Canon DPP är inte kul när det gäller arbetsflöde men tar inte så lång tid att lista ut. För dig som köpt ny kamera är det ju gratis. Något bättre lär du inte hitta.
Det tar inte mer än någon timme att lista ut vad reglagen gör. Resultaten är inte dåliga med DPP 4.0.
En fördel är att kamerainställningar följer med. Resultatet brukar matcha LR men det är verktygen och arbetsflödet som är så mycket sämre.
Programmet är bättre än tidigare versioner men inget man vill leva med för all framtid.
Jag har tillgång en samling raw-program vid det här laget däribland DPP 4.0, Iridient, Photshop CSS, LR 5, Silky Pix, och Capture One Pro. En del åker in på prov och slängs snabbt ut igen på grund av deras värdelösa arbetsflöde.
Att tro at du hittar ett gratisprogram som uppdateras före LR 5 eller Camera Raw och som är bättre än DPP 4.0 är en utopi.
Att lära sig till exempel Capture One Pro 8 om de skulle vara snabbast är 5 gånger värre än att lära sig DPP.
Så du får nog hålla till godo och köra DPP till LR är uppgraderad. De har en bugg för Mac som de måste rätta snabbt. Den rör bildvisningen och hanteringen av färgprofiler.
Därför måste de snabbt släppa en uppdatering och den är sannolikt att man samtidigt uppdaterar med nya kameraprofiler.
Det är alltid lite smärtsamt att vara försökskanin för en ny kamera. Det är därför jag numera försöker hålla kontroll på min hjärnas prylnisse