Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D Mark II

Vad står (G) för i EOS 7D Mark II (G)?

Varför har de gjort greppet med så vass kant? Tyckte det var perfekt på de äldre modellerna. Fast det kanske var likadant på första 7D? Var så längesedan jag hade den nu så kommer inte ihåg!
Står det inte för Global. 70D fińs i olika för att olika wifi-frekvenser säljs på olika marknader. Vad menar du med vass kant? Det är inget jag har på min iaf!

Det beror väl lite på vad man använder sin kamera till? :)

Stort dynamiskt omfång är förstås jättebra ibland, men snabb AF vid filmning kan ju vara viktigare för de som roar sig med sådant.

Står det inte för Global. 70D fińs i olika för att olika wifi-frekvenser säljs på olika marknader. Vad menar du med vass kant? Det är inget jag har på min iaf!
Jaha det kan säkert betyda.

Jag menar kanten som man har fingrarna runt på högersidan. Vass kanske var att ta i men om man jämför med bl.a. 40D så märker man att det är mer rundat och skönare att hålla i. Eller det kanske är så att mina gamla kameror har slitits så att de fått skönare grepp :)

Problem 7D II

Har en 7D mark II men kan inte se bilderna i bridge eller i camera raw och inte heller i photoshop cs6!! Vad är felet? Har senaste versionen av allt.

Tyvärr har ACR inte fått stöd för dessa raw-filer ännu. Så i dagsläget får man använda sig av Canons egna program DPP 4. Men för att kolla på raw-filerna så fungerar även FastStone Image Viewer.

Problem 7D II

Tyvärr har ACR inte fått stöd för dessa raw-filer ännu. Så i dagsläget får man använda sig av Canons egna program DPP 4. Men för att kolla på raw-filerna så fungerar även FastStone Image Viewer.

Tack Gulo för ett hypersnabbt svar på problemet!! :) Undrar bara vad skillnaden ligger i filerna. men det är väl bara att vänta då då.

Så, finns det eller kommer det att finnas nån samlingstråd/ställe här på fs där man kan beskåda era första alster tagna med denna kamera?

Nu har jag hunnit leka lite med min nya 7d2!
Jag kommer nog behöva lära mig en del om hur jag bäst ställer in autofokusen då jag tidigare bara använd 5d2 som ju har en tämligen enkel AF, jag hoppas kunna öka hitraten på rörliga mål ganska mycket :)

Gjorde en snabb jämförelse med brus på höga iso med 7d2 och 5d2. Båda hade jag inställda på jpg med brusreducering på disable (vad nu det betyder... finns väl risk/chans att dom brusreducerar lite ändå)
Testade iso 6400, 12800 och 25600
Bilderna från 7d2 ser ganska mycket bättre ut på dessa iso, 5d2 har ganska mycket bandning och rödflammigt brus i de mörkare områdena. Bruset från 7d2 ser "snyggare" ut.
Nu är det kanske mer relevant att jämföra iso-nivåer som är vanligare att man använder, t.ex. 800-3200, så det kommer kanske senare... :)

Jag tror iaf att nya kameran kommer fungera väldigt bra för de tele-bilder jag tänkt ha den till, jag kommer förmodligen oftast använda lite högre iso vilket sensorn verkar hantera ganska bra. Den snabba autofokusen är ju också bra att ha om jag skall fota t.ex. flygande fåglar (vilket tidigare till 90% blivit suddmesar med 5d2:n :) )

När kameran har ett extra "G" i typbeteckningen betyder det att den är utrustad med GPS och/eller WiFi, beroende på modell. Vissa har bara det ena.
Snikmodeller utan dessa funktioner finns, för annars skulle kameran ifråga inte gå att sälja på vissa marknader.

Jag har själv inte testat eller märkt någon begränsning av buffert. The Digital Picture har testat, 46-49 raw med Lexar 64 GB 1066x blev resultatet. Imponerande!

Stod det något i testet om hur fort den tömmer buffert? 45 RAW är imponerande nog, men om man kan köra 40, paus 1 sek och köra 45 till är det än vassare 😃

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar