 8+4 ska väl motsvara tre steg, och exponerat ett kontrastrikt motiv efter iso100-värden. Utan gråfilter och iso 100 gav 1/15s och bl 1.4. Körde sedan iso800 1/15 och bl 1.4 med gråfilter på.
Jag har tyvärr inte verktyg att mäta upp detta test likt DxOMark men jag ser en naturlig förbättring i högdagarana som bör motsvara +3 Ev. Vad jag sen förlorar i brus i lågdagrarna är lite svarare att räkna ut men en vild gissning på -1,5 Ev.
7D ger ett DxOMark-DR på 11,73 vid iso100. Lägg till 3Ev för räddade högdagrar och dra ifrån 1,5 Ev för sämre lågdagrar, i mitt experiment med gråfiltren och iso800 för att simulera iso100, så hamnar man på 11,73 + 3 - 1,5 = 13,23 och samma raka kurva som K5 men 0,5 Ev lägre. En nivå som f.ö. 7D ligger under K5 gemon hela iso-skalan från iso800 och uppåt.
7D och K5 på DxOMark (klicka på DR-fliken)
Ravestream
Aktiv medlem
Ni har glömt att diskutera en viktig punkt. Vilken av kamerorna är bättre när det kommer till videofunktionen. Vad jag har sett av D7000 är inte den i närheten av D7. Vad tycker ni andra?
På vilket sätt då menar du ?
Ingju
Aktiv medlem
Jag har kvicknat till så pass att jag kunnat läsa det som skrivits i olika trådar, lyckönskat en tjej som är på väg att köpa D90+17-55, noterat att vissa "personangrepp" bestraffas medan andra går fria. Men låter mig inte knäckas så lätt. den som kan vara "brysk" mot andra får finna sig i att själv kritiseras. Om personen ifråga hade bemödat sig att följa vad jag skrivit i olika trådar hade han kanske funnit att hans beskrivning av mig var grundlös. Men hur som helst med detta, tråden handlar om D7000 vs 7D, och som jag ser på det, inte lätt att välja och minst lika svårt att råda andra, kameraköp och då särskilt system är en komplex historia med en mängd olika faktorer att ta hänsyn till om det nu inte gäller för endast "normala" familje och semesterbilder, då är det bara att välja det som faller bäst i smaken, alla olika märken klarar den uppgiften. Undrar om detta kan betecknas som märkesfanatiskt?
White and Black
Avslutat medlemskap
Kejsarens nya kläder????????
"Någon" skickade mej en e-mail med följande:
sitat" Redaktionen vågar väl inte ge sig på de "stora" namnen ens när de sysslar med rena personangrepp.
Det var väl helt enkelt ofarligt att näpsa lille Emil, vad vet jag?" sitat slut...
Är det värkligen så?
Skal vi "mindre vetande" behöva trakaseras?
Skal någon som sejer: "du Elbe är väl den som har minst erfarenhet praktiskt av alla här men delger gärna dina erfarenheter" .....(Mr. Lund's kommentar til Leif Bength); få lov at bara fortsätta?
Undrar Emil.
PS. Jag lägger mej gerna lägre i debattarna; men jag lägger mej aldrig under skit. DS
noterat att vissa "personangrepp" bestraffas medan andra går fria. Men låter mig inte knäckas så lätt. den som kan vara "brysk" mot andra får finna sig i att själv kritiseras. Om personen ifråga hade bemödat sig att följa vad jag skrivit i olika trådar hade han kanske funnit att hans beskrivning av mig var grundlös.
"Någon" skickade mej en e-mail med följande:
sitat" Redaktionen vågar väl inte ge sig på de "stora" namnen ens när de sysslar med rena personangrepp.
Det var väl helt enkelt ofarligt att näpsa lille Emil, vad vet jag?" sitat slut...
Är det värkligen så?
Skal vi "mindre vetande" behöva trakaseras?
Skal någon som sejer: "du Elbe är väl den som har minst erfarenhet praktiskt av alla här men delger gärna dina erfarenheter" .....(Mr. Lund's kommentar til Leif Bength); få lov at bara fortsätta?
Undrar Emil.
PS. Jag lägger mej gerna lägre i debattarna; men jag lägger mej aldrig under skit. DS
Återigen: du skall INTE spåra ur teknikdebatter med sådant här personligt groll, det har inte med saken att göra. Jag har sagt det till dig förut men du fortsätter ju ändå. Du har ju startat en separat diskussionstråd i Fotosidanforumet när jag var så stygg mot dig att påpeka att du bryter mot forumreglerna, så ta diskussionen vidare i den isåfall - inte här.PS. Jag lägger mej gerna lägre i debattarna; men jag lägger mej aldrig under skit. DS
Det finns absolut andra som begår brott med forumregler också, och det delas minsann ut varningar till andra än dig också faktiskt. Men att andra gör några fel ursäktar dock inte dig att göra likaså. Och nu är det faktiskt dina inlägg som har rapporteras in till moderatorerna här, inte den andre medlemmen som du hyser visst agg mot.
Nu är det slutsnackat om detta i denna tråd, fortsätt i Fotosidan-forumet och det känns viktigt.
macrobild
Avslutat medlemskap
Nu har jag lekt lite med 7D med två ND-filter, 8+4 ska väl motsvara tre steg, och exponerat ett kontrastrikt motiv efter iso100-värden. Utan gråfilter och iso 100 gav 1/15s och bl 1.4. Körde sedan iso800 1/15 och bl 1.4 med gråfilter på.
Jag har tyvärr inte verktyg att mäta upp detta test likt DxOMark men jag ser en naturlig förbättring i högdagarana som bör motsvara +3 Ev. Vad jag sen förlorar i brus i lågdagrarna är lite svarare att räkna ut men en vild gissning på -1,5 Ev.
7D ger ett DxOMark-DR på 11,73 vid iso100. Lägg till 3Ev för räddade högdagrar och dra ifrån 1,5 Ev för sämre lågdagrar, i mitt experiment med gråfiltren och iso800 för att simulera iso100, så hamnar man på 11,73 + 3 - 1,5 = 13,23 och samma raka kurva som K5 men 0,5 Ev lägre. En nivå som f.ö. 7D ligger under K5 gemon hela iso-skalan från iso800 och uppåt.
7D och K5 på DxOMark (klicka på DR-fliken)
du kan välja 200iso, minusexponera 100iso 1steg istället i 7d och på så sätt öka headroom med ett steg och därmed lägga en annan tonkurva högst upp i högdagrarna för att synligjöra information , vad du däremot inte kan göra med 7d och med liknande bra resultat som exv K5 och d700 är att öppna upp lägsta nivåerna/skugga pga läsbrsu/bandning som finns där och ses tydligast i låga iso.
Och det är där som det ökade DR omfånget ses i jämförelse, dvs att man lyfter lite i skuggorna och får med mer information i de lägsta nivåerna, i en vanlig jpg bild ses inga stora skilnader eftersom ändpunkterna svart och vitt är satta av exponering och vilken inlagd tonkurva som är vald.
Det kräver också lite erfarenhet / kunskap att få till en bra tonkurva själv i exv CR där skugginformation lyfts och att då inte mellantonerna och hela bilden blir kontastlös som resultat och att även få utökad högdagerteckning.
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Forts från föregående inlägg: Om ni är intresserade av hur en tonkurva kan påverka dynamiska omfånget och högdager ta en titt här
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page13.asp
det gäller d60 med HTP påslagen och utökat omfång i det allra ljusaste delarna av ett motiv , eller använd 200Iso (Raw ) för att öka headroomet och med egen lagd tonkurva får då Canon 60D lika bra dynamiskt omfång som exv Pentax , Nikon till en viss punkt i de lägsta nivåerna/skuggorna där sedan Pentax och Nikon är bättre pga lägre läsbrus och ingen synbar bandning som förstör informationen.
Detta är ganska viktigt att förstå om vi nu diskuterar nackdelar / fördelar med exv Sonys nya sensorer som sitter i K5 och d7000 jämfört med Canon
Enkelt utryckt, det går inte om man är duktig med att lägga en egen tonkurva att fiska fram lika mycket information i skuggorna från en Canonkamera och från de lägre iso som det går från de kameror som har Sonys sensaste sensor pga att läsbruset är högre i Canon och att Canon 7d , mina 5dmk2 uppvisar även bandning i de lägsta nivåerna vilket förstör informationen.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page13.asp
det gäller d60 med HTP påslagen och utökat omfång i det allra ljusaste delarna av ett motiv , eller använd 200Iso (Raw ) för att öka headroomet och med egen lagd tonkurva får då Canon 60D lika bra dynamiskt omfång som exv Pentax , Nikon till en viss punkt i de lägsta nivåerna/skuggorna där sedan Pentax och Nikon är bättre pga lägre läsbrus och ingen synbar bandning som förstör informationen.
Detta är ganska viktigt att förstå om vi nu diskuterar nackdelar / fördelar med exv Sonys nya sensorer som sitter i K5 och d7000 jämfört med Canon
Enkelt utryckt, det går inte om man är duktig med att lägga en egen tonkurva att fiska fram lika mycket information i skuggorna från en Canonkamera och från de lägre iso som det går från de kameror som har Sonys sensaste sensor pga att läsbruset är högre i Canon och att Canon 7d , mina 5dmk2 uppvisar även bandning i de lägsta nivåerna vilket förstör informationen.
Senast ändrad:
elbe
Avslutat medlemskap
du kan välja 200iso, minusexponera 100iso 1steg istället i 7d och på så sätt öka headroom med ett steg och därmed lägga en annan tonkurva högst upp i högdagrarna för att synligjöra information , vad du däremot inte kan göra med 7d och med liknande bra resultat som exv K5 och d700 är att öppna upp lägsta nivåerna/skugga pga läsbrsu/bandning som finns där och ses tydligast i låga iso.
Och det är där som det ökade DR omfånget ses i jämförelse, dvs att man lyfter lite i skuggorna och får med mer information i de lägsta nivåerna, i en vanlig jpg bild ses inga stora skilnader eftersom ändpunkterna svart och vitt är satta av exponering och vilken inlagd tonkurva som är vald.
Det kräver också lite erfarenhet / kunskap att få till en bra tonkurva själv i exv CR där skugginformation lyfts och att då inte mellantonerna och hela bilden blir kontastlös som resultat och att även få utökad högdagerteckning.
Jo, jag körde med rå-filer och försökte i princip köra HTP med iso800, minusexponera "iso100" tre steg med gråfilter för att öka headroom med tre steg...
Inget vidare högklassigt experiment men så här blev det i.a.f. efter lite kurvfixande i DPP. Tillräckligt intressant för att göra om det under mer kontrollerade former och se vad som händer... De första i resp par är HTP vid iso800 och observera att det är vinter och vitt ute här..
Bilagor
Ingju
Aktiv medlem
För att återgå lite dit tråden startade kan jag föreslå att gå in på Imaging Resource, där finns en rad olika testbilder i olika iso etc. inte som hos DXO enbart kurvor och betyg, som kan vara lite svårtolkade för den oinvigde. Jag tittade på en del och jämförde mellen Sony A55, A580, Pentax K5 och Nikon D7000, (alla med Sony:s 16 Mp-sensor) och så även lite på Canon 60D och 7D. Där kan man nog bilda sig en uppfattning om likheter och skillnader när det gäller hur bilderna kan bli, övriga kameraegenskaper framgår förståss inte. jag ska inte göra någon betygsättning här, det får var och en själv göra, bara en iaktagelse vid höga iso rörande färgen på bruset, det finns både röd och grönflammigt i olika grad samt helt färgneutralt. Så lite om "iso-löst" som nämnts tidigare i tråden, det finns risk att någon missuppfattar det som att t.ex. iso 100 och iso 6400 är likvärdiga, men det handlar bara om olika vägar för att få, i det här fallet iso 6400, i bilden eller delar av den. Utvecklingen fortgår av digitalfototekniken, (som inte har särskilt många år på nacken), steg för steg blir det allt bättre, ibland i mindre och ibland i större steg, och ju längre man nått desto svårare att göra "stora" framsteg.
Bengf
Aktiv medlem
Risdal,
Roade mig med att läsa igenom dina inlägg i denna tråd, nedan följer några intressanta citat:
Jag vill sedan att du nämner några faktafel...
...nä-det är ju väldigt enkelt att kasta skit, speciellt när dina och flera andras argument bygger på känslor och inte fakta.
...flertal av er sitter fast i en känslomässig relation till era kameraprylar.
...men flera personer här på fotosidan har sådana känslomässiga bindningar till sitt märke och har svårigheter att förstå...
...de kan inte hålla isär vad som diskuteras...
Vilka fel är det jag nämner?
Jag är högst medeveten om vad jag gör...
...du läser tydligen vad du vill och tolkar detta efter eget behov...
Till skilnad mot dig så har jag testat de flesta kamerorna...
Du är en i mängden av märkestrogna som inte tål att ditt eget märke granskas...
Och det har många väldigt svårt att förstå.
# # #
Kan det vara så att alla vi andra inte är så korkade som du vet att vi är?
Kan det vara så att du över huvud taget inte begåvats med empatisk kompetens och förmåga att känna in?
Vad vet jag, jag bara undrar...
Snälla Anders Eriksson med flera. det kan inte vara möjligt att ni läser Risedals inlägg ordentligt, ni måste gå tillbaka och läsa om. Det fanns en tid när Risedal var lite obetänksam, men det är länge sedan. Han försöker ju hela tiden att förklara, både historiskt D2x (brusig) och att han faktiskt själv äger 2st Canon MK2, men att han har inga problem att delge oss svagheterna med dessa kameror, Respekten för Risedals delgivande av hans många egna testgenomgångar är bland det mest imponerande och viktigaste som man kan få på dessa fototrådar, Risedal har vid flera tillfällen lagt ner ett enormt arbete och presenterat dessa resultat här på sidorna. han har med en numera ängels tåla mod svarat på hundratals frågor från många som undrar om än det ena och det andra. jag vet inte hur många gånger han har förklarat att just nu pratar jag inte om bästa grepp, eller ergonomi. skall karln vara tvungen att börja varenda inlägg med att förklara att just nu pratar jag om dessa egenskaper.
Skall bara säg att jag har aldrig haft förmånen att träffa Risedal, har ingen vardagskontakt med honom eller känner honom på något annat sätt än genom Fotosidans trådar.
Jag är glad att Risedal kan offra så mycke tid på dessa sidor, hoppas du orkar många år till, han hänvisar också till många kända namn ute i den stora fotovärlden, så prata om stabila underlag till många utlåtande, sorgligt att så många inte har upptäckt vad Risedal igentligen försöker att förmedla.
Vänl.//Bengt.
Ingju
Aktiv medlem
Jodå jag kan hålla med Bengt här i mycket, Risedal är kunnig och flitig, dock inte ofelbar, vilket nu inte kan begäras av någon.
Åter till trådens ämne, jag var på fotomässan igår, och kunde där bla. direkt jämföra D7000 och 7D vad gäller grepp och hantering. Nikons tidigare stående beröm för överlägset bästa grepp. Kan någon hävda att det också gäller D7000? Att den skulle kunna ersätta D300(s) framstår som en gåta.
D7000 må ha en bra sensor, men ska det inte gå att hålla i den också utan att låta Risedals kompisar amputera halva fingrarna?
Åter till trådens ämne, jag var på fotomässan igår, och kunde där bla. direkt jämföra D7000 och 7D vad gäller grepp och hantering. Nikons tidigare stående beröm för överlägset bästa grepp. Kan någon hävda att det också gäller D7000? Att den skulle kunna ersätta D300(s) framstår som en gåta.
D7000 må ha en bra sensor, men ska det inte gå att hålla i den också utan att låta Risedals kompisar amputera halva fingrarna?